Gå til innhold

Foreldre i 2019 klarer ikke å oppdra barna sine uten teknologi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har skjedd med foreldre de siste 4-5 år?  Sitter på utesteder, kan være restaurant, nå i påske på hvilesteder etter tid i alpinbakken, osv - men hva skjer. Med engang foreldrene sitte ungen ned får de en telefon klistret på ansiktet... med lyden på høyt.  Helt hårreisende at dere er såpass late eller uegnet til å oppdra barna at dere bruker mobilen/ipad som barnevakt.  Her er en liten tips.  Lære ungen å være høflig når de er ut blant folk før det er for seint.  Ikke bruk mobilen som barnevakt slik at du slippe å oppdra de og når de begynner å skrike fordi tlf gikk ut av strøm bruk den liten energi du sparte opp for å faktisk få ungen til å stfu - eller dra.   Ikke noe overraskelse  at ungdommer får ME og kan ikke jobbe da foreldrene har ikke gjort jobben sin!.  SKJERP DERE.  

Anonymkode: 1cb9a...6fa

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

ME har ingenting med mobilbruk å gjøre da det er en nevrologisk sykdom. 

Ellers er jeg enig i at vi stadig bruker telefonen mer, omtrent fra vi står opp til vi legger oss. Det er en ganske trist utvikling. 

Gjest Optimo
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe overraskelse  at ungdommer får ME og kan ikke jobbe da foreldrene har ikke gjort jobben sin!. 

Hater når ungen får ME etter å ha spilt på ipaden. Det er så sykt irriterende. 

Endret av Guile
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre i 2019 klarer fint å oppdra ungene uten teknologi. De gjør det bare ikke fordi det er enklere og gunstig. 

Kanskje om du hadde større tilgang til teknologi som barn, så hadde du ikke vært så trangsynt :)

Anonymkode: 7571c...a9b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ingenting med mobilbruk og ME.  Det har med foreldre som ikke oppdra barna sine til å takle den ekte verden. Ungdommer kommer utenfor huset og har ikke blitt forberedt på hva det er å jobbe, å være tålmodig, å ikke få ting servert på sølvplate - da blir de helt utmattet og takle ikke verden...og ligge bare i sengen.  

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa ingenting med mobilbruk og ME.  Det har med foreldre som ikke oppdra barna sine til å takle den ekte verden. Ungdommer kommer utenfor huset og har ikke blitt forberedt på hva det er å jobbe, å være tålmodig, å ikke få ting servert på sølvplate - da blir de helt utmattet og takle ikke verden...og ligge bare i sengen.  

ME dukker ikke opp fordi foreldrene ikke stiller krav. ME er en fysisk nevrologisk sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Guile said:

Hater når ungen får ME etter å ha spilt på ipaden. Det er så sykt irriterende. 

Ja ikke sant?  Les engang til hva jeg har skrevet.

Her sitter jeg på en kafe. Mor med ungen på ca 4 år.  Første ting hun har gjort er å sette ungen fra seg med telefon klistret på ansiktet. På FULL lyd...så koselig at alle rundt henne nå får med seg nrk super.  Moren har nå sagt navnet til barnet 3 ganger uten at barna reagerer.  Men ikke noe rart- moren sitter med tlf klistret på ansikt også.  Ungen har fått mat som den har ikke rørt - de begge sitte med mobiler.   Moren er klar til å dra - nå har hun sagt navnet til barne et par ganger...uten en reaksjon lol .

Dette er et samfunnsproblem verden over - om ikke du er enig er det din mening, men jeg ser late folk som klarer ikke å sette grenser på barna og lære de hvordan de skal oppfører seg blant folk! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

ME dukker ikke opp fordi foreldrene ikke stiller krav. ME er en fysisk nevrologisk sykdom.

Den er en utmattelsessyndrom- . Mange sykdommer som kan utvikle seg fra utfallet fra å være utmattet.  

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er en utmattelsessyndrom- . Mange sykdommer som kan utvikle seg fra utfallet fra å være utmattet.  

Ja, det er et utmattelsessyndrom. De fleste som utvikler langvarig utmattelse har gjort det fordi de har presset kroppen eller hodet lengre enn tålegrensen, og har som regel ikke sammenheng med latskap eller manglende evne til å tåle krav  i det heletatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du ødela argumentene dine da du dro inn ME i innlegget.... 

Anonymkode: 7a5c9...64a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ødela argumentene dine da du dro inn ME i innlegget.... 

Anonymkode: 7a5c9...64a

Ta den ut da- det er ikke vanskelig å snakke om deler av innlegget.  Tenke på utmattelse generelt da.  Jeg snakker ikke om LATTSKAP her!  Jeg snakker om barna som blir helt ødelagt fordi foreldrene ikke forberede de på hvordan livet virkelig er fordi de er idioter som vil helst ha barn...men barn som er sett og ikke hørt.  

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant?  Les engang til hva jeg har skrevet.

Her sitter jeg på en kafe. Mor med ungen på ca 4 år.  Første ting hun har gjort er å sette ungen fra seg med telefon klistret på ansiktet. På FULL lyd...så koselig at alle rundt henne nå får med seg nrk super.  Moren har nå sagt navnet til barnet 3 ganger uten at barna reagerer.  Men ikke noe rart- moren sitter med tlf klistret på ansikt også.  Ungen har fått mat som den har ikke rørt - de begge sitte med mobiler.   Moren er klar til å dra - nå har hun sagt navnet til barne et par ganger...uten en reaksjon lol .

Dette er et samfunnsproblem verden over - om ikke du er enig er det din mening, men jeg ser late folk som klarer ikke å sette grenser på barna og lære de hvordan de skal oppfører seg blant folk! 

Nå må du rulle inn. Barn i Norge idag har det bedre enn for mange år siden.

om du tror IPad gjør livet enklere for dagens foreldre hva faen tror du litt vold gjorde for 50 år siden? Ja, du husker god gammeldags ris på rumpa og smekk på fingrene eller kanskje en flating på kinnet om man var veldig slem. 

Barn idag har foreldre som er så pedagogiske og engasjerte som man kan bli. Barn idag stort sett er «ønskebarn» i en søskenflokk på ca 2, har barn for 50 - 100 år siden var en flott på 5 - 6 hvor kanskje en eller to døde pga sykdom o.l.

Det er så høvlig enkelt å sitte på rævva med cafe latten sin og surmule om at alt var bedre i gamledager, spesielt når man åpenlyst har NULL peiling.

Tror det er du som bør slurpe i deg latten, logge deg av nett - og les ei jævla historiebok.

God påske! 

Anonymkode: 985ea...cce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror heller den utmattelsen kommer av babyer som blir dratt ut av sengen kl 6 på morgen og kjørt til bhg før kl 7. Så skal de være i støy og bråk i 8 timer før de hentes. Så hjem, handle, middag så rett i seng kl 19. Foreldre er med sine barn 2 timer daglig maks. Rotte res på en liten kropp. Derfor får de psykiske problemer, søvnproblemer, ME og andre lidelser.

Anonymkode: 82cc7...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du rulle inn. Barn i Norge idag har det bedre enn for mange år siden.

om du tror IPad gjør livet enklere for dagens foreldre hva faen tror du litt vold gjorde for 50 år siden? Ja, du husker god gammeldags ris på rumpa og smekk på fingrene eller kanskje en flating på kinnet om man var veldig slem. 

Barn idag har foreldre som er så pedagogiske og engasjerte som man kan bli. Barn idag stort sett er «ønskebarn» i en søskenflokk på ca 2, har barn for 50 - 100 år siden var en flott på 5 - 6 hvor kanskje en eller to døde pga sykdom o.l.

Det er så høvlig enkelt å sitte på rævva med cafe latten sin og surmule om at alt var bedre i gamledager, spesielt når man åpenlyst har NULL peiling.

Tror det er du som bør slurpe i deg latten, logge deg av nett - og les ei jævla historiebok.

God påske! 

Anonymkode: 985ea...cce

TS har ikke koblet mobilbruk opp mot straff. Det er vel egentlig det motsatte TS mener - at mobilen blir en slags belønning for å være stille og la foreldrene få fred til egen mobilbruk.

Og jeg er for så vidt enig med TS, det er en uting at barn av en eller annen grunn skal underholdes hele tiden. Og særlig når denne "underholdningen" inkluderer lydforurensning. Jeg opplever dette ofte på bussen. Istedenfor å prate med barnet med om hva som skjer utenfor vinduet, om dagen som er gått eller lignende, får barnet mobil med lyden på. Og ja, dette handler faktisk om oppdragelse, for med stor sannsynlighet er dette barnet om noen år en tenåring som sitter på bussen og deler av sine personlige hendelser til alle som vil, og i stor grad ikke vil, høre på.

Da jeg var barn, og jeg klaget til min mor fordi jeg kjedet meg, svarte hun "Så heldig for deg ! Da finner du nok på noe å gjøre etterhvert". Jeg antar at hun mente at det å kjede seg, å måtte tåle å ikke ha noe å gjøre på, bare være til, var et av livets goder som jeg faktisk skulle være glad for. I dag kan hverken barn eller voksne "tåle" dette godet, og mobilen blir en lettvint, men usosial måte å unngå kjedsomhet på.

Anonymkode: 0a40b...3f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du og mange andre egentlig bør sette pris på at barn får sitte litt med nesen i mobilen når de er på restaurant. Sultne unger som må vente på maten sin kan være et mareritt å holde styr på, grinete og masete, men gi dem en mobil og de holder seg i ro og har noe som distraherer dem fra å tenke på hvor sultne de er. Du begår den samme feilen som mange andre barnløse(?). Du ser barn som spiller på mobilen på restaurant eller på andre offentlige steder, og så trekker du slutningen at de alltid får lov til det og nærmest oppdras av skjermer. Du skjønner ikke at restaurantbesøk ikke er hverdagen men unntaket, og at foreldrene gjerne har vært sammen med barna hele dagen, ofte på aktiviteter eller kanskje på reisefot, og også trenger mat og litt ro. Som sagt, vær heller glad for at de ikke maser, gråter og på andre måter irriterer deg fordi de er sultne. Sultne unger uten mobil er tre ganger verre, selv de forholdsvis veloppdratte.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, hind skrev:

Sultne unger som må vente på maten sin kan være et mareritt å holde styr på, grinete og masete, men gi dem en mobil og de holder seg i ro og har noe som distraherer dem fra å tenke på hvor sultne de er.

Hvem er det som "beskyttes" med mobilen i denne situasjonen ? Barnet, som av en eller annen merkelig grunn ikke skal lære seg å holde ut kortvarig ubehag (sult), eller foreldrene som ikke holder ut barnets misnøye med ubehaget ? 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem er det som "beskyttes" med mobilen i denne situasjonen ? Barnet, som av en eller annen merkelig grunn ikke skal lære seg å holde ut kortvarig ubehag (sult), eller foreldrene som ikke holder ut barnets misnøye med ubehaget ? 

Barnet er på restaurant noen få ganger i året. Det er det man gjør hjemme, de fleste av årets dager, som betyr noe. Å distrahere en sulten unge de få gangene i løpet av hans eller hennes barndom gjør ingen som helst skade. Absolutt null. Tror du ikke barna forstår at det er forskjell på hverdag og spesielle anledninger? Tror du at fordi de får gaver på julaften og bursdag lærer de at de skal få gaver hele året? Barn er ikke idioter. Ikke foreldre flest heller. Det beste er om restaurantbesøket blir en hyggelig opplevelse både for foreldre og barn, og om det innebærer en liten stund på mobilen er det helt greit det også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, hind skrev:

Jeg tror du og mange andre egentlig bør sette pris på at barn får sitte litt med nesen i mobilen når de er på restaurant. Sultne unger som må vente på maten sin kan være et mareritt å holde styr på, grinete og masete, men gi dem en mobil og de holder seg i ro og har noe som distraherer dem fra å tenke på hvor sultne de er. Du begår den samme feilen som mange andre barnløse(?). Du ser barn som spiller på mobilen på restaurant eller på andre offentlige steder, og så trekker du slutningen at de alltid får lov til det og nærmest oppdras av skjermer. Du skjønner ikke at restaurantbesøk ikke er hverdagen men unntaket, og at foreldrene gjerne har vært sammen med barna hele dagen, ofte på aktiviteter eller kanskje på reisefot, og også trenger mat og litt ro. Som sagt, vær heller glad for at de ikke maser, gråter og på andre måter irriterer deg fordi de er sultne. Sultne unger uten mobil er tre ganger verre, selv de forholdsvis veloppdratte.

22 minutter siden, hind skrev:

Barnet er på restaurant noen få ganger i året. Det er det man gjør hjemme, de fleste av årets dager, som betyr noe. Å distrahere en sulten unge de få gangene i løpet av hans eller hennes barndom gjør ingen som helst skade. Absolutt null. Tror du ikke barna forstår at det er forskjell på hverdag og spesielle anledninger? Tror du at fordi de får gaver på julaften og bursdag lærer de at de skal få gaver hele året? Barn er ikke idioter. Ikke foreldre flest heller. Det beste er om restaurantbesøket blir en hyggelig opplevelse både for foreldre og barn, og om det innebærer en liten stund på mobilen er det helt greit det også. 

Foreldrene har et ansvar i å gjøre omgivelsene koselig for barnet. Det å gi barnet en mobil som de kan trykke på, er ikke i noen omstendigheter greit. Det viser at foreldrene ikke klarer å sette tydelige grenser for barnet, men heller bruker de enkleste løsningene - både hjemme og utenfor hjemmet. 

Hvis barnet ikke får bruke mobilen som distrahering hjemme rundt matbordet, skal heller ikke barnet bruke det på restaurant. Mobilen ødelegger den koselige dynamikken, og forstyrrer andre rundt seg. Hvis barnet har lært seg å sitte rolig, og det å ikke bruke mobil - vil ikke barnet ha behov for å bli distrahert på restaurant. Det handler om hvordan foreldrene har oppdratt barnet sitt, og hva de sier til barnet før de går inn på en restaurant. Barn tar med seg det de har lært hjemme - utenfor hjemmet. Barn er utrolig lydig, så de hører etter hvis foreldrene er klar og tydelig i sin tale. Men da må de ta praten før de går innpå restauranten, ikke inne der. Det virker som at mange foreldre er for tafatte til å sette grenser, så de bare gir barnet en mobil. De gjør ingen forberedelser.

Etter en lang dag, og før maten kommer på bordet - kan man spørre hvordan barnet har hatt det på skolen, barnehagen eller i skibakken - istedenfor å gi de en mobil. Vis interesse for barnet. Gjør omgivelsene så koselig som mulig. De minste kan få en leke å holde i hånden, samtidig som de blir inkludert i samtalen/snakket til.

Kommunikasjon.

Anonymkode: 5cfaa...79c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er utrolig lydig, så de hører etter hvis foreldrene er klar og tydelig i sin tale.

:fnise:

Anonymkode: 4fd46...604

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles utvikling. 

Moro for barna, og utviklende. Litt fred og ro for foreldrene. 

Eller vil du helst tilbake til tiden der barna fikk en ørefik om de ikke satt stille på cafè? 

Anonymkode: 7ca46...b35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...