Gå til innhold

Eie hytte, leie bolig. Er det dumt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i samlivsbrudd og skal selge huset vi har sammen. 

Jeg elsker å være på fjellet og skulle gjerne bodd der, men pga barn, jobb osv. går ikke det. Istede for å kjøpe leilighet har jeg lyst til å kjøpe en hytte. Og heller leie en rimelig leilighet. Jeg må låne en del, da vi ikke kommer til å sitte igjen med et veldig stort overskudd.

Er det dumt, økonomisk? Hyttene i dette området har jo steget noe voldsomt i verdi de siste 15 åra...

Anonymkode: 51d9a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er litt dumt, for da må du betale både på leilighet og hytte samtidig istedenfor å kun betale en leilighet og heller leie en hytte ved behov.

Anonymkode: cf1e7...e26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt dumt, for da må du betale både på leilighet og hytte samtidig istedenfor å kun betale en leilighet og heller leie en hytte ved behov.

Anonymkode: cf1e7...e26

Jeg er på hytta (som jeg etter samlivsbruddet mister tilgang til) i hvertfall annenhver helg, ofte 3 av 4 helger, så å leie hytte ville da blitt dyrere enn å leie leilighet.

Anonymkode: 51d9a...062

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller eid leilighet og leid hytte. Noen løser det med hytte på åremål. Viktigste er å prioritere barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomisk er det dumt. Men for deg er det kanskje mest riktig likevel?

Men; undersøk muligheten for å klare å kjøpe både bolig og hytte. Her vi kjøpte hytte, er det rimelig. 500.000 er overkommelig. Og hvis du flytter litt mindre sentralt enn der du bor nå, kanskje du klarer begge deler?

Jeg eier 75% av boligen vår til 2.6 mill (enebolig på to etasjer, 4 soverom og hage kjøpt for fem år siden). Og jeg eier 100% av hytta, kjøpt for 490.000 (60 kvadrat, uten vann og strøm kjøpt for halvannet år siden).

Anonymkode: a60db...169

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok prioritert en stabil og trygg bosituasjon der jeg eier boligen jeg bor i. Hvordan er leieprisene der du bor? Mange steder er det veldig dyrt å leie, og det koster omtrent like mye i mnd. å leie en bolig som det gjør å eie samme bolig og betale ned på boliglånet.

Hytte er jo ikke noe man må ha. Man kan leie på åremål, sove ute i telt, bruke DNT-hytter, leie hytte gjennom jobben eller fagforeninga m.m.

Kunne du fått til begge deler? Kjøpe en liten, rimelig bolig og en liten, eldre hytte som du kan sette i stand med tiden? Å ha en fristed, et pusterom og flytter fra hverdagen skal ikke undervurderes, men det skal heller ikke den tryggheten Det er å eie egen bolig. 

Hvor gamle er forresten barna? Om de er små, ville jeg klart prioritert å eie bolig. Om de er på vei til å flytte hjemmefra, er det kanskje litt mindre viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett meg om etter ei billig villmarkshytte uten vann og strøm, de får du billig i de fleste fylker og de er i tillegg billige i drift. Jeg ville nok ventet med kjøp til jeg hadde spart opp penger, men hvis du ikke har annen gjeld er det jo ikke noe i veien for å låne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg prisene for å leie og kjøpe hus er der du bor, men det høres ut som du er mye på hytta. Å leie en hytte så ofte, det blir dyrt..

Vet du ca. hvor mye du må ut med for hytte eller hus/leilighet i områdene du kunne tenke deg? Har du eventuelt vurdert å kjøpe en rimelig campingvogn, husvogn på hjul eller noe liknende? Med den kan du dra hvor du vil og det er billigere enn hytte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at du skatter mer på verdi av bolig som du ikke har fast adresse i. 

Du skal få veldig billige leiligheter på leiemarkedet der du bor for at det ikke skal lønne seg å leie hytte i stedet. 

Anonymkode: 7eb56...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du familie/venner med hytte som du kan dele med en stund til du får kjøpt selv? Kanskje mot at du bidrar litt økonomisk? Jeg har 2 søstre med hytte som jeg har åpen invitasjon til. Pluss min mor har hytte, så jeg trenger ikke kjøpe hytte for å si det sånn. ;)

Anonymkode: 7d083...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...