AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Er det noen som vet om det er veldig vanskelig å få jobb som nyutdannet barnehagehagelærer i Bergen? Jeg søker og søker men får ikke jobb noen steder. Har gode karakterer (med untak av ett fag) og svært gode tilbakemeldinger fra praksis. Tenkte utdanningen sikret meg jobb men ser ikke sånn ut? Anonymkode: ff0be...a82
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Du får vel en jobb, men kanskje ikke akkurat der hvor du vil? De færreste yrker, uansett hvor ettertraktede de er, garanterer jobb akkurat der du vil når du vil det. Hva med å søke litt bredere, og eventuelt flytte for noen år? Anonymkode: fdf64...a13
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får vel en jobb, men kanskje ikke akkurat der hvor du vil? De færreste yrker, uansett hvor ettertraktede de er, garanterer jobb akkurat der du vil når du vil det. Hva med å søke litt bredere, og eventuelt flytte for noen år? Anonymkode: fdf64...a13 Jeg har bodd borte i over 6 år og skal endelig hjem nå så det er ikke ett alternativ desverre. Har fått leilighet også.. Anonymkode: ff0be...a82
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 Vet hvordan det er, var gjennom det samme selv. Jeg tok en jobb jeg ikke var helt begeistret for først, men måtte bite i det sure eplet og flytte bort igjen for en kort periode. Nå har jeg flyttet "hjem", men må pendle for å få den jobben jeg ønsket meg. Sånn er det noen ganger... Anonymkode: fdf64...a13
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet hvordan det er, var gjennom det samme selv. Jeg tok en jobb jeg ikke var helt begeistret for først, men måtte bite i det sure eplet og flytte bort igjen for en kort periode. Nå har jeg flyttet "hjem", men må pendle for å få den jobben jeg ønsket meg. Sånn er det noen ganger... Anonymkode: fdf64...a13 Har vært i jobb siden jeg var 14 og pendlet 1,5 time hver vei i ett år så jeg har tatt min del av dårlige jobber og flyttet mer rundt enn folk flest men nå skal jeg hjem.. Er det i Bergen du måtte flytte bort fra? Eventuelt andre som bor i Bergen som kan svare eller har vært i samme situasjon i samme utdanning? Anonymkode: ff0be...a82
ErGlad Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 Når du ikke er villig til å flytte synes jeg lite synd på deg. Akkurat som andre skriver her så, er det sjeldent at du får akkurat den jobben du ønsker deg.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 Hvor relevant er faget du fikk dårlig karakter i? Anonymkode: 027a5...3c5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 21 minutter siden, Sosialt skrev: Når du ikke er villig til å flytte synes jeg lite synd på deg. Akkurat som andre skriver her så, er det sjeldent at du får akkurat den jobben du ønsker deg. Jeg spørr ikke om du skal syns synd i meg eller ikke, spør om noen vet. Jeg har flyttet og pendlet i flere år, så ikke gi meg en holdning som om jeg ikke ofrer noe uten at du kjenner meg. Anonymkode: ff0be...a82 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor relevant er faget du fikk dårlig karakter i? Anonymkode: 027a5...3c5 Tror ikke det har så mye å si, er ett «valgfag» men har karakter B i resten Anonymkode: ff0be...a82
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 24 minutter siden, Sosialt skrev: Når du ikke er villig til å flytte synes jeg lite synd på deg. Akkurat som andre skriver her så, er det sjeldent at du får akkurat den jobben du ønsker deg. Og for å legge til: her jeg bor nå kunne jeg fint ha jobbet, men flytter hjem da sjangsen er større for å få jobb i en av Norges største byer enn på en liten plass som det jeg bor nå. Så jo, jeg flytter Anonymkode: ff0be...a82
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 Jeg flyttet også «hjem» etter studier og noen år i jobb. Jeg er lærer. Jeg fulgte rådet om å flytte for å få seg jobb, men jeg ble ensom. Hadde ingen venner. Hva slags liv er det, liksom? Det ble slitsomt å reise 5 timer med tog hver fredag og tilbake igjen hver søndag for å besøke venner og familie. Jeg sliter også med å få meg jobb her hjemme. Jeg har noen års erfaring da, så har fått noen intervjuer. Men tilbudene strømmer ikke akkurat på! Om du ikke får noe fast, så vil jeg anbefale deg å melde deg som ringevikar. Du får erfaring, og plutselig dukker det opp et lengre vikariat du kan ta. Da stiller du også sterkere når de lyser ut stillinger. Tenker selv at jeg må belage meg på å jobbe som tilkallingsvikar til høsten. Har allerede fått jobbet en del på en barneskole her. Anonymkode: f14c0...ddf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 Er det mange utlyste stillinger i ditt område? Tantebarnet mitt er ferdig utdannet barnehagelærer nå i mai. Hun søkte på 8 stillinger og fikk 7 jobbtilbud. Så enten er det noe galt med søknaden din eller så er du "dårlig" på intervju. Er mange som sliter med å gjøre et godt intervju. Søk hjelp fra utenstående. Anonymkode: ca3ec...03d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #13 Skrevet 19. april 2019 Du virker litt passiv-aggressiv i svarene her. Dersom det er slik du fremstår på intervjuer, kan det være grunnen. Anonymkode: e34d1...2f4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #14 Skrevet 19. april 2019 Be om karriereveiledningskurs hos NAV, kan være det er noe galt med CV/søknad Anonymkode: 69885...665 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #15 Skrevet 20. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd borte i over 6 år og skal endelig hjem nå så det er ikke ett alternativ desverre. Har fått leilighet også.. Anonymkode: ff0be...a82 Klart det er et alternativ hvis du ikke får jobb i Bergen. Hva skal du ellers gjøre? Det er ikke slik at du «fortjener» jobb i Bergen nå bare fordi du har bodd borte, pendlet og jobbet siden du var 14-15. 1) Har du fått noen til å se på CV og søknader? Kan være at problemet ligger her 2) Hva slags jobber søker du på? Du bør søke på absolutt alt, inkludert deltidsstillinger og vikariater. Å gå rett ut i 100% fast stilling etter studiene er urealistisk i veldig mange bransjer og i veldig mange byer, det er vanlig å gå veien om midlertidige stillinger. Vikarbyrå kan også være et alternativ. Anbefaler at du prøver å legge om tankegangen litt og være mindre rigid. Anonymkode: 9df88...7c3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #16 Skrevet 20. april 2019 Du har ingen rett på jobb i hjemkommunen bare fordi du har bodd vekke en stund, virker neste som du tenker sånn. Har du utdannet deg et annet sted har du jo heller ikke noe nettverk og kjennskap her til å hjelpe deg. Du må som adnre sier søke på alt av stillinger, og gjerne også se på omegnskommunene om noe er aktuelt der. Går fint an å pendle til fjell, sund, øygarden, askøy, os , lindås, radøy og meland f.eks. Anonymkode: e83ff...eae
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #17 Skrevet 20. april 2019 Meld deg inn i et vikarbyrå, og få litt mer erfaring på den måten. Da blir også de som jobber i ulike barnehager mer kjent med deg. Det er ikke så lett å få jobb i de store byene - "alle" vil jo jobbe i en storby. Anonymkode: d1c92...f60
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #18 Skrevet 20. april 2019 I Bergen legges det ut mange stillinger i april/mai i barnehager og skoler. Jeg fikk selv litt panikk da jeg ikke hadde fått jobb i midten av mai, men så haglet det plutselig inn med intervjuver (og noen jobbtilbud). Jeg ville hatt litt is i magen. PVS er et fantastisk alternativ om du ikke finner jobb. De lønner deg etter tariff, og samarbeider med mange barnehager i Bergen. Lykke til! Anonymkode: 83857...ec5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå