Gå til innhold

Hannhund og pubertet

Anbefalte innlegg

Gjest nyherinne
Skrevet

Dette er mitt aller første innlegg, jeg fikk et tips om dette forumet så da tenkte jeg at jeg ville prøve å få noe hjelp fra dere her inne.

Saken er den at jeg har en engelsk Mastiff som er verdens snilleste, jeg har hatt han siden han var 6 mnd, da min venninne ikke kunne ha han lengre da hun fikk en sønn som viste seg å være allergisk. Han er i dag 11 mnd gammel og har vært trent lydighet på, og vi har og gått til bronsemerke i lydighet. Snill som dagen er lang. Men i dag skjedde det som ikke skulle ha skjedd, han gikk til angrep på en av samme rase, vi var 10 stykk på treff, hvor det var 3 EM, vi sto ikke stille og den andre var en tispe. Det var heldigvis bare det jeg kaller skinnangrep, og ingen store skader, alle hundene  var løse, alle har lekt sammen i mnd vis.  Jeg vet at det er ofte lett at det kan bli tumulter hvis man står på stedet hvil, men vi gjorde ikke dette, vi var på et stort inngjeret område, snakk om på str med 2 fotball baner og alle lekte og herjet. Vi fikk vel litt sjokk alle sammen ( forstå meg rett) og jeg tok vekk min. Jeg kjenner bare at jeg i dag er litt uvel, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har 2 andre hjemme, 1 Malle og en EM tispe.Som er henholdsvis 2  og 5 år gammel. Jeg hadde flaks at det kun var skinnangrep. Vi har vært flinke med sosialiesering, passeringstrening og som sagt dette er en hund som har stort potensiale, spesielt siden denne rasen kanskje ikke er den mest lettlærte. Han har fått gode tilbake meldinger innen utstillings, han har 2 cert så han er ikke et monster. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Jeg henvender meg til oppdretteren hans, men han er lite drag i, og føler at det ikke er hans problem, og siden han da i tilliegg er i utlandet. Hva hadde dere gjort

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si da vi ikke vet noe om hvorfor det skjedde, hva som utløste det. Skinnangrep betyr at han ikke hadde i hensikt å skade, bare å få den andre til å trekke seg unna. Evt om det kokte over i lek?

Jeg ville passet på at han ikke var sammen og lekte og herjet så mye. Det har lettere for å koke over i stress da.  Han er også i verste unghundalder, da kan de ofte være litt usikre. Jeg ville derfor kanskje fokusert mer på felles båndtur uten hilsing og herjing en stund fremover. Lære seg å omgås hunder uten at det må bety høyt stress og lek. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...