AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #1 Skrevet 19. april 2019 Hei, jeg og mine søsken har nylig begynt å lufte tanken om vi ikke skal gå sammen og kjøpe en hytte. Vi er alle godt etablerte med familier, fast arbeid, god helse og godt nedbetalte huslån. Vi bor i samme landsdel men ikke i samme by, og hyttetomten vi har diskutert ligger for den som har lengst reiseavstand tre timer unna. Det er ikke noe problem. Har grovt begynt å tenke over det økonomiske aspektet, og da er det naturlig at man deler opp i prosentvis eiendeler på 33% hver. Lengre enn det har jeg ikke greid å tenke ennå for jeg aner ikke hva annet jeg bør ta hensyn til, foruten om å ha klare og gode kontrakter med hverandre. Slik at om det skulle dukke opp noe i fremtiden, så er det bare til å lese igjennom kontrakten for å finne en løsning. I tillegg dukker det jo opp hvordan man praktisk skal løse og dele inn oppholdstiden på hytten. Vi har jo litt ulike størrelser på våres familier, der vi er to stk som har to barn og en har fire barn. Så da er jo det mulig at to familier kan være på hytten samtidig, men det blir kanskje litt for trangt over lengre tid hvis alle skal være der samtidig. Det jeg lurer på, er om noen her har noen erfaringer de kan dele? Jeg er jo og bekymret for å blande sammen familiemedlemmer og økonomi, men tar utgangspunkt i at vi alle er såpass oppgående og fleksible at det skal gå bra. Anonymkode: 677cf...074
Guppy88 Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Ville aldri ha eid hytte sammen med noen. Den eneste fordelen er økonomisk. Problemer, irritasjon og konflikter kan så lett oppstå med interiør, forbedringer og utbedringer, vedlikehold, rengjøring, rutiner, egentid på hytta, plutselig er det deres familie som splittes i et arveoppgjør. DA blir småting på hytta til store konflikter! 9
Grandidosa83 Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg og mine søsken har nylig begynt å lufte tanken om vi ikke skal gå sammen og kjøpe en hytte. Vi er alle godt etablerte med familier, fast arbeid, god helse og godt nedbetalte huslån. Vi bor i samme landsdel men ikke i samme by, og hyttetomten vi har diskutert ligger for den som har lengst reiseavstand tre timer unna. Det er ikke noe problem. Har grovt begynt å tenke over det økonomiske aspektet, og da er det naturlig at man deler opp i prosentvis eiendeler på 33% hver. Lengre enn det har jeg ikke greid å tenke ennå for jeg aner ikke hva annet jeg bør ta hensyn til, foruten om å ha klare og gode kontrakter med hverandre. Slik at om det skulle dukke opp noe i fremtiden, så er det bare til å lese igjennom kontrakten for å finne en løsning. I tillegg dukker det jo opp hvordan man praktisk skal løse og dele inn oppholdstiden på hytten. Vi har jo litt ulike størrelser på våres familier, der vi er to stk som har to barn og en har fire barn. Så da er jo det mulig at to familier kan være på hytten samtidig, men det blir kanskje litt for trangt over lengre tid hvis alle skal være der samtidig. Det jeg lurer på, er om noen her har noen erfaringer de kan dele? Jeg er jo og bekymret for å blande sammen familiemedlemmer og økonomi, men tar utgangspunkt i at vi alle er såpass oppgående og fleksible at det skal gå bra. Anonymkode: 677cf...074 Som megler har jeg vært borti utallige «familiefeider» grunnet felles eiendom. Så det er noe som ikke bør tas alt for lett på. Å fordele byggekostnadene er det enkle, mene bruken, vedlikehold, mulig salg osv er det problematiske. Så her ville i alle fall jeg satt ned som krav at man skal ha en detaljert sameieavtale. Vanligste problemene jeg har vært borti: - ved dødsfall blir det, gjennom arv, ekstremt mange eiere og større avstand mellom ståsteder. Typisk har hver av dere 2 barn er det plutselig 6 eiere. - sommeren / vinteren er kort. Hvordan fordeler man bruken? Er det noen som jobber turnus eller lignende blir dette veldig ofte problematisk. - vedlikehold av tomt og hytte. Her er det ulike terskler på hva folk mener/ vil gjøre. - ulik økonomi forsterker ofte problemene. Uansett hva de måtte være. - innredning av hytten / lage «hjemmefølelse». Slik jeg har vært borti er det ofte slik at 1-2 av partene opplever at andre har lagt «beslag» på hytten, mens de bare er gjest der. - Dersom noen ønsker å selge seg ut av hytten, hva gjøres da? Ofte er det mye uenighet rundt dette. bare for å gi deg litt input. 9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 Vi eier hytte med søsknene til mannen (arv). Null tull, og ingen strenge avtaler rundt bruk/ vedlikehold. Så lenge alle ønsker å bidra positivt, går ting av seg selv. Anonymkode: 71ffc...bc9 2
Grønt blad Skrevet 19. april 2019 #5 Skrevet 19. april 2019 Synes du har fått gode svar. Krystallklare avtaler når det gjelder bruk (hvem skal bruke når) og vedlikehold. Fordel f.eks. sommersesongen på tre og la det gå på rundgang hvem som er først, i midten og sist. Fordel også vintersesongen og vår/høst. Jeg ville i tillegg trukket ut jula, vinterferien, påskeferien og høstferien (i alle fall påsken, som kan variere fra år til år) slik at den også går på rundgang. Ikke legg opp til at to familier skal være der samtidig. Man kan i så fall komme på besøk når den andre familien har hytta. Lag også en krystallklar avtale for hva som skjer dersom noen vil ut, og ikke ha hytta mer. Tenk også gjennom hvor like dere er når det gjelder renhold, standard og stil. Jeg kjenner flere som har kjøpt hytte eller båt med venner/familie, og det går veldig fint så lenge avtalene er gode og klare, og at man ikke er for forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #6 Skrevet 19. april 2019 Foreldrene mine har eid hytte sammen med onkel og tante så lenge jeg kan huske. Har aldri vært noen problemer. De bruker den mest om sommeren, vi mest om vinteren. Skjønner det kan bli utfordrende i f.eks påsken siden alle vil opp samtidig, men det er jo bare å lage avtaler og være litt fleksible Anonymkode: 0841b...a86 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #7 Skrevet 19. april 2019 Det kan gå veldig bra. Og det kan ødelegge hele familieforholdet. Har dessverre opplevd det sistnevnte. I en familie som var dønn stabil - så aldri at en slik situasjon skulle oppstå. Så ville virkelig aldri risikert noe ved å eie sammen. Om jeg skulle eid sammen med noen ville jeg brukt lang tid på en detaljert avtale. Som regulerer eierforhold (også ved dødsfall eller om noen vil ut av avtalen), bruk, vedlikehold, opprettet felleskonto for vedlikehold, og mye mer... Anonymkode: 46db8...e8a 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #8 Skrevet 19. april 2019 Dette hørtes ut som en veldig dårlig ide og kommer garantert til å ødelegge forholdet til dine søsken i fremtiden! Hvis dere skal gjøre det: bruk megler/advokat og snakk om alt og få alt på papir på forhånd! Anonymkode: d78f4...08e 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #9 Skrevet 19. april 2019 Svigerfar og hans 3 søsken arvet hytte etter deres far gikk bort for to år siden. Det har blitt en kjempebetent situasjon. Alle elsker hytta men problemene som har oppstått er - svigerfar og svigermor bor på andre siden av landet og bruker hytta mye skjeldnere enn de andre 3 - kun 2 av søsknene gidder/er interessert i å vedlikeholde hytta - kun 1 av søsknene har barn og barnebarn. Har da også disse barna og barnebarna rett til å bruke hytta? - kun 2 av søsknene vil ordne i stand og gjøre det fint på hytta ( kaste gammelt skrot, rydde i bod, vinduer og skap stappfulle av gammelt nipsnaps) men de andre 2 er bestemt på at «aaalt må være og stå slik det alltid har stått). Det beste for forholdet hadde bare vært å selge hytta synes jeg men det er ingen av dem interessert i 🙈 Anonymkode: d78f4...08e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #10 Skrevet 19. april 2019 Venter i spenning på hva som skjer med hytta noen av mine søsken har overtatt. Det er allerede problemer, krangling og uenigheter. Hva skjer når de dør? Ingen av barna demmes vil ha interesse for eiendommen, så derfor ekstremt bortkastet bruk av tid og penger. For åikke å glemme at andre barn er frasnytt berettiget arv grunnet løgnene disse hytteeiere har kommet med. Skal bivåne det hele fra sidelinja og håper på saftig karma. Anonymkode: 2ea19...89b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #11 Skrevet 19. april 2019 Vi har felles hytte med en annen familie og det er fantastisk. Vi bygget en stor hytte, og er der ofte sammen. Uansett har vi en avtale/skrevet kontrakt hvor vi deler hytta inn slik at vi har den annenhver uke, annenhver jul, påske, vinterferie, høstferie. Sommeren deler vi i to. Så bytter vi partallsuker og oddetallsuker annethvert år. Den som har hytta den aktuelle perioden har full råderett over den i sin periode. Det er lov å si nei til bytting, det er lagt opp til at man akal kunne være spontan og alene der hvis man vil. Vi voksne har hvert vårt hovedsoverom som jeg føler er "mitt". Ellers føler jeg at alt er felles. Vi har innredet alt felles, og kjøper ikke inn noe uten at det er avtalt på forhånd. Det koster 100.000 kr per år totalt å drifte hytta med alle utgifter, og vi har en felles konto hvor vi setter inn et fast beløp hver månte. Når dere skal planlegge og innrede er det viktig at man ikke kjører sine kjepphester, men at alle blir hørt og at man gir og tar. Jeg ville feks ikke ha grått kjøkken, men så lenge det ikke ble det, så la jeg meg ikke opp i andre detaljer på kjøkkenet. Det er også en fordel med klar eksit-mulighet. For vår del kan vi selge når vi måtte ønske det. De andre må da enten kjøpe vår del eller selge. Vi tenker at når vi voksne dør, så selges hytta, men det blir jo opp til barna. De er nå så vant til å være der sammen, de har også hvert sitt rom, så det er absolutt mulig at de fortsetter slik det er nå. Anonymkode: 133a1...437 1
Knirke Skrevet 19. april 2019 #12 Skrevet 19. april 2019 Mulig dere tre søskenene klarer å samarbeide, men hva med barna deres? Hytta vår har vært et stridens eple i familien i mange år. Problemene oppsto da 1 av 3 arvinger (2 brødre og én svoger) ville kjøpe de andre ut. Min bestefar og hans bror kranglet om dette til sin dødsdag, og siden har det kun vært én arving. Nå er det én eier, og søsken og gjenlevende tante/onkel har kontraktfestet bruksrett et gitt antall uker i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå