Theo Skrevet 21. april 2005 #1 Skrevet 21. april 2005 Ja - har dere tradisjon for å gi gaver til hverandre på bursdager, eller dropper dere det? Er det noen forskjell på hvem dere gir gave til og hvem ikke, f.eks. når dere ble kjent, hvor lenge dere har kjent hverandre, alder etc.? Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det selv - jeg er ikke noen gaveperson selv, og skal jeg gi gave til alle i vennekretsen blir det utrolig dyrt. Jeg kunne tenke meg å avskaffe det, og heller avtale å finne på noe sammen el., men vil gjerne høre hva andre tenker om saken - og hva dere gjør - først.
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2005 #2 Skrevet 21. april 2005 Hvis den som har bursdag inviterer til fest eller noe så kjøper jeg gave. Hvis det ikke invieres til noe så pleier jeg å ringe på dagen og gratulere ev. sende en melding eller et kort (avhengig av hvor nær personen er). Bestevenninner får gave selv om de ikke arrangerer noe i anledning dagen. Julegaver har vi mer eller mindre sluttet med i gjengen. Vi har begynt med å heller gå ut å spise sammen. En skikkelig helaften, men mat på en god restaurant og gjerne en drink eller to etterpå. Dette er noe som vi ikke tar oss råd til ellers, og er egentlig noe vi fant ut at vi setter mer pris på enn en liten ting å pakke opp på julaften.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #3 Skrevet 21. april 2005 Nei. Men jeg er nå ikke en jente. Sammenfaller dagen med en tur på byen, så blir det selvfølgelig spandering.
Theo Skrevet 21. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2005 Nei. Men jeg er nå ikke en jente. Sammenfaller dagen med en tur på byen, så blir det selvfølgelig spandering. Det har da ikke noe med kjønn å gjøre, spørsmålet mitt gjelder både venninner og kamerater.
Theo Skrevet 21. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2005 Hvis den som har bursdag inviterer til fest eller noe så kjøper jeg gave. Hvis det ikke invieres til noe så pleier jeg å ringe på dagen og gratulere ev. sende en melding eller et kort (avhengig av hvor nær personen er). Bestevenninner får gave selv om de ikke arrangerer noe i anledning dagen. Julegaver har vi mer eller mindre sluttet med i gjengen. Vi har begynt med å heller gå ut å spise sammen. En skikkelig helaften, men mat på en god restaurant og gjerne en drink eller to etterpå. Dette er noe som vi ikke tar oss råd til ellers, og er egentlig noe vi fant ut at vi setter mer pris på enn en liten ting å pakke opp på julaften. Høres fint ut - etter min smak. Problemet mitt er vel at jeg ikke har noen venner som er nærmere enn andre (i særlig grad) - de er nære alle sammen, og ingen kan utpekes som "best".
Gjest gjest 0 Skrevet 21. april 2005 #6 Skrevet 21. april 2005 Nei jeg gir ikke til alle. De aller nærmeste gir jeg selvfølgelig til, men de andre vennene jeg ikke omgås så ofte får gave hvis jeg blir bedt i bursdag (tar også med gave hvis det er bursdagsvoirspiel). Hvis jeg blir bedt med til noen jeg egentlig ikke kjenner tar jeg ikke med noenting. (eller jeg spleiser med den som kjenner personen godt) Pam
Gjest Seleena Skrevet 21. april 2005 #8 Skrevet 21. april 2005 Nei jeg gir ikke til alle mine venner. Og de nermeste pleier jeg å gi sammen med andre. Spleising er en god ting. Da får de som oftest hva de ønsker seg. Vi var 4 barndomsvenninner som ga julegave til hverandre som små, og dette gjør vi enda. Men har kun normalt/jevnlig kontakt med ene av desse, så det blir så kunstig å måtte gi julegave til de to andre, når det er andre venninner jeg heller kunne gitt til... Kan jo ikke bare slutte, siden vi møtes ved juletider for å "bytte". Men merker at vi ikke er så gode venninner som før. Hvordan skal jeg kunne få slutt på julegave-greia vår? Det går helt klart ut over ekstrahelp-lønna mi!
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #9 Skrevet 21. april 2005 Off, har samme problemet selv. I min vennegjeng er det vanlig å gi hverandre både jule- og bursdagsgaver uansett om det er selskap eller ikke. Og forholdsvis dyre gaver, sånn rundt 200 (ikke så mye, men når man ganger det med 10 blir det en del). I tillegg har jeg stor familie. Til jul satte jeg meg ned å skrive liste over alle jeg skulle kjøpe til og endte på nesten 30 stykker. Begynte nesten å grine. Har tatt opp med mine venner at vi kan gå ut i stede. Ikke gehør for det. Har satt en grense på 150 til hver (og sagt til dem at jeg har ikke råd til mer) men syns det også er for mye egentlig. Nå er vi rundt 30 år og flere har begynt å få unger som også skal ha gave. Og, ikke minst har flere i familen fått unger. Jeg har lyst å avslutte hele gavegaloppen til godt voksne venner og heller kunne ha en koselig gavehandling til barna i familien. I tillegg vil jeg gjerne ha litt selv av pengene som er til overs etter at alle regninger er betalt. Men har ikke turt si til vennene mine enda at jeg egentlig ikke vil ha flere gaver eller kjøpe flere til dem - er redd de blir sure.... :veldigsur:
Gjest gjest1 Skrevet 21. april 2005 #10 Skrevet 21. april 2005 Du kan jo foreslå at dere heller skal gjøre noe sammen i steden for å kjøpe gave til hverandre. Det trenger jo ikke være noe dyrt noe. Juleverksted, bake pepperkaker og drikke gløgg osv. Skjønner at det ikke er enkelt å bare slutte å kjøpe gave til noen. Hva skal en si da liksom.. "Du, jeg har ikke tenkt til å kjøpe gave til deg i år". Den kan fort misforstås tror jeg. Men jeg tror nok egentlig at de to det er snakk om føler det på samme måte. Så det er mulig at det egenlig blir en lettelse for alle hvis en tar det opp.
tommeline Skrevet 21. april 2005 #11 Skrevet 21. april 2005 Prøver å leve etter å gi presang hvis det er noe feiring av noe slag. Og så gir jeg til noen veninner uansett, men kunne egentlig tenke meg å avvikle presangstyret (når det ikke er feiring). I hvertfall til jul, da blir det så mye... Men det er det å få sagt det på en ok måte. Kanskje går alle og tenker det samme, men ingen gjør noe med det?
Theo Skrevet 21. april 2005 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2005 Kan jo ikke bare slutte, siden vi møtes ved juletider for å "bytte". Men merker at vi ikke er så gode venninner som før. Hvordan skal jeg kunne få slutt på julegave-greia vår? Det går helt klart ut over ekstrahelp-lønna mi! Har hatt samme problem selv, og ifjor sa jeg til hun ene at jeg syntes det var viktigere at vi nå faktisk traff hverandre, enn at vi kjøpte gave (har så og si aldri kontakt, selv om det er hyggelig når vi treffes). Det er mulig hun ble litt snurt, men det var veldig godt å få sagt det - utrolig kunstig å gi hverandre gave pga gammel vane!
Theo Skrevet 21. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2005 Prøver å leve etter å gi presang hvis det er noe feiring av noe slag. Og så gir jeg til noen veninner uansett, men kunne egentlig tenke meg å avvikle presangstyret (når det ikke er feiring). I hvertfall til jul, da blir det så mye... Men det er det å få sagt det på en ok måte. Kanskje går alle og tenker det samme, men ingen gjør noe med det? Ja - jeg tror faktisk at jeg skal foreslå at vi ikke kjøper gave, men finner på noe hyggelig sammen i stedet. Det er selvfølgelig artig å gi bort gaver av og til, men det kan man jo fortsatt gjøre ved feiringer etc., samt hvis man finner noe spesielt - selv om det er hverdag.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #14 Skrevet 21. april 2005 Syns det skal ligge litt omtanke og giverglede bak gaver, men nå er det så mange at det er er et mas og et ork jeg kvier meg til! Når man passerer 30 er det kanskje på tide å avslutte det gavestyret og heller ta med en liten ting hvis man blir invitert i bursdagsfest? Er bare ikke så greit å få sagt det uten at noen blir sure. Jeg har bursdag i sommer og har tenkt å gi beskjed i forkant av den: At jeg syns det bli alt for mange gaver og at jeg ikke har råd og at jeg derfor har lyst å avslutte gavekjøpingen. Invitere på bursdagsfest og be dem ta med godt humør og egen drikke og ikke noe gave. Er det en OK måte å få avsluttet vanviddet på?
Morea Skrevet 21. april 2005 #15 Skrevet 21. april 2005 Har et par venner fra hjemstedet som jeg kjøper julegave til, for da er vi hjemme samtidig. Ser hverandre ikke så ofte. Kjøper gave eller en flaske vin eller noe dersom jeg blir invitert på fest, men vi kjøper ikke gaver til hverandre ellers. Det blir med en telefon, som er koselig det også. Her forleden var jeg på 30-års dag, det blir jo noe litt annet, og hadde med mat og spleiset på gave med venner. Jeg og en nær venninne hadde dårlig råd da vi var studenter, så til julegave spanderte vi øl på hverandre en kveld. (gave og gave, det gikk jo opp i opp, men hadde en artig kveld, og det synes jeg er det viktigste).
Gjest Seleena Skrevet 21. april 2005 #16 Skrevet 21. april 2005 (..)derfor har lyst å avslutte gavekjøpingen. Invitere på bursdagsfest og be dem ta med godt humør og egen drikke og ikke noe gave. Er det en OK måte å få avsluttet vanviddet på? Kjempegod idè! Skulle ønske jeg også hadde bursdag på sommeren sånn at jeg kan ivitere på hageparty med god mat og medbrakt drikke.
Theo Skrevet 21. april 2005 Forfatter #17 Skrevet 21. april 2005 Ser ut som om flere her synes det virker OK, så jeg skal høre med folket. Takk for innspill! En annen ting er jo at jeg selv ikke er så opptatt av å få gaver, og det er sjelden jeg har noe å ønske meg. Likevel insisterer folk på å kjøpe - hva er dèt for noe, egentlig? Tror jeg er falskt sjenert?
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #18 Skrevet 21. april 2005 Til runde dager kjøper jeg gave til vennene mine, og det er igrunnen mange år siden vi sluttet å kjøpe bursdag- og julegaver til hverandre. Har en venninne av "nyere dato" som kjøper til meg, og som jeg føler jeg må kjøpe tilbake til. (det er bare en liten ting riktignok) To av bestevenninnene mine gir jeg blomster til på bursdagen (eller i år: hjemmelaga knute-kjede) Når man har stor omgangskrets så er det ikke så lett å følge opp med pakker histen og pisten, og når man får barn, så har de også noen å gi til. Så er det fadderbarn med søsken i tillegg til barn, foreldre, besteforeldre, søsken og nieser/nevøer.Det blir dessverre så alt for mange å gi julegaver og bursdagsgaver til :veldigsur: Men for all del, er såpass barnslig at gaver må jeg gi for at jeg selv skal få
Gjest SumoBryter Skrevet 21. april 2005 #19 Skrevet 21. april 2005 Nei, men jeg prøver å sende kort... men har glemt de fleste i år, fordi jeg ikke har kjøpt ny kalender....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå