AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #1 Skrevet 18. april 2019 Er det noen her som vet hvordan avrusning fra opioider fungerer? Jeg har over lengre tid (4 år) stått på oxycontin og oxynorm pga kroniske smerter. Og så lurer jeg på, den dagen jeg skal slutte med dette, hvordan det vil foregå. Jeg ser for meg at jeg ønsker å forsøke på egenhånd først (selvfølgelig i samråd og oppfølging fra fastlege), men dersom dette ikke skulle fungere og jeg må på institusjon, hvordan kan de gjøre det "lettere" for meg? Finnes det medikamenter som kan gjøre prosessen enklere? Jeg kjenner allerede nå at ved å trappe ned på oxycontin fra 15 mg x 2 (morgen/kveld) og ned til 5 mg x 2, at jeg har mer ubehag. Om det er abstinenser eller hva pokker det er, det vet jeg ikke helt. Jeg opplever liksom ikke de "typiske" abstinensplagene som økt svette, raske hjerteslag osv. Jeg får mer en sånn diffus plage i hele kroppen. Litt som at det føles at alle musklene står i helspenn. Og hvis det kommer allerede nå, mens jeg fremdeles har medikamentet i kroppen, så gruer jeg meg til den dagen jeg skal slutte helt... Noen som har vært gjennom noe liknende selv, eller som eventuelt jobber på en slik institusjon som kan fortelle litt? Anonymkode: c3ebf...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #2 Skrevet 18. april 2019 Det beste er å trappe ned så sakte som mulig. Feks hvis en står på 2x10, så går en ned til 5 på kveldstid i minst to uker, så ned 5 morgen to uker til osv. Dette tar jo selvsagt lang tid, men det er best for kroppen. Noen kan også ha litt effekt av å ta Imodium samtidig som en trapper ned. Det er nok likevel ikke så lett å unngå å kjenne ett visst ubehag, så det er jo litt kjipt mens det står på. Lykke til! Anonymkode: 54ed2...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #3 Skrevet 18. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er å trappe ned så sakte som mulig. Feks hvis en står på 2x10, så går en ned til 5 på kveldstid i minst to uker, så ned 5 morgen to uker til osv. Dette tar jo selvsagt lang tid, men det er best for kroppen. Noen kan også ha litt effekt av å ta Imodium samtidig som en trapper ned. Det er nok likevel ikke så lett å unngå å kjenne ett visst ubehag, så det er jo litt kjipt mens det står på. Lykke til! Anonymkode: 54ed2...ad9 Imodium? Er ikke det for å unngå diaré? Jeg sliter med forstoppelse, men det kan jo kanskje endre seg under nedtrappingen? Men ja, jeg må jo bare ta det i et rolig tempo.. Men du mener da 10 mg oxycontin på morgenen, og så 5 mg på kvelden? Og etter to uker 5 mg morgen og kveld? Det som jeg sliter med, er jo at jeg nesten ikke holder ut det ubehaget som er allerede nå Når det er så ubehagelig, så tar jeg jo én tbl med oxynorm for å døyve det litt. Jeg kjenner det er fælt å skrive det, faktisk, men det er så forbanna slitsomt når hele kroppen omtrent er i krampe... Jeg står heldigvis ikke på noen "hestedoser". Altså, det kunne vært verre, mtp toleranse og hvor lenge jeg faktisk har stått på disse medikamentene. Jeg kan ta (legens forordning) inntil 50 mg oxynorm ekstra om dagen (men det er sjelden jeg gjør det. Det er hvis jeg har skikkelig vondt). Jeg pleier vel stort sett å ligge på mellom 10-30 mg om dagen, i tillegg til oxycontinen. Anonymkode: c3ebf...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #4 Skrevet 18. april 2019 Med målrettet nedtrapping skal det gå fint på egenhånd ( i samråd med lege ) , det er ikke vanlig å bli lagt inn på avrusing når man slutter på medisiner, men om man fortsetter i et rusmisbruk kan man søke seg på avrusing. Tror dog ikke det blir noe lettere der, der er andre narkomane som trikser og mikser med piller og urinprøver og som har stor påvirkningskraft til å ønske å ruse seg mer, plutselig tar du i mot noen RC's fra de som ikke spores i urin og ender som pillemisbruker. Du får kjenne på det selv om du har behov for hjelp fra institutisjon , men har du ikke viljestyrken hjemme vil det ikke gå der heller. Abstinensene må du uansett gjennom samme hvor du er, og man får lett abstinenser av opiater. Jeg bruker smertestillende i nødstilfeller og merker abstinsener om jeg har brukt det bare 2-3 dager på rad og ikke den tredje eller fjerde. Vage, som hodepine, varme, høyere puls , men allikevel ingen tvil om at det er sammenheng med at kroppen ikke får opiater lenger. Ved langtidsbruk som du har vært gjennom må du gå gjennom en veldig rolig og gradvis nedtrapping, du er jo godt i gang, men kunne nok heller ha gått fra 15mg til 10, og derfra til 5. Når du allikevel er nede på 5 så hold ut abstinensene , de gir seg om ikke altfor lenge. Så kan du prøve med 5mg annenhver dag, eller 2,5 hver dag , og etterhvert 2,5 annenhver dag, hver tredje dag, hver femte dag, og avvenne kroppen fullstendig. Noen klarer å gå cold turkey, og tenker at siden man uansett må gjennom abstinenser kan man likegjerne få alle kraftig med en gang og få det overstått , enn å få alle over lang tid bare svakere. Det kan være et helvete, men hold ut! Anonymkode: 75494...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #5 Skrevet 18. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med målrettet nedtrapping skal det gå fint på egenhånd ( i samråd med lege ) , det er ikke vanlig å bli lagt inn på avrusing når man slutter på medisiner, men om man fortsetter i et rusmisbruk kan man søke seg på avrusing. Tror dog ikke det blir noe lettere der, der er andre narkomane som trikser og mikser med piller og urinprøver og som har stor påvirkningskraft til å ønske å ruse seg mer, plutselig tar du i mot noen RC's fra de som ikke spores i urin og ender som pillemisbruker. Du får kjenne på det selv om du har behov for hjelp fra institutisjon , men har du ikke viljestyrken hjemme vil det ikke gå der heller. Abstinensene må du uansett gjennom samme hvor du er, og man får lett abstinenser av opiater. Jeg bruker smertestillende i nødstilfeller og merker abstinsener om jeg har brukt det bare 2-3 dager på rad og ikke den tredje eller fjerde. Vage, som hodepine, varme, høyere puls , men allikevel ingen tvil om at det er sammenheng med at kroppen ikke får opiater lenger. Ved langtidsbruk som du har vært gjennom må du gå gjennom en veldig rolig og gradvis nedtrapping, du er jo godt i gang, men kunne nok heller ha gått fra 15mg til 10, og derfra til 5. Når du allikevel er nede på 5 så hold ut abstinensene , de gir seg om ikke altfor lenge. Så kan du prøve med 5mg annenhver dag, eller 2,5 hver dag , og etterhvert 2,5 annenhver dag, hver tredje dag, hver femte dag, og avvenne kroppen fullstendig. Noen klarer å gå cold turkey, og tenker at siden man uansett må gjennom abstinenser kan man likegjerne få alle kraftig med en gang og få det overstått , enn å få alle over lang tid bare svakere. Det kan være et helvete, men hold ut! Anonymkode: 75494...6cf Nei, jeg trodde heller ikke at det var vanlig, egentlig. Men det var legen som sa det til meg, at da måtte han sannsynligvis legge meg inn. Om han kødda eller ikke, vet jeg ikke, men det er vel rart å kødde om noe sånt? Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å fortsette med et misbruk når jeg er av medisinene. Da har jeg jo ikke mer i hus og vil heller ikke få noe fra legen. Og jeg er ikke den som går på gata for å få tak i noe. Ikke har jeg noe ønske om det heller. Jeg har også tenkt på cold turkey, men har lest flere steder at dette kan være farlig?? Anonymkode: c3ebf...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #6 Skrevet 18. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som vet hvordan avrusning fra opioider fungerer? Jeg har over lengre tid (4 år) stått på oxycontin og oxynorm pga kroniske smerter. Og så lurer jeg på, den dagen jeg skal slutte med dette, hvordan det vil foregå. Jeg ser for meg at jeg ønsker å forsøke på egenhånd først (selvfølgelig i samråd og oppfølging fra fastlege), men dersom dette ikke skulle fungere og jeg må på institusjon, hvordan kan de gjøre det "lettere" for meg? Finnes det medikamenter som kan gjøre prosessen enklere? Jeg kjenner allerede nå at ved å trappe ned på oxycontin fra 15 mg x 2 (morgen/kveld) og ned til 5 mg x 2, at jeg har mer ubehag. Om det er abstinenser eller hva pokker det er, det vet jeg ikke helt. Jeg opplever liksom ikke de "typiske" abstinensplagene som økt svette, raske hjerteslag osv. Jeg får mer en sånn diffus plage i hele kroppen. Litt som at det føles at alle musklene står i helspenn. Og hvis det kommer allerede nå, mens jeg fremdeles har medikamentet i kroppen, så gruer jeg meg til den dagen jeg skal slutte helt... Noen som har vært gjennom noe liknende selv, eller som eventuelt jobber på en slik institusjon som kan fortelle litt? Anonymkode: c3ebf...2d3 Hvordan og om du skal trappe ned medisinene dine er er avgjørelse du tar sammen med legen din. Å trappe så kraftig ned på egenhånd som du opplyser, fra 15 til 5 mg, det er ikke lurt, og særlig ikke i påsken. Noen blir innlagt, andre trapper langsomt ned i samarbeid med legen og andre må stå på dosen til de dør. Dette er ikke noe du bør diskutere på nett, men med legen din. Anonymkode: 45d15...b01
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #7 Skrevet 18. april 2019 Målet er jo at oxycontin dosen skal være såpass tilpasset at man slipper å ta oxynorm i tillegg, da virker det veldig bakvendt å kutte langtidsvirkende såpass at du må ta flere oxynorm. Men høres jo ut som du tar oxynorm innimellom nå mot det som faktisk er ubehag og tegn på abstinenser. Noe ubehag vil du måtte gjennom uansett men det er snakk om noen dager/uke, mot å være avhengig av morfinpreparater resten av livet. Anonymkode: 99cae...b44
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #8 Skrevet 18. april 2019 Jeg har gjort dette, men fra mye høyere doser. Du vil få ubehag, bare så det er sagt. Abstinenser fra opiater er ikke morsomt, men det finnes støtte medisin. Jeg brukte Atarax og Metoprolol for å få ned pulsen og uroligheten som hele tiden var der. Du og legen lager en nedtrappingsplan også blir du fulgt opp. Den fysiske avhengigheten var over etter 4 uker på nedtrapping. Men den psykisk var mye verre. Kroppen ville ha opiater og det var lenge jeg måtte stå i mot det. Anonymkode: d1fe1...a47
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #9 Skrevet 18. april 2019 Ved innleggelse ser jeg ikke før meg du havner på vanlig avrusning? Hvor det er rusavhengige. Din situasjon er jo ikke den samme. Uansett. Jeg har vært på avrusning to ganger. Da har det vært snakk om et misbruk av amfetamin, hasj og dolcontin. Det var legemiddelassistert avrusning hvor jeg fikk 10 mg Vival x 4. 3 uker første gangen og 14 dager andre gangen (med gradvis nedtrapping av vivalen på slutten). Dette er vanlig praksis på avrusning enten det er alkohol, opiater, amfetamin eller benzo (da avtrappes man gradvis fra benzoen, men det er likevel benzo som brukes ved den medikamentelle avrusningen). Til slutt er det jo de psykiske abstinensene og de sitter mye lenger i, men vil tro du slipper billigere unna der siden du ikke har brukt for å ruse deg. Vi som ruser oss tar jo mye større doser også. Anonymkode: 0b40b...075 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #10 Skrevet 18. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan og om du skal trappe ned medisinene dine er er avgjørelse du tar sammen med legen din. Å trappe så kraftig ned på egenhånd som du opplyser, fra 15 til 5 mg, det er ikke lurt, og særlig ikke i påsken. Noen blir innlagt, andre trapper langsomt ned i samarbeid med legen og andre må stå på dosen til de dør. Dette er ikke noe du bør diskutere på nett, men med legen din. Anonymkode: 45d15...b01 Hvor har du det fra at jeg gjør dette på egenhånd?😅 Dette er jo i samråd med lege. Jeg har ikke begynt å trappe ned på egenhånd. Det var legen min som sa at jeg kunne prøve det. Jeg ser dog at det ikke kom frem tydelig nok i HI at jeg har vært innom 10 mg x 2, så har ikke hoppet direkte fra 15 mg ned til 5 mg. Det jeg lurer på, er derimot hvordan det å være på institusjon fungerer. Kan de gjøre selve prosessen lettere, eller blir det like jævlig der som om jeg skulle vært hjemme? Anonymkode: c3ebf...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #11 Skrevet 18. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved innleggelse ser jeg ikke før meg du havner på vanlig avrusning? Hvor det er rusavhengige. Din situasjon er jo ikke den samme. Uansett. Jeg har vært på avrusning to ganger. Da har det vært snakk om et misbruk av amfetamin, hasj og dolcontin. Det var legemiddelassistert avrusning hvor jeg fikk 10 mg Vival x 4. 3 uker første gangen og 14 dager andre gangen (med gradvis nedtrapping av vivalen på slutten). Dette er vanlig praksis på avrusning enten det er alkohol, opiater, amfetamin eller benzo (da avtrappes man gradvis fra benzoen, men det er likevel benzo som brukes ved den medikamentelle avrusningen). Til slutt er det jo de psykiske abstinensene og de sitter mye lenger i, men vil tro du slipper billigere unna der siden du ikke har brukt for å ruse deg. Vi som ruser oss tar jo mye større doser også. Anonymkode: 0b40b...075 Ved innleggelse så legger man seg frivillig inn på sykehus og får hjelp med nedtrapping og avrusing. Det kan handle om rus fra medisiner man av medisinske grunner har brukt og trenger nedtrapping fra eller om man har ruset seg for rusens skyld på illegale legemidler. Men ofte foregår avrusing for disse to gruppene på ulike institusjoner. 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra at jeg gjør dette på egenhånd?😅 Dette er jo i samråd med lege. Jeg har ikke begynt å trappe ned på egenhånd. Det var legen min som sa at jeg kunne prøve det. Jeg ser dog at det ikke kom frem tydelig nok i HI at jeg har vært innom 10 mg x 2, så har ikke hoppet direkte fra 15 mg ned til 5 mg. Det jeg lurer på, er derimot hvordan det å være på institusjon fungerer. Kan de gjøre selve prosessen lettere, eller blir det like jævlig der som om jeg skulle vært hjemme? Anonymkode: c3ebf...2d3 Fordi jeg har så pass mye kunnskap at jeg vet at ingen lager deg en nedtrappingsplan der du skal gå fra 15 til 5 mg i ett skritt. Skal du klage på andre, så må du være snill å opplyse folk og tråden din på en slik måte at sakens fakta fremkommer klart og tydelig. Men igjen problemstillingen din hører hjemme på et legekontor. Anonymkode: 45d15...b01 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #12 Skrevet 18. april 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved innleggelse så legger man seg frivillig inn på sykehus og får hjelp med nedtrapping og avrusing. Det kan handle om rus fra medisiner man av medisinske grunner har brukt og trenger nedtrapping fra eller om man har ruset seg for rusens skyld på illegale legemidler. Men ofte foregår avrusing for disse to gruppene på ulike institusjoner. Fordi jeg har så pass mye kunnskap at jeg vet at ingen lager deg en nedtrappingsplan der du skal gå fra 15 til 5 mg i ett skritt. Skal du klage på andre, så må du være snill å opplyse folk og tråden din på en slik måte at sakens fakta fremkommer klart og tydelig. Men igjen problemstillingen din hører hjemme på et legekontor. Anonymkode: 45d15...b01 Jeg har ikke fått en konkret nedtrappingsplan. Grunnen til at jeg skal ned på oxycontin er fordi at jeg ikke har smerter HVER dag lenger. Ergo, jeg trenger ikke å stå på mer enn jeg er helt nødt til. Derav at jeg trapper ned fra 15 mg til 5 mg. Med 10 mg innimellom der. Tenkte vel egentlig at man klarte å tenke seg til det selv. At jeg skal ned fra 15 mg og til 5 mg. Men jeg kan godt forklare deg det litt nøyere.... For litt mer enn 2 mnd siden tok jeg 15 mg x 2. Så gikk jeg ned til 10 mg x 2. Dette har jeg gjort i ca én mnd. Nå tar jeg 10 mg om morgenen og 5 mg om kvelden. Denne dosen har jeg tatt nå i 8 dager. Da kjenner jeg ubehag. Pga at jeg ikke har daglige smerter lenger, syns legen det er bedre at jeg tar hurtigvirkende (oxynorm) i stedet, de dagene jeg har vondt. Men pga det ubehaget jeg kjenner på nå, bare ved å trappe ned på langtidsvirkende, lurer jeg på hvordan dette muligens vil bli når jeg skal av alt av smertestillende. Både oxycontin og oxynorm. Mye mulig at problemstillingen hører hjemme på et legekontor, men jeg søker folk som har egne erfaringer med noe av samme problemstilling. Min lege, som neppe lider av samme problemstilling selv, kan neppe forstå følelsen man sitter med. Han har neppe vært innlagt på noen slik institusjon heller. Hvis du ikke har noe mer å bidra med i denne tråden annet enn sure oppstøt, så foreslår jeg heller at du bare klikker deg ut, og fortsetter å debattere i andre tråder. Anonymkode: c3ebf...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #13 Skrevet 18. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved innleggelse så legger man seg frivillig inn på sykehus og får hjelp med nedtrapping og avrusing. Det kan handle om rus fra medisiner man av medisinske grunner har brukt og trenger nedtrapping fra eller om man har ruset seg for rusens skyld på illegale legemidler. Men ofte foregår avrusing for disse to gruppene på ulike institusjoner. Anonymkode: 45d15...b01 Ja, Jeg tenkte meg det. Jeg har aldri møtt noen på avrusning med den type case som ts har, og helt ærlig ville det føltes veldig rart å være på avrusning med ts. Det er så ulike grunner for avrusningen og man sliter jo med fullstendig ulike ting. Bare det å komme rett fra miljøet, ruspersonligheten og hele den skakkjørte væremåten vi rusmisbrukere må lære å endre på osv. Det hadde fort blitt ganske kræsj. Anonymkode: 0b40b...075
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #14 Skrevet 18. april 2019 Mulig du får to uker med abstinenser om du slutter brått, tredje uka er det meste over og du er helt fin igjen innen en måned. Du går på svært små doser i forhold til mennesker som er kroniske opiatavhengige/misbrukere og det er så lite at det er ikke farlig å kutte brått. Om du trapper ned blir prosessen lengere, men med mindre akutte bivirkninger. Du får nok ikke en avrusningsplass med mindre du er rusavhengig eller misbruker, det beste ville vært nedtrapping en annen plass enn sammen med andre som stadig, muligens kan det være til frykt og advarsel om hvordan livet kan bli om du starter å misbruke senere i livet, minner deg på hvor jævlig de har det. Har ikke sluttet spesifikt på opiater selv, men har brukt en allsidig blanding av mye rart, inkludert opiater, men aldri fått abstinensene alle snakker om. Jeg fikk litt rykninger i kroppen og var ganske hissig og i identitetskrise når jeg sluttet etter 5 år med rusmisbruk. (Nå er jeg 3 år rusfri og lever et liv jeg aldri kunne drømt om å få.) Så tror nok du bare må prøve å slutte. Kanskje du slipper bivirkningene du ser på film. Det er bare noen uker, kanskje du ikke merker noe annet enn litt ekstra mye følelser du plutselig må kontrollere, smerte som går over etter hvert istedefor at du må ta en pille for at den skal forsvinne. Lykke til! Anonymkode: ed505...a18
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #15 Skrevet 19. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig du får to uker med abstinenser om du slutter brått, tredje uka er det meste over og du er helt fin igjen innen en måned. Du går på svært små doser i forhold til mennesker som er kroniske opiatavhengige/misbrukere og det er så lite at det er ikke farlig å kutte brått. Om du trapper ned blir prosessen lengere, men med mindre akutte bivirkninger. Du får nok ikke en avrusningsplass med mindre du er rusavhengig eller misbruker, det beste ville vært nedtrapping en annen plass enn sammen med andre som stadig, muligens kan det være til frykt og advarsel om hvordan livet kan bli om du starter å misbruke senere i livet, minner deg på hvor jævlig de har det. Har ikke sluttet spesifikt på opiater selv, men har brukt en allsidig blanding av mye rart, inkludert opiater, men aldri fått abstinensene alle snakker om. Jeg fikk litt rykninger i kroppen og var ganske hissig og i identitetskrise når jeg sluttet etter 5 år med rusmisbruk. (Nå er jeg 3 år rusfri og lever et liv jeg aldri kunne drømt om å få.) Så tror nok du bare må prøve å slutte. Kanskje du slipper bivirkningene du ser på film. Det er bare noen uker, kanskje du ikke merker noe annet enn litt ekstra mye følelser du plutselig må kontrollere, smerte som går over etter hvert istedefor at du må ta en pille for at den skal forsvinne. Lykke til! Anonymkode: ed505...a18 Vil bare si, veldig godt jobba! Har bare 7 måneder selv, men før det var "rekorden" min åtte uker, så er godt på vei i hvert fall. Anonymkode: 0b40b...075
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 Lå på somatisk sykehus med en som trappet ned på slike medisiner, så det er vel et alternativ. Anonymkode: ec006...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå