Gå til innhold

Prat om ekteskap, sammenslåing av økonomi o.l.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære og jeg prater om å gifte oss, og de fleste sier jo at "mitt er ditt" og at man skal ha felles økonomi. Vi er i 30-årene og har vært sammen i mange år. 

Jeg tenker mye på dette, da jeg er veldig usikker på hvordan dette skal gå.

Jeg har levd på budsjett og nedbetalt min gjeld, og lever nå veldig greit. Det eneste jeg har igjen er noen kroner på studielånet, som koster meg ca 1200 kroner i måneden. Jeg har kastet inn det meste av feriepenger, skattepenger osv inn på gjelda, og er da kvitt den.

Min kjære har ikke vært så lur. Han har som oftest betalt minstebeløpet på sin gjeld, hatt et høyt forbruk, og tenkt lite på pengene. Begynt på flere studier uten å fullføre blant annet. Har nå en jobb som han tjener greit i, men som er ufaglært.

En ting er at jeg kommer til å skjevdele mine verdier, men jeg gruer meg til å skulle eventuelt sammensveise (eller ikke sammensveise) økonomien. Er det sånn at det er forventet at jeg skal betale ned på hans gjeld? ("mitt er ditt"). Og hvis jeg ikke gjør det så blir det jo uansett lite moro for meg, å sitte igjen med masse penger og han som har lite/eventuelt betaler lite på lånene og øker forbruket.

Hadde det f.eks vært studielånet hans for et langt studie som han var ferdig med hadde jeg vært mer tilbøyelig, men syntes det kjennes kjedelig ut når det meste av gjelden han har har gått til tøys og tull.

Anonymkode: ee31b...e44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke giftet meg før han hadde fått orden på økonomien.

Anonymkode: 001b6...b84

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi de gift, men med separat økonomi. Og jeg har særeie på mitt.

Anonymkode: f92f3...760

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann giftet oss for noen år tilbake etter å ha vært i en tilsvarende situsjon som dere. Vi har separat økonomi og inngikk særeieavtale når vi giftet oss. Han har med årene imidlertidig blitt stadig likere meg med hensyn til økonomi, og jeg vurderer derfor å oppheve særeiet. Da vi begge liker å ha kontroll over egne penger, blir vi uansett å opprettholde ordningen med separat økonomi.

Anonymkode: 92d3a...de8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg har igjen er noen kroner på studielånet, som koster meg ca 1200 kroner i måneden. Jeg har kastet inn det meste av feriepenger, skattepenger osv inn på gjelda, og er da kvitt den.

Det vitner jo kun om ekstremt dårlig økonomistyring. Studiegjeld, med markedets beste rente, som blir stoppet/slettet i enkelte tilfeller, og med mange andre fordeler. Ville ALDRI funnet på å betale ned ekstra på dette. 

Utover det. Ville virkelig, aldri, vært sammen med en mann som hadde gjeld på grunn av "tull og tøys". Om du absolutt må være sammen med noen som er så forskjellig fra deg selv ville jeg i alle fall ha gått for separat økonomi. 

Anonymkode: 94bf8...7d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kjære og jeg prater om å gifte oss, og de fleste sier jo at "mitt er ditt" og at man skal ha felles økonomi. Vi er i 30-årene og har vært sammen i mange år. 

Jeg tenker mye på dette, da jeg er veldig usikker på hvordan dette skal gå.

Jeg har levd på budsjett og nedbetalt min gjeld, og lever nå veldig greit. Det eneste jeg har igjen er noen kroner på studielånet, som koster meg ca 1200 kroner i måneden. Jeg har kastet inn det meste av feriepenger, skattepenger osv inn på gjelda, og er da kvitt den.

Min kjære har ikke vært så lur. Han har som oftest betalt minstebeløpet på sin gjeld, hatt et høyt forbruk, og tenkt lite på pengene. Begynt på flere studier uten å fullføre blant annet. Har nå en jobb som han tjener greit i, men som er ufaglært.

En ting er at jeg kommer til å skjevdele mine verdier, men jeg gruer meg til å skulle eventuelt sammensveise (eller ikke sammensveise) økonomien. Er det sånn at det er forventet at jeg skal betale ned på hans gjeld? ("mitt er ditt"). Og hvis jeg ikke gjør det så blir det jo uansett lite moro for meg, å sitte igjen med masse penger og han som har lite/eventuelt betaler lite på lånene og øker forbruket.

Hadde det f.eks vært studielånet hans for et langt studie som han var ferdig med hadde jeg vært mer tilbøyelig, men syntes det kjennes kjedelig ut når det meste av gjelden han har har gått til tøys og tull.

Det er ikke å forvente at du eller annen betaler hans gjeld. Ikke la det bli fellesøkonomi. Kvinnefella bør du unngå. Vent med ekteskap til han har ryddet opp. Om ikke, skriv avtale

Anonymkode: 3225d...2e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker felleseie og fellesøkonomi er gunstig dersom man har et relativt likt utgangspunkt. Det viktigste er å ha lik økonomisk sans, men også en fordel med relativt lik lønn, eierandel i bolig og evne til å betjene lånene sine. Så i ditt tilfelle ville jeg hatt både særeie og separat økonomi. Dere kan jo bruke felleskonto for felles utgifter.

Anonymkode: 209ab...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Særeie eller felles økonomi, du er forpliktet til å forsørge ektefelle!

Anonymkode: 1c298...3a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vitner jo kun om ekstremt dårlig økonomistyring. Studiegjeld, med markedets beste rente, som blir stoppet/slettet i enkelte tilfeller, og med mange andre fordeler. Ville ALDRI funnet på å betale ned ekstra på dette. 

Utover det. Ville virkelig, aldri, vært sammen med en mann som hadde gjeld på grunn av "tull og tøys". Om du absolutt må være sammen med noen som er så forskjellig fra deg selv ville jeg i alle fall ha gått for separat økonomi. 

Anonymkode: 94bf8...7d0

Jeg har da ikke ekstremt dårlig økonomistyring fordi jeg har valgt å betale ned på studielånet mitt. Jeg har ingen andre lån igjen, og det lønner seg faktisk ikke å ha gjeld selv om renta er lav. 

Men nå er det nå sånn at jeg er sammen med han, og sånn "bare er det". Det blir nok separat økonomi, ja..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann giftet oss for noen år tilbake etter å ha vært i en tilsvarende situsjon som dere. Vi har separat økonomi og inngikk særeieavtale når vi giftet oss. Han har med årene imidlertidig blitt stadig likere meg med hensyn til økonomi, og jeg vurderer derfor å oppheve særeiet. Da vi begge liker å ha kontroll over egne penger, blir vi uansett å opprettholde ordningen med separat økonomi.

Anonymkode: 92d3a...de8

Ja, da blir det kanskje noe sånt. Særeieavtale og delt økonomi, og blir det bedre så kan det gjøres endringer etter hvert. 

Skrevet

Særeieavtale, at dere hver står ansvarlig for hva dere bringer inn i fellesskapet, er fornuftig.  Men å ha adskilt økonomi, uten innsyn i hverandres bankkonti og økonomiske situasjon, ville jeg aldri gått for.  Uansett situasjon.  

Bor man sammen så er man ikke uberørt av sin partners økonomiske disponeringer.  Felles økonomi styrker ikke bare fellesskapet, men gir begge kunnskap om husholdningens fulle økonomi.  Så nylig en undersøkelse som fortalte at svært mange (flest kvinner..)  hadde dårlige kunnskaper om husholdningens forsikringer, kommunale avgifter, strømutgifter osv. 

Når det snakkes om kvinnefeller, så må vel det å overlate store deler av fellesøkonomien til partner, være en av dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere gifter dere blir du juridisk ansvarlig for hans gjeld, og ansvarlig for å forsørge ham. Vil virkelig ikke anbefale deg å gifte deg med denne mannen før han over tid har vist at han har lært seg å håndtere økonomien sin på en god måte. 

Det aller enkleste er nok å fortsette som særboere. Hvis dere velger samboerskap, vær påpasselig med leiekontrakt og slikt, og hold pengene deres strengt adskilt. 

Anonymkode: 92535...f56

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...