AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke helt hva jeg leter etter. Jeg kjøpte bolig for rundt 2 år siden. Jeg hadde nylig fått en jobb, og pga. en del tillegg i stillingen, oppga jeg årslønn som 500 000kr, mens nå etter å ha arbeidet i 1 år, ser jeg at reel årslønn er 610 000kr. Boligen i seg selv har ikke steget noe særlig i verdi, ligger på rundt det samme. Men er det mulig på bakgrunn av lønn få lov til å refinansiere? Altså jeg må jo søke banken om det går såklart, men sån i teorien er dette gunnlag til å kunne få innvilget det? Tanken med å gjøre det er at jeg gjerne skulle kjøpt ny bil ~300 000kr. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Hvor mye egenkapital er bundet opp i boligen og hva er markedsverdien av denne? Anonymkode: 03746...0f5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mye egenkapital er bundet opp i boligen og hva er markedsverdien av denne? Anonymkode: 03746...0f5 Lånte 1,9 mill, boligen kjøpte jeg for 2,2 mill. om det svarer på spørsmålet, jeg er ganske grønn på alt alt lån og økonomi og det ikke kommer frem av første innlegget 😅 Ser alle andre leiligheter tilsvarende min i område ligger på det samme, akkurat det samme som når jeg kjøpte. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke helt hva jeg leter etter. Jeg kjøpte bolig for rundt 2 år siden. Jeg hadde nylig fått en jobb, og pga. en del tillegg i stillingen, oppga jeg årslønn som 500 000kr, mens nå etter å ha arbeidet i 1 år, ser jeg at reel årslønn er 610 000kr. Boligen i seg selv har ikke steget noe særlig i verdi, ligger på rundt det samme. Men er det mulig på bakgrunn av lønn få lov til å refinansiere? Altså jeg må jo søke banken om det går såklart, men sån i teorien er dette gunnlag til å kunne få innvilget det? Tanken med å gjøre det er at jeg gjerne skulle kjøpt ny bil ~300 000kr. Anonymkode: beb67...c7b du må gi oss noen tall og fakta. Boligens verdi? er den omsettelig - dvs ligger et sted det er greit å få solgt den? Gjeldens størrelse/annen gjeld? har du familie/barn? Om alt annet er på stell burde 3x årsinntekt være greit å låne, og når (fast)lønn øker med 100.000 så burde man kunne låne 300.000 til. skjønt: sånne "låne x ganger inntekten" er nødvendigvis en god regel, avhenger mye av andre forhold Anonymkode: 2caed...508
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 Du må som hovedregel ha 15 % egenkapital i boligen. For din del utgjør egenkapitalen ca. 13,6 % og på grunn av dette vil du nok ikke få refinansiert boliglånet. Dersom du låner 300 000 kr til, blir resultatet at boligen er 100 % belånt, dvs. at boliglånet er like stort som markedverdien. Dette godtas sjeldent. Samtidig kan det hende at banken din gjør et unntak, og jeg anbefaler deg derfor å ta et møte med de. Anonymkode: 03746...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: du må gi oss noen tall og fakta. Boligens verdi? er den omsettelig - dvs ligger et sted det er greit å få solgt den? Gjeldens størrelse/annen gjeld? har du familie/barn? Om alt annet er på stell burde 3x årsinntekt være greit å låne, og når (fast)lønn øker med 100.000 så burde man kunne låne 300.000 til. skjønt: sånne "låne x ganger inntekten" er nødvendigvis en god regel, avhenger mye av andre forhold Anonymkode: 2caed...508 Trodde 2,2 mill var boligens verdi som jeg skrev, grønn på økonomi. Det er nå det leiligheter i blokka (identisk til min) blir lagt ut til, og som de lå ute til den gang da for 2 år siden. De som blir lagt ut i samme blokk og område blir solgt Ikke det aller mest hippe området, men et rolig og greit område. Har studielån utenom 490 000. Ingen barn, 1 bil. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må som hovedregel ha 15 % egenkapital i boligen. For din del utgjør egenkapitalen ca. 13,6 % og på grunn av dette vil du nok ikke få refinansiert boliglånet. Dersom du låner 300 000 kr til, blir resultatet at boligen er 100 % belånt, dvs. at boliglånet er like stort som markedverdien. Dette godtas sjeldent. Samtidig kan det hende at banken din gjør et unntak, og jeg anbefaler deg derfor å ta et møte med de. Anonymkode: 03746...0f5 Dette gir kanskje mening om jeg setter meg ned med tallene 😅 bank og lån er virkelig ikke min sterkeste side. Greit å bare gå i banken og si «jeg vil låne penger, fiks!» 😂 Jeg fikk bare et lite «lys» opp at kanskje bedre lønn kunne påvirke og at bildrømmen ikke er for langt unna men sparing sparing sparing, så kanskje om 1 år plutselig stiger boligvedien og 🤞🏻 Men joda, som jeg skrev så må jeg jo ta et møte med banken for å faktisk få noe skikkelig svar. Spørsmålet var vel mer ment som et; er dette teoretisk mulig, altså at høyere lønn kan gi boliglån refinansiering, selv om boligen i seg selv ikke har steget i verdi. Altså om det i det hele tatt er vits i å spørre banken Anonymkode: beb67...c7b
Neket Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 Vil du øke boliglånet ditt for å kjøpe en bil du da betaler på i 20-30 år? 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 4 minutter siden, Neket skrev: Vil du øke boliglånet ditt for å kjøpe en bil du da betaler på i 20-30 år? Manner oppdratt ulikt. Noen sparer hele summen før de kjøper. Noe jeg he gjort med de to forige bilene mine (men de kostet 30 000 og 60 000kr) Men å spare 300 000! Det vil nok ta meg 3-4 år. Enklere å låne penger, men er oppdratt til at man ikke tar opp billån pga. ugunsit renter. Man står fritt til å betale inn ekstra på lånet om man plutselig skulle på en slant med penger her og der, så om jeg refinansierer, får kjøpt meg bil, så kan jeg kanskje sette inn neste års skattepenger og noe feriepenger, en stor innbetaling på 30 000kr ekstra en mnd. Hive inn litt 1000kr ekstra her. I teorien kan jeg fint klare 4000kr til ekstra utgifter i mnd, så om boliglånet øker og mnd. utgifter blir større, har jeg god kapasitet til det. Har betalt ned et lån på 180 000kr på 2 år, det er ca 8000kr ekstra i mnd utenom boliglån og studielån Så ja, jeg er oppdratt til å refinansiere, evt. ha flexilån for å kjøpe bil Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke helt hva jeg leter etter. Jeg kjøpte bolig for rundt 2 år siden. Jeg hadde nylig fått en jobb, og pga. en del tillegg i stillingen, oppga jeg årslønn som 500 000kr, mens nå etter å ha arbeidet i 1 år, ser jeg at reel årslønn er 610 000kr. Boligen i seg selv har ikke steget noe særlig i verdi, ligger på rundt det samme. Men er det mulig på bakgrunn av lønn få lov til å refinansiere? Altså jeg må jo søke banken om det går såklart, men sån i teorien er dette gunnlag til å kunne få innvilget det? Tanken med å gjøre det er at jeg gjerne skulle kjøpt ny bil ~300 000kr. Anonymkode: beb67...c7b Hva er hensikten med refinansieringen? Større lån? 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånte 1,9 mill, boligen kjøpte jeg for 2,2 mill. om det svarer på spørsmålet, jeg er ganske grønn på alt alt lån og økonomi og det ikke kommer frem av første innlegget 😅 Ser alle andre leiligheter tilsvarende min i område ligger på det samme, akkurat det samme som når jeg kjøpte. Anonymkode: beb67...c7b Bedre betingelser på lånet, handler ikke om refinansiering men om forhandlinger med både egen bank og andre banker. Å refinansierer for å refinansiere har ingenting for seg. Har du bedre lønn må, så bør du heller konsentrere deg om å betale ned mer på lånet. Anonymkode: 06f57...088
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Manner oppdratt ulikt. Noen sparer hele summen før de kjøper. Noe jeg he gjort med de to forige bilene mine (men de kostet 30 000 og 60 000kr) Men å spare 300 000! Det vil nok ta meg 3-4 år. Enklere å låne penger, men er oppdratt til at man ikke tar opp billån pga. ugunsit renter. Man står fritt til å betale inn ekstra på lånet om man plutselig skulle på en slant med penger her og der, så om jeg refinansierer, får kjøpt meg bil, så kan jeg kanskje sette inn neste års skattepenger og noe feriepenger, en stor innbetaling på 30 000kr ekstra en mnd. Hive inn litt 1000kr ekstra her. I teorien kan jeg fint klare 4000kr til ekstra utgifter i mnd, så om boliglånet øker og mnd. utgifter blir større, har jeg god kapasitet til det. Har betalt ned et lån på 180 000kr på 2 år, det er ca 8000kr ekstra i mnd utenom boliglån og studielån Så ja, jeg er oppdratt til å refinansiere, evt. ha flexilån for å kjøpe bil Anonymkode: beb67...c7b Her bør du legge oppdragelse til side, og tenke på egenhånd. En bil, du eier i maks 10 år, skal du ikke betale på i 30 år vel? (Satt på spissen). Anonymkode: 06f57...088 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bør du legge oppdragelse til side, og tenke på egenhånd. En bil, du eier i maks 10 år, skal du ikke betale på i 30 år vel? (Satt på spissen). Anonymkode: 06f57...088 Så lenge man sørger for å øke de månedlige avdragene slik at bilen er nedbetalt i løpet av 5-7 år, er det ingen dårlig idé å låne kjøpesummen med sikkerhet i boligen. Man oppnår da langt bedre rentebetingelser enn ved å ta opp et separat billån. Anonymkode: 03746...0f5 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Skrevet 19. april 2019 Det er veldig lurt å refinansiere boliglånet for å låne penger til bil i steden for et billån som alltid er dyrere, HVIS du øker avdragene slik at det ekstra lånebeløpet er nedbetalt innen 5 år. Dersom tanken er å betale på ekstrabeløpet i hele lånets løpetid på kanskje 20 år så vil det bli langt dyrere enn et billån. Anonymkode: d35dd...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #14 Skrevet 19. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her bør du legge oppdragelse til side, og tenke på egenhånd. En bil, du eier i maks 10 år, skal du ikke betale på i 30 år vel? (Satt på spissen). Anonymkode: 06f57...088 Nå står det faktisk i «fakta om reginansiering» at mange gjør dette pga. lån til oppussing eller bil. Dette er faktisk en veldig vanlig måte å kunne kjøpe ny bil uten å ha billån med dårligere betingelser. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Skrevet 19. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er hensikten med refinansieringen? Større lån? Bedre betingelser på lånet, handler ikke om refinansiering men om forhandlinger med både egen bank og andre banker. Å refinansierer for å refinansiere har ingenting for seg. Har du bedre lønn må, så bør du heller konsentrere deg om å betale ned mer på lånet. Anonymkode: 06f57...088 Refinansiere for å kunne kjøpe ny bil, ikke bare for å gjøre det Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå står det faktisk i «fakta om reginansiering» at mange gjør dette pga. lån til oppussing eller bil. Dette er faktisk en veldig vanlig måte å kunne kjøpe ny bil uten å ha billån med dårligere betingelser. Anonymkode: beb67...c7b Det betyr ikke at det er lurt. Har samme lønn som deg og du kan nok spare opp dette på 2 år. Avhengig av hvor høye utgifter du har og hvor smart du er med pengene. Jeg sparte opp 250 000 på 2 år. Dropp ferie 1 år og sett alle feriepengene på sparekonto. I desember med halv skatt setter du overskytende inn på sparekontoen. Dropp å gå på byen og restauranter 1 år og bare der sparer du mye. Drikk hjemme og hos venner! Den følelsen da jeg kunne kjøpe en bil med sparepenger var helt fantastisk, dette har jeg greid selv. Tror ikke det hadde blitt det samme om jeg visste jeg hadde lån. Anonymkode: dec14...0fd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #17 Skrevet 20. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det betyr ikke at det er lurt. Har samme lønn som deg og du kan nok spare opp dette på 2 år. Avhengig av hvor høye utgifter du har og hvor smart du er med pengene. Jeg sparte opp 250 000 på 2 år. Dropp ferie 1 år og sett alle feriepengene på sparekonto. I desember med halv skatt setter du overskytende inn på sparekontoen. Dropp å gå på byen og restauranter 1 år og bare der sparer du mye. Drikk hjemme og hos venner! Den følelsen da jeg kunne kjøpe en bil med sparepenger var helt fantastisk, dette har jeg greid selv. Tror ikke det hadde blitt det samme om jeg visste jeg hadde lån. Anonymkode: dec14...0fd Du tenker det ikke er lurt, men jeg tenker det er det. Noen tenker billån er lurt, jeg gjør ikke det. Man får ting til å fungere slik en hver person føler er lurt Jeg reiser ikke på ferie, drikker aldri. Spiser sjeldent ute. 180 000kr er det jeg kunne klart på 2 år om jeg lever nøkternt. Det har jeg allerede erfart. Tok meg 2 år å betale ned et lån på 180 000kr (lån til ege kapktal). Dette var kun mulig med et par store innbetalinger, evt. ca 7500kr i mnd. På toppen av de 16000kr jeg allerede har i regninger og lån. Og da fikk jeg spart 0kr, som vil si at jeg nå har absolutt ingen buffer om noe skulle skje, som er ganske idiotisk egentlig. Som vil si at feriepengene i år, de går ikke til ferie, eller bil, men til å lage en bufferkonto. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #18 Skrevet 20. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tenker det ikke er lurt, men jeg tenker det er det. Noen tenker billån er lurt, jeg gjør ikke det. Man får ting til å fungere slik en hver person føler er lurt Jeg reiser ikke på ferie, drikker aldri. Spiser sjeldent ute. 180 000kr er det jeg kunne klart på 2 år om jeg lever nøkternt. Det har jeg allerede erfart. Tok meg 2 år å betale ned et lån på 180 000kr (lån til ege kapktal). Dette var kun mulig med et par store innbetalinger, evt. ca 7500kr i mnd. På toppen av de 16000kr jeg allerede har i regninger og lån. Og da fikk jeg spart 0kr, som vil si at jeg nå har absolutt ingen buffer om noe skulle skje, som er ganske idiotisk egentlig. Som vil si at feriepengene i år, de går ikke til ferie, eller bil, men til å lage en bufferkonto. Anonymkode: beb67...c7b Men når du flere ganger sier du er grønn på økonomi så er det lurt å høre på andres erfaringer og råd? Ville hatt i tankene at med studielånet og boliglånet har du nå ca 2.2 i lån totalt. Tar du bilen på refinansiering ender du opp på 2.5 i lån. Det kan gå rundt det, selv hadde jeg vært ubekvem med det. Men det er fordi jeg er realist pessimist hehe, kjenner flere som har hatt uflaks. Fetteren min ble plutselig syk og var ufrivillig en lang periode på AAP. Ikke så kult å ha haugevis av gjeld når utbetalingen er 60% av lønnen. Kan det være aktuelt å spare til en bil som er billigere enn 300 000 så er målet mer oppnåelig? Utifra budsjettet ditt er faste utgifter på 16 000. Om du holder av 4000 til mat og div har du vel da 10 000 kr som kan gå til sparing hver mnd? Da har du allerede 240 000 spart opp på 2 år Legg til feriepenger og penger tilbake på skatten og svoop du sitter kanskje der med 300 000kr bilen din likevel!! Anonymkode: dec14...0fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #19 Skrevet 20. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når du flere ganger sier du er grønn på økonomi så er det lurt å høre på andres erfaringer og råd? Ville hatt i tankene at med studielånet og boliglånet har du nå ca 2.2 i lån totalt. Tar du bilen på refinansiering ender du opp på 2.5 i lån. Det kan gå rundt det, selv hadde jeg vært ubekvem med det. Men det er fordi jeg er realist pessimist hehe, kjenner flere som har hatt uflaks. Fetteren min ble plutselig syk og var ufrivillig en lang periode på AAP. Ikke så kult å ha haugevis av gjeld når utbetalingen er 60% av lønnen. Kan det være aktuelt å spare til en bil som er billigere enn 300 000 så er målet mer oppnåelig? Utifra budsjettet ditt er faste utgifter på 16 000. Om du holder av 4000 til mat og div har du vel da 10 000 kr som kan gå til sparing hver mnd? Da har du allerede 240 000 spart opp på 2 år Legg til feriepenger og penger tilbake på skatten og svoop du sitter kanskje der med 300 000kr bilen din likevel!! Anonymkode: dec14...0fd Hører på mine foreldres råd 👍🏻 De er kun i 50 års og gjeldfrie. Hus som nok er verdt 5-6 mill, bobil til 800 000kr. Så de har det veldig godt. Er dem som nevnte det her med å refinansiere for å få råd til bil. De har god erfaring med penger og hører veldig mye på dem. Men sitter her på jobb og hadde ikke mylighet til å ringe dem å spørre, så da spør man KG. Men fant faktisk svaret i dag på spørsmplet mitt: veldig enkelt ja, høyere lønn kan gi grunnlag for å få refinansiert lånet. Joda mye annet som spiller inn som ble nevnt over, men det er en ting som kan hjelpe det var vel det enkle svaret jeg så etter sån i bunn og grunn Første prioritet blir nå å faktisk få meg noen penger i banken 😅 men det blir utgifter over alt. Pengene jeg skulle spart denne mnd går til nye dekk 😬 men feriepengene, da får jeg meg den bufferen jeg ønsker å ha i bakhold, som og er positivt i forhold til reginansiering. Men så etter det, da kan jeg begynne å tenke litt på sparing til bil, men igjen, og lurt å få satt inn mer på lånet hver mnd. Så det kommer nok til å ta litt lengre tid en det du tenker. Anonymkode: beb67...c7b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #20 Skrevet 20. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når du flere ganger sier du er grønn på økonomi så er det lurt å høre på andres erfaringer og råd? Ville hatt i tankene at med studielånet og boliglånet har du nå ca 2.2 i lån totalt. Tar du bilen på refinansiering ender du opp på 2.5 i lån. Det kan gå rundt det, selv hadde jeg vært ubekvem med det. Men det er fordi jeg er realist pessimist hehe, kjenner flere som har hatt uflaks. Fetteren min ble plutselig syk og var ufrivillig en lang periode på AAP. Ikke så kult å ha haugevis av gjeld når utbetalingen er 60% av lønnen. Kan det være aktuelt å spare til en bil som er billigere enn 300 000 så er målet mer oppnåelig? Utifra budsjettet ditt er faste utgifter på 16 000. Om du holder av 4000 til mat og div har du vel da 10 000 kr som kan gå til sparing hver mnd? Da har du allerede 240 000 spart opp på 2 år Legg til feriepenger og penger tilbake på skatten og svoop du sitter kanskje der med 300 000kr bilen din likevel!! Anonymkode: dec14...0fd Men 8000kr er maks det jeg klarer i mnd. Det har jeg fått testet ut nå i 2 år. Noen mnd kun 4000kr (alt etter skifttillegg). Så 10000kr i mnd er litt vel optimistisk 😬 Anonymkode: beb67...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå