Gå til innhold

Hva sier lovverket om å kjøre vaskemaskin på helligdag ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier lovverket om å kjøre en vaskemaskin på en helligdag ?

Det står at Det er forbud om utilbørlig larm...

jeg skjønner at man ikke skal bruke motorsag, gressklipper eller spille høy musikk. Men hva med vaskemaskin ? Det bråker jo en del med sentrifugeringen ? 

Jeg trenger å kjøre en klesvask, men ønsker ikke gjøre det hvis det er forbudt i dag.

jeg lurer altså ikke på hva hver enkelt mener at burde være greit, men hva lovverket sier om dette?  Jeg er usikker på om dette går under utilbørlig larm?

Anonymkode: 631bb...86b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor du skal. Du bør kanskje ikke kjøre rundt med den i ganger og fellesoppganger og slikt. På landet kan du sikker kjøre den hvor du vil.

Anonymkode: 095e6...f7a

• Liker 20
Skrevet

Bor du i blokk, hus, leilighet, tomannsbolig? Tenker vaskemaskin er greit! Er vel mer arbeid ute som de mener i dette regelverket. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det i et borettslag eller sameie med fellesvaskeri? 

Det bør gå greit så lenge det er innafor reglene om bruk av fellesvaskeriet. Her er det forbud mot nedvask og oppussing på helligdager. Dvs sånt som uunngåelig lager endel støy.

Anonymkode: 4be53...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tenkt vaskemaskin er innafor på helligdager, bare ikke veldig tidlig.

Anonymkode: add3c...4fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har alltid tenkt vaskemaskin er innafor på helligdager, bare ikke veldig tidlig.

Oj. Leste igjen og så det ikke var synsing du ville ha.. 😳 sorry. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette defineres ikke i loven, og blir derfor et tolkningsspørsmål. Jeg går ut i fra at du bor tett på andre folk siden du spør. Det beste er derfor å spørre de andre menneskene om hva de tenker om saken og bli enige på forhånd. 

Min personlige mening er at en vaskemaskin er Ok, mens ti kanskje blir litt mye. Ulike folk vil ha ulike meninger, og du vet nok bedre enn meg hva det er sannsynlig at dine naboer reagerer på. 

Anonymkode: b02cc...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor du skal. Du bør kanskje ikke kjøre rundt med den i ganger og fellesoppganger og slikt. På landet kan du sikker kjøre den hvor du vil.

Anonymkode: 095e6...f7a

😅

• Liker 2
Gjest Kjevla
Skrevet

Har faktisk aldri tenkt tanken. Tror ikke folk flest bryr seg. Er liksom en nødvendighet, og finnes da langt mer plagsom støy?

Skrevet

Loven sier kun utilbørig larm, så det blir en definisjonssak. 
Jeg vasker klær på helligdager, min maskin er uansett plassert slik at den ikke er sjenerende for naboer. Jeg støvsuger og bruker oppvaskmaskin også på helligdager ved behov. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette defineres ikke i loven, og blir derfor et tolkningsspørsmål. Jeg går ut i fra at du bor tett på andre folk siden du spør. Det beste er derfor å spørre de andre menneskene om hva de tenker om saken og bli enige på forhånd. 

Min personlige mening er at en vaskemaskin er Ok, mens ti kanskje blir litt mye. Ulike folk vil ha ulike meninger, og du vet nok bedre enn meg hva det er sannsynlig at dine naboer reagerer på. 

Anonymkode: b02cc...846

Det stemmer, jeg burde sikkert presisert det i første innlegg. Jeg bor i blokk i boretslag. Jeg kjenner ikke mine naboer. Så jeg føler det blir rart å gå og ringe på hos alle naboene ( stor blokk) for å spørre om det går greit at jeg kjører en vaskemaskin. 

Jeg tror jeg tar sjangsen å kjører en maskin jeg 👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå midt på dagen er det helt ok. Jeg bor selv tett i tett og folk må få kunne leve normalt i sine hjem mener jeg. Når folk har lagt seg og veldig tidlig på morgenen er det kanskje greit å vente til neste dag. 

Anonymkode: fa123...783

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, jeg burde sikkert presisert det i første innlegg. Jeg bor i blokk i boretslag. Jeg kjenner ikke mine naboer. Så jeg føler det blir rart å gå og ringe på hos alle naboene ( stor blokk) for å spørre om det går greit at jeg kjører en vaskemaskin. 

Jeg tror jeg tar sjangsen å kjører en maskin jeg 👍

Da jeg bodde i blokk kjørte en vaskemaskinen, men jeg kjørte den kun midt på dagen. 

Nå som jrg bor i enebolig gjør jeg hva jeg vil inne til hvilken som helst tid, men gjør ingenting ute som lager støy. 

Anonymkode: c2ad5...3f8

• Liker 1
Skrevet

Ingen bryr seg og man får ingen konsekvenser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken vaskemaskin har dere som gjør at naboene hører den? Jeg hører knapt min når døra er igjen og jeg sitter i naborommet. 

Anonymkode: c7738...ce6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at naboene kan høre vaskemaskinen din hvis de sitter musestille og lytter 😉  En vaskemaskin bråker ikke så mye at det kalles støy, og det er selvfølgelig helt innafor å vaske på dagtid selv på helligdager ☺

Anonymkode: 48d4c...942

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken vaskemaskin har dere som gjør at naboene hører den? Jeg hører knapt min når døra er igjen og jeg sitter i naborommet. 

Anonymkode: c7738...ce6

Jeg bodde i mur blokk som var dårlig isolert mellom leilighetene, så på badene hørte du absolutt alt. Om han under meg prata i telefon på badet, hørte jeg klart og tydelig hva som ble sagt. 

Så det kommer an på blokka tenker jeg. Jeg tok mine forhåndsregler utifra hvordan min blokk var. 

Anonymkode: c2ad5...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en ide å se på vedtektene i borettslag. De kan ha egne regler.

Har googla endel her nå og fikk ingen treff på at vaskemaskin noen gang har blitt sett på som ulovlig på en helligdag om en mener etter norsk lov. Det er mye snakk om snekring og motorisert hagearbeid og unger på trampoline..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som min bestefar sa: gjør det i kirketida. Da er de som eventuelt måtte ha noe imot det i kirka... 

Han vaska alltid bilen klokka 11 på søndager.

Anonymkode: 63887...f4c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...