Gå til innhold

Bor i 20 kvm hybel, leie en større leilighet nå eller vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i 20 kvm hybel som jeg leier og jeg vurderer om jeg skal flytte til en større leilighet nå eller vente til jeg har mulighet til å ta opp lån for å kjøpe noe (og kanskje også har en samboer).

Hybelen ligger sentralt i en blokk og har balkong, men det er ikke noe uteområde i nærheten noe jeg savner. Dette i tillegg til at jeg skulle ønske jeg hadde større plass er de største grunnene jeg har til å flytte.

Men jeg absolutt fordelen med å heller bo her slik at jeg kan spare mer i egenkapital. Jeg er enslig og jeg MÅ ikke og har heller ikke stort behov for å ha større plass.

Leien der jeg bor er på 5700 kr inkludert strøm, internett og tv. Skal jeg flytte til noe større må jeg i alle fall regne med utgifter på 2000-3000 kr ekstra i måneden. Jeg har en inntekt på rundt 14 000 kr i måneden. 

Anonymkode: 3e6df...fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent! Med en såppas lav inntekt bør du prioritere å få spart opp fremfor å leve litt mer komfortabelt. 

Anonymkode: ff8ce...d81

• Liker 15
Skrevet

Litt avhengig av hvor i landet det er: balkongen er gull verdt og det er også det at det ligger i en blokk (for da har du ikke utleierne vegg i vegg- regner jeg med).

Du kan vel følge med samtidig og hoppe på det om du finner noe like billig, men ville fortsatt å bo der og spart opp litt.

Skrevet

Jeg ville ventet. Du har ikke egentlig behov for noe større. Samtidig har du nå bedre økonomi og kan spare til egenkapital. 

Lag en plan for økonomien framover. Hvor mye du må spare for å kunne kjøpe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ventet. Med inntekten du har så får du ikke allverden av lån, og da ender du gjerne opp med å kjøpe noe tilsvarende som du bor i nå.  

Før budsjett, sørg for å spare mest mulig. Prøv også å få en bedre betalt stilling om det lar seg gjøre. Vær på utkikk etter en partner, så dukker det nok opp noen som du kan dele livet og økonomi med. 

Anonymkode: 631d9...7d8

• Liker 5
Skrevet

Vent. 20 kvm er ikke aldeles ille hvis planløsningen er god. Balkong er dessuten et pluss. Skjønner ønsket om mer plass, men mer EK før kjøp er heller ikke å forakte. (Faktisk en nødvendighet vil jeg tro.) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i 20 kvm hybel som jeg leier og jeg vurderer om jeg skal flytte til en større leilighet nå eller vente til jeg har mulighet til å ta opp lån for å kjøpe noe (og kanskje også har en samboer).

Hybelen ligger sentralt i en blokk og har balkong, men det er ikke noe uteområde i nærheten noe jeg savner. Dette i tillegg til at jeg skulle ønske jeg hadde større plass er de største grunnene jeg har til å flytte.

Men jeg absolutt fordelen med å heller bo her slik at jeg kan spare mer i egenkapital. Jeg er enslig og jeg MÅ ikke og har heller ikke stort behov for å ha større plass.

Leien der jeg bor er på 5700 kr inkludert strøm, internett og tv. Skal jeg flytte til noe større må jeg i alle fall regne med utgifter på 2000-3000 kr ekstra i måneden. Jeg har en inntekt på rundt 14 000 kr i måneden. 

Hvordan du prioriterer å leve og å bruke pengene dine må du nesten finne ut av selv. 

Anonymkode: e95e2...928

AnonymBruker
Skrevet

Da har du 6000 igjen. 

Det skal dekke lån, mat, forsikringer, nett, tlf, sparing, fellesutgifter, hvordan vil du klare det? 

Du får ikke lån på 14000 i mnd. Spar til egenkapital

Du kan evt søke om kommunalt lån

Anonymkode: 91fa8...119

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er litt nyskjerrig på hvor du bor så billig☺️? jeg betaler 10 000 for 26 m2😏er ganske sentralt i oslo, men likevel...strøm, tv og nett kommer i tillegg. spar heller noen år til; du kommer vel til å tjene bedre?

Anonymkode: cede5...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du? Med mindre du allerede har en veldig god sum, vil jeg anbefale deg å spare og å leve sparsomt i et par år slik at du kan kjøpe en god bolig med det samme :) 

Anonymkode: 9d180...f86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

er litt nyskjerrig på hvor du bor så billig☺️? jeg betaler 10 000 for 26 m2😏er ganske sentralt i oslo, men likevel...strøm, tv og nett kommer i tillegg. spar heller noen år til; du kommer vel til å tjene bedre?

Anonymkode: cede5...eaf

Jeg bor i en by på Vestlandet. Blokken jeg bor i er gammel og har vel ikke blitt pusset opp innvendig på sikkert minst 20 år, så at den er billigere enn en leilighet i Oslo er vel ikke så rart? 🙂

Jeg håper at jeg kommer til å få meg fast jobb med mulighet for å jobbe kveld, helg og helligdager etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du? Med mindre du allerede har en veldig god sum, vil jeg anbefale deg å spare og å leve sparsomt i et par år slik at du kan kjøpe en god bolig med det samme :) 

Anonymkode: 9d180...f86

Jeg har 300 tusen i egenkapital der halvparten av pengene står på BSU konto.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 300 tusen i egenkapital der halvparten av pengene står på BSU konto.

Men du må jo øke din faste inntekt uansett, for man får ikke noe lån med så lav inntekt som du skisserer i HI.

Har du noe håp om å få 100% jobb? Hvordan ligger det an med arbeidsledigheten på stedet du bor (ser du ikke bor i Oslo, men vestlandet)....?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2019 den 17.34, Million skrev:

Men du må jo øke din faste inntekt uansett, for man får ikke noe lån med så lav inntekt som du skisserer i HI.

Har du noe håp om å få 100% jobb? Hvordan ligger det an med arbeidsledigheten på stedet du bor (ser du ikke bor i Oslo, men vestlandet)....?

Jeg har et håp om å få 100% jobb etterhvert. Vurderer også sterkt å begynne på en bachelor til høsten dersom jeg skulle komme inn. Arbeidsledigheten i byen jeg bor i har rundt 3% arbeidsledighet. Jeg har forøvrig planer om å begynne å jobbe innen et yrke der man sjeldent får høyere fast stilling enn rundt 20% som ufaglært. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...