Gå til innhold

Har du tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du det, og hvilke? Eller kanskje man skal kalle det tvangshandlinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nå lenger. Hadde det da jeg var liten, men ikke sånn at det var et problem. (Kjenner flere med alvorlig problemer med dette, tvangsvasking etc)

Gjorde sånn som mange barn tror jeg. Mista jeg en ert ned på gulvet måtte jeg kaste ned en til slik at den ikke var ensom..

Var/er også mørkredd og til dels husredd, og da jeg var liten måtte jeg hoppe fem ganger på trampolina i gangen når jeg skulle på badet for å pusse tenna om kvelden, hvis ikke ville "det-skumle-jeg-ikke-visste-hva-var-men visste at var der" komme å ta meg.

:oops:

Måtte legge meg med ansiktet mot veggen, av samme gunn som over. Dette har blitt en vane, uten at jeg har tvangstanker nå.

I forbindelse med dette måtte jeg garantere meg godvilje av alle mulig onde ting(eller hva det nå var) ved å si inni meg "good night everybody, everyone and everything".

Jeg var ca fire når jeg begynte med dette, så ja det er litt teit. At valget falt på engelsk er naturligvis fordi det er et utbredt språk, slik at det ville nå flest mulig.. :klaske: (jeg var et litt sært barn, som hadde lest for mange "sanne" spøkelseshistorier i ukeblader uten lov..)

Den eneste antydningen jeg har nå er å sjekke at pass, avreisetider og billetter er under kontroll ca ti ganger før jeg drar på ferie...

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg vet ikke om det kan defineres som det, men det er enkelte ting jeg bare -må- gjøre, ellers så klarer jeg ikke å slå meg til ro.

Dersom jeg låser en dør, må jeg alltid prøve å åpne den for å se om den virkelig er låst - og om jeg klarer å få den opp igjen når den først er låst, og så låse opp og låse en gang til. Bare for å være sikker. Hvis ikke er jeg 100% sikker på at noen kommer inn - eller at jeg ikke kommer ut

(Jeg vet hvorfor det er slik, men jeg klarer ikke å gjøre noe med det. Jeg ble veldig mye "mobbet" i barnehagen, dersom man kan si noe slikt. Det var to dører inn til toalettet der, og de andre barna hadde det veldig gøy med å stå en hel gjeng på hver dør og sperre meg inne.. Kunne sitte der leeenge før noen reagerte på at den lille jenten gråt. Etter det har jeg skikkelig klaus og frykt for låste dører).

Vil gjerne klare å låse en dør og så bare gå, men det funker ikke. Vil også klare å ta en heis alene, eller være trygg når jeg er alene på et toalett som ligger litt avsidesliggende til.

Skrevet
Mista jeg en ert ned på gulvet måtte jeg kaste ned en til slik at den ikke var ensom..

Den var søt! :ler:

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg har vel noen små minde betydelige.

Jeg må alltid ligge med dyna over hele kroppen, hvis føttene stikker ut inbilder jeg at de blir kappet av(en tanke jeg fikk som barn).

Jeg kan ikke spise sukker tyggegummi eller se på barna spise det for jeg kan føle bakteriene krype på tennene...

Eller er det der tvangstanker?

Gjest gjesta
Skrevet

Før måtte jeg åpne opp døra i dusjen hver gang jeg gikk inn på badet, for hvis ikke , da var det noen der.... :oops:

Skrevet

Jeg takler ikke å sitte rett opp og ned slik man skal på en stol. Det er überekkelt!

Jeg må enten sitte på beina eller ha knærne under haka. På bussen og trikken sitter jeg alltid med knærne opp til stolryggen til neste sete. På fly for jeg alltid noia for der risikere mann å plage de foran, hekkans løse seter! Det er ikke så lett på kino heller.. Folk synes nok at jeg mangler litt oppdragelse...men,men :)

Skrevet

Eh.. har nok litt flere diller enn jeg tror.

Klarer ikke å sitte i sofaen uten å ha et pledd over meg/i fanget. En pute kan gjøre samme nytten. Liker også å ha et sjerf i fanget når jeg sitter på kafe eller lignende.

Og jeg har en flat mage, så det er jo ikke derfor.

Må også ha noe over meg når jeg sover, uansett temperatur. Noe som er stort nok til at jeg dekker fra tærne og opp til nesa. Stammer nok fra mørkredselen da jeg var liten.

Skrevet

Jeg har heldigvis kvittet meg med en del slike merkelig ideer, men når jeg var liten brukte jeg alltid de dårligste pennene mest. De gode pennene hadde sikkert "god selvtillit", men jeg syntes skikkelig synd på de dårlige. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må vaske hendene hele tiden. Men det er vel ikke den verste tvangstanken i verden. :ler:

Skrevet
Gjorde sånn som mange barn tror jeg. Mista jeg en ert ned på gulvet måtte jeg kaste ned en til slik at den ikke var ensom..

Så søt! :ler:

Jeg må alltid ligge med dyna over hele kroppen, hvis føttene stikker ut inbilder jeg at de blir kappet av(en tanke jeg fikk som barn).

Samme her. Det kan være ganske plagsomt på varme sommerdager...men jeg bare MÅ. :roll:

Jeg takler ikke å sitte rett opp og ned slik man skal på en stol. Det er überekkelt!  

Jeg må enten sitte på beina eller ha knærne under haka. På bussen og trikken sitter jeg alltid med knærne opp til stolryggen til neste sete. På fly for jeg alltid noia for der risikere mann å plage de foran, hekkans løse seter! Det er ikke så lett på kino heller.. Folk synes nok at jeg mangler litt oppdragelse...men,men :)

Denne signerer jeg på... Jeg takler ikke å ha beina på gulvet. Det kan jo være ting under sofaen eller bordet som griper tak i dem...

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, tror at alle på kg er etter meg. :hoho:

Skrevet

Har ingen tvangstanker, nei.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg må sjekke ovnen og varmeovnen flere ganger før jeg går ut...

Skrevet

Dette er heller ikke en typiske tvangstanke (OCD-lidelse), men noe jeg bare må gjøre. Jeg føler alltid at jeg har mistet nøkklene, til huset og bilen o.l. Og må alltid sjekke mange ganger at jeg har dem med meg.

Skrevet

Jeg har noen tvangstanker jeg også:

Vasker hendene utallige ganger i løpet av en dag...

Alle skuffer og skap må være lukket når jeg skal legge med, og gardinet må henge fint. (he he) Husker fra når jeg var liten og jeg hadde en liten dør inn til boden fra soverommet - jeg innbilte meg at det kom en løve ut av døren dersom den ikke var lukket. :) Mye morsomt.

- Ellers så må jeg alltid teste låsene på offentlige toaletter, så jeg ikke låser meg inne. Må alltid skjekke kaffitrakteren når jeg går ut.

Godt det ikke er så ille som Jack Nicholson i "Livets lyse side" :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde tvangstanker da jeg var barn. Heldigvis klarte jeg å ta kontroll over meg selv og ble kvitt dem. Ifølge mamma er det visstnok noe som ligger i familien (til pappa,...)...

*tenke tenke*

De tvangstankene jeg hadde var;

-Måtte bruke hender og ben nøyaktig like mye. Gikk jeg ett langt skritt med høyre ben, måtte jeg gjøre det med det venstre også. Og så måtte jeg gjøre det motsatt, altså det venstre først. For at det skulle bli rettferdig.

-Veldig ofte tanker a'la "hvis jeg ikke passerer det huset før den bilen gjør det, så kommer jeg/eller NNNNN til å dø"

-Ikke gå på streker, flekker eller veldig tydelige ujevnheter på veien.

-Hvis jeg var på kjøpesenter med mamma måtte jeg gå samme "rute" som henne. Hvis hun gikk mellom noen stativ, og jeg ikke gjorde det så ble noen usynlige "bånd" mellom oss brutt, og da måtte jeg gå "ruten min" tilbake, for så å ta hennes.

- Om kvelden måtte jeg se på den digitale klokken når et tall gikk over til det neste, fordi jeg ikke ville at det skulle skje like etter at jeg hadde lukket øynene. Jeg var besatt av å lukke øynene like etter at tallene skiftet, og ikke midt i ett minutt,....

- Jeg brukte å lukke øynene for så å se hvor langt jeg kunne gå i blinde, og i tillegg se om jeg klarte å tippe hvor jeg var kommet når jeg åpnet øynene igjen,....

og mye, mye mer,....

Skrevet

Bare noen små....

Ofte må jeg dobbeltsjekke at alle plater på komfyren er skrudd av før jeg går ut. Også dobbelt-og trippelsjekker jeg at jeg har med nøkler (men jeg har smekklås på ytterdøra da, så nøkler er veldig nødvendig å ha med :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...