Gå til innhold

Hvordan hjelpe barn å lære å gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet er 1 år nå, så jeg er ikke bekymret for utvikling eller noe sånt. Det tar den tiden det tar osv. Per nå går han rundt møbler og reiser seg opp hvis han har noe å holde seg i. Reiser seg ikke midt på gulvet. 

Hva er de beste lekene for å hjelpe de å lære seg å gå? Hva gjorde dere sammen med barnet?

Jeg føler jeg kommer til å få tyn for å spørre, så vil bare understreke at jeg ikke stresser, ikke er bekymret og ikke skal tvinge han til noe som helst. Jeg bare vet veldig veldig lite om hva slags leker som er pedagogiske og stimulerende for småttinger. 

Anonymkode: 14acc...fc5

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 1 år nå, så jeg er ikke bekymret for utvikling eller noe sånt. Det tar den tiden det tar osv. Per nå går han rundt møbler og reiser seg opp hvis han har noe å holde seg i. Reiser seg ikke midt på gulvet. 

Hva er de beste lekene for å hjelpe de å lære seg å gå? Hva gjorde dere sammen med barnet?

Jeg føler jeg kommer til å få tyn for å spørre, så vil bare understreke at jeg ikke stresser, ikke er bekymret og ikke skal tvinge han til noe som helst. Jeg bare vet veldig veldig lite om hva slags leker som er pedagogiske og stimulerende for småttinger. 

Hva med sånn brio gåvogn? 

• Liker 1
AnonymBruker

Må bare si at frem til 18 mnd så er det helt normalt at barn ikke går. Det fikk vi beskjed om hva helsepersonell osv.

Vår begynte å gå ved 13 mnd, han var nok klar lenge før det. Det som fikk han til å ta sine første steg var bestemor som han er så glad i. Hun lekte med han og satt litt unna han når han først var lent mot sofaen, sånn at han var nødt til å ta et steg for å få en leke de lekte med. Hensikten var jo å bare se om han var villig til å ta et ekstra steg og det var han jo 👍🏻

Han gikk ikke på et par dager, så kom bestemor på besøk igjen og da gikk han til henne 😂 så en annen omsorgsperson som barnet er glad i og leke med kan nok ikke skade!

Men gi barnet heller tid, det beste er jo at de går selv og da er de mer stødige på beina sånn at en slipper å få hjertestans hver gang barnet faller. For de faller mye når de først lærer å gå 🤭

Anonymkode: e732f...a26

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg ville latt barnet styre det selv. Min eldste var 17/nesten 18 måneder før hun lærte å gå. Litt pysete av seg og ville gjerne være helt trygg. Tror hun datt og slo seg 2 ganger etter hun begynte å gå, stødig fra første skritt. Jeg pushet ikke og lot henne ta det i sitt tempo, noe jeg er glad for nå i etterkant. Dette handler først og fremst om hvor moden og klart barnet er, ikke hvor mange måneder det er.

Anonymkode: 3a22b...1d4

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Takk for tips alle sammen. Vi går med han hvor han holder oss i henda og det synes han er kjempemorsomt. Men en sånn gåvogn hadde sikkert vært lurt ja. Selv om jeg ser for meg masse knall og fall hvis han ikke skjønner at den triller avgårde og bare lener seg :P  Men det er jo læring i det og. 

• Liker 3
AnonymBruker

Var i åpen barnehage. Barnet ville gå etter et annet barn, og vips tok hen 5 skritt. Men hadde nok vært klar en god stund først. Vi brukte ikke vippestol. Mye magetrening, lagde en slags hinderløype med krakker, puter og bøtter. Men aller viktigst, tror jeg, var å være rundt andre barn.

Anonymkode: c3403...4bf

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i åpen barnehage. Barnet ville gå etter et annet barn, og vips tok hen 5 skritt. Men hadde nok vært klar en god stund først. Vi brukte ikke vippestol. Mye magetrening, lagde en slags hinderløype med krakker, puter og bøtter. Men aller viktigst, tror jeg, var å være rundt andre barn.

Ja, det hjelper sikkert. Når de kan se hva andre barn gjør så vil de sikkert strekke seg etter det. 

Han setter seg så og si aldri på rompa. Jeg hadde inntrykk av at dette var noe som var viktig i steget mot å gå? Eller blander jeg med noe annet? 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det hjelper sikkert. Når de kan se hva andre barn gjør så vil de sikkert strekke seg etter det. 

Han setter seg så og si aldri på rompa. Jeg hadde inntrykk av at dette var noe som var viktig i steget mot å gå? Eller blander jeg med noe annet? 

Aner ikke. Tror ikke min har sitti så mye på rompa annet enn i forbindelse med måltider eller lesing/kos.

AnonymBruker

Gåvogn, plassere leker/seg selv et par skritt unna slik at barnet kan nå det på et par skritt.

Til syvende og sist må barnet være klar til å gå, og jeg ville ikke stresset med det.

Anonymkode: 56db3...c84

Annonse

AnonymBruker

Tror nok det eneste dere kan er å legge til rette ja. Men kan si litt om hva vi hadde. Vi hadde gåvogn (en som man kunne stille hjulene på sånn at den ikke føyk avgårde), men det frøkna her aller helst tok tak i var en sånn uro med gulvstativ, noe tilsvarende som på bilde under. Den tok hun tak i, holdt seg fast i pinnen på tvers, og skøyv foran seg. Gå vognen var ikke så populær. Så er sikkert flere muligheter mener jeg. Ute så likte hun å trille på egen vogn. En annen ting vi hadde var en badeball som var akkurat så lite luft i at hun fikk tak i den med hendene. Den likte hun veldig godt, og det var pga den hun stod alene for førte gang, og flere ganger etter det. Hun stod og støttet seg til den, men så plutselig fant hun ut at hun kunne løfte den, fikk godt grep med henda, så glemte hun seg i det hun løftet den opp, skulle ha den i munnen. Og der stod hun.

Bilderesultat for uro stativ

Anonymkode: c098b...ab8

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

La det gå naturlig. Du har et barn med normal utvikling, da er det ikke noe grunn til å styre med det der. Ønsker du råd om pedagogiske og stimulerende leker for å få barnet til å gå så be helsesykepleier (helsesøster) henvise deg til fysioterapeuten som tilhører helsestasjonen og be om faglige råd der.

Anonymkode: 609f4...25e

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips alle sammen. Vi går med han hvor han holder oss i henda og det synes han er kjempemorsomt. Men en sånn gåvogn hadde sikkert vært lurt ja. Selv om jeg ser for meg masse knall og fall hvis han ikke skjønner at den triller avgårde og bare lener seg :P  Men det er jo læring i det og. 

Den vogna var kilde til mange smeller og "verandalepper" da min sønn var liten og skulle lære å gå...

Hadde en sånn rød Brio gåvogn, og dessverre har barnet lett for å lene seg mot vogna. Da tippet jo vogna, og ungen gikk på trynet og slo seg i fjeset, gang på gang. Etter en dag der han hadde trynet to-tre ganger på en time med den vogna, tok jeg den vekk. Orket ikke mere, han hadde skikkelig forslåtte lepper, stakkar.

Man hjelper barna ved å støtte eller leie dem litt rundt nå og da, ellers trenger man ikke hjelpe dem så mye under prosessen med å lære og gå. Det klarer de ofte selv. Reiser seg opp ved å ta tak i en stol eller bord, holder seg mens de vagger bortover, og så slipper de taket på egenhånd. Man kan stå et skritt eller to unna med utstrakte armer og oppmuntre til å slippe taket i bordet, det gjør ofte susen. Barnet ser det er kort vei bort, og tør å ta sjansen :)

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Barn er veldig forskjellig da. Jeg har tre barn, og min eldste gikk da han var 12 mnd, mellomste da hun var 17 mnd og minste er helt turbo, slipper seg og virker som han snart skal begynne å gå. Han er 8 mnd nå. Jeg tror det kommer litt an på personligheten til barna også. Hun som gikk da hun var 17 mnd, er veldig forsiktig av seg. Gjør ingenting hun ikke er sikker på å få til. Han på 8 mnd vurderer jeg å kjøpe skumhjelm til 🙈

vi har ikke gjort noe annet enn at de har fått være mye på gulvet, de har alle hatt gåvogn, men du kan gjerne ha en eske som de kan dytte foran seg. F.eks en bleieeske (sånn med mange bleiepakker i). De har større motstand enn gåvogna, og er lettere å lene seg på. Når barna har gått mens de holder seg fast en stund, er det bare å forsøke å lokke dem til å ta noen skritt uten støtte :) Det kommer av seg selv. Ikke stress ved ett år, normalen er ganske vid.

Anonymkode: f74a4...d72

AnonymBruker

Helt seriøst; vær fornøyde med at han ikke går ;)

Ingen grunn til å hjelpe og stimulere, han går når han er klar!

...og plutselig går han på ungdomsskolen... LOL

Believe me, I know!

4barns mamma (eldste er i 20årene, var "nettopp" baby de også :( )

Anonymkode: e232b...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...