AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Hei! Vi skal kjøpe oss leilighet til ca 1,7 mill. Jeg har rundt 450.000kr i EK, samboer har ingenting. Vi ønsker jo helst og eie like mye og vil betale ned like mye på lån i mnd. Men aner ikke hvordan vi skal gjøre det? Vi må vel ha felles lån siden han ikke har EK, eller? Anonymkode: ea5f0...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Tror nok det heller er sannsynlig at du får hele lånet, og han "leier" av deg (betaler fellesutgiftene, strøm etc). Du kan ikke gå inn med 450.000kr, han 0 kr og dere eier like mye. Det man går inn med vil avgjøre hvor mange % av lånet man har, hvis du går inn med all EK eier du 100% av leiligheten, og han 0%. Hvis dere skal eie like mye må dere gå inn med 0kr hver, og det å få lån uten EK eller kausjonist er vel usannsynlig.. Anonymkode: c23f0...664 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 Vi har tatt opp lån på kun min EK. Lånet er 50 50 men har skrevet et dokument at ved evt brudd og salg av leiligheten så skal jeg få tilbake min EK sa det var en del av min morsarv Anonymkode: 1b1d1...f44 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 Ja, i utgangspunktet må dere da ha felles lån. Noen banker kan gjøre unntak fra EK-regelen, men det er uansett lettest å ha felles lån. Dere kan allikevel betale inn forskjellige beløp på lånet, hvis dere vil ha lik eierandel. Anonymkode: 8dab0...7a7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det heller er sannsynlig at du får hele lånet, og han "leier" av deg (betaler fellesutgiftene, strøm etc). Du kan ikke gå inn med 450.000kr, han 0 kr og dere eier like mye. Det man går inn med vil avgjøre hvor mange % av lånet man har, hvis du går inn med all EK eier du 100% av leiligheten, og han 0%. Hvis dere skal eie like mye må dere gå inn med 0kr hver, og det å få lån uten EK eller kausjonist er vel usannsynlig.. Anonymkode: c23f0...664 Tull! Jeg syns jeg alt for ofte ser brukere som "tror de vet" og svarer Ts som om de sitter på sannheten. Selvfølgelig kan man eie 50/50 selv om den ene har mer EK. Den med minst EK får da høyere lånesum Anonymkode: 8dab0...7a7 18
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tull! Jeg syns jeg alt for ofte ser brukere som "tror de vet" og svarer Ts som om de sitter på sannheten. Selvfølgelig kan man eie 50/50 selv om den ene har mer EK. Den med minst EK får da høyere lånesum Anonymkode: 8dab0...7a7 Åååå så sinna😂 Jeg skriver utifra egne erfaringer, vi måtte gå inn med like mye i vår bank. Anonymkode: c23f0...664
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 Du dumper taperen og velger en mann med orden i sysakene. Anonymkode: 34830...835 2
l86 Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 Hvorfor vil dere eie like mye? Det mest rettferdige er jo at den som går inn med egenkapitalen eier en høyere andel av boligen. Hvis dere absolutt skal eie like mye ville jeg sørget for at det blir skrevet en avtale som sier at den som gikk inn med egenkapitalen skal ha det beløpet mer ved salg ved et brudd. 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åååå så sinna😂 Jeg skriver utifra egne erfaringer, vi måtte gå inn med like mye i vår bank. Anonymkode: c23f0...664 Ja, jeg blir faktisk litt irritert når folk gir Ts villedende svar. Sjekk opp i fakta før du svarer neste gang. Fordi den ene banken du har snakket med gjorde det slik, betyr det ikke at det er fasitsvaret. Anonymkode: 8dab0...7a7 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 Hvor i alle dager får man tak i en leilighet som to personer kan bo i for 1,7 mill? Anonymkode: 4e262...24d 3
Glitnir Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åååå så sinna😂 Jeg skriver utifra egne erfaringer, vi måtte gå inn med like mye i vår bank. Anonymkode: c23f0...664 Men det du skrev lengre oppe stemmer ikke. Du skrev jo heller ikke at det var dine erfaringer, men at sånn “er det bare”: 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det heller er sannsynlig at du får hele lånet, og han "leier" av deg (betaler fellesutgiftene, strøm etc). Du kan ikke gå inn med 450.000kr, han 0 kr og dere eier like mye. Det man går inn med vil avgjøre hvor mange % av lånet man har, hvis du går inn med all EK eier du 100% av leiligheten, og han 0%. Hvis dere skal eie like mye må dere gå inn med 0kr hver, og det å få lån uten EK eller kausjonist er vel usannsynlig.. Anonymkode: c23f0...664 Selvsagt kan de gå inn med forskjellig EK, og likevel eie like mye. Hun kan velge å gi bort halvparten til han, hun kan velge å ha avtale om at hun får EK ut igjen (med eller uten avkastning) før man gjør opp resten av boet, eller de kan velge at han betaler mer på lånet. Uansett kan de selvsagt eie like mye. Og du bommer kraftig når du sier at den som har all EK eier 100 % av leiligheten og den andre 0. Man må også dele den lånefinansierte delen... Dersom man er enig om at EK gir ekstra eierandel, så vil regnestykket bli slik med for eksempel EK på 500 000 på den ene og 0 på den andre, og kjøpesum på 2,5 mill: Person A: 60 % (EK + halve lånet) Person B: 40 % (halve lånet, altså 1 mill) 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg blir faktisk litt irritert når folk gir Ts villedende svar. Sjekk opp i fakta før du svarer neste gang. Fordi den ene banken du har snakket med gjorde det slik, betyr det ikke at det er fasitsvaret. Anonymkode: 8dab0...7a7 Nei, men om en bank gjør det slik er det jo heller ikke et fasitsvar at man kan gå inn med ulik EK og eie like mye..? Da er jo svaret at det kommer an på hvilken bank man går til. Anonymkode: c23f0...664
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Skrevet 19. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, men om en bank gjør det slik er det jo heller ikke et fasitsvar at man kan gå inn med ulik EK og eie like mye..? Da er jo svaret at det kommer an på hvilken bank man går til. Anonymkode: c23f0...664 At én bank gjør det er vel streng tatt et fasitsvar på at det er mulig, mens det at én bank ikke gjør det, er ikke noe fasitsvar på at det aldri gjøres. Igjen, sett deg litt inn i ting, vær så snill. Vet du ikke at det er svært vanlig at par eier 50/50? Hva tror du er oddsen for at de har nøyaktig lik egenkapital å gå inn med? For de må jo ha nøyaktig lik egenkapital for å eie 50/50, etter din teori. Du har erfaring med én bank, som utfra hva jeg skjønner har gjort seg ganske vanskelig. Jeg og samboer var både i kontakt med flere banker før vi kjøpte bolig, i tillegg til at både jeg og samboer har én venn hver som jobber i bank. Alle har sagt det samme: Det går fint an å eie 50/50 med ulik egenkapital. I vårt tilfelle var det snakk om et betydelig forskjell i egenkapital også, og det har gått helt fint å fordele lånet slik at vi har lik eierandel. Anonymkode: 8dab0...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #14 Skrevet 19. april 2019 Vi eier 50% hver og deler på felles lån, men samboer gikk inn med hele EK. Dette har vi skrevet privat gjeldsbrev på. Hvis det blir slutt og leiligheten selges skal han få tilbake sine penger før vi deler resten av overskuddet likt. På sikt er planen at jeg skal inn med mer EK, blant annet en BSU som jeg har valgt å beholde frem til jeg fyller 34. Anonymkode: 5d387...290 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Skrevet 19. april 2019 53 minutter siden, AnonymBruker said: Vi eier 50% hver og deler på felles lån, men samboer gikk inn med hele EK. Dette har vi skrevet privat gjeldsbrev på. Hvis det blir slutt og leiligheten selges skal han få tilbake sine penger før vi deler resten av overskuddet likt. På sikt er planen at jeg skal inn med mer EK, blant annet en BSU som jeg har valgt å beholde frem til jeg fyller 34. Anonymkode: 5d387...290 Vi har lik ordning, vi eier 50% hver og betaler 50% av avdrag hver. Men jeg har 400 000kr i ek lagt inn i boligen, min samboer har 0kr. Dette har vi egen kontrakt på, planen er at min samboer skal matche denne ek etterhvert med bsu og ekstra sparing. Om vi må selge eller at det bir slutt vil jeg få tilbake mine 400k pluss evt prosentvis verdiøkning. om vi selger boligen for 10% mer enn hva vi ga, vil jeg få tilbake 440k. Anonymkode: 9fef6...650 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 Jeg hadde 2 mill i ek da vi kjøpte hus til 4 mill. Så vi har 1 mill i lån «hver» (men fellesøkonomi så merkes ikke så mye hvem som betaler hva.) jeg står som eier av 75% av huset. Anonymkode: 10749...b50
SPOCA Skrevet 19. april 2019 #17 Skrevet 19. april 2019 Jeg hadde mest egenkapital. Han betaler noe mer enn meg per måned slik at vi kan eie 50/50. Vi har selvfølgelig både samboerkontrakt og testamente, sånn i tilfelle noe skulle skje.
Factum Factaria Skrevet 20. april 2019 #18 Skrevet 20. april 2019 Da vi kjøpte hadde var det jeg som gikk inn med EK, ingen forskjell i eierandel eller utgifter til avdrag. Planen var å skrive ektepakt at egenkapitalen var særeie ved skilsmisse, men felleseie ved død. Det rakk vi ikke før mannen min fikk en arv som gjorde at vi nå står likt med tanke på investering i boligen.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #19 Skrevet 20. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i alle dager får man tak i en leilighet som to personer kan bo i for 1,7 mill? Anonymkode: 4e262...24d De fleste andre steder enn de største byene 😅 Anonymkode: 32688...740 7
Million Skrevet 20. april 2019 #20 Skrevet 20. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi skal kjøpe oss leilighet til ca 1,7 mill. Jeg har rundt 450.000kr i EK, samboer har ingenting. Vi ønsker jo helst og eie like mye og vil betale ned like mye på lån i mnd. Men aner ikke hvordan vi skal gjøre det? Vi må vel ha felles lån siden han ikke har EK, eller? Anonymkode: ea5f0...bbc Ok, på tide og slå litt kaldt vann i blodet ditt. Greit at dere "ønsker" å eie like mye, det hadde jeg også gjort om jeg var han og ikke hadde ei krone i egenkapital.... det å sitte og ønske seg, er noe helt annet enn å faktisk ha penga som skal til for få det gjort. Dere bør da ha forskjellig eierbrøk, siden kun du har penger. Sånn foreløbig i alle fall. Gir du han 50/50 eierbrøk, så har du i prinsippet gitt vekk penger til han som du ikke får igjen. Om han gjør det slutt neste år fordi han fant seg en ny dame, er de pengene noe du ikke vil få tilbake. ELLER dere skriver eierkontrakt og får den tinglyst/bruk advokat, at du skal ha tilbake 450 000 kr mer enn han ved et eventuelt brudd og salg av boligen. ALLTID sikre deg og dine interesser! IKKE gå i kvinnefella og tro at alt er rosenrødt og alt skal vare for alltid. Halvparten av alle samboer/ekteskaps forhold ryker og partene går hver til sitt. Halvparten! Tenk på det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå