MadameX Skrevet 18. april 2019 #1 Del Skrevet 18. april 2019 Lager havregrøt og kom plutselig til å tenke på en diskusjon fra farmen kjendis for noen år siden om hvordan man skal lage den beste havregrøten. Det ble visst stort rabalder da deltakerene hadde ulike preferanser. For meg varierer det, men nå er det overkokt (ca.15min) havregryn med melk og vann, kanel, salt og smør. Strør over brunt sukker til slutt. Hvordan lager dere den beste havregrøten dere vet, og hva har dere i den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #2 Del Skrevet 18. april 2019 Akkurat nå, MadameX skrev: Lager havregrøt og kom plutselig til å tenke på en diskusjon fra farmen kjendis for noen år siden om hvordan man skal lage den beste havregrøten. Det ble visst stort rabalder da deltakerene hadde ulike preferanser. For meg varierer det, men nå er det overkokt (ca.15min) havregryn med melk og vann, kanel, salt og smør. Strør over brunt sukker til slutt. Hvordan lager dere den beste havregrøten dere vet, og hva har dere i den? Koker du opp med vann og melk? Fortell meg mer om denne oppskriften, for den hørtes helt vilt god ut. Anonymkode: d07f8...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #3 Del Skrevet 18. april 2019 Jeg lager alltid grøten min i mikro`n, og den består av: 1 dl Lettkokte små havregryn, ca 10 valnøtter som hakkes smått, litt rosiner, en spiseskje med smør, et halvt revet eple, en ts kanel og vann. (hæler ikke havregrøt kokt på melk) Anonymkode: af475...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #4 Del Skrevet 18. april 2019 Har fått dilla på byggrynsgrøt. Men når det gjelder havregrøt så skal den lages på vann, være passe grøt tjukk og ha kanel på! Anonymkode: c9935...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #5 Del Skrevet 18. april 2019 Grøten smaker jo desidert best kokt på h-melk, men i lengden er ikke det det sunneste FOR MEG, så jeg koker på vann til hverdags. Må koke litt lengre enn når jeg koker med melk, da blir det ganske greit:) Anonymkode: 2e5e8...1f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #6 Del Skrevet 18. april 2019 Jeg skjønner at jeg har levd under en stein. Har alltid spist havre"grøt" med kun havra og kald melk, så har ikke synes det har vært noe særlig. Men ser jo her at en koker det opp så det blir GRØT! Koker man den bare til den er tykk nok, og der er det samme om den kokes på melk eller vann? Anonymkode: d07f8...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 18. april 2019 #7 Del Skrevet 18. april 2019 Havregryn kokt med 50/50 vann og lettmelk. Oppå har jeg en teskje peanøttsmør, friske bær og litt honning og kanel ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GjestSiden2006 Skrevet 18. april 2019 #8 Del Skrevet 18. april 2019 Bjørns havregryn. Litt kokt vann. Og resten melk. I en kopp. Kaster innpå å starter dagen. Tar ca 2 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #9 Del Skrevet 18. april 2019 Overnight oats er favoritten. Lages kvelden (derfor overnight) før sånn at man bare trenger å hente skåla i kjøleskapet og finne en skje om morgenen. Jeg løser et par suketter opp i varmt vann, moser en banen, blander inn havregryn, kanel, bakekakao og ønsket mengde (ekstra lett eller havre)melk og setter det i kjøleskapet. Liker også og toppe den med druer eller bær, men man kan selvsagt bruke hva man vil av frukt og bær og eventuelt syltetøy eller peanøttsmør osv. Man kan til å med blande inn litt kaffe eller te (for eksempel chai) hvis man vil. Anonymkode: f5e51...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #10 Del Skrevet 18. april 2019 Liker bare overnight oats. Varm synes det det er kvalmende. Bruker havregryn og mandel og havremelk og setter i kjøleskap over natta. Spiser som den er eller har på rørte bær, vanlige bær eller bananskiver. Anonymkode: 7deb4...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MadameX Skrevet 18. april 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 18. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koker du opp med vann og melk? Fortell meg mer om denne oppskriften, for den hørtes helt vilt god ut. Anonymkode: d07f8...c90 Måler vanligvis ikke opp, bare heller oppi det som virker bra, så er litt usikker på forholdene, men oppskriften er ca. slik; Kok opp i kjele; 6 dl vann, 3 dl havregryn, 3 dl melk, 1 dæsj med salt og kanel og 2ss med smør. Kok i 10-15min. Spis med brunt sukker på 😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 18. april 2019 #12 Del Skrevet 18. april 2019 Koker opp dobbelt så mye melk (helmelk/mandelmelk) eller vann som mengden havregryn, tilsetter ei klype salt, og har så i havregryna. Skrur ned plata til laveste varme, setter lokk på kasserollen, og lar det hele stå og trekke til det er blitt grøt. Topper med ymse nøtter, bær, og frukt, eller litt kanel, smør, og lønnesirup. For skikkelige havregrøt-fantaster: I oktober finner det 26. verdensmesterskapet i havregrøt-laging sted i Skottland: https://goldenspurtle.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 18. april 2019 #13 Del Skrevet 18. april 2019 Havregryn kokt på lettmelk. Hakkete nøtter og kanel på. Enkelt og godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #14 Del Skrevet 18. april 2019 Jeg tror jeg har kokt havregrøt en gang i mitt liv, og aldri mer! Derimot er jeg veldig glad i kaldlaget havregrynsgrøt. 1,5 dl havregryn, 1 ss chia frø (frøene sveller og gjør grøten tykkere), 1 banan, noen blåbær og jordbær i biter. Pluss ca 2,5 dl kaldt vann. Lar det stå og svelle i ca 20-30 min før jeg spiser det. Kan også toppes med noen nøtter og frø. Det blir et solid måltid. Favorittfrokosten min Det dannes havremelk av vannet når det kommer i kontakt med havren, så ser ikke nødvendigheten av å ha oppi kjøpt havre/mandel melk og lignende. Anonymkode: 05b47...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Del Skrevet 19. april 2019 Koker den på mandelmelk og med rosiner. Serverer den med peanøttsmør og kanel 😍 Anonymkode: 81477...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Del Skrevet 19. april 2019 Lager grøt med base av store havregryn. Hvis jeg husker det legger jeg de i bløt kvelden før- da blir næringsstoffene mer tilgjengelig. Bruker det jeg har i skapet, feks litt linfrø, solsikkefrø og sesamfrø- for å skape tekstur. Koker på 50/50 skumma melk og vann. Salter og har en god dæsj kanel i. River et halvt eple i, evt pære. Gjerne en neve rosiner eller noe annen tørka frukt. Bruker cottage cheese istf smørøye, topper med det jeg har: sukrin gold, bær, nøtter. Beste frokosten!! Anonymkode: 53eee...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 19. april 2019 #17 Del Skrevet 19. april 2019 Tykk, Action-Frank havregrøt er den beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 20. april 2019 #18 Del Skrevet 20. april 2019 Koker på havremelk I mikroen, topper med kanel, banan og peanøttsmør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. april 2019 #19 Del Skrevet 20. april 2019 Ingen, liker ikke havregrøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 20. april 2019 #20 Del Skrevet 20. april 2019 Bruker ikke havregryn, men havremel. Prøvde med en raus skje kakao for første gang i går; toppet med (gammeldags) nøttepålegg. Kokes på vann tilsatt smør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå