Gå til innhold

Har du tvangstanker?

Fremhevede innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har heldigvis ingen tvangstanker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hadde når jeg var mindre, og har forsatt. Min yndlingstall er foreksempel 22, da det er partall (altså, kan deles på to), er to sammensatte tall, så den ene ikke er ensom og det er liksom to 2tall... :roll: Ga det noen mening?

Vel, når jeg var liten og syklet, kunne jeg plutselig slippe styret og klappe i hendene mine. Moren min spurte meg hvorfor jeg gjorde det, og visstnok svarte jeg: "Det er stemmene som sier jeg skal gjøre det!"

Idag må jeg se under ovnene i huset en god del ganger før jeg kan legge meg, sjekkwe kontakten til datan hver kveld og sjekker stekeovnen gjerne fem ganger før jeg drar til skolen. Er vel en del ting til som jeg ikke kommer på... men det plager meg ikke fullt så mye. Blir det verre, skaffer jeg hjelp. :wink:

Skrevet

Nei, ingen tvangstanker her. Men da jeg var liten hadde jeg en greie med at hvis jeg stod opp om natta eller noe sånt, kunne jeg ikke gå helt bort til senga og legge meg, jeg måtte ta sats og hoppe i senga noen skritt bortenfor, i tilfelle det var noe under senga som kunne ta meg om jeg kom for nært. Samboeren min hadde forøvrig akkurat det samme da han var liten, litt morsomt synes jeg.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Hadde en del tvangstanker da jeg var liten.

Viss jeg fikk en klem på det ene kinnet, måtte jeg få en på det andre også slik at det andre ikke skulle bli sjalu.

Når jeg hørte på musikk, fikk jeg innfall som sa at jeg måtte høre på den og den låta ellers ville ikke den gutten like meg.

Jeg hadd en shorts som jeg brukte lite fordi det var en ulykkes-shorts.

Skrevet
Nei' date= ingen tvangstanker her. Men da jeg var liten hadde jeg en greie med at hvis jeg stod opp om natta eller noe sånt, kunne jeg ikke gå helt bort til senga og legge meg, jeg måtte ta sats og hoppe i senga noen skritt bortenfor, i tilfelle det var noe under senga som kunne ta meg om jeg kom for nært. Samboeren min hadde forøvrig akkurat det samme da han var liten, litt morsomt synes jeg.

:ler: Jeg også måtte gjøre det. Så for meg at en grønn hånd med lange slimete fingre skulle ta tak rundt ankelen min og dra meg under senga. Under senga var det selvsagt et mørkt og skummelt hull...

Nå har jeg heldigvis rammemadrass :tunge1:

Gjest gjest1
Skrevet

2 jeg kan komme på nå!

1. Ikke tråkk på streker, men om jeg går med høye hæler, så kan jeg til nøds tråkke slik at streken havner mellom hælen og pailabben eller hva det kalles

2. Trappetrinn! Må alltid ta siste trinnet med høyre fot, hvis ikke tar jeg og hopper over et/trår 2 ganger på ett trinn.

Stress er det!

Gjest seroxata
Skrevet

jeg har et par ting som er plagsomt til tider..

Jeg kan ikke se meg i speilet etter klokka tolv! da er det natt, det er mørkt, og jeg bare VET at hvis jeg ser meg i speilet, så vil det stå noen bak meg! Så jeg må blunde hvis jeg går forbi speil på den tiden

og når jeg er i dusjen, så krangler jeg alltid med meg selv om at jeg er i dusjen, og dusjen er snill med meg, og hei, jeg kan bruke dusjstrålen til noe kult, så gjør det! men jeg orker ikke alltid, og da står jeg og diskuteter med meg, helt til jeg enten går ut i irritasjon, eller gjør noe med saken!

Gjest Spacegirl
Skrevet
Jeg kan ikke se meg i speilet etter klokka tolv! da er det natt, det er mørkt, og jeg bare VET at hvis jeg ser meg i speilet, så vil det stå noen bak meg! Så jeg må blunde hvis jeg går forbi speil på den tiden

Akkurat det sliter jeg også med :ler: . Også har jeg en ting med at jeg må bruke begge bein/armer likt. Hvis jeg tar et langt skritt med høyre bein, må jeg ta et like langt skritt med venstre. Men så blir ofte det skrittet litt for langt/kort, så da tar det litt tid å få rettet opp skeivheten hvis noen skjønner... Og så har jeg en ting som er ganske flaut og jeg har aldri fortalt det til noen. Etter at jeg har vært på do, må jeg spytte på dopapiret som ligger i toalettet før det har rukket å bli gjennomvått. Hvis jeg ikke rekker det, må jeg hive oppi mer dopapir og prøve på nytt :oops: :oops: ...

Gjest seroxata
Skrevet

:ler: spytte på papiret før det blir vått, ja:) Den har jeg aldri hørt før, artig den der :hoho:

Gjest Spacegirl
Skrevet
:ler:  spytte på papiret før det blir vått, ja:) Den har jeg aldri hørt før, artig den der :hoho:

Du skjønner kanskje hvorfor jeg aldri har fortalt noen om dette før :oops: :ler:

Skrevet

Mine tvangstanker har mest med mat å gjøre de... :P

Først og fremst så må ytterdelen av tomatene spises først, så frøene og så kjernen. På enhver mandarin/clementin jeg spiser så må jeg minst spise én av båtene celle for celle(skrelle først). Og når jeg får tak i en Anthon Berg-sjokolade(Plomme i madeira-typen), så må marsipanen spises først, så "syltetøyet" og så sjokoladelokket. Ballerina-kjeks spises kjeksen først og sjokoladefyllet sist. Og uansett hva slags middag jeg spiser så må litt av det beste(oftest grønnsaker) spares helt til slutt...

Ellers så har jeg så klart noen andre ting da, uten at jeg egentlig kommer på det nå... Liker visst struktur og system tror jeg :wink:

Skrevet

morsomt å lese at så mange måtte gjøre spesielle ting om natta når de var små(hoppe opp i senga osv...) slik hadde jeg det også. Måtte hoppe ut av senga og inn i senga, MÅTTE ha sokker på, ellers kom det skikkelig skumle ett-eller-annet å tok meg osv... måtte alltid ha føttene under dyna.

Nå har jeg ikke noen utpregede tvangshandlinger, men liker fortsatt ikke å ha føttene utafor dyna, men av og til gjør jeg det allikevel bare på trass for å få meg selv til å skjerpe meg! og så sparer jeg alltid den "rundeste" delen av brødskiveskorpa til slutt, men det er vel mer fordi det er den delen jeg liker best og vil avslutte måltidet med, ikke fordi det er en tvangshandling...

jo, forresten, jeg er spillegal "light". har kabal-spill på mobilen min, og klarer aldri å legge meg for å sove uten å ha spilt kabal, og kabalen MÅ gå opp, og helst må jeg få poengene mine inn på toppscore lista også! nå har gubben min lånt telefonen noen kvelder, og da ligger jeg rett og slett og lurer på hvordan i all verden jeg skal få sove uten å ha greid en kabal!

Gjest Anonymous
Skrevet

Så å si alle barn har tvangstanker, men de fleste voser det av seg. For ca 2 % blir det et problem, og må ha hjelp. min mor er psykiater, og jobber med akkurat dette. Hun har vært borti tilfeller der barn er så redd for bakterier, at om andre barn rører de på skolen, MÅ de hjem å dusje, med en gang.

Jeg hadde den vanligste formen, som veldig mange kjenner seg igjen i. Klødde jeg med på ett lår, måtte jeg også klø det andre, måtte gjøre det samme med både hender og føtter, for at det ikke skulle bli urettferdig.

Kjæresten min måtte sove med lyset på natten før en prøve på skolen, hvis ikke var det ingen vits å møte opp.

Skrevet

Jeg har ei venninne som ikke klarer å legge seg å sove før hun har gjennomgått et fast rituale.

- sjekke mobilen minst tre ganger for å se om vekkerklokka står på

- gå igjennom alle menyene på mobilen en gang. Dvs åpne alle menyene, gå inn i dem og lukke dem igjen

- hente seg et glass vann ETTER at hun har lagt seg

- stå opp igjen og gå på do ETTER at hun har lagt seg

- så lyset av og på to ganger

Det var mer, jeg husker det bare ikke...

huff, jeg hadde blitt sliten jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...