Gå til innhold

Alt for mye av pengene mine går til mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker så mye at jeg aldri har penger igjen til neste gang. Det er jeg lei av. Ønsker ikke å kjøpe nesten utgått mat, men ser at noen grep må jeg ta. Melk tåler jeg ikke. Svin liker jeg ikke. Liker heller ikke makrell eller lever. Spiser ikke ferdigretter. Bortsett fra dette, går det meste. Dere som er opptatt av helsa, og helst lager mat fra bunnen av. Hva gjør dere for å spare penger?

Anonymkode: d66db...161

AnonymBruker
Skrevet

Tør ikke å handle når de nærmeste er til stede forresten. Blir flau når de ser hvor mye jeg bruker.

Skrevet

Du sier ikke hvor mye penger du bruker!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sosialt skrev:

Du sier ikke hvor mye penger du bruker!

6000. Er alene.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6000. Er alene.

Ikke kjøpe mat ute

En del first price produkter er gode

Sjekk pris, kilospris kjlp det billigste

Kjøp på tilbud og frys ned. 

Ikke kast nat, bruk rester

Anonymkode: 7178a...36b

• Liker 5
Skrevet

kan jeg spørre hvorfor du ikke vil kjøpe produkter nedsatt pga dato?

Jeg holder matbudsjettet nede ved å handle datovarer, og god planlegging. 
Kjøper jeg for eksempel en paprika, så planlegger jeg middager slik at jeg bruker opp hele paprikaen innen 2-3 dager. 
Slik planlegger jeg det meste, spesielt med grønnsaker. Kjøtt og fisk handler jeg kun på tilbud og spesielt datovarer, så deler jeg opp i porsjoner, og fryser ned. 

Ellers ser jeg mye på kg-prisen og størrelse. Jo, en hvitost er mye billigere om jeg kjøper ett kg, men da er sjansene store for at den blir dårlig, og det lønner seg heller kjøpe den mengden jeg faktisk spiser. 
Om jeg kjøper ett stykke hvitost, og nærmer meg slutten på den, så er den vanskeligere skive opp til brødskiver, så da lager jeg omelett eller ostesaus med bitene, for å få brukt opp alt. 

Om jeg har lyst på pasta med kjøttsaus, så steker jeg opp en hel pakke kjøttdeig, lager sausen fra bunnen av, så deler jeg opp i porsjoner. Noe går i fryser, noe går i kjøleskap for å ha middag dagen etter. 

• Liker 8
Skrevet

What??? Ingen av dine «særheter» er jo ting som forklarer et så høyt matbudsjett. Vi er to og bruker 5500 pr mnd, og synes selv vi bare spiser god mat, som stort sett er laget fra bunnen

Hvis du bor i Oslo eller andre steder med tilsvarende muligheter, kjøp grønnsaker fra grønnsakshandlere (typisk drivet av utlandske). Bra kvalitet og mye billigere. Hvis du er i butikken hver dag for å handle middag, prøv heller å planlegge for 3-4 dager frem (der sparer du mye). Ikke gå i butikken hver dag. Når du handler, tenk gjennom menyene og sørg for «gjenbrukbarhet», så du ikke handler ulikt tilbehør for hver dag. Hvis du er glad i kjøtt/biff, ikke lås deg til at indrefilet er best - entrecôte er gjerne mye saftigere og billigere, hvis du tilbereder korrekt. Vær villig til å teste butikkens egne merker (men er de kjipe, dropp de). 

Og som det sies over her - sjekk kilopris! Kjøttstykket på 1 kg er altfor stort for 1 middag, men planlegg de nærmeste middagene ut fra det, eller del opp og frys ned - det sparer du mye på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Kjøper jeg for eksempel en paprika, så planlegger jeg middager slik at jeg bruker opp hele paprikaen innen 2-3 dager. 
Slik planlegger jeg det meste, spesielt med grønnsaker. Kjøtt og fisk handler jeg kun på tilbud og spesielt datovarer, så deler jeg opp i porsjoner, og fryser ned. 

Ellers ser jeg mye på kg-prisen og størrelse. Jo, en hvitost er mye billigere om jeg kjøper ett kg, men da er sjansene store for at den blir dårlig, og det lønner seg heller kjøpe den mengden jeg faktisk spiser. 
Om jeg kjøper ett stykke hvitost, og nærmer meg slutten på den, så er den vanskeligere skive opp til brødskiver, så da lager jeg omelett eller ostesaus med bitene, for å få brukt opp alt. 

Om jeg har lyst på pasta med kjøttsaus, så steker jeg opp en hel pakke kjøttdeig, lager sausen fra bunnen av, så deler jeg opp i porsjoner. Noe går i fryser, noe går i kjøleskap for å ha middag dagen etter. 

Er livredd bedervet og rotten mat. Særlig kjøtt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er livredd bedervet og rotten mat. Særlig kjøtt.

Mye kjøtt blir faktisk bedre når det har ligget en stund. 
Lammelår for eksempel, nærmer det seg dato så blir det mye mørere og bedre. 
Kylling er jeg mer skeptisk til, men jeg handler det på dato-tilbud, og fryser ned øyeblikkelig. Da kan det holde seg flere måneder. 

• Liker 7
Skrevet

Er greit å vite forskjell på «best før» og «siste forbruksdag» før du tar stilling til hva som er greit å kjøpe i butikkens «dato-hylle». Og kanskje er det noe der du kan spise akkurat den dagen?

Enkel tommelfingerregel: best før kan du ofte spise også etter utløpsdato, men ikke siste forbruksdag.

Noen varer er gjerne bedre etter best før-datoen (kjøtt, ost), noen varer har kort holdbarhetsdato pga EU-regelverk og de norske produktene kan spises lenge etter (egg), mens på noen varer betyr datoen i praksis ingenting (tørrvarer, godteri osv)

https://www.nrk.no/livsstil/maten-som-holder-lengre-enn-angitt-1.11271204

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg fryser det av 1 kgs hvitosten jeg ikke blir å bruke innen rimelig tid. Funker kjempebra :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes flere mattilbud-apper. Gå påforskjellige butikker og kjøp mat på tilbud. Bunnpris har rimelig kylling og laks (30 kr). Spiser du kun 1 laksefilet har du da to middager. 

Juice og meieriprodukter (yogurt, rømme f.eks) er helt greit å kjøpe til redusert pris. Lukt og smak før du kaster «gammel» mat. 

Flere first price, x-tra osv. produkter er helt greie. Gulrøtter fra first price ser bare litt snål ut, men kommer fra samme jorda. 

Anonymkode: d8b92...474

Skrevet
8 minutter siden, Anwa said:

Jeg fryser det av 1 kgs hvitosten jeg ikke blir å bruke innen rimelig tid. Funker kjempebra :)

Jeg synes noen hvitoster blir kornete og vanskelig skjære etter dem har vært fryst. 
Men ønsker meg kjøkkenmaskin som kan rive hvitost! Da kan man rive den og så fryse 😄 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg synes noen hvitoster blir kornete og vanskelig skjære etter dem har vært fryst. 
Men ønsker meg kjøkkenmaskin som kan rive hvitost! Da kan man rive den og så fryse 😄 

Med mindre du er handicappet på noe vis trenger du ikke kjøkkenmaskin for å rive hvitost! En kilo hvitost tar vel kanskje et kvarter å rive på et vanlig gammeldags rivjern. Jeg river alle osterester og ost jeg ser det blir for mye av og bruker til pizza, sauser etc. Dog er jeg enig med deg i at ost som har vært i fryseren ikke blir like god som pålegg. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Leo said:

Med mindre du er handicappet på noe vis trenger du ikke kjøkkenmaskin for å rive hvitost! En kilo hvitost tar vel kanskje et kvarter å rive på et vanlig gammeldags rivjern. Jeg river alle osterester og ost jeg ser det blir for mye av og bruker til pizza, sauser etc. Dog er jeg enig med deg i at ost som har vært i fryseren ikke blir like god som pålegg. 

Har kronisk skulderskade som gjør at jeg ikke kan rive så mye hvitost :( 

AnonymBruker
Skrevet

-Lag ukemeny hver søndag, slik at du ikke kjøper ting på impuls. De digitale kundeavisene (som jeg også nevner i neste punkt) kommer ut på søndager.

-Sjekk kundeaviser. Der ser du hvilke av dine nærbutikker som har tilbud på det du liker. Hamstre inn en del av dette. 

-Finn ut hvilke produkter du liker fra First Price, X-tra etc. Noen av disse produktene er faktisk ok+, så det er mye å spare på å velge disse. 

-Planlegg middagene slik at du får brukt opp all maten du har kjøpt, og ikke må kaste noe. Bra for miljøet, og bra for lommeboka. 

-Meny er i utgangspunktet en dyr butikk, men de har 3 for 2 på en del produkter, som f.eks tannhygiene og noe sjampo/balsam. Hvis du kjøper 3, blir snittprisen lavere enn om du hadde kjøpt 3 stykker i en annen butikk.

Det er de tipsene jeg kommer på nå.

Anonymkode: 90333...bd9

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen. Jeg trenger et spark bak akkurat nå. :flau:

Skrevet

Kutt ned på kjøttforbruket. Lag vegetarmat, bruk bønner og linser, eller bare spis mer grønnsaker og mindre andel kjøtt i middagen. 

Suppe er også rimelig mat, og er godt å lage for å bruke opp rester. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

6000. Er alene.

Det er jo ikke så mye da! Helt innafor, med mindre du ikke har råd til det. 

Anonymkode: a07f6...04d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så mye da! Helt innafor, med mindre du ikke har råd til det. 

Anonymkode: a07f6...04d

Skulle gjerne hatt litt bedre råd ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...