Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som miljøterapaut. Har nå blitt sykmeldt i 2 uker. Får jeg vanlig lønn uten helge, kveld og helligdagstillegg? Eller hva trekkes jeg for? Fikk så liten lønn og så har jeg ikke lønsslipp tilgjengelig.

Anonymkode: a6c3c...ee5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som miljøterapaut. Har nå blitt sykmeldt i 2 uker. Får jeg vanlig lønn uten helge, kveld og helligdagstillegg? Eller hva trekkes jeg for? Fikk så liten lønn og så har jeg ikke lønsslipp tilgjengelig.

Les hovedtariffavtalen om du er fast, offentlig ansatt.

Anonymkode: c3e20...b18

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm ok :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke tillegg om du ikke er på jobb. 

Anonymkode: 373cf...a74

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke for meg. Jobber i kommunen. Var sykemeldt og fikk alle tillegg. Til og med de røde dagene fikk jeg 133% for. Man skal ikke tape på å være sykemeldt bare fordi man jobber turnus?

Anonymkode: e0044...c1b

• Liker 3
Skrevet

Du skal få det samme som om du ikke var på jobb.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Hvorfor svare når du ikke vet. Ts er offentlig ansatt.

Skrevet

Det er vanligvis slik at du får det du skulle hatt for alle vakter som er avtalt før du vart sjukmeldt. 

Også tillegg.

Skrevet
4 minutter siden, Rotemor skrev:

Feil. Hvorfor svare når du ikke vet. Ts er offentlig ansatt.

Hvor ser du at ts er offentlig ansatt? 

Normalt står det i tariffavtalen hva som regnes som sykelønn - som er det du får i sykmeldingsperioden. Du får ikke lønn da.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm ok :)

7 minutter siden, Skravla skrev:

Hvor ser du at ts er offentlig ansatt? 

Normalt står det i tariffavtalen hva som regnes som sykelønn - som er det du får i sykmeldingsperioden. Du får ikke lønn da.

Hun får akkurat det samme som hun ville fått i jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er offentlig ansatt og får det jeg skulle hatt om jeg var på jobb. Også for helligdager. 

Anonymkode: 65b0c...84d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber kommunalt for å bekrefte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med lønn - dersom arbeidsgiveren følger regelverket skal den lønnen du mottar nå som du er syk være basert på et 3 mnd snitt, inkludert slikt som helgetillegg osv (ikke overtidstillegg). 

Anonymkode: ee666...867

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber med lønn - dersom arbeidsgiveren følger regelverket skal den lønnen du mottar nå som du er syk være basert på et 3 mnd snitt, inkludert slikt som helgetillegg osv (ikke overtidstillegg). 

Håpløst å holde styr på regler! :(  Gjenomsnitt av hva da? 

AnonymBruker
Skrevet

HTA 
8.1.2 Full lønn
Med full lønn i § 8 menes ordinær lønn, faste årsbeløp og variable tillegg etter oppsatt turnusplan.

Anonymkode: 0e810...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er du kun sykemeldt i to uker er jo ikke NAV inne i bildet som regel. Du er jo syk innenfor arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 0e810...7c7

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. I arbeidsgiverperioden skal TS ha betalt for de vaktene hun er satt opp på.

Anonymkode: 1ecaf...955

Skrevet

Folketrygdloven fastsetter at arbeidstakere har krav på sykepenger basert på en gjennomsnittsberegning av lønn over en bestemt periode. Denne beregningen skal ligge til grunn for alle dager med sykefravær, helt ned til enkeltstående dager med egenmelding for egen eller barns sykdom. Se paragraf 8.28 🙂

"For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle månedsinntekten til et sykepengegrunnlag per dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på antall faktiske arbeidsdager i beregningsperioden" 

Videre står det: 

"Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle månedsinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg per arbeidstime" 

TS skal dermed ikke kun ha vanlig timelønn for de dagene hun er satt opp i perioden, men det skal beregnes en dagsats basert på det hun har tjent de siste 3 månedene, inkludert eventuelle helgetillegg.

Mange som ikke er klar over dette - men trust me, jobber med dette på daglig basis og skal folketrygdloven følges så holder det ikke bare å utbetale timelønn x antall dager syk dersom TS også har en del andre tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...