AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Hei! Jeg har vært samboer i over 20 år, og skal nå flytte for meg selv. Det er utrolig skummelt og vanskelig og jeg er så usikker på dette med økonomien den første tiden. Vi eier hus sammen, men det vil nok ta laaang tid før det er solgt og jeg forhåpentligvis kan betale ned noe av gjelden som står under gjeld *1, så dette med huset holder jeg utenfor i mitt budsjett. Kan noen med litt peiling se på dette for meg og se om det er helt på jordet, eller levelig? Jeg må kjøpe meg bil, da den jeg bruker står på han, så har lagt det inn i budsjettet også. UTGIFTER: Div. gjeld inkl. studielån: 6 500 billån 1 500 bilforsikring 600 husleie inkl. tv/internett. 9 500 strøm 600 tlf. (deler med barn) 600 div. forsikringer 600 SFO 3 000 TOTALE UTGIFTER: 22 900,- INNTEKTER: Lønn 30 000 barnetrygd (for ekstra barn). 2 000 barnebidrag fra far. 3 000 overgangsstønad. 1 000 TOTALE INNTEKTER: 36 000 - UTGIFTER 22 900 = 13 100 Da har jeg altså 13 000 som skal dekke mat, klær, ferie osv. Høres dette holdbart ut? Er det noe vesentlig jeg har glemt? På forhånd TUSEN TAKK!!! Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Du bør sette av noe penger til service/reparasjoner/vedlikehold av bil. For min del utgjør dette ca. 1500 kr i måneden. Vil også tro at strømregningen kommer til å bli noe høyere enn 600 kr per måned med mindre dere har et svært nøkternt forbruk samt lav nettleie. Anonymkode: 34e34...540 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har vært samboer i over 20 år, og skal nå flytte for meg selv. Det er utrolig skummelt og vanskelig og jeg er så usikker på dette med økonomien den første tiden. Vi eier hus sammen, men det vil nok ta laaang tid før det er solgt og jeg forhåpentligvis kan betale ned noe av gjelden som står under gjeld *1, så dette med huset holder jeg utenfor i mitt budsjett. Kan noen med litt peiling se på dette for meg og se om det er helt på jordet, eller levelig? Jeg må kjøpe meg bil, da den jeg bruker står på han, så har lagt det inn i budsjettet også. UTGIFTER: Div. gjeld inkl. studielån: 6 500 billån 1 500 bilforsikring 600 husleie inkl. tv/internett. 9 500 strøm 600 tlf. (deler med barn) 600 div. forsikringer 600 SFO 3 000 TOTALE UTGIFTER: 22 900,- INNTEKTER: Lønn 30 000 barnetrygd (for ekstra barn). 2 000 barnebidrag fra far. 3 000 overgangsstønad. 1 000 TOTALE INNTEKTER: 36 000 - UTGIFTER 22 900 = 13 100 Da har jeg altså 13 000 som skal dekke mat, klær, ferie osv. Høres dette holdbart ut? Er det noe vesentlig jeg har glemt? På forhånd TUSEN TAKK!!! Anonymkode: 74c3f...d40 Billån hva er det? Størrelsen? Bilforsikring er satt altfor lavt, det samme gjelder strøm, den kan du doble. Innbo, reise og bilforsikring hos samme selskap vil kunne gi deg rabatter. Her må du se mer på fordeler en høyere pris gir deg, enn på prisen når du kjøper forsiktingen, altså utgiftene forsikringen gir deg. En nyere bil, på under 6 år, er det en fordel å ha parkeringsskade på, slik at du kan bruke forsikringen uten bonustap. Reiseforsikring bør dekke fra du går ut døra hjemme og til du er hjemme igjen, ikke bare på reise med overnatting og ut av egen kommune. Innboforsikring får du gunstig via mange medlemskap, deriblant OBOS. Mobilutgifter kan du kanskje også få godt ned, ved å velge riktig selskap. Fjordkraft mobil og komplety mobil har lave priser. Hvor mye skal du bruke bilen? Den krever drivstoff, for all bruk, årlig service, er bilen eldre, vil den også kunne kreve ekstra reperasjoner, det er fort dyrt. Tannlege og lege, trenger du mer enn ferier. Ta deg en titt på sifo sitt budsjett oppsett. Anonymkode: 0c090...47d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 Hm.... Inntekter: 36 000 Utgifter: Gjeld+studielån+billån: 8000 Husleie: 9500 SFO: 3000 Strøm: 1200 Telefon: 600 Forsikringer: 1500 Uforutsette utgifter: 1000 = 24 800 (minst) = Gjenværende: 11 200 Mat: 4000 (litt mindre hvis barnet er lite/er mye hos far) Bensin: avhengig av hvor du bor. Selv bruker jeg ca 1500. Barnet: fritidsaktiviteter, klær, utstyr etc 1000kr (avhenger å klart av alder på barnet) Diverse: Frisør, interiør, klær, alt annet nips du kunne finne på å kjøpe deg 1500kr = 8000 = Gjenværende 3200 kr -> sparing/ekstra nedbetaling av gjeld. På et slikt budsjett lever du romslig. Anonymkode: af652...146 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Billån hva er det? Størrelsen? Bilforsikring er satt altfor lavt, det samme gjelder strøm, den kan du doble. Innbo, reise og bilforsikring hos samme selskap vil kunne gi deg rabatter. Her må du se mer på fordeler en høyere pris gir deg, enn på prisen når du kjøper forsiktingen, altså utgiftene forsikringen gir deg. En nyere bil, på under 6 år, er det en fordel å ha parkeringsskade på, slik at du kan bruke forsikringen uten bonustap. Reiseforsikring bør dekke fra du går ut døra hjemme og til du er hjemme igjen, ikke bare på reise med overnatting og ut av egen kommune. Innboforsikring får du gunstig via mange medlemskap, deriblant OBOS. Mobilutgifter kan du kanskje også få godt ned, ved å velge riktig selskap. Fjordkraft mobil og komplety mobil har lave priser. Hvor mye skal du bruke bilen? Den krever drivstoff, for all bruk, årlig service, er bilen eldre, vil den også kunne kreve ekstra reperasjoner, det er fort dyrt. Tannlege og lege, trenger du mer enn ferier. Ta deg en titt på sifo sitt budsjett oppsett. Anonymkode: 0c090...47d Billån blir på ca. 110 000.- forsikringa på bilen ville jeg tro stemmer da jeg har Lo favør og tastet inn bil, modell ol. Vil ikke bruke bilen så mye, diesel for ca. 1000.- maks. Det er en 2014 modell. innbo, reise og bilforsikring gjennom lo favør, blir ikke billigere enn det. Strømmen er kanskje satt litt lavt, ja. Men tror du ikke jeg vil klare meg på det jeg sitter igjen ned? Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Billån blir på ca. 110 000.- forsikringa på bilen ville jeg tro stemmer da jeg har Lo favør og tastet inn bil, modell ol. Vil ikke bruke bilen så mye, diesel for ca. 1000.- maks. Det er en 2014 modell. innbo, reise og bilforsikring gjennom lo favør, blir ikke billigere enn det. Strømmen er kanskje satt litt lavt, ja. Men tror du ikke jeg vil klare meg på det jeg sitter igjen ned? Anonymkode: 74c3f...d40 Selg bilen og kjøp en billigere bil. Anonymkode: af652...146 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Billån blir på ca. 110 000.- forsikringa på bilen ville jeg tro stemmer da jeg har Lo favør og tastet inn bil, modell ol. Vil ikke bruke bilen så mye, diesel for ca. 1000.- maks. Det er en 2014 modell. innbo, reise og bilforsikring gjennom lo favør, blir ikke billigere enn det. Strømmen er kanskje satt litt lavt, ja. Men tror du ikke jeg vil klare meg på det jeg sitter igjen ned? Anonymkode: 74c3f...d40 Du bør ikke kjøpe en dyr dieselbil, da den vil være vanskelig å selge igjen/sunker lynraskt i verdi, pluss at diesel skal fjernes om noen år som drivstoff. Stats på bensin eller elbil. Har du LO favør så er du godt dekket. Jeg synes den andre over her sette mat altfor lavt, med sine kr. 4 000. Men det avgjørende er jo hva man velger i matbutikken, kan kjøpe i stort og dele opp samt legge i fryseren. Vi kjøper mye kjøtt og fisk fra 40/50 % reduksjon på grunn av dato. Men likevel synes jeg det går mye penger på matbutikken. Om du ikke har diverse apper som COOP og Æ så anbefales disse for å spare inn der du kan. Der finnes også kort og apper for drivstoffsparing. Anonymkode: 0c090...47d 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selg bilen og kjøp en billigere bil. Anonymkode: af652...146 Har ikke kjøpt bilen enda. Vil ikke kjøpe en gammel haug til 20 000, orker ikke alle reparasjoner. Det blir dyrt det også. Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ikke kjøpe en dyr dieselbil, da den vil være vanskelig å selge igjen/sunker lynraskt i verdi, pluss at diesel skal fjernes om noen år som drivstoff. Stats på bensin eller elbil. Har du LO favør så er du godt dekket. Jeg synes den andre over her sette mat altfor lavt, med sine kr. 4 000. Men det avgjørende er jo hva man velger i matbutikken, kan kjøpe i stort og dele opp samt legge i fryseren. Vi kjøper mye kjøtt og fisk fra 40/50 % reduksjon på grunn av dato. Men likevel synes jeg det går mye penger på matbutikken. Om du ikke har diverse apper som COOP og Æ så anbefales disse for å spare inn der du kan. Der finnes også kort og apper for drivstoffsparing. Anonymkode: 0c090...47d Har ikke bestemt meg helt for diesel/ikke diesel da jeg er litt i tvil om fremtiden når det kommer til dieselbiler. Nå dies det jo at det slett ikke er så ille. Får ta det som det kommer. Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ikke kjøpe en dyr dieselbil, da den vil være vanskelig å selge igjen/sunker lynraskt i verdi, pluss at diesel skal fjernes om noen år som drivstoff. Stats på bensin eller elbil. Har du LO favør så er du godt dekket. Jeg synes den andre over her sette mat altfor lavt, med sine kr. 4 000. Men det avgjørende er jo hva man velger i matbutikken, kan kjøpe i stort og dele opp samt legge i fryseren. Vi kjøper mye kjøtt og fisk fra 40/50 % reduksjon på grunn av dato. Men likevel synes jeg det går mye penger på matbutikken. Om du ikke har diverse apper som COOP og Æ så anbefales disse for å spare inn der du kan. Der finnes også kort og apper for drivstoffsparing. Anonymkode: 0c090...47d Har forøvrig alt av apper og handler en del mat i Sverige. Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ikke kjøpe en dyr dieselbil, da den vil være vanskelig å selge igjen/sunker lynraskt i verdi, pluss at diesel skal fjernes om noen år som drivstoff. Stats på bensin eller elbil. Har du LO favør så er du godt dekket. Jeg synes den andre over her sette mat altfor lavt, med sine kr. 4 000. Men det avgjørende er jo hva man velger i matbutikken, kan kjøpe i stort og dele opp samt legge i fryseren. Vi kjøper mye kjøtt og fisk fra 40/50 % reduksjon på grunn av dato. Men likevel synes jeg det går mye penger på matbutikken. Om du ikke har diverse apper som COOP og Æ så anbefales disse for å spare inn der du kan. Der finnes også kort og apper for drivstoffsparing. Anonymkode: 0c090...47d Kanskje du bare handler litt ukritisk på matbutikken. Samboer og jeg bruker fint 3500 kr på oss to. Selvfølgelig krever det litt planlegging, men det går helt fint. Når det i tillegg er snakk om å fø på et barn (hvor nå gammelt dette barnet er) så burde 4000 kroner gi fint spillerom. Er man redd for at økonomien er trang så spiser man ikke mengder med merkeprodukter, ost på skiva, dyre kjøttpålegg, friske dyre grønnsaker når frosne fungerer like fint til middagen og er en brøkdel av prisen... osv. Anonymkode: af652...146
Vera Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 Helt greit budsjett 😊 Men, litt «her og nå» budsjett. Ville også fått inn en spareplan og bufferkonto. Skikkelig drit når budsjettet velter fordi vaskemaskinen ryker. Stusser også litt over hvor billig forsikringen er..og hva med faste utgifter som vann og kloakk (vi betaler ca 14 tusen i året på dette). Strømmen må nok også justeres litt? Dersom det ikke er et flunk nytt hus. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Skrevet 19. april 2019 10 minutter siden, Vera skrev: Helt greit budsjett 😊 Men, litt «her og nå» budsjett. Ville også fått inn en spareplan og bufferkonto. Skikkelig drit når budsjettet velter fordi vaskemaskinen ryker. Stusser også litt over hvor billig forsikringen er..og hva med faste utgifter som vann og kloakk (vi betaler ca 14 tusen i året på dette). Strømmen må nok også justeres litt? Dersom det ikke er et flunk nytt hus. Vann og kloakk har jeg ikke tenkt på, leiligheten er i underetasjen på et hus så jeg regnet med at det var inkludert i leia. Pleier det ikke være det? Ja, budsjettet er litt her og nå, men det er fordi alt vil stille seg annerledes når vi får solgt huset vi eier sammen. Blir romsligere da, og kanskje en mulighet til å kjøpe leilighet. Anonymkode: 74c3f...d40
Vera Skrevet 19. april 2019 #14 Skrevet 19. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vann og kloakk har jeg ikke tenkt på, leiligheten er i underetasjen på et hus så jeg regnet med at det var inkludert i leia. Pleier det ikke være det? Ja, budsjettet er litt her og nå, men det er fordi alt vil stille seg annerledes når vi får solgt huset vi eier sammen. Blir romsligere da, og kanskje en mulighet til å kjøpe leilighet. Anonymkode: 74c3f...d40 Ah, beklager, så ikke at du skulle leie leilighet. Da stiller den utgiften seg anderledes. Allikevel ville jeg startet med sparing nå, slik at gode vaner blir innarbeidet med en gang.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Skrevet 19. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har vært samboer i over 20 år, og skal nå flytte for meg selv. Det er utrolig skummelt og vanskelig og jeg er så usikker på dette med økonomien den første tiden. Vi eier hus sammen, men det vil nok ta laaang tid før det er solgt og jeg forhåpentligvis kan betale ned noe av gjelden som står under gjeld *1, så dette med huset holder jeg utenfor i mitt budsjett. Kan noen med litt peiling se på dette for meg og se om det er helt på jordet, eller levelig? Jeg må kjøpe meg bil, da den jeg bruker står på han, så har lagt det inn i budsjettet også. UTGIFTER: Div. gjeld inkl. studielån: 6 500 billån 1 500 bilforsikring 600 husleie inkl. tv/internett. 9 500 strøm 600 tlf. (deler med barn) 600 div. forsikringer 600 SFO 3 000 TOTALE UTGIFTER: 22 900,- INNTEKTER: Lønn 30 000 barnetrygd (for ekstra barn). 2 000 barnebidrag fra far. 3 000 overgangsstønad. 1 000 TOTALE INNTEKTER: 36 000 - UTGIFTER 22 900 = 13 100 Da har jeg altså 13 000 som skal dekke mat, klær, ferie osv. Høres dette holdbart ut? Er det noe vesentlig jeg har glemt? På forhånd TUSEN TAKK!!! Anonymkode: 74c3f...d40 Ja, det ser ganske greit ut. Men ville hatt en egen post for andre utgifter til bil; som veiavgift, nye dekk, reprasjoner, bompenger, vedlikehold. Jeg har ca. samme årsmodell som deg og har i budsjettet mitt 650kr for Diesel og 2000kr for annet til bil. Men min «annet bilpost» inkluderer også bilforsikringen/veiavgift. Ellers synes jeg strøm var satt litt lavt? Ville økt den til 900 gjennomsnittelig. Synes og du mangler 2 andre poster, nemlig Helse og Annet. Helse er alt av utgifter til apotekvarer, legetimer, tannlege, egenandeler og slikt. Annet er andre ting du må bruke litt penger på som frisør, nye håndklær, kontigenter til barnets aktiviteter, turutstyr, sminke, ny barnesykkel osv. Du har et ganske romslig budsjett og vil klare deg fint økonomisk🙂 Husk og at om du får utvidet barnetrygd 12 måneder i året vil du få hele særfradraget for enslige forsørgere. Du vil og kunne skrive av utgiftene til SFO fra inntekten, slik at du skattes lavere. Anonymkode: 0e639...4dd
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes den andre over her sette mat altfor lavt, med sine kr. 4 000. Men det avgjørende er jo hva man velger i matbutikken, kan kjøpe i stort og dele opp samt legge i fryseren. Vi kjøper mye kjøtt og fisk fra 40/50 % reduksjon på grunn av dato. Men likevel synes jeg det går mye penger på matbutikken. Om du ikke har diverse apper som COOP og Æ så anbefales disse for å spare inn der du kan. Der finnes også kort og apper for drivstoffsparing. Anonymkode: 0c090...47d 4000 på mat for en voksen og en 6-7 åring er romslig. Jeg og barnet mitt som nå er ungdom (og spiser som en voksen mann) bruker 4700kr, inkludert all mat ute, som kiosk, café, restaurant, svømmehall og lunsj på jobb for meg. Da kjøper vi ferske grønnsaker, masse frukt, yoghurt, ost og litt kjøtt. Lager middag hver dag og synes ikke vi mangler noe eller lever spesielt sparsomt. Så 4000 for en voksen og lite barn er null stress. Anonymkode: 0e639...4dd
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #17 Skrevet 19. april 2019 TS her. Glemte forøvrig at jeg vil få ca. 1900,- til å dekke barnetilsyn fra Nav.... Man får dekket 64% leste jeg akkurat. Anonymkode: 74c3f...d40 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #18 Skrevet 19. april 2019 TS her! Nå har jeg, etter tips her, gjort noen justeringer og tatt med inntekt jeg hadde glemt. Hvordan syntes dere dette ser ut? UTGIFTER: Div. gjeld inkl. studielån: 6 500 billån 1 500 bilforsikring 600 husleie inkl. tv/internett. 9 500 strøm 900 tlf. (deler med barn) 600 div. forsikringer 600 SFO 3 000 TOTALE UTGIFTER: 23 200,- INNTEKTER: Lønn 30 000 barnetrygd (for ekstra barn). 2 000 barnebidrag fra far. 3 000 overgangsstønad. 1 000 stønad til barnetilsyn. 1 900 TOTALE INNTEKTER: 37 900 - UTGIFTER 23 200 = 14 700,. Da har jeg altså 14 700 som skal dekke mat, klær, helse, møbler, fritid, diesel osv. Anonymkode: 74c3f...d40
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #19 Skrevet 19. april 2019 Husk at du kan søke om betalingsutsettelse på studielånet i opptil 36 måneder, og det får du innvilget uansett grunn. Gjør det frem til du har fått opparbeidet deg en buffer på minst 3 månedslønner. Bor du i et område med bomring og du bruker bilen aktivt må du forvente å bruke rundt 700 kr i måneden der og. Anonymkode: 5c4fe...d79 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #20 Skrevet 19. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du kan søke om betalingsutsettelse på studielånet i opptil 36 måneder, og det får du innvilget uansett grunn. Gjør det frem til du har fått opparbeidet deg en buffer på minst 3 månedslønner. Bor du i et område med bomring og du bruker bilen aktivt må du forvente å bruke rundt 700 kr i måneden der og. Anonymkode: 5c4fe...d79 Jeg slipper heldigvis bommer, og leiligheten jeg har sett på er ikke så langt fra jobb, så jeg håper å kunne gå noen av dagene. Utsettelsen på studielånet tror jeg at jeg brukte for ca. 10 år siden, ihvertfall noen av de månedene. Jeg har tatt videreutdanninger etter det, men det har vel ikke noe å si vil jeg tro? Anonymkode: 74c3f...d40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå