AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Jenta vår kaster opp store mengder når hun får fast føde. Hun er ellers frisk og rask, god allmennstilstand. Det skjer ikke hver gang, men det skjer 5-6 ganger i uka. Det kan skje etter grøt, frukt, grønnsaker og middag. Aldri etter amming. Finner altså ikke noe fellestrekk.. vært hos fastlege og helsesøster, og begge sier at det må "gå seg til", og vi må bare "prøve oss frem med matvarer". Legen mener det ikke er noe behov for ytterlige undersøkelser fordi hun har god vektoppgang og følger egen kurve. Likevel klarer vi ikke slå oss helt til ro med at vi bare skal prøve oss frem, det er jo veldig frustrerende for både oss og lille å kaste opp. Noen som har vært borti samme problemstilling? Anonymkode: a5292...b20
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Gi henne mindre mat? Anonymkode: a1495...447 1
Duff Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 Mindre mat, to teskjeer er nok i starten. Nå vet jeg ikke alder på barnet men jeg ville prioritert melk frem til jeg så at maten ikke kom opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi henne mindre mat? Anonymkode: a1495...447 Hehe, hadde det bare vært så enkelt. Hun får myyye mindre fast føde enn jevnaldrende, og det skjer etter bare noen skjeer. Anonymkode: a5292...b20
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 Burde skrevet alder. Hun er snart 8 mnd. Har fått smaksprøver på frukt og grønt fra hun var 5,5 mnd. Begynte med grøt ved 6 mnd. Anonymkode: a5292...b20
Anjatapinjata Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 Tantebarnet mitt slet med det samme. Men han kasta opp når det var fult i magen. Så som skrevet over her prøve mindre mengder? Han brakk seg også av konsistensen på en del mat som også kunne føre til oppkast.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 16 minutter siden, Anjatapinjata skrev: Tantebarnet mitt slet med det samme. Men han kasta opp når det var fult i magen. Så som skrevet over her prøve mindre mengder? Han brakk seg også av konsistensen på en del mat som også kunne føre til oppkast. Takk for svar! Vi skal prøve oss frem med ulik konsistens på maten 🤗 Anonymkode: a5292...b20
Grønt blad Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 Kanskje babystyrt tilpasning kan hjelpe (Baby lead weaning)? Da lar man barnet spise selv, utforske mer og kjenne på konsistens. Så lenge barnet vokser og er aktivt, trenger du ikke være bekymret for om hun får i seg mindre fast føde enn jevnaldrende. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 Min på 9 mnd kan kaste opp om det er feil konsistens på maten, hun må fortsatt ha ganske most mat. Får hun melk før fast føde? I så fall kan dere prøve å heller gi fast føde først, så melk en liten stund etterpå. Noen bruker rett og slett litt mer tid på tilvenning til fast føde, iom at det ikke kan knyttes til noen spesielle matvarer ville jeg sett på konsistens og bare gitt små mengder av gangen foreløpig. Mest sannsynlig går det seg til Anonymkode: f3451...6bc 1
Gjest gjest- silje Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 Her var det store problemer når vi prøvde ferdiglagte middagsglass og ferdiglaget grøt - hun gulpet av de alle, uansett merke/smak. Så her gikk det kun i hjemmelaget både middag og grøt. Er det forskjell på det hos dere, eller er det all mat barnet gulper av?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta vår kaster opp store mengder når hun får fast føde. Hun er ellers frisk og rask, god allmennstilstand. Det skjer ikke hver gang, men det skjer 5-6 ganger i uka. Det kan skje etter grøt, frukt, grønnsaker og middag. Aldri etter amming. Finner altså ikke noe fellestrekk.. vært hos fastlege og helsesøster, og begge sier at det må "gå seg til", og vi må bare "prøve oss frem med matvarer". Legen mener det ikke er noe behov for ytterlige undersøkelser fordi hun har god vektoppgang og følger egen kurve. Likevel klarer vi ikke slå oss helt til ro med at vi bare skal prøve oss frem, det er jo veldig frustrerende for både oss og lille å kaste opp. Noen som har vært borti samme problemstilling? Anonymkode: a5292...b20 Skriv opp alt barnet spiser, daglig etter hvert matinntak. Klarer du å veie maten på forhånd, for så å veie det som er igjen etter måltidet, så har du også vekt på hvor mye hun spiser. (Vi måtte veie all mat til vårt barn). Når du bare prøve rå "huske" hva hun har apist i forkant av oppkast, så klarer su ikke se helheter og system på samme måten som når du har nedtegnet oversikt. Begynn der, og prøv å se sammenheng. Det er også viktig at hun ikke spiser for fort. Anonymkode: 6d2c6...d36 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta vår kaster opp store mengder når hun får fast føde. Hun er ellers frisk og rask, god allmennstilstand. Det skjer ikke hver gang, men det skjer 5-6 ganger i uka. Det kan skje etter grøt, frukt, grønnsaker og middag. Aldri etter amming. Finner altså ikke noe fellestrekk.. vært hos fastlege og helsesøster, og begge sier at det må "gå seg til", og vi må bare "prøve oss frem med matvarer". Legen mener det ikke er noe behov for ytterlige undersøkelser fordi hun har god vektoppgang og følger egen kurve. Likevel klarer vi ikke slå oss helt til ro med at vi bare skal prøve oss frem, det er jo veldig frustrerende for både oss og lille å kaste opp. Noen som har vært borti samme problemstilling? Anonymkode: a5292...b20 Samme problem her, fagfolkene mistenker stille refluks. Alder 12mnd. Anonymkode: bfa50...acd 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Skrevet 19. april 2019 Vår brekker seg til han kaster opp om han er misfornøyd med konsistensen. Må fortsatt være veldig glatt, enda han nærmer seg 11 mnd. Noen ganger spiser han bedre om han får plukke litt selv, og andre ganger funker ikke det i det hele tatt. Da gir vi smoothie eller grøtposer som er helt perfekte i konsistensen 🙄 Anonymkode: b7e6f...03b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #14 Skrevet 19. april 2019 Tusen -lig takk for så mange gode, fornuftige og konstruktive svar! Hittil har vi bare skrevet ned hva hun spiser, men nå skal vi skrive mengde også. Og tror vi må gjøre grøten eeenda "smoothere" i konsistensen, så håper jeg det hjelper. Igjen, tusen takk! Anonymkode: a5292...b20 1
Vera Vinge Skrevet 19. april 2019 #15 Skrevet 19. april 2019 Samme problem her. Gutten min på 1 år har refluks, stille type, og de tror det er relatert til det. Så her prøver vi oss fram med medisiner og dosering for å se om det kan hjelpe. Inntil videre får han kun i seg mat som er flytende, alt annet kaster han opp av. Men vi får legeoppfølging, altså, da det ikke betegnes som normalt. Men med medisiner klarer han hvertfall å spise (melkefri) grøt som er tynt blandet, som velling, som vi gir med kopp. Og så håper vi det skal bli bedre med tiden. Og syns nå det er litt bedre enn for noen måneder siden, da han ikke kaster opp like voldsomt nå, mer brekninger nå enn at hele magesekken tømmes. Vet ikke hvor mye som skyldes alder, medisiner eller annen behandling, da. Kanskje du vil melde deg inn i Fb-gruppa "foreldre til barn med refluks", eller noe sånt, for å se om du kjenner igjen noe eller kan få noen råd derfra? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, Vera Vinge skrev: Samme problem her. Gutten min på 1 år har refluks, stille type, og de tror det er relatert til det. Så her prøver vi oss fram med medisiner og dosering for å se om det kan hjelpe. Inntil videre får han kun i seg mat som er flytende, alt annet kaster han opp av. Men vi får legeoppfølging, altså, da det ikke betegnes som normalt. Men med medisiner klarer han hvertfall å spise (melkefri) grøt som er tynt blandet, som velling, som vi gir med kopp. Og så håper vi det skal bli bedre med tiden. Og syns nå det er litt bedre enn for noen måneder siden, da han ikke kaster opp like voldsomt nå, mer brekninger nå enn at hele magesekken tømmes. Vet ikke hvor mye som skyldes alder, medisiner eller annen behandling, da. Kanskje du vil melde deg inn i Fb-gruppa "foreldre til barn med refluks", eller noe sånt, for å se om du kjenner igjen noe eller kan få noen råd derfra? Takk for tips om gruppe! Skal sjekke den ut med en gang. Kan jeg spørre om han har fulgt vektkurven sin? Legen her nevnte faktisk stille refluks og at hun hadde en del symptomer på det, men han sa det ikke var noe problem da hun følger kurven så fint. Føles litt frustrerende å bare måtte "prøve seg frem". Kan jeg spørre hvordan han ble diagnostisert? Anonymkode: a5292...b20 1
Meley Skrevet 19. april 2019 #17 Skrevet 19. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips om gruppe! Skal sjekke den ut med en gang. Kan jeg spørre om han har fulgt vektkurven sin? Legen her nevnte faktisk stille refluks og at hun hadde en del symptomer på det, men han sa det ikke var noe problem da hun følger kurven så fint. Føles litt frustrerende å bare måtte "prøve seg frem". Kan jeg spørre hvordan han ble diagnostisert? Anonymkode: a5292...b20 Gutten min har stille refluks, blei medisinert sia 3 måneders alder (nå 7 måneder). Og har fulgt sin kurve til punkt å prikke. Er i tillegg alltid smilende å superblid hos lege å helsesøster. Så at refluks unger kun skal gå ned i vekt er bare tull. Bare å kreve utredning for det!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #18 Skrevet 19. april 2019 2 minutter siden, Meley skrev: Gutten min har stille refluks, blei medisinert sia 3 måneders alder (nå 7 måneder). Og har fulgt sin kurve til punkt å prikke. Er i tillegg alltid smilende å superblid hos lege å helsesøster. Så at refluks unger kun skal gå ned i vekt er bare tull. Bare å kreve utredning for det! Her har vi hatt sprutgulp daglig fra fødsel av, og 3 skift på oss begge om dagen, minst! Har mistenkt refluks tidligere, men slått det fra meg da hu ikke oppfyller "kravene". Også blitt avfeid av HS, grunnet vektkurven. Blir nok en ny legetime etter påsken. Hvordan fungerer utredningen? Anonymkode: a5292...b20
Vera Vinge Skrevet 19. april 2019 #19 Skrevet 19. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips om gruppe! Skal sjekke den ut med en gang. Kan jeg spørre om han har fulgt vektkurven sin? Legen her nevnte faktisk stille refluks og at hun hadde en del symptomer på det, men han sa det ikke var noe problem da hun følger kurven så fint. Føles litt frustrerende å bare måtte "prøve seg frem". Kan jeg spørre hvordan han ble diagnostisert? Anonymkode: a5292...b20 Jeg har heldigvis truffet noen som skjønner at et barn kan ha reelle plager selv om babyen legger greit på seg. Gutten min var stor fra fødsel, og det er naturlig at kurven flates litt ut med alderen hos disse store barna, så han har flatet litt ut, men innenfor det som er "greit". Han ble i praksis fullammet til han var 10 mnd, fordi han ikke klarte å holde på fast føde eller nektet å spise noe, men vekta hans var grei likevel. Men de sier jo at det ved stille refluks ikke trenger å være manglende vektøkning fordi de ikke gulper opp og ut av munnen, slik de gjør ved annen refluks. Sønnen min ble utredet på sykehus pga oppkastet, og de gjorde en del undersøkelser, før de konkluderte med refluks da han var ca 10 mnd. Da hadde han hatt mye uro av og på siden fødsel, og til tider hatt problemer med å ligge flatt bl.a, sovet mye avbrutt og gjør det ennå, våkner i ett hele kvelden, men bedre om natta nå. Vi får også i ham mer grøt nå enn før, så lenge det er flytende. Gir ham også helt most mat på sånne klemmeposer, dvs frukt eller grønnsaksmos (kan ikke ha varianter med ris eller andre klumper, da kaster han opp eller brekker seg noe voldsomt). Og vi venter enn så lenge på bedre tider. Men syns altså jeg merket en endring på hvor mye vi fikk i ham etter at vi begynte hos osteopat, medisiner for refluks og for å få fart på magen. Ser at når han er ekstra forstoppet er han ekstra refluks-plaget også. Lærte det på den harde måten da vi ga ham mat med banan, det var helt grusomt, han ble kjempeforstoppet av det. Og så går jeg på melkefri diett så lenge jeg ammer, noe som er ganske vanlig å prøve om man mistenker refluks, da melk og soya hos mor kan forverre plagene. Så jeg føler også på at det er mye prøve seg fram, og mange små ting som til sammen virker litt, ganske slitsomt. Og det tok meg også mange mnd før jeg skjønte at det måtte være refluks, fordi han ikke var som de refluks-babyene jeg hadde hørt om. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #20 Skrevet 20. april 2019 12 timer siden, Vera Vinge skrev: Jeg har heldigvis truffet noen som skjønner at et barn kan ha reelle plager selv om babyen legger greit på seg. Gutten min var stor fra fødsel, og det er naturlig at kurven flates litt ut med alderen hos disse store barna, så han har flatet litt ut, men innenfor det som er "greit". Han ble i praksis fullammet til han var 10 mnd, fordi han ikke klarte å holde på fast føde eller nektet å spise noe, men vekta hans var grei likevel. Men de sier jo at det ved stille refluks ikke trenger å være manglende vektøkning fordi de ikke gulper opp og ut av munnen, slik de gjør ved annen refluks. Sønnen min ble utredet på sykehus pga oppkastet, og de gjorde en del undersøkelser, før de konkluderte med refluks da han var ca 10 mnd. Da hadde han hatt mye uro av og på siden fødsel, og til tider hatt problemer med å ligge flatt bl.a, sovet mye avbrutt og gjør det ennå, våkner i ett hele kvelden, men bedre om natta nå. Vi får også i ham mer grøt nå enn før, så lenge det er flytende. Gir ham også helt most mat på sånne klemmeposer, dvs frukt eller grønnsaksmos (kan ikke ha varianter med ris eller andre klumper, da kaster han opp eller brekker seg noe voldsomt). Og vi venter enn så lenge på bedre tider. Men syns altså jeg merket en endring på hvor mye vi fikk i ham etter at vi begynte hos osteopat, medisiner for refluks og for å få fart på magen. Ser at når han er ekstra forstoppet er han ekstra refluks-plaget også. Lærte det på den harde måten da vi ga ham mat med banan, det var helt grusomt, han ble kjempeforstoppet av det. Og så går jeg på melkefri diett så lenge jeg ammer, noe som er ganske vanlig å prøve om man mistenker refluks, da melk og soya hos mor kan forverre plagene. Så jeg føler også på at det er mye prøve seg fram, og mange små ting som til sammen virker litt, ganske slitsomt. Og det tok meg også mange mnd før jeg skjønte at det måtte være refluks, fordi han ikke var som de refluks-babyene jeg hadde hørt om. Tuusen hjertelig takk for svar! Vi fortsetter med helt most middagsmat og kanskje litt tynnere konsistens på grøten, så ser vi hvordan det går før vi kontakter lege igjen 🤗 Anonymkode: a5292...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå