Gå til innhold

Hvilket kjærlighetsspråk har du? Hvordan takler dere når du og partneren har forskjellig kjærlighetsspråk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er desidert tid. Gir man meg gaver/penger i kompensasjon for at man ikke kan være der på f. eks viktige ting, blir jeg såret/sint/skuffet. 

Tror mitt kjærlighetsspråk utviklet seg da jeg virkelig ønsket å være med pappa da jeg var liten, og i de helgene jeg skulle (annen hver), og han ikke alltid kunne.. så kompenserte han ved å gi meg ting istedenfor. Jeg fikk alt jeg ville av han, men ikke tiden. 

Samtidig som jeg selv ELSKER å kunne gi ting til andre, men aldri for å spe over for noe annet. 

Deretter fysisk nærhet.

Så tror jeg tjenester kommer som nr 3

og gaver/annerkjennede ord som 4 og 5. Da annerkjennende ord ikke har noe å si om ikke handlingene viser det samme. 

Nå tok jeg utgangspunkt i et kjærlighetsforhold eller noen jeg liker. Da språkene endrer seg ut ifra hva jeg forventer og trenger fra venner. Fra venner (gode venner går klem helt Ok) er f eks fysisk nærhet utelukket omtrent. Takler ikke.

Skrevet

Det er jo ikke sånn at skillene er absolutte, vi begge har nokk litt av alt, bortsett fra at sambo har Null kjærlighetsspråk i gaver. Mine hovedkategorier er nok nærhet og ord, mens hans er tjenester og tid, men han er også god på nærhet. 

Jeg føler at det er stor hjelp i bare det å være bevisst på hva kjærlighetsspråk er og hvordan den andres språk er. Det er ikke nødvendigvis sånn at vi trenger å endre oss og snakke den andres språk, det hjelper meg like mye bare å lære å sette pris på hans form for å vise kjærlighet og ikke minst forstå at det er det han gjør når han f. eks. pjusker meg på ryggen hver kveld. I starten forstod jeg liksom ikke at det var hans måte, samtidig som han syntes jeg kom med en haug av tomme ord om hvor glad jeg er i han, uten at jeg gadd å ofre tid til tjenester. 

Vi hadde en del krangler om det i starten, uten at vi helt skjønte at det var det vi egentlig kranglet om. Har det mye mindre trøblete nå etter å ha lest og pratet om det som par. 😊

• Liker 3
Skrevet

Har vært singel i årevis så jeg vet faktisk ikke. Men en ting jeg håper jeg får og kan gi den dagen jeg får kjæreste er respekt.

Respekt for hverandre og at man har forskjellige måter man vil gi og få kjærlighet på. Gjøre ting for hverandre og gi hverandre tid og være gode mot hverandre høres veldig fint ut. Jeg har ikke særlig behov for gaver utenom bursdager og jul, men om fyren er sånn som liker å gi en liten oppmerksomhet av og til er det selvfølgelig helt opp til ham. Jeg kan selv se for meg at jeg gir tid og gjør ting for ham selv. Lager mat eller hjelper til med noe, eller bare er der og bruker tid med ham, uansett hva vi gjør.

Jeg trenger ikke å bli underholdt hele tiden, det er nok å bare være i samme rom for min del 😄

Være tilgjengelig med prat og fysisk nærhet, osv. Tror rett og slett det varierer fra person til person. Er selv spent på å finne ut av eget kjærlighetsspråk. Med venner gir jeg klem, tid og tjenester hvertfall, og lytter når de trenger det. Liker å vite at folk er komfortable nok til å være seg selv med meg.

Dette ble vel rotete, men ja ja. :)

Skrevet (endret)

Tid og fysisk nærhet er helt klart mine viktigste av de disse med en partner Deretter tjenester. Anerkjennende ord betyr lite for meg om de ikke følger tilsvarende handling, og gave-punktet er svært variende hva det gir.

Med venner og familie er det tid og tjenester som gjelder. Og igjen spesielt den tiden - enten det er å fysisk være samme sted eller å snakke med hverandre via andre midler.

Endret av Moonwalker
AnonymBruker
Skrevet

Mine topp 2 er fysisk nærhet og tid. Jeg tror hans er anerkjennende ord og tjenester, eller tid. Jeg har måttet lære ham at jeg elsker klemmer, eller å bli holdt rundt. Jeg har måttet venne meg til å gi ham komplimenter, og å takke for de mange tjenestene han gjør. 

Med eksen var vi like. Fysisk nærhet og tid på begge. Men det ble slutt, da. 

Anonymkode: 5889c...324

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og kjæresten har alle utenom gaver. Funker veldig fint. Mange måter vi viser kjærlighet til hverandre :)

Anonymkode: b7af3...2b0

Gjest MizBiz
Skrevet

Fysisk nærhet og tjenester på delt førsteplass her. Fysisk nærhet og tid for kjæresten. Vi bruker enormt mye tid på kosing og forsåvidt også sex, men krangler nå og da på at han ikke "utfører tjenester" for meg, eller at han syns vi ikke tilbringer nok tid sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Tid for hverandre, tjenester og fysisk nærhet er det som er sterkest hos oss begge. Men for meg er fysisk nærhet mye viktigere enn hos han, så der er det en liten krasj som er litt vanskelig av og til. 

Jeg synes det er viktig å kjenne partneren sin sitt språk, da det absolutt ikke alltid er samme språk som en selv har, noe som kan føre til frustrasjon og usikkerhet. 

Anonymkode: 8e45a...4e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg viser nok mest i tid, handlinger/tjenester og dedikasjon , han viser i ord , gaver og gir meg alltid orgasmer under sex 

Anonymkode: 83107...36b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fysisk nærhet som mitt største og det har omtrent ikke mannen min, det var en vanskelig tid i starten. Jeg er også veldig glad i å prate sammen og rose hverandre, han er ikke helt der heller. Han er mer på tjenester. Han er praktisk og gjør ting for meg. Men jeg brukte tid på å forstå at dette var hans måte å vise kjærlighet på. Nå er jeg klar over det, vi er forskjellige. Ikke alltid like lett, men lettere når man vet at vi har forskjellige måte å vise kjærlighet på. 

Anonymkode: ad023...630

Skrevet

Både jeg og min kjæreste har tjenester som hovedspråk. Det fungerer selvfølgelig supert, rent bortsett fra at vi kan diskutere hvem som skal gjøre ting, og når jeg skal gjøre noe fint for ham, så har han kommet meg i forkjøpet og gjort tingen først ;)

Eller har jeg tid og fysisk nærhet som likestilte nr to. Men ikke nødvendigvis sex. Det holder med en klem, en armkrok eller et kyss.  

Gaver har jeg aller nederst. Det er trivelig med en gave, men jeg trenger ikke det. På samme måte sliter jeg med å gi gaver også, fordi det betyr så lite for meg. 

Skrevet

Jeg greier ikke å ta dette helt på alvor på grunn av ordet "kjærlighetsspråk". Det høres så pretensiøst og fjollete ut. Det er ikke snakk om et språk. Det handler jo bare om hvordan vi viser kjærlighet og vil bli elsket tilbake. Dette finner man vel ut av allerede tidlig i forholdet?

AnonymBruker
Skrevet

Leste  boka for en stund tilbake og den ga meg noen aha opplevelser. Mannen min synes sånt er "piss", hans ord. Men har faktisk merket positive forandringer i klimaet mellom oss etter jeg begynte å bevisst å "snakke" hans kjærlighetsspråk. Ellers er det jo ikke bare med partnere en kan bruke dette bevisst, men i alle mellommenneskelige relasjoner. 

Anonymkode: d67d3...ffd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud dette ble innmari klissete og litt for mye amore, amore. 

Han sier: bollibolliboll. Og jeg sier: duggiduggidu. Så vi er litt ulike men vi prøver å beholde gnisten.

AMORE! :skratte: 

Anonymkode: 6d083...ea0

Dette handlet ikke egentlig om romantisk kjærlighet, men alle nære forhold. Er en egen bok om kjærlighetsspråk mellom foreldre og barn. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, hind skrev:

Jeg greier ikke å ta dette helt på alvor på grunn av ordet "kjærlighetsspråk". Det høres så pretensiøst og fjollete ut. Det er ikke snakk om et språk. Det handler jo bare om hvordan vi viser kjærlighet og vil bli elsket tilbake. Dette finner man vel ut av allerede tidlig i forholdet?

Det er et bilde på hvordan man kommuniserte, eller snakker forbi hverandre. 

Og nei, folk finner ikke alltid ut sånt fort. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker nærhet, gaver, tjenester. Alt, egentlig. Gode ord, selv om jeg ikke vet hvordan jeg skal svare. Jeg er vel den som gir nærhet og gaver.

Mannen min? Jeg vet ikke. Kjærlighetens språk - han er blind og døv, og ingen Helen Keller for å si det sånn...

Anonymkode: 9dc77...404

Skrevet

Ryddet for innhold med opphavsrett og brukerdebatt samt svar til dette.

Edie, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...