AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Del Skrevet 19. april 2019 Noen som har stengt hele eller deler av kjernejournalen sin? Hvordan ble dette mottatt av helsepersonell egentlig? Jeg har vurdert å stenge mulighet for at medisinene mine synes fordi det er et medikament der som lett gjør at helsepersonell dømmer meg. Jeg endte på legevakten med ambulanse for et par år siden og både ambulansen og legevakten tenkte og sa sitt. Det er ikke noe jeg bare innbiller meg altså. Jeg ble dømt pga det medikamentet. Men samtidig så der det jo mistenksomt ut at jeg har stengt muligheten for å se medisiner, da tenker de sikkert sitt da også. Er det bedre å stenge hele kjernejournalen kanskje? Jeg har ingen allergier, sykdommer el som helsepersonell må vite om i en akutt situasjon. Anonymkode: 2a8cd...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Del Skrevet 19. april 2019 Lurer voldsomt på hva slags medisiner du bruker da du mener at du blir forhåndsdømt på grunna av at helsepersonell ser hva du har resept på... Anonymkode: b3d5e...f4c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 19. april 2019 #3 Del Skrevet 19. april 2019 Jeg er helsepersonell, og hverken jeg eller noen andre jeg jobber med bryr seg hva slags legemidler folk går på. Det eneste vi bryr oss om er at vi har legemiddelet tilgjengelig til pasienten når de trenger det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Del Skrevet 19. april 2019 Subutex eller noe sikkert.. Anonymkode: c65f1...d37 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 19. april 2019 #5 Del Skrevet 19. april 2019 Går du på metadon eller? Ingen grunn til å dømme ukjente, er en grunn for at de tar medisinen de tar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #6 Del Skrevet 19. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har stengt hele eller deler av kjernejournalen sin? Hvordan ble dette mottatt av helsepersonell egentlig? Jeg har vurdert å stenge mulighet for at medisinene mine synes fordi det er et medikament der som lett gjør at helsepersonell dømmer meg. Jeg endte på legevakten med ambulanse for et par år siden og både ambulansen og legevakten tenkte og sa sitt. Det er ikke noe jeg bare innbiller meg altså. Jeg ble dømt pga det medikamentet. Men samtidig så der det jo mistenksomt ut at jeg har stengt muligheten for å se medisiner, da tenker de sikkert sitt da også. Er det bedre å stenge hele kjernejournalen kanskje? Jeg har ingen allergier, sykdommer el som helsepersonell må vite om i en akutt situasjon. Anonymkode: 2a8cd...083 Jeg slettet hele kjernejournalen min, så ingen hensikt i å ha det liggende på nett. Men her blander du kjernejournal med mine legemidler eller hva det heter. Går du på psykofarmaka siden du opplever "å bli dømt" på grunn av legemidlene dine? Jeg mener du skal kunne begrense adgangen til legemidlene dine, men har ikke vært innom den problemstillingen elelr prøvd det ut selv. Du lan nok ikke fjerne legemiddellisten din helt, fordi apotek og behandler må ha tilgang til listen. Hva har du prøvd på inne på helsenorge.no? Anonymkode: b74d7...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Del Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg slettet hele kjernejournalen min, så ingen hensikt i å ha det liggende på nett. Men her blander du kjernejournal med mine legemidler eller hva det heter. Går du på psykofarmaka siden du opplever "å bli dømt" på grunn av legemidlene dine? Jeg mener du skal kunne begrense adgangen til legemidlene dine, men har ikke vært innom den problemstillingen elelr prøvd det ut selv. Du lan nok ikke fjerne legemiddellisten din helt, fordi apotek og behandler må ha tilgang til listen. Hva har du prøvd på inne på helsenorge.no? Anonymkode: b74d7...cc2 Hvorfor så du ingen hensikt med det? Kjernejournalen brukes aktivt om du blir innlagt på sykehus. Anonymkode: 93798...991 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #8 Del Skrevet 19. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg slettet hele kjernejournalen min, så ingen hensikt i å ha det liggende på nett. Men her blander du kjernejournal med mine legemidler eller hva det heter. Går du på psykofarmaka siden du opplever "å bli dømt" på grunn av legemidlene dine? Jeg mener du skal kunne begrense adgangen til legemidlene dine, men har ikke vært innom den problemstillingen elelr prøvd det ut selv. Du lan nok ikke fjerne legemiddellisten din helt, fordi apotek og behandler må ha tilgang til listen. Hva har du prøvd på inne på helsenorge.no? Anonymkode: b74d7...cc2 Jeg mener å hindre at noe kan se medisinene mine via kjernejournalen. Jeg vet at apotek og lege som skriver ut medisiner kan se hva som er der inne. Jeg går ikke på denne medisinen lengre, men den vil alltid stå i kjernejournalen likevel, så sant jeg ikke stenger for muligheten. Lurer egentlig bare på hvordan helsepersonell reagerer om man stenger den for innsyn. Nei, det er ikke psykofarmaka. Anonymkode: 2a8cd...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Del Skrevet 19. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å hindre at noe kan se medisinene mine via kjernejournalen. Jeg vet at apotek og lege som skriver ut medisiner kan se hva som er der inne. Jeg går ikke på denne medisinen lengre, men den vil alltid stå i kjernejournalen likevel, så sant jeg ikke stenger for muligheten. Lurer egentlig bare på hvordan helsepersonell reagerer om man stenger den for innsyn. Nei, det er ikke psykofarmaka. Anonymkode: 2a8cd...083 Jeg hadde tenkt mitt om du hadde stengt den. Mer da enn med et legemiddel som henger igjen. Anonymkode: 93798...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Del Skrevet 19. april 2019 Som sykehuslege som bruker Kjernejournal svært mye (jobber i medisinsk akuttmottak) fortviler jeg når jeg leser denne tråden. Kjernejournalens hensikt er å kunne slå opp allergier, medisiner og viktig informasjon i en akuttsituasjon hvor pasienten ikke nødvendigvis er våken og kan svare. Selv om ikke du mener at informasjonen som står der er viktig, kan det veldig godt hende at vi er uenige. I medisinske traumesituasjoner, hvor vi står et helt team med anestesilege, 2 x indremedisinere og mye annet personell klar for å ta i mot, slår vi alltid opp pasienten i Kjernejournal som noe av det første og danner oss et overblikk over allergier, tidligere sykehuskontakter og medikamenter. ALT er viktig, også fravær av informasjon! Så vær så snill, ikke sperr denne. Det gjør jobben vår vanskeligere, særlig i akuttsituasjoner. Anonymkode: 54fa7...761 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Del Skrevet 19. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tenkt mitt om du hadde stengt den. Mer da enn med et legemiddel som henger igjen. Anonymkode: 93798...991 Ja, det er det jeg tenker. Kanskje best å stenge hele greia. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sykehuslege som bruker Kjernejournal svært mye (jobber i medisinsk akuttmottak) fortviler jeg når jeg leser denne tråden. Kjernejournalens hensikt er å kunne slå opp allergier, medisiner og viktig informasjon i en akuttsituasjon hvor pasienten ikke nødvendigvis er våken og kan svare. Selv om ikke du mener at informasjonen som står der er viktig, kan det veldig godt hende at vi er uenige. I medisinske traumesituasjoner, hvor vi står et helt team med anestesilege, 2 x indremedisinere og mye annet personell klar for å ta i mot, slår vi alltid opp pasienten i Kjernejournal som noe av det første og danner oss et overblikk over allergier, tidligere sykehuskontakter og medikamenter. ALT er viktig, også fravær av informasjon! Så vær så snill, ikke sperr denne. Det gjør jobben vår vanskeligere, særlig i akuttsituasjoner. Anonymkode: 54fa7...761 Jeg forstår det at den kan være viktig i en slik situasjon, men sjansen for at jeg ender i en slik situasjon er svært, svært liten. Og jeg har virkelig ingen allergier, sykdommer ol som er av betydning, men jeg forstår hva du mener. Sjansen for å ende opp på legevakten for noe mye mindre alvorlig er mye større og de har jeg allerede fått en svært negativ reaksjon fra. Anonymkode: 2a8cd...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #12 Del Skrevet 19. april 2019 Jeg har nå måttet logge inn på meg selv på helsenorge.no. Jeg ser nå at resepter havner både i reseptformidleren og i kjernejournalen. Men fordi jeg har slettet min kjernejournal, så kan jeg ikke se hva andre har i sine kjernejournaler. Men uansett, pasientrettighetloven gir deg rett til å sperre opplysninger som ikke er riktige eller er til belastning for deg. Her opplever du at opplysninger er til belastning for deg, og da mener jeg du skal ha rett til å få sperret opplysningene. Fjernet/slettet dem får du neppe. Er disse opplysningene en liten del av din kjernejournal, så bør dette være uproblematisk. Jeg råder det til å ta kontakt med pasient og brukerombudet. Det er gratis og de skal hjelpe i denne typen saker. Kjernejournalen betyr ikke forskjellen mellom liv og død, kjernejournal er et suplement til sykehusets eller legekontorets pasientjournal. Jeg mener også å ha lest at man selv skal kunne bestemme/påvirke? hva som havner i kjernejournalen, men her er jeg på gyngende grunn. Det bekymrer meg lite, både faglig og menneskelig, at jeg ikke har en kjernejournal. Reseptformidleren er tilgjengelig. Der fremkommer det både dosering og hvilke medisiner jeg bruker. Kan ikke helsepersonell da konkludere tilstrekkelig, så bør de avskiltes. Både helsepersonell og pasienter klarte seg helt fint før Høie innførte kjernejournal. Anonymkode: b74d7...cc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Del Skrevet 19. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det jeg tenker. Kanskje best å stenge hele greia. Anonymkode: 2a8cd...08 Nei. Jeg mener at stenger du hele eller deler ville jeg tenkt at du hadde noe å skjule. Anonymkode: 93798...991 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #14 Del Skrevet 19. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg mener at stenger du hele eller deler ville jeg tenkt at du hadde noe å skjule. Anonymkode: 93798...991 Hva du tenker er faktisk irrelevant for ts sin situasjon. Du skal neppe inn i hennes kjernejournal. Skulle du derimot være helsepersonell, så skal du aldri møte pasienter med forutinntattheten du her legger for dagen. Anonymkode: b74d7...cc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Del Skrevet 19. april 2019 Har selv opplevd diskriminering i helsevesenet, vet om andre som har opplevd det samme. Noen av de er døde pga det. Det er dessverre ikke et ukjent problem, og kan også utsette pasientens liv for risiko, da helsepersonell ikke klarer å se forbi en annen diagnose, eller leker hobbypsykologer uten kompetanse til det. At man går til skritt for å beskytte seg mot det er helt forståelig. Skriv gjerne et notat der om du kan om hva du har opplevd. https://www.psychologytoday.com/us/blog/two-takes-depression/201510/depression-and-diagnostic-overshadowing it’s called diagnostic overshadowing - and is defined as a process where healthprofessionals wrongly presume that present physical symptoms are a consequence of their patient’s mental illness. As a result, the patient with mental illness gets inadequate diagnosis or treatment. Anonymkode: ef760...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Del Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva du tenker er faktisk irrelevant for ts sin situasjon. Du skal neppe inn i hennes kjernejournal. Skulle du derimot være helsepersonell, så skal du aldri møte pasienter med forutinntattheten du her legger for dagen. Anonymkode: b74d7...cc2 TS spør hva folk hadde tenkt. Jeg svarer. Som sagt så hadde jeg ikke brydd meg om hvilke legemidler TS står på eller har stått på. Men å stenge kjernejournalen er et tegn på at man har noe skjule som man ikke ønsker at helsevesenet skal vite. Akkurat som de som ikke overfører journalen til ny fastlege. Anonymkode: 93798...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #17 Del Skrevet 19. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS spør hva folk hadde tenkt. Jeg svarer. Som sagt så hadde jeg ikke brydd meg om hvilke legemidler TS står på eller har stått på. Men å stenge kjernejournalen er et tegn på at man har noe skjule som man ikke ønsker at helsevesenet skal vite. Akkurat som de som ikke overfører journalen til ny fastlege. Anonymkode: 93798...991 Jeg har en journal som er som en stor tung bok, jeg er pasient ved flere avdelinger, på flere sykehus. (Spesialisthelsetjenesten) Jeg har ikke alltid orket å overføre den. Men legene mine er hjertelig velkommen til å ta kontakt med hverandre hvis de gidder å dra sitt utbrente selv til det skrittet. Jeg har møtt massevis av leger og kirurger, de flester gidder ikke lese i journalen en gang, så tankegangen din er litt bakvendt. Tror heller helsevesenet skal ta en titt på seg selv hvis de har så mistenkelige følelser overfor pasientene generelt. Det er ikke et fåtall kvinner med symptomer på hjerteinfarkt som har blitt bedømt for å ha angst. Det er ikke ukjent at personer med diagnoser på mental sykdom har vanskeligere for å få hjelp, selv ved livstruende sykdom. Anonymkode: ef760...61d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #18 Del Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS spør hva folk hadde tenkt. Jeg svarer. Som sagt så hadde jeg ikke brydd meg om hvilke legemidler TS står på eller har stått på. Men å stenge kjernejournalen er et tegn på at man har noe skjule som man ikke ønsker at helsevesenet skal vite. Akkurat som de som ikke overfører journalen til ny fastlege. Anonymkode: 93798...991 Jeg har ingenting å skjule,men har stengt min kjernejournal. Bytter jeg fastlege overfører jeg journal og blir jeg spurt får hjelpeapparatet tillatelse til å innhente informasjon fra andre etater om de ønsker Anonymkode: 01193...286 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumeod Skrevet 19. april 2019 #19 Del Skrevet 19. april 2019 Ser det er flere her som skriver at de ikke har noe å skjule, men har stengt kjernejournalen. Det jeg ikke skjønner er; hvorfor skal man stenge en journal som kun er ment for å hjelpe legen og helsevesenet dersom man ikke har noe å skjule? Det virker svært ulogisk ut. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #20 Del Skrevet 19. april 2019 Godt du tok opp spørsmålet. Jeg tenker det at helsevesenet er ikke klare for ansvaret det er å ha tilgang til en kjernejournal. Det kommer til å skape mange problemer, for vi har rett og slett for dårlig trent helsepersonell i dag, med for lite kapasitet. Når pasienten har en diagnose, er det svært vanskelig å få utredet en annen, selv om det er kreft. Anonymkode: ef760...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå