Gå til innhold

Ungen min er i barnehagen i 10 timer hver dag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke skal ha dårlig samvittighet. Og barnehagepersonellet vet om at du er alene, og ikke har andre som kan hente og/eller levere. Da burde de virkelig ikke komme med bemerkninger. Studerer barnehagelærer, og tenker at man i sånne situasjoner som din så ville jeg vist forståelse, og prøvd å kommet med løsninger hvis barnet ditt viste tegn på å være sliten i løpet av dagen eller ettermiddagen i bhgen. 

Anonymkode: 88183...d0e

• Liker 27
Skrevet

Herlighet, gi deg selv en stor klapp på skuldra og vit at du gjør det aller beste du kan for barnet ditt.

Hvor mange andre er det som sitter mutters alene med en 1åring uten nettverk, jobber fulltid og gir ungen sin alt de har på resten av tiden? Omtrent ingen av de som kommer med pekefingeren.

I tillegg bidrar du i motsetning til mange av de deltidsarbeidende med skattepenger - som bidra til å finansiere en masse velferdsgoder som de drar nytte av mens de spyr ut av seg vissvass mot kvinner som deg som faktisk bidrar på alle kanter.

Applaus til deg!

Ja, det er kjipt når man må ha alt ansvar alene. Men hvordan skal du få endret på det? Arbeidsdagene dine er som de er, du har absolutt ingen avlastning noen dager overhodet og du kan ikke trylle bort reiseveien til jobb.

Eneste jeg tenker er at du kan forsøke å hente tidligere den fredagen du har anledning - og heller ta vaskingen etter leggetid om det er mulig. Det er viktigere at dere får litt tid sammen enn at du har det veldig rent og pent. Men en gang må man jo vaske litt og rydde litt, men kanskje du kan senke skuldrene og prøve å ta en del på kveldstid.

Dropp støvsuger (om hun våkner av det) til fordel for støvmopp for eksempel. Ikke ta sikte på å ha det veldig ryddig, men ta heller det som er helt krise.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ha forståelse for at det er mer utfordrende å få gjort husarbeid med en toddler sammen med seg - men er det mer utfordrende enn samvittigheten du tydeligvis sliter med med tanke på det valget du tar ved å ha barnet bhg flere timer etter egen endt arbeidstid fredager? 

Full forståelse for at alle familier og foreldre er i unike situasjoner, men jeg synes det må rettes mer fokus mot barnets behov i slike situasjoner som ts skisserer. Er mors behov for å rydde og vaske hjemme viktigere enn barners behov? En barnehagehverdag er flott, innholdsrik og viktig for barnet, men kan sammenlignes med å være på arbeid for oss voksne. Det er slitsomt, det er mange å forholde seg til og det er tungt med lange dager uansett hvor bra man har det.

Jeg som voksen kan elske jobben min og arbeide lange dager, sitte i spennende møter og drive med en profesjon jeg har valgt selv - men jeg har også stort behov for å finne roen hjemme på ettermiddager, ha tid til meg selv og familien min osv...

Anonymkode: 0e820...a53

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Litt enig med ab overfor: barnehagedagen er slitsom. Jeg tror barnet ditt fint kunne taklet at du gjorde husarbeid og barnet så en film, leste bok, puslet med perler eller noe som opptok barnet. Ja tilogmed IPad eller noe annet «tabu.» om barnet ditt er i bhg 10 timer hver ukedag kan det å få kort fredag med god tid til å slappe av og gire ned være bra for barnet.

( ps: når jeg gjorde husarbeid med mine små underholdt de seg lenge med en sprayflaske og en klut..) 

Anonymkode: 251f5...ad6

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prioritere anleis? Det er bra huset er ryddig og du sparer penger til ho blir eldre men er det verdt tida du ikkje bruker oss henner? 

Anonymkode: 01d0e...af1

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

10 timer hver dag for en på 18 mnd? Jeg hadde også reagert på det. Synes du iallefall kan hente så tidlig du kan på fredager, selv om du tydeligvis synes det er viktigere med rent hus enn kontakt med ditt eget barn. Utenom helgene er det ikke veldig mange timene dere har sammen.

Anonymkode: 0f2c6...17c

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil og legger godviljen til så klarer du å finne en løsning ved å ha en 18 mnd unge hjemme mens du rydder rundt -men det gjør du altså ikke, og da kan du ikke legge skyld på den "dårlige" samvittigheten, for hadde du hatt den så hadde du fint klart å finne på en løsning. 

Jeg er i en ganske lik situasjon som deg, men jeg henter barnet mitt hjem tidligere når jeg kan, må jeg rydde? Ja finner jeg på aktiviteter o.l (til barnet som er 15 mnd) mens jeg får gjort ting hjemme.

Anonymkode: 911a1...179

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Fnugg skrev:

Herlighet, gi deg selv en stor klapp på skuldra og vit at du gjør det aller beste du kan for barnet ditt.

Hvor mange andre er det som sitter mutters alene med en 1åring uten nettverk, jobber fulltid og gir ungen sin alt de har på resten av tiden? Omtrent ingen av de som kommer med pekefingeren.

I tillegg bidrar du i motsetning til mange av de deltidsarbeidende med skattepenger - som bidra til å finansiere en masse velferdsgoder som de drar nytte av mens de spyr ut av seg vissvass mot kvinner som deg som faktisk bidrar på alle kanter.

Applaus til deg!

Ja, det er kjipt når man må ha alt ansvar alene. Men hvordan skal du få endret på det? Arbeidsdagene dine er som de er, du har absolutt ingen avlastning noen dager overhodet og du kan ikke trylle bort reiseveien til jobb.

Eneste jeg tenker er at du kan forsøke å hente tidligere den fredagen du har anledning - og heller ta vaskingen etter leggetid om det er mulig. Det er viktigere at dere får litt tid sammen enn at du har det veldig rent og pent. Men en gang må man jo vaske litt og rydde litt, men kanskje du kan senke skuldrene og prøve å ta en del på kveldstid.

Dropp støvsuger (om hun våkner av det) til fordel for støvmopp for eksempel. Ikke ta sikte på å ha det veldig ryddig, men ta heller det som er helt krise.

Så deltidsarbeidere som gjør dette for å tilbringe tid med barna sine er som gratispassasjerer å regne? !!  For noen holdninger. Å ta vare på barna/ den viktigste samfunnsjobben som finnes er det viktigste man kan gjøre. 

Forstår at ts ikke har noe valg og derfor ikke kan lastes. Bortsett fra fredagen. Selv om man har barn rekker man vel å få støvsuget og vasket litt i tidsrommet fredag 1330- søndag kveld. 

Ts burde forøvrig be barnevernet om hjelp. De gjør mye for barn selv om ikke saken er omsorgssvikt. De gjør ting for familier i en vanskelig situasjon også og kan bidra med avlastning, muligens hjelp til å dekke bhg regning så ts kunne gått ned til 80% stilling. Avlastning noen ukedager eller en helg i måneden kunne gjort underverker her. 

Anonymkode: 2eb66...c95

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig spesielt å la det veldig lille barnet være i barnehagen fordi du skal vaske. Gi barnet en klut og en sprayflaske med vann, bruk bæresele, strø ut en haug med klosser et sted eller om så bruk tv/pas. Barnehage er fryktelig krevende og slitsomt. Selv jeg som jobber i barnehage er helt utslitt etter 7,5 time. Det krever enormt mye. Jeg er forøvrig mye alene med mine barn, men det tas oppvask, ryddes, vaskes osv likevel. De trenger også å lære hvor mye jobb det er å ha et hjem. 

Anonymkode: e6fb9...a32

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sympati med deg helt til du forteller at du kunne hentet småen tidlig om fredager men du VELGER å rydde og vaske istedenfor før du henter. Det er helt feil prioritering i mine øyne! Regner ikke med at en ettåring legger seg så sent så da kan du rydde og vaske etter småen er lagt seg. 

Anonymkode: f96d6...64f

• Liker 49
Skrevet

Måtte trekke tilbake "liken" jeg gå deg etter at jeg leste at du slutter 13.30 og kan hente barnet tidlig på fredager. Helt feil pri, hent barnet, kvitt deg med den dårlige samvittigheten, gi henne en smoothie og barne-tv, tegning, et eller annet og rydd og vask, henger ho etter deg kan du bare gjøre ditt beste ut av ryddinga. 10 timer hver dag er mye, når du har muligheten til å hente tidligere en dag i uka så skjønner jeg ikke hvorfor du prioriterer husarbeid når dette plager deg.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 timer hver dag for en på 18 mnd? Jeg hadde også reagert på det. Synes du iallefall kan hente så tidlig du kan på fredager, selv om du tydeligvis synes det er viktigere med rent hus enn kontakt med ditt eget barn. Utenom helgene er det ikke veldig mange timene dere har sammen.

Vil tro hun gjør rent for at barnet skal ha en fint og rent hjem, ikke fordi det rene huset er viktigere enn kontakt med eget barn.

Jeg synes du gjør en kjempejobb TS, vær stolt av alt du får til. Ser du har fått noen gode svar også.

Anonymkode: 57e54...374

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ikke barnehagen sier noe på det, så må du gjøre det som føles best for dere.

Vi har grense på 9 timer her, barna har ikke lov til å være lenger i bhg fast, blir lange dager for de små.

Anonymkode: fdbb4...44b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro hun gjør rent for at barnet skal ha en fint og rent hjem, ikke fordi det rene huset er viktigere enn kontakt med eget barn.

Jeg synes du gjør en kjempejobb TS, vær stolt av alt du får til. Ser du har fått noen gode svar også.

Anonymkode: 57e54...374

Jeg tror en på 18 mnd driter fullstendig i hvordan det ser ut hjemme gitt. Jeg tror barnet mer bryr seg om at mor er sammen med det....

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge ikke barnehagen sier noe på det, så må du gjøre det som føles best for dere.

Vi har grense på 9 timer her, barna har ikke lov til å være lenger i bhg fast, blir lange dager for de små.

Anonymkode: fdbb4...44b

Det er med gode begrunnelser enkelte barnehager har slike begrensninger. Selv om akkuat ts sin bhg ikke har dette betyr ikke det at det er heldig for hennes barn.

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er en av de som ble skilt midt i svangerskapet. Ekteskapet begynte å skrante når jeg var 6 måneder på vei, og vi gikk i fra hverandre rett etter at ungen kom. Mannen valgte å flytte tilbake til hjemlandet og jeg ble igjen i Norge med ansvaret alene. 

Jeg har nå nylig begynt å jobbe igjen etter permisjonen. Og har fryktelig dårlig samvittighet for at vesla har utrolig lange dager i barnehagen, som regel fra 07.15 - 16.30/17.00. Dette er fordi jeg er i full jobb og har ingen nettverk rundt meg. Mine foreldre er selv i full jobb, og det er sjeldent de kan stille opp som barnevakt. 

Jeg får ofte kommentarer fra andre om at min unge er mye i barnehagen, har lange dager der osv. Og jeg kunne ha unngått dette hvis jeg prioriterte riktig. Spesielt når jeg henter sent på fredager får jeg virkelig høre det, (personalet i barnehagen vet at jeg kan gå fra jobben kl.13.30 den dagen). Men jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt her, jeg har mistet all voksenkontakt siden jeg ble alenemor. Barnet og jeg er sammen i alle helger, kvelder, og all fritid jeg har. Jeg sparer på alt slik at jeg kan sette inn 1000 kr på barnets konto hver måned. Jeg gjør virkelig alt jeg kan her.  Og ja jeg henter kl.16.30 på fredager for å få ryddet, vasket og støvsuget hjemme, dette er ikke lett med en 18 måneder gammel unge  løpende etter seg. 

Anonymkode: 89479...a2a

De fleste barnehager har en makstid på hvor lenge et barn kan være i barnehagen daglig, og den er oftest på 9 timer. Du beskriver det som barnet ditt er der i nærmere 10 timer. Da går jeg ut i fra at du har fått gjort den avtalen med barnehagens styre. 

Dine foreldre er i full jobb og du er selv i full jobb, og du har ingen nettverk rundt deg. Det virker litt merkelig... Hvorfor har du ingen nettverk rundt deg? Noen må jo kunne hente barnet ditt en og annen gang så barnet kan forlate barnehagen tidligere. Barnet kan bli med et annet barn hjem, eller noen andre som barnet kjenner kan hente det. Begge foreldrene dine for eksempel..., har begge like lange arbeidsdager som deg, eller jobber de mer turnus/skift? 

Du innrømmer jo selv at du prioriterer feil (når du skriver at du kunne unngått dette ved å prioritere riktig). Kan du hente på jobb kl 13:30 på fredager så gjør nå for all del det, for barnets skyld! Da slipper du mest sannsynlig den dårlige samvittigheten din! Det er da ikke nødvendig at du skal utnytte tida mellom kl 13:30 og 17:00 ved å sette dine behov om vasking og rydding framfor behovet barnet har for å kunne komme tidligere hjem fra barnehagen én dag i uka? Vasking og rydding er faktisk en helt naturlig del av hverdagslivet og selv et 18 måneder gammelt barn klarer å være i nærheten og du klarer å passe på det mens du støvsuger og vasker. Støvsuging og vasking kan du også gjøre mens barnet sover, og du kan evt bruke tørrmopp istedenfor støvsuger hvis du mener støvsugeren vekker barnet. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er med gode begrunnelser enkelte barnehager har slike begrensninger. Selv om akkuat ts sin bhg ikke har dette betyr ikke det at det er heldig for hennes barn.

Hvor står det at den ikke har det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer om dagen får du brukt sammen med ungen da? 

Anonymkode: dea59...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du veldig lange arbeidsdager eller har du veldig lang reisevei??

10 timer er sykt lenge. Og du prioriterer jo helt feil når du velger å bruke tid på husvask i steder for å hente et totalt utslitt barn! Jobber selv i bhg, barna er fullstendig utslitt på fredager. Vet ikke om noen bhg som ikke har 9-timersgrense. Vi diskuterer 8,5-time nå for barnas beste, og det er der en grunn til.

Anonymkode: a8253...fa1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Millimani skrev:

Dine foreldre er i full jobb og du er selv i full jobb, og du har ingen nettverk rundt deg. Det virker litt merkelig... Hvorfor har du ingen nettverk rundt deg? Noen må jo kunne hente barnet ditt en og annen gang så barnet kan forlate barnehagen tidligere. Barnet kan bli med et annet barn hjem, eller noen andre som barnet kjenner kan hente det. Begge foreldrene dine for eksempel..., har begge like lange arbeidsdager som deg, eller jobber de mer turnus/skift? 

Jeg var enig med deg til jeg leste dette avsnittet. Det finnes MANGE som ikke har noe nettverk rundt seg og det er absolutt ikke noe merkelig med det! Er enig i at hun fint kan ha ungen hjemme tidligere på fredager. Men det at hun ikke har så mye nettverk synes jeg er stygt å påpeke som noe merkelig. Bare så det er sagt så finnes det mange grunner til at folk har lite eller ingen nettverk, kan være at familien er dysfunksjonell, hun bor langt fra de hun anser som sine nærmeste +++ så vær oppmerksom på dette til neste gang du påpeker noe sånt er merkelig.

Anonymkode: 911a1...179

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...