Gå til innhold

Er de superrike snyltere?  

66 stemmer

1. 1. Er de superrike snyltere?

• Ja
      29
    • Nei
      35
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

De rikere blir rikere, og de fattige blir fattigere, og forskjellene øker. Vil du si at de superrike snylter på fellesskapet? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte snylter de? Min mann betaler 1,5 mill i skatt, har ikke vært borte fra jobb på over 25 år, ingen sykdommer, ikke barn som nytter skole, SFO , fritidsaktiviteter, ikke gamle foreldre som bruker sykehjem... så da er spørsmålet mitt, på hvilket grunnlag mener du rike kan være snyltere? 

Anonymkode: 528a5...a09

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tulletråd. Da snylter du på fellesskapet TS fordi du brukte offentlig utdanning, du brukte veier, du brukte sykehus. Snylter snylter snylter.

En snylter er en som ikke bidrar til fellesskapet. Rikinger betaler skatt og de skaper jobber gjennom firmaene sine. De er det motsatte av snyltere.

Er du sur fordi du ikke er rik TS? Er janteloven sterk i deg?

Anonymkode: 9f232...9fc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke tifeldigvis ufør og ble triggered av den tråden?

Anonymkode: ce62d...b0b

Skrevet (endret)

Det er slått fast at det blir stadig større forskjeller på fattige og rike, også i Norge, og de rike har fått omfattende skattelettelser etter at Høyre og Frp kom til makten, på bekostning av de som har minst fra før. 

Jeg laget denne tråden da jeg kunne ha tenkt meg å debattere denne saken også, ikke bare de uføretrygdede. 

Endret av Sozo
AnonymBruker
Skrevet

Rike snylter. De benytter seg av all verdens triks for å få alt mulig billigere og med store rabatter. I tillegg til at de gjør alt for å redusere skatten. 

Anonymkode: 56145...534

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Sozo skrev:

De rikere blir rikere, og de fattige blir fattigere, og forskjellene øker. Vil du si at de superrike snylter på fellesskapet? 

Nei, det er de som driver Norge AS. De oppretter mange arbeidsplasser når starter opp selskaper. De bidrar mest med kjøpekraft og betaler mest i skatt.

Anonymkode: c791b...eca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er de som driver Norge AS. De oppretter mange arbeidsplasser når starter opp selskaper. De bidrar mest med kjøpekraft og betaler mest i skatt.

Nei, det er da mange rike som er gretne gniere som snur på hver eneste krone. Kjøper de 10 par joggebukser så ber de om rabatt..

Anonymkode: 56145...534

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var av den forståelse at det ikke er skapt noe særlig med nye arbeidsplasser. I tillegg har vi en del nullskatteytere. 

Men hvor mye synes du man fortjener for å lage en bedrift da? Hvor mye mer enn de som gjør kroppsarbeidet skal hen ha? 

Skrevet

Det er en selvfølgelighet at superrike er snyltere. Dette skjer ved bruk av ulike metoder, blant annet bruk av skatteparadiser. Et godt eksempel var Panama-skandalen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel forskjellig. Noe bidrar med skatt og arbeidsplasser, mens andre blir skatteflyktninger og lar andre ta regninga. Jeg tror nok rike og deres familier får en del goodwill og goder som ikke kan regnes i kroner og øre. F. eks nettverk som igjen kan gi både barn og barnebarn fordeler (f. eks jobber) de aldri ville hatt dersom de hadde hatt et annet etternavn uten at de nødvendigvis har så utrolig mye mer å by på.

Anonymkode: 2d4d9...853

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sozo skrev:

Jeg var av den forståelse at det ikke er skapt noe særlig med nye arbeidsplasser. I tillegg har vi en del nullskatteytere. 

Men hvor mye synes du man fortjener for å lage en bedrift da? Hvor mye mer enn de som gjør kroppsarbeidet skal hen ha? 

De er villige til å jobbe nye og hardt, samt ta store risikoer. Det kan man tjene på, eller gå fullstendig konkurs. Ikke alle er villige til å ta slike sjangere.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er villige til å jobbe nye og hardt, samt ta store risikoer. Det kan man tjene på, eller gå fullstendig konkurs. Ikke alle er villige til å ta slike sjangere.

Og hvor mye rikere enn oss vanlige arbeidere fortjener de å være da? 

Skrevet
10 minutter siden, Sozo skrev:

Jeg er O skatteyter de årene jeg ikke tar ut lønn/utbytte men firmaene mine skaffer arbeidsplasser (både direkte og indirekte) + at der må betales firmaskatt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg er O skatteyter de årene jeg ikke tar ut lønn/utbytte men firmaene mine skaffer arbeidsplasser (både direkte og indirekte) + at der må betales firmaskatt

Nå er du ikke superrik da.

Anonymkode: 30cbb...f92

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, Sozo skrev:

De de 10% med høyest inntekt betaler større andel av skatten nå under høyre, enn under forrige AP-regjering. 

Vi har den beste økonomiske mobiliteten i verden, og de fattigste i landet har en levestandard andre land bare kan drømme om. 
Er man permanent fattig i Norge, så er man bare dårlig til å prioritere og dårlig med penger. Da er det enkelt å skylde på noen andre etter å ha kjøpt seg den nyeste iPhonen på kreditt. 

• Liker 7
Skrevet
48 minutter siden, Sozo skrev:

Og hvor mye rikere enn oss vanlige arbeidere fortjener de å være da? 

Ettersom at kapitalismen baserer seg på gjensidig og frivillig utveksling av tjenester og ytelser, altså at hver transaksjon er en vinn-vinn situasjon, så blir de rike akkurat så rike som de fortjener. De blir like rike som den verdien de tilbyr samfunnet, og dets forbrukere. Tilbyr man ikke noe samfunnet kan ta nytte av, så blir man ikke rik. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rikinger betaler skatt

Det er da nok av rikinger som er 0-skatteytere. 

Anonymkode: bb23c...4f0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sozo skrev:

Det er slått fast at det blir stadig større forskjeller på fattige og rike, også i Norge, og de rike har fått omfattende skattelettelser etter at Høyre og Frp kom til makten, på bekostning av de som har minst fra før. 

Jeg laget denne tråden da jeg kunne ha tenkt meg å debattere denne saken også, ikke bare de uføretrygdede. 

Man får ikke skattelettelser!!! Høy skatt er ikke normalen, da blir heller ikke lavere skatt noe man får. Skatt er, uavhengig av inntekt, en byrde.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, King in the North skrev:

Ettersom at kapitalismen baserer seg på gjensidig og frivillig utveksling av tjenester og ytelser, altså at hver transaksjon er en vinn-vinn situasjon, så blir de rike akkurat så rike som de fortjener. De blir like rike som den verdien de tilbyr samfunnet, og dets forbrukere. Tilbyr man ikke noe samfunnet kan ta nytte av, så blir man ikke rik. 

Jeg tenker på selveste Trump, han har vært en ekspert i å unnlate å betale for jobbene de små firmaene har utført for ham. Trusler om å gjøre dem konkurs er et effektivt virkemiddel så lenge man er kynisk nok. Ikke har han betalt skatt på flerfoldige år heller. 

Anonymkode: bb23c...4f0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...