Gå til innhold

Blir utslitt av drømmer hver natt. Tips til å få bedre nattesøvn og roligere drømmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier. Jeg har i store perioder så mye utrolig slitsomme drømmer av type psykologisk utmattende type. Og mareritter. Noe som ofte medfører at jeg er mer sliten når jeg våkner enn da jeg gikk for å sove. Sover 8 timer hver natt og våkner gjerne 2 ganger for å måtte tisse om natten til tross for begrenset væskeinntak på kvelden.

Noen her som har hatt det samme og som har gode råd til hvordan å få det redusert til et levelig nivå? 

Er frisk og rask og i full jobb.

Anonymkode: a8454...b8c

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stress kan påvirke søvnkvaliteten, evt medisiner. Sykdom kan også påvirke, men om du ikke er syk som du vet eller bruker noen medisiner, så hadde jeg  tenkt etter om det er noe stress du kan redusere, anbefaler deg å gå en tur på kvelden for å få en avslappet kropp og prøve å tømme hodet evt høre på og gjøre mindfullnessøvelser før du legger deg. Jeg er fortiden sykemeldt pga stress og har hatt mye drømmer som er ubehagelige og virkelighetstro i denne perioden. Så jeg jobber med stressmestring.

Anonymkode: 39026...3eb

AnonymBruker

Har ingen gode råd men jeg merker ikke selv hvis jeg stresser over noe eller er stresset, mitt tegn på det er at jeg begynner få masse mareritt. Så da må jeg bare roe ned, slappe mer av og prøve løse bekymringer i våken tilstand. 

Anonymkode: 742b3...a47

• Liker 2
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Stress kan påvirke søvnkvaliteten, evt medisiner. Sykdom kan også påvirke, men om du ikke er syk som du vet eller bruker noen medisiner, så hadde jeg  tenkt etter om det er noe stress du kan redusere, anbefaler deg å gå en tur på kvelden for å få en avslappet kropp og prøve å tømme hodet evt høre på og gjøre mindfullnessøvelser før du legger deg. Jeg er fortiden sykemeldt pga stress og har hatt mye drømmer som er ubehagelige og virkelighetstro i denne perioden. Så jeg jobber med stressmestring.

Anonymkode: 39026...3eb

Nei bruker ingen medisiner. Jeg kunne prøvd meditiering, det har jeg forsøkt tidligere men ikke med spesielt fokus på drømmene. Kan gi det et forsøk.

Jeg er ikke stresset ut over det at jeg grubler litt på hva jeg skal forandre de neste 5 årene. Vurderer å flytte og å forsøke noen nye hobbyer. Jeg har alltid drømt mye da, for det meste veldig underholdende, og som regel glemmer jeg det idet jeg våkner. 

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Har du prøvd noe form for søvnmedisiner? Har du vært utsatt for mye stress i det siste? Traumer?

Nei, ingen medisinering. Ingenting spesielt ut over noe kjedsomhet over hvordan ting er pr i dag. Ønsker meg en ny hobby da jeg ikke kan drive med den gamle lenger.

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ingen gode råd men jeg merker ikke selv hvis jeg stresser over noe eller er stresset, mitt tegn på det er at jeg begynner få masse mareritt. Så da må jeg bare roe ned, slappe mer av og prøve løse bekymringer i våken tilstand. 

Anonymkode: 742b3...a47

Åja, slik har jeg ikke sett på det. Takk for innspill! 

Annonse

Det kan være stress eller noe som ikke er Ok i ditt liv. Kanskje noen psykologiske spenninger. Det kan også være traumer type tidligere opplevelser og da kan en psykolog hjelpe. Jeg har ikke tro på sovepiller. Ikke ta sånne. Psykolog, ro, kanskje mindre jobben periode og fysisk aktivitet kan hjelpe. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Iva said:

Det kan være stress eller noe som ikke er Ok i ditt liv. Kanskje noen psykologiske spenninger. Det kan også være traumer type tidligere opplevelser og da kan en psykolog hjelpe. Jeg har ikke tro på sovepiller. Ikke ta sånne. Psykolog, ro, kanskje mindre jobben periode og fysisk aktivitet kan hjelpe. 

Jeg er ikke helt fornøyd med at jeg ikke kan bedrive den gamle hobbyen mere, men det går bare ikke så jeg trenger en ny hobby. Ellers er jeg litt moden for å få meg et annet sted å bo, men det er ingen krise. Jeg tror ikke jeg har noen traumer det kan knyttes til. Som sagt har jeg alltid hatt veldig fantasirike drømmer om nettene. 

AnonymBruker

Jeg sliter også med mye livaktige drømmer og stadig oppvåkning. Det er fryktelig slitsomt. Jeg mistenker at det er stress. Jeg føler meg ikke direkte stresset som man tenker stress er. Men jeg er arbeidsledig og det stresser meg. Så jeg mistenker det. Har prøvd ulike avslapningsteknikker, men har ikke funnet noen som virker veldig bra enda. 

Anonymkode: e949d...7e4

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter også med mye livaktige drømmer og stadig oppvåkning. Det er fryktelig slitsomt. Jeg mistenker at det er stress. Jeg føler meg ikke direkte stresset som man tenker stress er. Men jeg er arbeidsledig og det stresser meg. Så jeg mistenker det. Har prøvd ulike avslapningsteknikker, men har ikke funnet noen som virker veldig bra enda. 

Anonymkode: e949d...7e4

Litt sånn angstfølelser om hvordan ting skal gå? Og evt  bekymringer om det er riktige valg? 

Ønsker deg lykke til med å finne en ny jobb :)  

AnonymBruker

Jeg har slitt med det samme. Redningen var å begynne å trene på morgenen før jobb. Da stoppet marerittene og jeg sov igjennom hele natten. Sto opp mellom 2 -6 ganger hver natt før. 

Anonymkode: 168ea...eac

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier. Jeg har i store perioder så mye utrolig slitsomme drømmer av type psykologisk utmattende type. Og mareritter. Noe som ofte medfører at jeg er mer sliten når jeg våkner enn da jeg gikk for å sove. Sover 8 timer hver natt og våkner gjerne 2 ganger for å måtte tisse om natten til tross for begrenset væskeinntak på kvelden.

Noen her som har hatt det samme og som har gode råd til hvordan å få det redusert til et levelig nivå? 

Er frisk og rask og i full jobb.

-Mindre sukker på kvelden og ingen kaffe/cola osv.
-Skrive ned ting du grubler på og i dobbel betydning legge dem vekk inntil neste dag.
-Ta et langt og deilig bad med duftlys eller røkelse før leggetid (obs tørk håret).
-Gå en lang tur sånn at du er totalt utmattet og spis deg passe mett 2timer før leggetid.
-Skift helt rent på sengen og luft godt ut før leggetid så det er frisk ren luft og litt kjølig i rommet.

Anonymkode: 81e49...fef

• Liker 1

For meg ble Vallergan løsningen, allergimedisin som gjør deg rolig og trøtt. Dessverre henger trøttheten i ganske lenge neste dag, så jeg tror ikke jeg kunne klart det dersom jeg feks måtte stå opp tidlig hver dag og kjøre bil. Men etter 10 år med overaktive drømmer, søvnvansker og altfor sterke medisiner tager man hvad man haver og jeg har fått et helt nytt liv :) 

Annonse

AnonymBruker

Vektdyne 😊 fikk dypere søvn av det og våknet uthvilt. 

Ellers: drikke te før du legger deg: kamille te, lavendel, løvetann,  jeg bruker litt melk i, evt rismelk. 😊

Anonymkode: a3e0c...1cf

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har slitt med det samme. Redningen var å begynne å trene på morgenen før jobb. Da stoppet marerittene og jeg sov igjennom hele natten. Sto opp mellom 2 -6 ganger hver natt før. 

Anonymkode: 168ea...eac

Har det betydning når på døgnet man trener?

11 hours ago, AnonymBruker said:

-Mindre sukker på kvelden og ingen kaffe/cola osv.
-Skrive ned ting du grubler på og i dobbel betydning legge dem vekk inntil neste dag.
-Ta et langt og deilig bad med duftlys eller røkelse før leggetid (obs tørk håret).
-Gå en lang tur sånn at du er totalt utmattet og spis deg passe mett 2timer før leggetid.
-Skift helt rent på sengen og luft godt ut før leggetid så det er frisk ren luft og litt kjølig i rommet.

Anonymkode: 81e49...fef

Takk for gode forslag.

10 hours ago, Snop said:

For meg ble Vallergan løsningen, allergimedisin som gjør deg rolig og trøtt. Dessverre henger trøttheten i ganske lenge neste dag, så jeg tror ikke jeg kunne klart det dersom jeg feks måtte stå opp tidlig hver dag og kjøre bil. Men etter 10 år med overaktive drømmer, søvnvansker og altfor sterke medisiner tager man hvad man haver og jeg har fått et helt nytt liv :) 

Fint at du fant en løsning som fungerer for deg. Jeg tror ikke jeg skal ta allergimedisiner, da jeg får kløe og blir utrolig døsig og nummen i flere dager av bare en tablett.

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Vektdyne 😊 fikk dypere søvn av det og våknet uthvilt. 

Ellers: drikke te før du legger deg: kamille te, lavendel, løvetann,  jeg bruker litt melk i, evt rismelk. 😊

Hvilken te gir best effekt?

AnonymBruker

Clipper te med lavendel og kamille er god for søvn, den selges på rema 1000 😊 la den stå å trekke i varmt vann, så ha i litt melk og evt litt økologisk honning. 

Annonse
AnonymBruker
På 19.4.2019 den 2.46, Snop skrev:

Jeg lider av insomni og bruker derfor Vallergan. Etter at jeg begynte med Vallergan har jeg blitt plaget med mye rare drømmer, men jeg hadde det aldri slik før. Så vil ikke anbefale Vallergan til en som allerede er plaget med mye drømmer. 

Anonymkode: 1e2ae...2e3

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lider av insomni og bruker derfor Vallergan. Etter at jeg begynte med Vallergan har jeg blitt plaget med mye rare drømmer, men jeg hadde det aldri slik før. Så vil ikke anbefale Vallergan til en som allerede er plaget med mye drømmer. 

Anonymkode: 1e2ae...2e3

Det fungerer sikkert litt ulikt på forskjellige folk, da. Jeg drømmer fortsatt like mye, men drømmene er mye roligere og stort sett ganske idylliske i forhold til før, da var de 100% stresspreget hver eneste natt og veldig PTSD. Nå er det avslappende drømmer hvor gode ting skjer og jeg våkner fornøyd neste dag, og slik har det vært i snart ett år nå. Merker ekstrem forskjell på en natt med og en natt uten. Så jo, vil si det er verdt et forsøk om ikke annet, spesielt ettersom det er en såpass uskyldig medisin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...