Gå til innhold

Er klær som må vaskes på 30 grader av dårligere kvalitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kikker litt på klær på nett og finner mye fint. Men, jeg ser at en del av plaggene kun kan vaskes på 30 grader, eller renses. Og dette gjelder både billige og dyrere plagg. Er disse klærne av dårligere kvalitet siden de ikke kan vaskes normalt tror dere? 

Anonymkode: acd3d...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er spørsmålet hva plaggene er laget av. 

Vaskeanvisning sier ingenting om kvaliteten til materialet, bare hva som blir sett på som beste vaskeprogram for det spesifikke plagget. Og der er de ikke alltid enige.

Jeg har fire kjoler av samme type, forskjellige farger fra samme merke. På halvparten står det "dry clean only", på de andre står det "handwash only". 

Kvaliteten er den samme på alle fire kjolene. Og alle fire havner i vaskemaskinen uten problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Emmelise skrev:

Da er spørsmålet hva plaggene er laget av. 

Vaskeanvisning sier ingenting om kvaliteten til materialet, bare hva som blir sett på som beste vaskeprogram for det spesifikke plagget. Og der er de ikke alltid enige.

Jeg har fire kjoler av samme type, forskjellige farger fra samme merke. På halvparten står det "dry clean only", på de andre står det "handwash only". 

Kvaliteten er den samme på alle fire kjolene. Og alle fire havner i vaskemaskinen uten problemer.

Hva med polyester? Fant en fin kjole på Mango men den er i polyester.. dyr var den og. 

Anonymkode: acd3d...935

Skrevet

Polyester kan godt ha god kvalitet. Jeg har stadig en tunika fra 90-tallet i garderoben min som ser like fin ut som da den var ny.
Sånn er det med internettkjøp dessverre, man vet ikke hva man får før man står med det i henda.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som regel varer de ikke lenge og tåler ingenting, samt at de ofte begynner å stinke og bli elektriske etterhvert. Kjøper kun lin, bomull, hamp og andre naturtekstiler. De tåler hele 95 grader og varer lenger.

Anonymkode: 44de0...68f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel varer de ikke lenge og tåler ingenting, samt at de ofte begynner å stinke og bli elektriske etterhvert. Kjøper kun lin, bomull, hamp og andre naturtekstiler. De tåler hele 95 grader og varer lenger.

Anonymkode: 44de0...68f

Har du tips til butikker som selger klær i disse materialene?

Anonymkode: f69c6...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en dyr genser i bomull/lin fra et merke som heter MiH (made in heaven). Vasket den på 30 grader. Ser den har fått et lite hull i seg. Vet ikke om det er pga at den gikk i maskinen, men burde vel tålt det? Så på vaskelappen etterpå at den skal håndvaskes. Er så drittlei dårlig kvalitet på dyre klær; Anine Bing, Please jeans (som bruker råtten undertråd kunne ei sydame fortelle da jeg leverte inn ei bukse som hadde raknet opp), genser i lin fra Filippa K som fikk et lite hull OG skulle tåle maskinvare. Av prinsipp kjøper jeg nå kun klær fra HM. De holder faktisk. Og om det skulle gå galt har jeg ikke betalt overpris for dem. Beklager avsporingen.😳

Anonymkode: 6ca44...396

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lest at det står 30 grader eller håndvask for å garantere at kvaliteten er den samme etter vask. Jeg vasker alle klær på 40 grader, uansett hva som står på lappen, og det går som regel greit.

Anonymkode: 195db...c53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2019 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har en dyr genser i bomull/lin fra et merke som heter MiH (made in heaven). Vasket den på 30 grader. Ser den har fått et lite hull i seg. Vet ikke om det er pga at den gikk i maskinen, men burde vel tålt det? Så på vaskelappen etterpå at den skal håndvaskes. Er så drittlei dårlig kvalitet på dyre klær; Anine Bing, Please jeans (som bruker råtten undertråd kunne ei sydame fortelle da jeg leverte inn ei bukse som hadde raknet opp), genser i lin fra Filippa K som fikk et lite hull OG skulle tåle maskinvare. Av prinsipp kjøper jeg nå kun klær fra HM. De holder faktisk. Og om det skulle gå galt har jeg ikke betalt overpris for dem. Beklager avsporingen.😳

Anonymkode: 6ca44...396

Jeg har to Please jeans, og begge har vært mye brukt i over to år nå. De har hverken raknet eller gått i stykker på andre måter så jeg er ikke enig i at kvaliteten på dem er dårlig.

Jeg vasker alt i maskin, også det som i følge anvisningen skal håndvaskes. (Tror egentlig maskinens skåneprogram er mer skånsom enn håndvask).  Tynne topper og andre litt skjøre plagg putter jeg alltid i vaskepose, og har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt.

Anonymkode: 8168e...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...