Gå til innhold

Endre til bedre kostholdsvaner - hvordan snakker du deg ifra å kjøpe usunne matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bytte ut usunne matvarer med sunnere varianter, og da gjelder det særlig sjokolade, hamburger og slikt. Samtidig som jeg gjerne vil ha hamburger og sjokolade. Men det behøver ikke å være den gamle varianten. Jeg er åpen for omlegging av kosthold til plantebasert kosthold, og lurer da på hvilke valg dere tar dersom dere vil ha sjokolade og hamburger og samtidig kutte mest mulig av sukker og kunstige søtningsmidler? 

Jeg har allerede kuttet ut brød og byttet det med havregrøt i ulike varianter med frukt, nøtter og plantemelk. Men når jeg da har enkelte dager jeg vet jeg craver hamburger, pizza, sjokolade og slikt, da ser jeg kun for meg de variantene med kjøtt og ost,vanlig rørsukker og kunstige søtningsmidler. Slike ting som jeg ikke ønsker å ha i kostholdet mitt.

Jeg har ikke lyst til å lage pizza, hamburger og slikt hjemme heller.

Dette ble litt rotete men håper noen skjønner hva jeg vil fram til.

Hvordan ser et sunt og bedre kosthold ut når det er plantebasert, og hvor kan jeg evt kjøpe ferdig mat når jeg ikke orker å lage mat selv? Tenker da på vegansk eller vegetar retter. Og sjokolade. Jeg må ha sjokolade uten melk og vanlig sukker og kunstige søtningsmidler. Føler litt at det mangler noe dersom jeg ikke har mulighet til sjokolade på plantebasert kosthold.

Anonymkode: a71e9...007

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest noen tråder om dette her inne?

Anonymkode: cdd5f...db3

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å bytte ut usunne matvarer med sunnere varianter, og da gjelder det særlig sjokolade, hamburger og slikt. Samtidig som jeg gjerne vil ha hamburger og sjokolade. Men det behøver ikke å være den gamle varianten. Jeg er åpen for omlegging av kosthold til plantebasert kosthold, og lurer da på hvilke valg dere tar dersom dere vil ha sjokolade og hamburger og samtidig kutte mest mulig av sukker og kunstige søtningsmidler? 

Jeg har allerede kuttet ut brød og byttet det med havregrøt i ulike varianter med frukt, nøtter og plantemelk. Men når jeg da har enkelte dager jeg vet jeg craver hamburger, pizza, sjokolade og slikt, da ser jeg kun for meg de variantene med kjøtt og ost,vanlig rørsukker og kunstige søtningsmidler. Slike ting som jeg ikke ønsker å ha i kostholdet mitt.

Jeg har ikke lyst til å lage pizza, hamburger og slikt hjemme heller.

Dette ble litt rotete men håper noen skjønner hva jeg vil fram til.

Hvordan ser et sunt og bedre kosthold ut når det er plantebasert, og hvor kan jeg evt kjøpe ferdig mat når jeg ikke orker å lage mat selv? Tenker da på vegansk eller vegetar retter. Og sjokolade. Jeg må ha sjokolade uten melk og vanlig sukker og kunstige søtningsmidler. Føler litt at det mangler noe dersom jeg ikke har mulighet til sjokolade på plantebasert kosthold.

Anonymkode: a71e9...007

Skjønner ikke helt hva du mener... Vet ikke hva jeg skal svare men skjønner at du vil ha et bedre kosthold i allefall. 

Anonymkode: 1c20e...f00

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal spise sunt må du dessverre lage maten din selv. Hjelper ikke hvilket kosthold du har om du spiser kun ferdige retter hver dag. Det går fint å spise usunn sjokolade eller junk food iblant, men å etterlyse mye vegetarisk ferdigmat og sjokolade er dessverre ikke særlig sunt. Ei heller er mye prosessert mat med fisk og kjøtt sunt

Anonymkode: 75cb3...eba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha et usunt forhold til mat selv om du spiser sunt.

Anonymkode: 7104c...800

AnonymBruker
Skrevet

Du finner veldig lite ferdig tilberedt mat på butikker, kafé og restaurant, så du må nok belage deg på å lage mye av det selv.

På nettsiden til Grete Roede finner du mange gode oppskrifter, mat som kan spises av hele familien. Grete Roede har også kokosboller som det er innafor å spise. De er kjempegode og fås kjøpt på butikken. 

Ellers kan du følge knekkebrød dietten. Det er også stort sett vanlig mat, men mindre mat. 

Anonymkode: c2217...841

AnonymBruker
Skrevet

Du finner masse vegetarisk junk food, men som med all annen junk så er det jo ikke sunn mat akkurat 😅 Alt fra de hippe burgersjappene på Løkka til average McDonalds / Burger King har veggisburgere - til og med vegansk har McDonalds om jeg ikke tar helt feil! 😊✌️ 

Apoteket har en vegansk sjokokadeserie som er ganske god. En norsk dame som har produsert. 

Anonymkode: cd740...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut pickuplimes.com 

hun har fantastiske plantebaserte oppskrifter. 

Anonymkode: a8e16...66b

Skrevet

Om du ikke er villig til å lage pizza og burger selv blir det nok ikke mye sunnere å gå over til et plantebasert kosthold. Jeg lager stort sett alt selv fra bunnen av, men det behøver ikke ta veldig lang tid. Kan lage opp en stor burger-deig på søndag så tar det ikke lenger tid enn steketiden de dagene jeg vil ha det. Finner masse oppskrifter på plantebaserte burgere på nett, noen lette oppskrifter og andre vanskelige. 

Det finnes sjokolade uten melk på feks meny, men den er veldig dyr og ikke akkurat sunn. Vi spiser stort sett Freia mørk økologisk (den som ikke er økologisk har melk i seg) sjokolade med havsalt, er fortsatt sukker i den, men man orker liksom ikke like mye. 

Om du vil bli sunnere tror jeg du må legge om hodet ditt litt også. Hele innlegget ditt fokuserer på hvordan du kan fortsette å spise burger, pizza og sjokolade, når du kanskje bør fokusere på hvordan du kan få sunnere mat til å smake like godt. Det er forresten ikke noe i veien for å spise burger, pizza og sjokolade innimellom uansett. Finn noe du kan leve med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...