Iva Skrevet 18. april 2019 #1 Skrevet 18. april 2019 OBOS markedsfører nye prosjekter med innskudd. De skriver at innskudd skal være egenkapital og finansieres av kjøper mens fellesgjeld finansieres av borettslaget. Stor var min overraskelse da jeg fikk vite at selv om har innskuddet (40% av kjøpesummen) kan man likevel ikke kjøpe en leilighet hos OBOS i Oslo. De krever finansieringsbevis fra bank på hele kjøpesummen inkl fellesgjeld. Altså dobbelfinasiering av fellesgjelden. I markedsføringen skriver de ikke at de krever finsieringsbevis på hele den totale summen. De oppgir innskuddet som pris på Finn og på OBOS nettside. Med små bokstaver et sted i prospektet står det at «det skal kunne kreves finsieringsbevis» . Er det misvisende markedsføring? Lokkepriser? Hvorfor gjør de dette? Liker de egentlig ikke borettslag med innskudd men har plikt å bygge disse grunnet reguleringer og tillatelser? Dette stenger en del ut av boligmarkedet. Er det et poeng for dem?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #2 Skrevet 18. april 2019 34 minutter siden, Iva skrev: OBOS markedsfører nye prosjekter med innskudd. De skriver at innskudd skal være egenkapital og finansieres av kjøper mens fellesgjeld finansieres av borettslaget. Stor var min overraskelse da jeg fikk vite at selv om har innskuddet (40% av kjøpesummen) kan man likevel ikke kjøpe en leilighet hos OBOS i Oslo. De krever finansieringsbevis fra bank på hele kjøpesummen inkl fellesgjeld. Altså dobbelfinasiering av fellesgjelden. I markedsføringen skriver de ikke at de krever finsieringsbevis på hele den totale summen. De oppgir innskuddet som pris på Finn og på OBOS nettside. Med små bokstaver et sted i prospektet står det at «det skal kunne kreves finsieringsbevis» . Er det misvisende markedsføring? Lokkepriser? Hvorfor gjør de dette? Liker de egentlig ikke borettslag med innskudd men har plikt å bygge disse grunnet reguleringer og tillatelser? Dette stenger en del ut av boligmarkedet. Er det et poeng for dem? Holdt det ikke med en tråd på,temaet? https://forum.kvinneguiden.no/topic/1271343-innskudd-i-nytt-boligprosjekt-finansieringsbevis/?tab=comments#comment-23277446 Når OBOS opplyser i prospektet hvilke betingelser som gjelder, så er det ingen villedende markedsføring eller andre lovbrudd. Tror du en stor medlemsorganisasjon som obos tørr å komme på kant med loven? Link til prosjektet hadde ikke vært dumt i noen av trådene. Du får vente til tirsdag og snakke med både banken og obos. Anonymkode: 96d76...484 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #3 Skrevet 18. april 2019 Det måtte ikke jeg da jeg kjøpte for 2 år siden. Men mulig det er noe nytt de har begynt med. Jeg hadde ikke fått finansieringsbevis på hele fellesgjelden men jeg har ingen problemer med å betale den. Lånet i BRL er jo over 40 år, og da blir det mye mindre å betale pr mnd enn 25 år om jeg hadde lån i banken. Anonymkode: fbb0c...54f 1
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2019 https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=93367028&price_to=1800000&location=0.20061.
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2019 https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=94943481&price_to=1800000&location=0.20061
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2019 Nå har limt inn noen linker som eksempel. Nei, OBOS opplyser ikke der at prisen man skal selv finansiere er hele summen inkl fellesgjeld. De skriver pris = inskudd noe som er helt vanlig i en borettslagsmodell. I prospektet skriver de også at innskuddet skal en selv finansiere, ikke fellesgjeld. Klart, også store aktører driver med mye rart. Kan ikke uten videre stole på dem. Her er OBOS et eksempel.
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det måtte ikke jeg da jeg kjøpte for 2 år siden. Men mulig det er noe nytt de har begynt med. Jeg hadde ikke fått finansieringsbevis på hele fellesgjelden men jeg har ingen problemer med å betale den. Lånet i BRL er jo over 40 år, og da blir det mye mindre å betale pr mnd enn 25 år om jeg hadde lån i banken. Anonymkode: fbb0c...54f Det er jo akkurat det som er fordeler for noe med borettslagsmodellen. At man kan kjøpe om man har innskudd også er det ofte mye mer gunstig rente, avdragsfrihet og lenger nedbetaling av fellesgjelden. Totalt blir det dyrere men det passer for noen og også for meg i min situasjon. Dette går da OBOS vekk fra. Men de opplyser ikke eksplisitt og tydelig om det. De markedsfører med innskudd etc.
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2019 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Holdt det ikke med en tråd på,temaet? https://forum.kvinneguiden.no/topic/1271343-innskudd-i-nytt-boligprosjekt-finansieringsbevis/?tab=comments#comment-23277446 Når OBOS opplyser i prospektet hvilke betingelser som gjelder, så er det ingen villedende markedsføring eller andre lovbrudd. Tror du en stor medlemsorganisasjon som obos tørr å komme på kant med loven? Link til prosjektet hadde ikke vært dumt i noen av trådene. Du får vente til tirsdag og snakke med både banken og obos. Anonymkode: 96d76...484 Ja, enig. Satt inn noen linker. Den andre diskusjonen hadde helt annen vri en denne. Ikke stol blindt på store aktører. Det er ofte de som kan misbruke sitt gode rykte og gjøre mye type ulovlig eller på grensen til det ulovlige. Folk stoler på dem, kan ikke sine rettigheter og godtar mye blindt. Tenk alltid kritisk og selvstendig uansett. OBOS tuller her! De undergraver fordeler med borettslag, de opplyser ikke om det og de bidrar til at enda flere holdes utenfor boligmarkedet. Endret 19. april 2019 av Iva 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå