Gå til innhold

Er de superrike snyltere?  

66 stemmer

1. 1. Er de superrike snyltere?

• Ja
      29
    • Nei
      35
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på selveste Trump, han har vært en ekspert i å unnlate å betale for jobbene de små firmaene har utført for ham. Trusler om å gjøre dem konkurs er et effektivt virkemiddel så lenge man er kynisk nok. Ikke har han betalt skatt på flerfoldige år heller. 

Anonymkode: bb23c...4f0

De fleste betaler ikke mer skatt enn de trenger, det gjelder nok deg og meg også. Jeg tar selvsagt nytte av alle fradrag jeg har rett på for å minske skattebyrden min. 

Nå betaler jo selskapene lønnen til de ansatte, som det skattes av. De går direkte fra bunnlinjen til nevnte selskap. Som de også skatter på. 

Hva spesifikt Trump har bedrevet av finansakrobatikk har jeg ingen kjennskap til, annet enn at han er veldig klar på at han ikke skatter mer enn nødvendig, hva nå enn det innebærer for ham..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte snylter de? Min mann betaler 1,5 mill i skatt, har ikke vært borte fra jobb på over 25 år, ingen sykdommer, ikke barn som nytter skole, SFO , fritidsaktiviteter, ikke gamle foreldre som bruker sykehjem... så da er spørsmålet mitt, på hvilket grunnlag mener du rike kan være snyltere? 

Anonymkode: 528a5...a09

Hvis han er for rik, snylter han fordi han grafser til seg en uforholdsmessig stor del av kaken.

Men nå spørs det hvor rik han er da. En viss grad av rikdom er greit, men etter hvert blir det bare altfor mye og de sitter med mer enn de fortjener.

• Liker 1
Skrevet

En snylter er en som ikke bidrar til fellesskapet.

Eller en som grafser til seg for mye fra fellesskapet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Sikkert ikke men har så jeg og mine klarer seg og litt til, har det meste i investeringer slik at det skaper mer arbeidsplasser

Du eier jo flere selskaper og har gud vet hvor mange mill i omsetning og fortjeneste.

Anonymkode: 28b20...500

Skrevet

Nei, det er de som driver Norge AS. De oppretter mange arbeidsplasser når starter opp selskaper. De bidrar mest med kjøpekraft og betaler mest i skatt.

Anonymkode: c791b...eca

De kutter også mange arbeidsplasser når de rike toppsjefene skal ha bonusene sine og de rike aksjonærene skal ha utbytte.

Arbeiderne blir mishandlet og kastet på dør, mens de rike får bonuser og bare blir enda rikere. Selv når selskaper sliter, får topplederne bare mer og mer, mens arbeiderne blir rævkjørt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De er villige til å jobbe nye og hardt, samt ta store risikoer. Det kan man tjene på, eller gå fullstendig konkurs. Ikke alle er villige til å ta slike sjangere.

Anonymkode: c791b...eca

For noe tull. Man trenger ikke jobbe hardt eller ta store risikoer for å bli rik. Man kan for eksempel arve, ha flaks, osv.

Mange som er fattige jobber ekstremt hart, særlig i land med dårligere sikkerhetsnett enn Norge. Heldigvis har vi litt bedre sikkerhetsnett her, og det er vanskeligere for rike drittsekker å misbruke arbeiderne. Men det er fortsatt mange i Norge som jobber veldig hardt og likevel ikke tjener særlig mye.

Og disse rikingene merker ikke konkurser. De er så rike at en konkurs egentlig bare er en liten irritasjon for dem. Derimot går det hardt ut over de som mister arbeidsplassene sine og som allerede slet med å få hverdagen til å gå sammen.

Endret av jabx
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå at en del av de er snyltere. Det gjelder selvsagt ikke alle og en hver, men de eksisterer definitivt. Mangemillionærene og milliardærene som sniker seg unna skatt utnytter samfunnet uten å gi noe tilbake, og med regjeringen vi har i dag som gir de rike skattelettelser hele tiden så blir det bare verre. 

Anonymkode: 6f540...4be

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, King in the North skrev:

Vi har den beste økonomiske mobiliteten i verden, og de fattigste i landet har en levestandard andre land bare kan drømme om.

Ja, vi har veldig god mobilitet, men det er takket være det at vi i større grad enn de fleste land har lagt bånd på rikingene.

Sitat

Er man permanent fattig i Norge, så er man bare dårlig til å prioritere og dårlig med penger.

Pisspreik. Typisk svadautspill fra noen som aldri har hatt det vanskelig i hele sitt liv.

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 timer siden, King in the North skrev:

Ettersom at kapitalismen baserer seg på gjensidig og frivillig utveksling av tjenester og ytelser, altså at hver transaksjon er en vinn-vinn situasjon, så blir de rike akkurat så rike som de fortjener.

Hahahahahaha... Ganske merkelig at du i det ene øyeblikket hyller den sterkt regulerte kapitalismen i Norge, for så å skryte uhemmet av ren ondskapsfull og ubegrenset kapitalisme. Du motsier deg selv som bare det.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Sozo skrev:

Ganske så iskald filosofi. For her er det bare penger som kan skape verdier. Men fint at du svarer, så får jeg se hvordan man kan tenke rundt temaet. 

Ja, du har identifisert hvordan liberalister er. Liberalismen/den rene kapitalismen anser mennesker for å være 100% rasjonelle maskiner som ikke har menneskelige egenskaper i det hele tatt. De forutsetter en perfekt verden der ingenting irrasjonelt finner sted.

Det er en forkastelig måte å se verden på. Et grunnleggende ondt syn på mennesket.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste tre årene har feks.  Øystein Spray Spetalen betalt 270 millioner i skatt. 

Men hvor mye tjente han, og hvor stor formue har han?

Hvis han har betalt 270 millioner i skatt så har han jo ekstremt mye per penger enn han egentlig har bruk for. Og han er en løgnaktig skurk som har svindlet mange.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de rike som holder samfunnet i gang ;)

Virkelig? Kan ikke du gjøre rede for hvordan de rike skulle klart seg uten arbeidere, kunder, osv. Ja, vanlige folk generelt. Hva hadde skjedd uten disse?

Skrevet
6 minutter siden, jabx skrev:

Ja, vi har veldig god mobilitet, men det er takket være det at vi i større grad enn de fleste land har lagt bånd på rikingene.

Pisspreik. Typisk svadautspill fra noen som aldri har hatt det vanskelig i hele sitt liv.

Hvor mange mennesker som er dyktig økonomisk kjenner du, som har vært fattige i 20 år? Eller mer? 

Jeg kjenner ingen. De fattige menneskene jeg kjenner, bruker alle sparepengene sine på ferier, biler og fyll. Og så jobber de selvsagt mye mindre enn snittet. 

• Liker 3
Skrevet

Hva hadde kundene gjort uten selskaper som tilbyr produkter og tjenester? Dette er et gjensidig avhengighetsforhold, der bare eiere og arbeidere jobber sammen i harmoni. Arbeidere tar ingen personlig risiko, ei heller jobber de like mye som de fleste bedriftseiere. 

Alle har valget om å starte noe eget, eller jobbe 250 timer i mnd for å komme seg raskere opp karrierestigen, men akkurat det livet er ikke spesielt ønskelig for mange. Jeg vet at jeg selv verdsetter et lavt stressnivå på jobb, og liker å ha en del fritid. 

Da vet jeg også at jeg neppe kommer til å ha noen millionlønn med det første. Oh det er ikke de rike sin feil, som har dedikert livet sitt til å tilby samfunnet verdi.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Guest said:

Jeg var av den forståelse at det ikke er skapt noe særlig med nye arbeidsplasser. I tillegg har vi en del nullskatteytere. 

Men hvor mye synes du man fortjener for å lage en bedrift da? Hvor mye mer enn de som gjør kroppsarbeidet skal hen ha? 

Vedkommende som satser på en bedrift og skaper arbeidsplasser skal ha mye mer enn de som er ordinære arbeidere. Jeg har vært en vanlig arbeider med mye ansvar og knappe tidsfrister, og var en av de som klaget på at eieren/daglig leder tok ut store utbytter og hadde høyere lønn. Nå som jeg har drevet min egen bedrift i 8 år og skapt 30 arbeidsplasser jobber jeg døgnet rundt, har mye større ansvar og min tidligere jobb blir som en tur på stranda for å bade og kose meg. Å være leder og eier er ekstremsport, og de fortjener hver en krone de tar ut i lønn og utbytte!

Anonymkode: 16483...ba7

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tulletråd. Da snylter du på fellesskapet TS fordi du brukte offentlig utdanning, du brukte veier, du brukte sykehus. Snylter snylter snylter.

En snylter er en som ikke bidrar til fellesskapet. Rikinger betaler skatt og de skaper jobber gjennom firmaene sine. De er det motsatte av snyltere.

Er du sur fordi du ikke er rik TS? Er janteloven sterk i deg?

Anonymkode: 9f232...9fc

Hva var da Panama-papirene og diverse andre ulumskheter som har kommet frem de siste årene om skatteparadiser? Ikke vær naiv. De superrike kjenner til alle smutthuller i skattelover osv.

Skrevet
25 minutter siden, jabx skrev:

Ja, du har identifisert hvordan liberalister er. Liberalismen/den rene kapitalismen anser mennesker for å være 100% rasjonelle maskiner som ikke har menneskelige egenskaper i det hele tatt. De forutsetter en perfekt verden der ingenting irrasjonelt finner sted.

Det er en forkastelig måte å se verden på. Et grunnleggende ondt syn på mennesket.

Og du fremstår som knallrød, som mener å ha større rett på andres opptjente ressurser, enn dem selv. 

Ganske hysterisk å bevitne i grunn. Hvis man tror at feks sosialisme gir høyere levestandard for de svake, så er man intet mindre enn historieløs og nedsnødd. 

Men du er gjerne ikke sosialist heller 😉

Jeg er av den oppfatning at mennesker selv vet bedre hvordan man disponerer penger og ressurser enn staten. 

Og å påstå at liberalister har et ondr menneskesyn, mens man selv støtter seg på ideologier som baserer seg på TVANG og MAKT.. Nei det blir som å møte seg selv i døra.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du eier jo flere selskaper og har gud vet hvor mange mill i omsetning og fortjeneste.

Anonymkode: 28b20...500

Det er ganske så mange og kunne egentlig pensjonert meg forlengst, om jeg ville. Men merkelig nok så liker jeg å jobbe og å skape verdier for meg, samfunnet og mine etterkommere

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, jabx skrev:

Hvis han er for rik, snylter han fordi han grafser til seg en uforholdsmessig stor del av kaken.

Men nå spørs det hvor rik han er da. En viss grad av rikdom er greit, men etter hvert blir det bare altfor mye og de sitter med mer enn de fortjener.

Og hvor mye fortjener en person å eie?

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, King in the North skrev:

Hvor mange mennesker som er dyktig økonomisk kjenner du, som har vært fattige i 20 år? Eller mer? 

Jeg kjenner ingen. De fattige menneskene jeg kjenner, bruker alle sparepengene sine på ferier, biler og fyll. Og så jobber de selvsagt mye mindre enn snittet. 

Amen

Samme her, men gu kor go de e til å klage over bla nav....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...