Gå til innhold

Hvordan få en god rutine på husarbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg har alltid slitt med å holde det ryddig og ha en god rutine på husarbeid og andre ting som må gjøres i hjemmet. 

Jeg vet jo egentlig at det beste er å ta det som skal gjøres med en gang. Skylle av tallerkner når man er ferdig med å spise og sette de i oppvaskmaskinen, ha en fast plass ting skal ligge på og legge de tilbake rett etter bruk osv. Samt å ha faste dager man støvsuger og vasker rom og vasker klær. 

Men det å faktisk gjennomføre det som er nevnt over i praksis er visst ikke så lett. 
Noen som har noen gode tips i forhold til hvordan jeg burde gjøre det og hvordan jeg får best mulig struktur og rutine på husarbeidet? 

Anonymkode: 1d850...532

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rydder/vasker alltid kjøkken og tar ut av oppvaskmaskina mens jeg lager middag. Da må jeg uansett være der :)

Etter middag lager jeg kaffe, og mens den lages rydder jeg opp etter middag. Så middag er da det skjer på kjøkkenet hjemme hos oss. 

Når jeg lager mat eller baker, så vasker jeg alltid opp ting jeg bruker underveis, så ting ikke blir stående etterpå. 

Enig i at det er veldig greit at ting har en fast plass! Da finner man dem også neste gang man trenger dem. Om jeg ikke gidder å legge dem på plass med en gang,  så legger jeg dem et sted der jeg går forbi ofte. F.eks om ting skal i matboden i underetasjen, så setter jeg dem på hylla ved trappa, så tar jeg dem med neste gang jeg skal ned.

Utenom dette så hjelper det veldig å ha system når det gjelder oppbevaring. Pakk vinterklær/sko ned i plastkasser om sommeren og omvendt. 

Jeg støvsuger, vasker, og vasker klær når det trengs. Har ikke noen orden på det. 

Anonymkode: 3edc3...b1e

• Liker 2
Gjest Monsieur Beau
Skrevet
På 19.4.2019 den 10.52, AnonymBruker skrev:
Jeg har alltid slitt med å holde det ryddig og ha en god rutine på husarbeid og andre ting som må gjøres i hjemmet. 

Jeg vet jo egentlig at det beste er å ta det som skal gjøres med en gang. Skylle av tallerkner når man er ferdig med å spise og sette de i oppvaskmaskinen, ha en fast plass ting skal ligge på og legge de tilbake rett etter bruk osv. Samt å ha faste dager man støvsuger og vasker rom og vasker klær. 

Men det å faktisk gjennomføre det som er nevnt over i praksis er visst ikke så lett. 
Noen som har noen gode tips i forhold til hvordan jeg burde gjøre det og hvordan jeg får best mulig struktur og rutine på husarbeidet? 

Anonymkode: 1d850...532

1. For å holde det ryddig over alt i huset/leiligheten er det om å gjøre å eie minst mulig. Lev enkelt med kun de tingene du virkelig trenger eller setter pris på. Alt unødvendig er ikke verdt å ta vare på. Eier du minst mulig er det nesten ingenting å rydde. 

2. Gi alle tingene du vil beholde et hjem. 

3. Vaner. Bestem dere for at dere tar 15 min felles før leggetid sammen og går over kjøkken stue osv. Kombiner dette med punkt 1 og 2 så er dere der. 

AnonymBruker
Skrevet

Å "hele tiden" rydde etter seg gjør at det ser noen lunde greit ut hele tiden. 

Når du er ferdig på kjøkkenet, så rydder du etter deg. 

Slenger du fra deg en genser i sofaen, så ta den med til en knagg istedenfor. Osv.

Hver søndagsmorgen før frokost så støvesuger du hjemmet, bytter sengetøy, slenger alle brukte håndkler til vask, vasker badet. Også kan du spise frokost! Og da har du hele dagen "fri", og du kan stå opp mandagsmorgen med et rent og pent hjem.

Sånn gjør jeg det! 

Anonymkode: 3595f...032

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 10-15 minutter hver morgen og hver kveld. Går over alle rom, legger ting på plass, tørker over benker og servanter som trenger det. 

Hver torsdag ettermiddag setter vi på god musikk på Sonosen, og vasker det som må vaskes sammen. 

Hver søndag tar jeg klesvask, plukker av senger, tar med alt av handklær. Da går maskinene ofte gjennom dagen. 

Og absolutt alt har et hjem hos oss, det finnes ikke en roteskuff, det finnes ikke et overfylt skap. Så det er lett å legge ting på plass. 

Anonymkode: 27699...246

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...