Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en stor furu på vår eiendom. 

Naboen vil at vi skal sage den ned. Begrunnelsen hans er at hvis den blåser overende kan den komme borti eiendommen hans. Han har ett grillhus har har bygget rett ved den bla.

Dersom det skulle skje at treet blåser ned betyr det at vi blir erstatningspliktige? Vi har så få trær i hagen, og det er så mye dyre og fugleliv i den. 

Anonymkode: 377a2...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stor er sannsynligheten for at treet skal ramle? Og om det skjer vil det ramle over naboens eiendom? 

Hvor gammelt er treet? Viser det tendens til å falle? Lener det seg over? 

Uansett det er deres tre. Så lenge treet ikke er til vesentlig ulempe for naboen la det stå. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er et gammelt falleferdig tre som faktisk kan blåse overende så tenker jeg at dere bør fjerne det, men hvis det derimot er et friskt tre så syns jeg dere absolutt bør la treet stå. Hvis vinden blir strek nok så kan vel alle trær velte og det er en risiko man bare må ta.

Og hvis naboens eiendom skulle blitt skadet så skal hans forsikring dekke det hvis det er noe dere ikke har skyld i, mens deres forsikring skal dekke det hvis dere har unnlatt å fjerne et tre som åpenbart er falleferdig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Naboen kan ikke kreve noenting. Men som nevnt over, er det gammelt og skrøpelig så ta det ned. Hvis ikke, la det stå. Har selv en svær gran på 70 år stående helt inntil vårt hus, detter det ned er det hadetbra. 

Anonymkode: be8dc...88d

AnonymBruker
Skrevet

Mange hensyn som skal taes. Bør du i en kommune hvor du må håndtere eget overvann e4 det jo ikke sikkert det er så lurt å fjerne det.

Anonymkode: 6f4ff...ec4

AnonymBruker
Skrevet

Dersom treet står tett inntil hans eiendom, og han føler det er til sjenanse, så kan det være dere må sage ned.

Anonymkode: 65ab9...5c8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom treet står tett inntil hans eiendom, og han føler det er til sjenanse, så kan det være dere må sage ned.

Anonymkode: 65ab9...5c8

Men hvis det han har uttrykt som sjenerende, er muligheten for at det kan ramle på grillhytta hans, så er ikke dette en vesentlig nok grunn. 

Vi kan alle gå rundt å være redde for at et eller annet kan skje, men å kreve at andre agerer ut fra denne frykten blir for drøyt. 

Hvis det er et normalt stødig tre, så er det liten sjanse for at det vil ramle. 

AnonymBruker
Skrevet

@Berit  Hadde en gang i tiden en fantastisk underholdene tråd om naboens trær jeg finner ikke tråden, men den er verdt å lete opp. :skratte:

Anonymkode: 0064f...9b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt rart å bygge grillhus rett ved et tre du er redd skal falle ned🙈 høres ut som en gjennomtenkt type han naboen din😅

Anonymkode: d8c18...cf6

• Liker 4
Skrevet

En furu kan bli opp i mot 500-600 år, så dersom denne furua ikke har stått der siden før reformasjonen, så trenger neppe naboen å bekymre seg. 

Uansett burde han ha bygd grillhytte si på et smartere sted, dersom han bekymrer seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt rart å bygge grillhus rett ved et tre du er redd skal falle ned🙈 høres ut som en gjennomtenkt type han naboen din😅

Anonymkode: d8c18...cf6

Ja ikke sant! 

Jeg aner ikke hvor gammelt det er, men det er høyt. 12-15 meter høyt kanskje. Det svaier godt i toppen når jeg blåser men jeg tror det skal være temmelig heftig orkan før det blåser overende. Det er tjukk stamme og røttene går nok dypt. 

Jeg vil ikke være kranglete, men jeg synes det er dumt å skulle sage ned ett stort fint tre fordi han Bygde grillhytta si noen meter unna.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

. Det svaier godt i toppen når jeg blåser

Når DET blåser skal det selvfølgelig stå 😅

AnonymBruker
Skrevet

Den grillhytta. Søkte han om tillatelse til å bygge den? Er den for nærme din tomtegrense?

Anonymkode: 45495...3bb

Skrevet

Furuer står ganske støtt med mindre de er skadet og/eller syke, ville ikke stresset noe mer med det.

Du kan jo si til naboen at h*n kan fjerne det, og ta kostnadene rundt det selvsagt... hvis du synes det er greit å bli kvitt det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den grillhytta. Søkte han om tillatelse til å bygge den? Er den for nærme din tomtegrense?

Anonymkode: 45495...3bb

Tipper det er 2-3 meter unna tomtegrensa. Tviler på at han søkte. Men reglene varierer vel fra kommune til kommune også? Men akkurat det driter jeg i utgangspunktet i. 

Vi har en hekk som er plantet en god meter inn på vår side. Hundene hans står i bånd hele dagen og går helt inn på hekken for å pisse og drite. Så barlinden har blitt svidd og dødd de nederste grenene på mange av trærne og vi trapper i hundeskit når vi skal klippe plena på den siden av hekken.

Og ja - vi har sagt at hundene ikke må få pisse der og vi har selv fysisk gått og strammet inn båndene deres så de ikke når bort. Men de driter i det og slipper dem bortpå igjen. Når søpla deres blåser overende havner alt i hagen vår. Ingen kommer å plukker opp. Har gått i hele dag og plukket plastsøpla deres og papiravfall med deres navn på... 

Slike ting gjør at det frister jævelig lite å gjøre som han sier å skjære ned furua. Samtidig som jeg ikke gidder noe drama.

Jeg kan til nøds gå med på å toppe den. Men da må jeg jo leie inn folk som kan det. 

• Liker 2
Skrevet

Om ikke dette treet er viktig for deg, så kan du utnytte situasjonen, om det er noe du kan tenke deg at du kan få til gjengjeld :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det går an å feste et tau i treet så det ikke kan falle den veien?

Anonymkode: 28e1e...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke gjøre noen ting så lenge treet er friskt og fint. Ikke topp det heller, det bare ødelegger treet. 

Virker ikke som en veldig sjarmerende nabo i utgangspunktet, så synes ikke du skal gjøre noe for å unngå drama. Det er jo ikke du som lager drama. ;)

Anonymkode: 105ca...be2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...