Gå til innhold

Hunden min legger seg på ryggen hver gang hun ser en annen hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en japansk spisshund på 1 år. Hun er veldig begeistret for alle hunder vi møter på vår vei, og ruller rundt på rygg når den andre hunden er 5-10 meter unna. Når hunden kommer frem til henne, ligger hun slik til lukting og hilsing er ferdig, og da spretter hun gjerne opp, vil leke og tulle litt med den andre. Hun blir akseptert av absolutt alle hunder, både de vi møter kort på tur, eller hunder vi omgås over tid i hverdagen, hun havner aldri i trøbbel eller maktkamp. 

Vet at begrepet "underdanig" er gått bort fra, men hva kommer denne atferden av? 

Det kan være litt slitsomt da hun ikke er mulig å få med videre fordi hun bare ligger og ruller... Øver på passering uten å hilse, men det er jaggu ikke lett da hun automatisk legger seg ned ved synet av andre hunder.. Hun har gjort dette fra jeg fikk henne, da var hun 8 uker.

Hun blir også veldig skitten når det da er vått, gjørmete, og hun ruller seg rundt i det... 🙄

Hva er best å gjøre? Er dette positivt eller negativt for henne? 🐶 Folk vi treffer blir helt fortryllet og har aldri sett lignende, og tolker det som at hun er ekstremt vennlig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke atferden, men hun holder seg i hvertfall på godfot med artsfrendene 😉

Anonymkode: c5437...4e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet det ikke, har ikke kunnskap om hunder, men så utrolig herlig, tenker jeg. Da roer hun sikkert ned de andre hundene og, så det ikke blir knurring og aggressivitet? Noe som gjør at jeg ikke vil ha hund, er nettopp det at man aldri vet hvilke hunder vi møter på, og om jeg klarer å håndtere det som da oppstår. Men din hund virker jo som den koser seg når den møter andre hunder.

Hvordan reagerer de andre hundene? Er det noen som er aggressive?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan endre seg, men verdt å bare nyte. Vår var også slik til hun ble 2 år, men tok mer og mer «plass» etter dette. EN hund på 1 år er veldig leken enda, så leken er viktigere enn dominansen.

Anonymkode: 8dc89...9e8

Skrevet (endret)

Begrepet "underdanig" eksisterer vel fortsatt, og det er det hun er.

Hun legger seg ned for å vise at hun lar de andre hundene bestemme og ønsker ingen kamp/konfrontasjon.

Jeg vil tro det er noe som bedrer seg etterhvert som hun blir eldre, og finner ut at andre hunder er greie. Nå tror hun alle skal angripe henne.

Det kan også være litt at hun innbyr til lek.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Hanne67 skrev:

Begrepet "underdanig" eksisterer vel fortsatt, og det er det hun er.

Hun legger seg ned for å vise at hun lar de andre hundene bestemme og ønsker ingen kamp/konfrontasjon.

Jeg vil tro det er noe som bedrer seg etterhvert som hun blir eldre, og finner ut at andre hunder er greie. Nå tror hun alle skal angripe henne.

Dessverre så er det enda noen som insisterer på å forklare underdanig med noe knyttet til lederskap og bestemmelse. Hvis hunden skal vise underdanighet - som de kan gjøre for å unngå en farlig konflikt, så vil det i tilfelle være når det er snakk om at begge vil ha en ressurs (mat o.l.). I tilfelle TS beskriver kan det være mange årsker; hunden har lært denne atferden fordi den resulterer i at den får noe den ønsker (å hilse på andre), eller vise at den er vennlig (dempende signal).

TS jeg anbefaler boken På talefot med hunden. Der er det mye læring om nettopp disse type signaler og kroppsspråk :-)

• Liker 3
Skrevet

Enig med Portvinpiken. Det har nok startet som et dempende signal, for å vise at hun er vennlig. Deretter har det antagelig blitt en lært atferd, siden hun har erfart at det å legge seg føre til at den andre hunden vil hilse og leke etterpå. Det er ikke å være underdaning, men vennlig og avvæpnende.

Jeg for min del er ikke så begeistrert for å la hundene hilse i bånd på tur. Treffer du (eller har du) en usikker hund så er sjansen stor for at det kan bli en konflikt og dermed en negativ erfaring. Har du trygge hunder og møtet går bra, så kan du hos en del hunder bygge en stor forventning om hilsing ved synet av en annen hund. Det kan over tid bli ganske slitsomt for både hund og eier.

Jeg ville trent på det som kalles "kindereggmetoden", at du trener kontakt med hunden og gir godbit både når hun ser på deg og når hun ser på den andre hunden. Det forutsetter så stor avstand til den andre hunden at din hund klarer å jobbe med deg. Da vil du over tid endre hundens assosiasjon til hva passerende hunder betyr (ikke lek og hils, men godbit fra deg).

Du kan lese om det her:

http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 1
Skrevet

Min 6 mnd gamle valp ruller også rundt når han møter andre hunder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...