Gå til innhold

Er de superrike snyltere?  

66 stemmer

1. 1. Er de superrike snyltere?

• Ja
      29
    • Nei
      35
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 19.4.2019 den 19.38, Fru Uperfekt skrev:

Selvfølgelig trenger en poletarer, men snu det du skriver.

Hva skulle arbeiderne gjort uten å ha en jobb å gå til, og hva skulle forbrukerne gjort uten varer/tjenester å kjøpe?

Nettopp. Poenget er at ingen klarer seg uten de andre. Så man må ha en balanse her. Man kan ikke kun fokusere på å gi den ene parten alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 19.4.2019 den 19.39, Fru Uperfekt skrev:

Kan du underbygge disse påstandene dine? Da spesielt den om mishandling. 

Må jo anta at det er i Norge du skriver om, all tid det er det vi kan gjøre noe med

Selv i Norge med våre forholdsvis strenge regler for arbeidslivet så avsløres jo bedrifter i det de mishandler arbeiderne sine. Uten en stat som pisker bedrifter så de holder seg i skinnet, så kan bedriftene fritt mishandle arbeiderne uten konsekvenser.

Skrevet
På 19.4.2019 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Ikke bare det. Det er de rike som har skapt arbeidsplasser også.

Anonymkode: a25a4...36f

Arbeidsplasser er ubrukelige uten arbeidere. De rike som har skapt disse arbeidsplassene får ikke gjort noe som helst uten arbeidere.

Skrevet
På 19.4.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Kjenner du mange rike mennesker personlig?

Der jeg vokste opp, var en av naboene våre en som er en av Norges rikeste menn. Han arvet firmaet etter sin far. Han arbeidet hardt og svært mye, (han hadde aldri helt «fri», selv ferier kunne bli avbrutt av hendelser i selskapet eller kontraktsinngåelser han måtte steppe inn i på kort varsel.) Han var en svært avholdt og empatisk arbeidsgiver. Hans filosofi var at fornøyde og rettferdig behandlede arbeidstakere som trives i jobben sin, går med glede på arbeid. Jeg unner ham og familien hans all økonomisk rikdom de har. Barna hans er hardtarbeidende og har beina godt plantet på jorden.

Anonymkode: 63045...2e1

Jeg har ikke sagt noe om at alle rike er slik eller slik. Jeg snakker om at det er viktig å passe på at de ikke blir for rike og grådige og mishandlende. Selvsagt finnes det rike som er bra folk.

Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Jeg har ikke sagt noe om at alle rike er slik eller slik. Jeg snakker om at det er viktig å passe på at de ikke blir for rike og grådige og mishandlende. Selvsagt finnes det rike som er bra folk.

Ja, ingen ønsker at de rike skal bli for mishandlende. Men når det er sagt så visste ikke jeg at det var et reelt utbredt problem at rike her i landet driver med mishandling :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, jabx skrev:

Arbeidsplasser er ubrukelige uten arbeidere. De rike som har skapt disse arbeidsplassene får ikke gjort noe som helst uten arbeidere.

Så lenge arbeidere er villige til å jobbe der, så blir det skapt noe, og slik ville det ikke vært om arbeidsvilkårene hadde vært for dårlige :)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, jabx skrev:

Ja, det gjør ikke noe om de tjener mer og har mer penger, men det må også være grenser.

Og hvor er den grensen?

• Liker 1
Skrevet

Nettopp. Poenget er at ingen klarer seg uten de andre. Så man må ha en balanse her. Man kan ikke kun fokusere på å gi den ene parten alt.

Men hvorfor skal en person gidde å satse alt på å skape arbeidsplasser, jobbe 16t dager ha minimalt med privatliv over flere år uten at det skal lønne seg? Du vil jo ikke gi et tak på Max lønn e.l 

• Liker 1
Skrevet

Selv i Norge med våre forholdsvis strenge regler for arbeidslivet så avsløres jo bedrifter i det de mishandler arbeiderne sine. Uten en stat som pisker bedrifter så de holder seg i skinnet, så kan bedriftene fritt mishandle arbeiderne uten konsekvenser.

Så kom med linker som underbygger disse påstandene dine, føler jeg går på repeat her

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
3 hours ago, Hedersbrukeren said:

For noe tull :)

La oss så ta for oss en milliardær som tjener 100 millioner kroner, reelt, et år. La oss si at han trikser det til slik at han «bare» betaler 15 % av det han reelt tjener i skatt. Det blir da 15 millioner kroner.

Det er ingen grunn til at den rike belaster staten noe mer enn den gjennomsnittlige, i så fall ville det mest rettferdige vært om de hadde betalt like mye. Men den ene betaler altså nesten 70 ganger så mye som den andre i skatt. Og du mener altså at den personen da er en snylter, fordi du mener den personen burde betalt 170 ganger så mye og ikke 70 ganger så mye. Jeg må le :)

Nei, tror ikke du skjønner systemet. Meningen er at vi skal alle skatte etter evne. Ikke kroner, for alt er relativt. En vanlig person må kanskje justere matbudsjettet pga skatt, mens en som er mega rik kan kjøper biler og reise på ferie til Monaco uansett. 

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
2 hours ago, Hedersbrukeren said:

Så lenge arbeidere er villige til å jobbe der, så blir det skapt noe, og slik ville det ikke vært om arbeidsvilkårene hadde vært for dårlige :)

Skummel tankegang da du er prisgitt arbeideren. Det kan gå galt kan vi lære av historien....

Titelblatt_12_Artikel.thumb.jpg.fa1cc4e6fd725e7f3efd79b3ed896dcc.jpg

Marie_Antoinette_16_10_1793.thumb.jpg.a6bfc19e34340e3509b61c6ba83a6097.jpg

Lenin-58b0a38b3df78cdcd8d9c692.jpg.e482b762d5c1bc9b9ac187d1849a49b1.jpg

Skrevet
7 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Nei, tror ikke du skjønner systemet. Meningen er at vi skal alle skatte etter evne. Ikke kroner, for alt er relativt. En vanlig person må kanskje justere matbudsjettet pga skatt, mens en som er mega rik kan kjøper biler og reise på ferie til Monaco uansett. 

Jeg skjønner systemet, men det jeg ikke skjønner er hvordan du kan si at en som f.eks skatter 15 millioner er en snylter mens en som skatter litt over 200.000 ikke er det :)

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
2 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Jeg skjønner systemet, men det jeg ikke skjønner er hvordan du kan si at en som f.eks skatter 15 millioner er en snylter mens en som skatter litt over 200.000 ikke er det :)

Fordi man skal skatte etter evne, og selv om jeg hater argumentet om atlt er relativt så er det det når det kommer til skatt. Jeg sier ikke at en som har milliarder skal skatte så mye at vedkommende må spare for å kjøpte ny bil, men jeg sier at de megarike ikke skatter på langt nær av hva de burde.

Historiker Niall Ferguson sa i en debatt en stund tilbake at den konsentrasjonen av rikdom og makt vi ser i dag, har vi ikke sett siden før 1. verdenskrig. Ja, altså før 1914 når konger og keisere styrte Europa. Det er vår felles interesse at denne utviklingen reverseres for hvis ikke....vel gud hjelpe oss alle. 

Skrevet (endret)
38 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Fordi man skal skatte etter evne, og selv om jeg hater argumentet om atlt er relativt så er det det når det kommer til skatt. Jeg sier ikke at en som har milliarder skal skatte så mye at vedkommende må spare for å kjøpte ny bil, men jeg sier at de megarike ikke skatter på langt nær av hva de burde.

Historiker Niall Ferguson sa i en debatt en stund tilbake at den konsentrasjonen av rikdom og makt vi ser i dag, har vi ikke sett siden før 1. verdenskrig. Ja, altså før 1914 når konger og keisere styrte Europa. Det er vår felles interesse at denne utviklingen reverseres for hvis ikke....vel gud hjelpe oss alle. 

Du kan gjerne mene at godene burde fordeles jevnere, men problemet er at jo større likhet, jo mindre goder blir det totalt. Skal «kaken» bli størst mulig må det faktisk være forskjeller :)

Men til det som var saken: på hvilken måte betyr dette at de rike er snyltere? :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
1 minutt siden, Hedersbrukeren said:

Men til det som var saken: på hvilken måte betyr dette at de rike er snyltere? :)

Alt fra skatteparadiser til regnskapsfirmaer som skjuler penger. Folk som tjener titalls millioner som presterer å stå oppført med null i formue eller inntekt, samtidig som de benytter seg av offentlige goder. 

Skrevet
1 minutt siden, Vanlig fyr skrev:

Alt fra skatteparadiser til regnskapsfirmaer som skjuler penger. Folk som tjener titalls millioner som presterer å stå oppført med null i formue eller inntekt, samtidig som de benytter seg av offentlige goder. 

Fair enough, selv om de nok indirekte skatter noen millioner gjennom virksomheten uansett :)

AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2019 den 19.24, Fru Uperfekt skrev:

Det er ganske så mange og kunne egentlig pensjonert meg forlengst, om jeg ville. Men merkelig nok så liker jeg å jobbe og å skape verdier for meg, samfunnet og mine etterkommere

Ja. Det er alvorlig mange millioner:fnise:

Anonymkode: 28b20...500

AnonymBruker
Skrevet
On 4/20/2019 at 8:36 PM, Hedersbrukeren said:

I vårt gjennomregulerte velferdssamfunn kan man sikkert få det inntrykket, men det hadde vært helt andre tilstander hvis arbeidsgiverene fikk styre fritt. I USA på slutten av 1800-tallet var det eksempler på at 10% av arbeidsstyrken ble drept i året arbeidsulykker. Arbeiderene måtte fortsette å jobbe der likevel, siden alternativet var at de og familien deres sultet ihjel.

Anonymkode: 7f4c0...838

Skrevet
På 20.4.2019 den 23.45, Vanlig fyr skrev:

Majoriteten av de rike gjør dette, tenker du? Eller er det bare noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...