Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå holder jeg på å gå fra vettet her, er det noen som kan ha erfaringer eller råd å komme med kanskje?

En tenåringsgutt borti gata fikk tydeligvis mopedlappen i høst, og det merket vi i form hyppig kjøring sent og tidlig. I vinter har det vært stille men så fort snøen ble borte har det vært helt ekstremt. Det er ikke bare denne gutten som kjører, men kompisflokken. På det meste har de vært et følge på 6 mopeder/lettmotorsykler. 

De bor innerst i en blindvei og må kjøre gjennom et boligfelt på en rett strekke på ca. 500m for å komme ut på hovedveien. Det er tydeligvis fristende å gasse ekstra med den over snittet bråkete eksospotta, det høres ut som de kjører inni huset her idét de passerer og jeg har ikke tall på hvor mange ganger ungene har våknet fordi soverommene våre vender ut mot gata.

Det som er frustrerende er at de ikke tar hensyn i forhold til gassingen gjennom boligfeltet, og at de kjører frem og tilbake på denne strekka jevnt hele kvelden og frem til kl.01 på natta. Det kan gjerne gå 10min mellom hver gang de passerer. I kveld har de vært i følge på 3 stk, og har kjørt forbi 5-6 ganger mellom kl.21 og nå. Sånn har det vært i flere uker allerede så det er helt uavhengig av ferie.

Overreagerer jeg, eller er dette irriterende hensynsløst? 

Anonymkode: 50be5...bb1

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan godt forstå at du opplever det som irriterende og det er til sjenanse. Moped er ikke et kjøretøy som er kjent for å være.. stillegående.

Du kan alltids rusle bort en tur og forklare litt hvordan dere opplever det og at man hadde satt pris på at man viste hensyn i boligfeltet om kvelden/natten da folk gjerne vil sove. 

• Liker 5
Skrevet

moped er et lovlig kjøretøy, skal de skru av motor, og trille 500 meter bare fordi du synes at det bråker? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Lucky_Jack skrev:

moped er et lovlig kjøretøy, skal de skru av motor, og trille 500 meter bare fordi du synes at det bråker? 

Nei, de er hjertelig velkommen til å kjøre hensynsfullt som alle andre. Bil er også et lovlig kjøretøy men det er ingen som ruser motoren sin i et boligfelt kl.01 på natt. 

Men råning frem og tilbake i samme gate er vel ikke lovlig hverken for mopedister eller bilister uansett?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Emmelise skrev:

Jeg kan godt forstå at du opplever det som irriterende og det er til sjenanse. Moped er ikke et kjøretøy som er kjent for å være.. stillegående.

Du kan alltids rusle bort en tur og forklare litt hvordan dere opplever det og at man hadde satt pris på at man viste hensyn i boligfeltet om kvelden/natten da folk gjerne vil sove. 

De må gjerne kjøre, det er den hensynsløse kjøringen som er irriterende. Råningen frem og tilbake og gassing/rusing av motor.

Takk for tips forøvrig! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå holder jeg på å gå fra vettet her, er det noen som kan ha erfaringer eller råd å komme med kanskje?

En tenåringsgutt borti gata fikk tydeligvis mopedlappen i høst, og det merket vi i form hyppig kjøring sent og tidlig. I vinter har det vært stille men så fort snøen ble borte har det vært helt ekstremt. Det er ikke bare denne gutten som kjører, men kompisflokken. På det meste har de vært et følge på 6 mopeder/lettmotorsykler. 

De bor innerst i en blindvei og må kjøre gjennom et boligfelt på en rett strekke på ca. 500m for å komme ut på hovedveien. Det er tydeligvis fristende å gasse ekstra med den over snittet bråkete eksospotta, det høres ut som de kjører inni huset her idét de passerer og jeg har ikke tall på hvor mange ganger ungene har våknet fordi soverommene våre vender ut mot gata.

Det som er frustrerende er at de ikke tar hensyn i forhold til gassingen gjennom boligfeltet, og at de kjører frem og tilbake på denne strekka jevnt hele kvelden og frem til kl.01 på natta. Det kan gjerne gå 10min mellom hver gang de passerer. I kveld har de vært i følge på 3 stk, og har kjørt forbi 5-6 ganger mellom kl.21 og nå. Sånn har det vært i flere uker allerede så det er helt uavhengig av ferie.

Overreagerer jeg, eller er dette irriterende hensynsløst? 

Ja, du overreagerer og kanskje overdriver du historien litt og? 

Hvilke ungdommer er ute til klokka 01.00 på natta uken igjennom? 

Og hus er da så normalt isolert at mopeder i gata ikke vekker opp sovende barn? 

Du får ta en telefon til politiet, da. Politiet har begynt å reagere på bråk og larm i helligdagene så der har du kanskje en sak nå i påsken? Men syklene bør da bråke mer enn en normal ny sykkel bråker og du må ha lukket vinduene og ikke overdrive mer enn bittelitt..

Anonymkode: 2a40a...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Vi hadde tilsvarende samme problem. Vi tok kontakt og sa at vi ønskte at det skulle passe på å ikke ha så mye trafikk etter klokken 23. Det fungerte ikke, følte vi. Løsningen ble å stålsette seg i to år, i påvente av at han og kameratene skulle få billappen. Det var to år med mopoedstøy, før det ble byttet ut med bilkjøring. Bilkjøring var litt roligere, men du la fremdeles merke til det. Også ble ungdommene ferdig på videregående, reiste i militæret og flyttet. Da forsvant støyen. 

Så det blir nok rundt tre år med mye ekstra støy. Det er bare til å stålsette seg. 

Vi vurderte å etterisolere boligen våres pågrunn av det, men vi holdt ut. Lykke til hva enn du velger å gjøre. 

Hvis du merker at de kjører over fartsgrensen, så hadde jeg faktisk vurdert å tipset politiet at de kjører over fartsgrensen hver bidige kveld. I 30-sonen ryker lappen når de kjører i 56. 

Anonymkode: 50976...b44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du overreagerer og kanskje overdriver du historien litt og? 

Hvilke ungdommer er ute til klokka 01.00 på natta uken igjennom? 

Og hus er da så normalt isolert at mopeder i gata ikke vekker opp sovende barn? 

Du får ta en telefon til politiet, da. Politiet har begynt å reagere på bråk og larm i helligdagene så der har du kanskje en sak nå i påsken? Men syklene bør da bråke mer enn en normal ny sykkel bråker og du må ha lukket vinduene og ikke overdrive mer enn bittelitt..

Det må du gjerne tro jeg gjør. 

Vi har soverommene ut mot gata, der gangfeltet er 1m fra husveggen før bilveien. Bilkjøring høres ikke. Det er blindvei og lite trafikk annet enn kjøring fra de som bor her. Huset er nytt fra 2014 så det burde være bygget etter nye forskrifter og isolert tilstrekkelig. Hvis du mener vi ikke bør kunne høre mopeder råne her ute styrker det bare min tanke om at motoren er trimmet eller de har gjort noe med eksospotta for mer «grom» lyd. Det er vel heller ikke lovlig.

Og ja, de kjører faktisk ofte siste turen rundt kl.01, ikke ut men kommer hjem. Usikker på hvor vedkommende bor men tror han leier en kjellerleilighet. 

Jeg får vel passe på å dokumentere kjøringen med video før jeg ringer politiet, så slipper det være noen tvil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg. Vi hadde tilsvarende samme problem. Vi tok kontakt og sa at vi ønskte at det skulle passe på å ikke ha så mye trafikk etter klokken 23. Det fungerte ikke, følte vi. Løsningen ble å stålsette seg i to år, i påvente av at han og kameratene skulle få billappen. Det var to år med mopoedstøy, før det ble byttet ut med bilkjøring. Bilkjøring var litt roligere, men du la fremdeles merke til det. Også ble ungdommene ferdig på videregående, reiste i militæret og flyttet. Da forsvant støyen. 

Så det blir nok rundt tre år med mye ekstra støy. Det er bare til å stålsette seg. 

Vi vurderte å etterisolere boligen våres pågrunn av det, men vi holdt ut. Lykke til hva enn du velger å gjøre. 

Hvis du merker at de kjører over fartsgrensen, så hadde jeg faktisk vurdert å tipset politiet at de kjører over fartsgrensen hver bidige kveld. I 30-sonen ryker lappen når de kjører i 56. 

Anonymkode: 50976...b44

Dette var ikke optimistisk lesing, men takk for at du delte. Jeg har bodd mange steder, også midt i Oslo sentrum, men aldri har jeg opplevd sjenerende og hensynsløs kjøring som dette. Jeg begynner egentlig å mistenke mer at de må ha tuklet med kjøretøyene for det høres jo ut som en Harley Davidson som kommer kjørende bare at den ikke har kommet i stemmeskiftet enda. 

Etterisolere bolig fra 2014 er helt uaktuelt, men hvis dette vedvarer så må vi vurdere å flytte på oss rett og slett. Skal først prøve å prate med han/dem, og som du sier tipse Politiet om de kjører for fort.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde samme problem med en gjeng her, sønnen vår på 1,5 år hadde rommet sitt ut mot den gaten og må ha vinduet åpent pga varmen. 

Her gikk mannen ut å tok en prat med de, han var helt rolig og forklarte at sønnen vår våknet når de ruste motorene rett utenfor vinduet. Det var en gjeng med 16-17 åringer som ble litt spake og flaue. Så det roet seg veldig etter det. 

Vi må jo selvfølgelig godta at de kjører til og fra huset sitt, men når de stopper å «henger» i gata å ruset motorene, så ser jeg på det som unødvendig. 

Prøv å snakk med dem og forklar hvordan det oppleves? 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Emmelise skrev:

Slik er det hos meg også, men sitter i glasshus så lenge jeg har en 68 Dodge Coronet som jeg kjører i tide og utide. Spesielt nå på våren blir det ekstra mye kjøring. I tillegg spiller jeg av og til litt høy musikk innimellom. Er ikke alle som liker Mötorhead, Sabbath, AC/DC og Purple. Det skjønner jeg ikke!😁 Litt bråk må det være i et nabolag syntes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en teori! De som bråker så fælt med mopeder/motorsykler osv, har ekstremt små peniser. Også må de gjøre sånne teite ting som å bråke for å føle seg mer mandigge. Mye bråk = liten pikk. 

Skjønner det er frustrerende, har samme problem her jeg bor og. Idioter. 

Anonymkode: 88e3b...6b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en teori! De som bråker så fælt med mopeder/motorsykler osv, har ekstremt små peniser. Også må de gjøre sånne teite ting som å bråke for å føle seg mer mandigge. Mye bråk = liten pikk. 

Skjønner det er frustrerende, har samme problem her jeg bor og. Idioter. 

Skrivefeil, jeg vet at mandige skrives med en g altså

Skrevet
40 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Slik er det hos meg også, men sitter i glasshus så lenge jeg har en 68 Dodge Coronet som jeg kjører i tide og utide. Spesielt nå på våren blir det ekstra mye kjøring. I tillegg spiller jeg av og til litt høy musikk innimellom. Er ikke alle som liker Mötorhead, Sabbath, AC/DC og Purple. Det skjønner jeg ikke!😁 Litt bråk må det være i et nabolag syntes jeg.

Hehe, joda. Det skal være greit med "levelyder". Men det greit med tommelfingerregel om ro etter kl 23.

Overrasker meg ikke at Dodgen får komme fram litt ekstra nå, det er jo endelig knakende godt vær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På litt sikt så kan dere trøste dere med at eldrift også tar over her. El mopeder finnes allerede på markedet. Dette er et døende problem..

Anonymkode: 9a9d5...96e

Skrevet
52 minutter siden, Emmelise skrev:

Hehe, joda. Det skal være greit med "levelyder". Men det greit med tommelfingerregel om ro etter kl 23.

Overrasker meg ikke at Dodgen får komme fram litt ekstra nå, det er jo endelig knakende godt vær.

Er det jeg skriver, Dogden er mye ute nå😊💪🏻

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må du gjerne tro jeg gjør. 

Vi har soverommene ut mot gata, der gangfeltet er 1m fra husveggen før bilveien. Bilkjøring høres ikke. Det er blindvei og lite trafikk annet enn kjøring fra de som bor her. Huset er nytt fra 2014 så det burde være bygget etter nye forskrifter og isolert tilstrekkelig. Hvis du mener vi ikke bør kunne høre mopeder råne her ute styrker det bare min tanke om at motoren er trimmet eller de har gjort noe med eksospotta for mer «grom» lyd. Det er vel heller ikke lovlig.

Og ja, de kjører faktisk ofte siste turen rundt kl.01, ikke ut men kommer hjem. Usikker på hvor vedkommende bor men tror han leier en kjellerleilighet. 

Jeg får vel passe på å dokumentere kjøringen med video før jeg ringer politiet, så slipper det være noen tvil.

De kjører neppe bare i din vei, med dette bråket. At ikke andre har reagert for en evighet siden, er dte utrolige her. 

Politiet har nemlig gjentatte ganger gitt uttrykk for at mopeder ungdommen tukler med for å få mer lyd eller mer fart er noe de er opptatt av å slå ned på. 

Ellers tar jeg gjerne en tur hjem til deg en sen kveld og vurderer støynivået, med mine ører. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan tipse statens vegvesen, noter ned registreringsnummer på de verste bråkebøttene. 

Anonymkode: 1e07f...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til dette. Samme hos oss. Guttene bor øverst i et felt. Vi har fjell på begge sider, så det er fryktelig på nattestid. Når det er skoleferien, så kjører de hele natten.fireldrene må være døve

Anonymkode: 86515...a24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...