Gå til innhold

Budsjett, alenemor med ett barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huslån: 9000

Husleie: 3100 (inkludert vann, kabel TV og nett samt forsikring bygg).

Strøm/nettleie: 1500

Studielån:2600

Barnehage: 3400

Bensin: 1500

Bompenger: 1500

Diverse forsikringer: 1400 ( innbo, bil delkasko, barneforsikring,  reise og personforsikring).

Diverse utgifter: 1000 (mobil, fagforening, Spotify og Sumo).

Medisiner stoffskifte: 1300

Spare til barnet: 1500.

Spare buffer: 500

=28300 I utgifter

Inntekter 90% lønn: 30.000. Barnetrygd dobbel: 2000

=3700 som er igjen til alt annet.

Har jeg da råd til å jobbe 90%? Vil nødig selge bilen da månedskort koster 1300 og da bruker jeg 20 lenger til jobb hver vei, noe som betyr 40 minutter lenger i barnehagen for ungen. Noen som har noen råd å komme med? Kan selvfølgelig jobbe 100%, men da må ungen være i barnehagen fra 07.00 til 15.00. 

Anonymkode: d0f0e...3bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tatt med utgifter til mat? Så kommer klær og utstyr til barnet i tillegg. Får du evt barnebidrag fra faren eller deler dere på alle utgifter til barnet? Ser du fører opp utgift til barnehage på kr. 3400,-/mnd, men du får vel refundert en del i form av stønad til barnetilsyn? Du vet nok best selv om du klarer deg med kun 90% inntekt, men det virker unektelig trangt økonomisk. De resterende 10% inntekt vil være utelukkende til kos og annet forbruk og du vil nok merke det godt økonomisk sett i sammenheng med den ekstra tiden barnet må være i barnehage og du på jobb. Hvis barnet har det fint i barnehagen ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 38ece...e3c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg la også merke til at du ikke hadde tatt med noe som vi alle trenger for å leve; mat.

Mat til en voksen kvinne med moderat forbruk; kr 2500 ca iflg SIFO. Drikke, shampoo, såpe osv hygiene artikler kommer utenom. Så kommer matutgiftene til barnet, men jeg forstår det sånn at det er barnehagebarn, men ikke hvor gammelt det er. Uansett vil jo barnet koste mer og mer i mat, og evt mindre i bleier om barnet er så lite foreløbig.

3700 kr til "alt annet" holder ikke til mat til dere to en gang. 

Ikke har du skrevet opp egen post til klær. Greit at du klarer deg lenge med det du har, men før eller siden må noe skiftes ut. Og barn vokser, trenger stadig nye klær. De sliter også ut klær fort i mange tilfeller. Klær er nødt til å være med som en post på budsjettet.

Hvorfor er ikke barnebidrag fra far tatt med? Det ville eventuelt gjort at dere fikk råd til litt mat...

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Far er død så derfor er ikke barnebidrag aktuelt. Barnet blir straks ett år. Har kjøpt inn utrolig mye klær til barnet brukt, men selvfølgelig noe utgifter der blir det jo. Huff, har virkelig lyst til å klare dette i noen år sånn at ungen ikke trenger å være så utrulig lange dager i barnehagen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke tatt med utgifter til mat? Så kommer klær og utstyr til barnet i tillegg. Får du evt barnebidrag fra faren eller deler dere på alle utgifter til barnet? Ser du fører opp utgift til barnehage på kr. 3400,-/mnd, men du får vel refundert en del i form av stønad til barnetilsyn? Du vet nok best selv om du klarer deg med kun 90% inntekt, men det virker unektelig trangt økonomisk. De resterende 10% inntekt vil være utelukkende til kos og annet forbruk og du vil nok merke det godt økonomisk sett i sammenheng med den ekstra tiden barnet må være i barnehage og du på jobb. Hvis barnet har det fint i barnehagen ser jeg ikke problemet.

Får man refundert deler av barnehageregningen? Håper jeg klarer å kun bruke 3000 på mat i måneden og da har jeg 700 igjen på diverse. Det er jo bare snakk om ett år eller eventuelt flere hvis jeg klarer meg greit. Føler at det blir veldig lange dager i barnehagen hvis jeg jobber fulltid. Har forresten fri tilgang til mine foreldre hyre så jeg trenger ikke bruke noe særlig på ferie. TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får man refundert deler av barnehageregningen? Håper jeg klarer å kun bruke 3000 på mat i måneden og da har jeg 700 igjen på diverse. Det er jo bare snakk om ett år eller eventuelt flere hvis jeg klarer meg greit. Føler at det blir veldig lange dager i barnehagen hvis jeg jobber fulltid. Har forresten fri tilgang til mine foreldre hyre så jeg trenger ikke bruke noe særlig på ferie. TS

*hytte 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stønad til barnetilsyn dekker vel ca 65 % av barnehageutgiftene om man tjener under 600.000 kr tror jeg det er. 3000 kr på mat i mnd kan gå så lenge barnet er såpass lite og du lager fra bunnen og kjøper rimelige råvarer. Får ikke barnet en slags etterlatt pensjon når far er død? Har du riktig skattetrekk? Som aleneforsørger får du jo ekstra fradrag.

Endret av moroklompen
  • Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far er død så derfor er ikke barnebidrag aktuelt. Barnet blir straks ett år. Har kjøpt inn utrolig mye klær til barnet brukt, men selvfølgelig noe utgifter der blir det jo. Huff, har virkelig lyst til å klare dette i noen år sånn at ungen ikke trenger å være så utrulig lange dager i barnehagen. 

En ting som du skal huske på: de fleste unger stortrives i BHG. Så ja, man kommer tidligere enn man må.. og får «Å nei!!! Jeg vil ikke hjem enda!». 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, moroklompen skrev:

Stønad til barnetilsyn dekker vel ca 65 % av barnehageutgiftene om man tjener under 600.000 kr tror jeg det er. 3000 kr på mat i mnd kan gå så lenge barnet er såpass lite og du lager fra bunnen og kjøper rimelige råvarer. 

Jeg tjener 590.00 hvis jeg jobber 100%. Dette er jo gull verdt, skal sjekke det ut. Tusen takk! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Grandidosa83 skrev:

En ting som du skal huske på: de fleste unger stortrives i BHG. Så ja, man kommer tidligere enn man må.. og får «Å nei!!! Jeg vil ikke hjem enda!». 

Håper det blir sånn. Har vært utrolig heldig å kommet inn i en barnehage med veldig godt rykte. Hvis det blir sånn så kan jeg jo begynne å jobbe fulltid, men vil gjerne kunne hente i ok tid til jeg ser at det går bra å være i barnehagen  i åtte timer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du vel rett på bidragsforskudd fra Nav? Mitt barns far er også død. Jeg har derfor fått 1500kr i måneden for et barn i bidrag fra Nav, nå som barnet er ungdom er beløpet økt til 2000kr per måned. Jeg tjener ikke så mye som deg da, omtrent 350.000 i året. Stønaden reduseres etter inntekt, men vil likevel tro du har krav på noe. Verdt å sjekke ut.

Anonymkode: 5512a...0c6

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 590.00 hvis jeg jobber 100%. Dette er jo gull verdt, skal sjekke det ut. Tusen takk! 

Grensen var 581.000 for 2018, mulig den er litt høyere for i år. https://www.nav.no/no/Person/Familie

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du vil skattes lavere fordi du er alene med barn. Du vil få fullt særfradrag som enslig forsørger, du vil få fradrag for utgifter til barnepass (barnehage), og for gjeldsrenter. Velger du å jobbe redusert vil du ha en inntekt på 470.000kr pluss 25.000 i skattefri barnetrygd og muligens noe i skattefri bidragsforskudd fra Nav. 

Jeg anbefaler deg deltid, både som mor og som barnehageansatt. Lange dager er slitsomt, du og barnet ditt trenger kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 5512a...0c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, du må selvsagt snakke med Nav. Mulig du kan få etterbetalt noe stønad til barnetilsyn. Dersom du har rett på bidragsforskudd som noen over skriver må du selvsagt søke om det. Du skal også få særfradrag som enslig forsørger ift skatt. Sjekk ut rettighetene dine og få dokumentert at du har spurt om dette. Dersom de ikke oppgir riktig info (noe mange opplever, dessverre) kan du da vise til at du har spurt om dette og blitt feilinformert. Da kan de ikke si i ettertid at du ikke har spurt eller søkt i tide. Lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom far er død har barnet krav på barnepensjon.

Anonymkode: ba62b...f6e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huslån: 9000

Husleie: 3100 (inkludert vann, kabel TV og nett samt forsikring bygg).

Strøm/nettleie: 1500

Studielån:2600

Barnehage: 3400

Bensin: 1500

Bompenger: 1500

Diverse forsikringer: 1400 ( innbo, bil delkasko, barneforsikring,  reise og personforsikring).

Diverse utgifter: 1000 (mobil, fagforening, Spotify og Sumo).

Medisiner stoffskifte: 1300

Spare til barnet: 1500.

Spare buffer: 500

=28300 I utgifter

Inntekter 90% lønn: 30.000. Barnetrygd dobbel: 2000

=3700 som er igjen til alt annet.

Har jeg da råd til å jobbe 90%? Vil nødig selge bilen da månedskort koster 1300 og da bruker jeg 20 lenger til jobb hver vei, noe som betyr 40 minutter lenger i barnehagen for ungen. Noen som har noen råd å komme med? Kan selvfølgelig jobbe 100%, men da må ungen være i barnehagen fra 07.00 til 15.00. 

Lege? Tannlege? Frisør? Gaver? Mye du ikke har tatt med. Blir stramt

Anonymkode: e05b0...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du fortsatt ammer etter at barnet er fylt ett år - og har erklæring fra heldesøster/lege på dette - har du rett på velferdspermisjon fra jobb. Sjekk om du har krav på lønnet permisjon (tariffavtale). Tenker da at du kan jobbe i 100% stilling med 100% lønn, men forkorte dagen med 1 time pga ammefri. Da får du en jobbstart og barnet en barnehagestart som er mykere. 

Anonymkode: 7f7f0...1e4

Skrevet

Hvorfor sparer du 1500 til barnet når du ikke har råd? Ville heller brukt dem på mat og div! Det ordner seg for barnet uansett og senere får du sikkert bedre råd!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...