Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt alene foreldreansvar for gutten min på 5 mnd til nå. Nå som barnefar har funnet en passe stor leilighet og jobb har han lyst til at vi skal ha delt ansvar. Men siden han ikke har jobbet til nå og ikke har krav på pappa perm planlegger han å søke om engangsstønad, er dette noe han kan få tror dere?  

Kan jeg da forsatt ta ut fedrekvoten selv om han får engangstønad?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Lieva said:

Jeg har hatt alene foreldreansvar for gutten min på 5 mnd til nå. Nå som barnefar har funnet en passe stor leilighet og jobb har han lyst til at vi skal ha delt ansvar. Men siden han ikke har jobbet til nå og ikke har krav på pappa perm planlegger han å søke om engangsstønad, er dette noe han kan få tror dere?  

Kan han få engangsstønad da? Trodde det bare var til mor jeg.

Hør med nav. 

Anonymkode: 1f98c...bf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke få engangsstønad.  Det er i utgangspunktet en stønad til mødre som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger , men kan gis til far i de tilfeller der han overtar omsorgen for barnet ved fødsel alene (og der far ikke har rett på foreldrepenger). La han gjerne søke om han vil, men han vil få avslag.. 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-17-engangsstønad

14-17 fjerde ledd – Fars rett til engangsstønad når han har overtatt omsorgen for barnet  

Far kan ha rett til engangsstønad når han har overtatt omsorgen for barnet i stønadsperioden for foreldrepenger. Retten til   engangsstønad etter denne bestemmelsen forutsetter imidlertid at omsorgen er overtatt med sikte på å overta foreldreansvaret  alene etter barneloven kapittel 5. 

Anonymkode: d8815...e0d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lieva skrev:

Engangsstønad er det kun EN av foreldrene som kan få og hvis mor får permisjon (foreldrepenger) så kan ikke verken mor eller far få engangsstønad. Det er enten eller og det er MORS rettigheter som legger til grunne for dette. 

Anonymkode: 88468...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal du ta ut fedrekvoten når dere har delt ansvar?

Anonymkode: 1e38b...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke engangsstønad i deres situasjon. Det er i utgangspunktet en stønad for å dekke minimum tre uker før fødsel og seks uker etter fødsel til mor. Far får kun engangsstønad hvis han har omsorgen alene, enten ved at mor gir fra seg all omsorg eller mor dør, samtidig som far ikke har rett på foreldrepenger. 

Du får fedrekvoten uansett så lenge dere ikke bor sammen. 

Anonymkode: 52c0d...a93

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du ta ut fedrekvoten når dere har delt ansvar?

Anonymkode: 1e38b...321

Bor man ikke sammen får mor automatisk fars uker, uavhengig om han har foreldreansvar eller ikke. Foreldreansvar har ingenting med daglig omsorg å gjøre forresten.

Anonymkode: 52c0d...a93

Skrevet

Du kan seriøst ikke mene at dere skal ha delt ansvar for en baby på 5 mnd. Far bør få hypgig samvær som en trilletur ol, men ikke overnatting eller noe som gjør at baby er lenge borte fra deg. Det er kun mor som kan søke om engangsstønad om hun ikke oppfyller kravene til foreldrepenger. Engangsstønad skal dekke de 6 første ukene etter fødsel. 

Hadde aldri gått med på kravene til far her altså og for og være ærlig så vil han heller ikke komme langt med dette. Ingen vil gi far 50/50 når det er snakk om en baby på 5 mnd. 

Skrevet (endret)
6 timer siden, Lieva skrev:

Kan jeg da forsatt ta ut fedrekvoten selv om 

https://familie.nav.no/hva-soker-du

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...