AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #1 Skrevet 18. april 2019 Noen flere som har måttet forlate kinoen kort tid etter start eller midten av filmen, fordi barnet ble altfor skremt? Hvilken film var det og hvordan ble situasjonen håndtert? Er bare nysgjerrig på andres erfaringer. Tok med niesen på 10 på Shazam i går, aldersgrense 9 år. Fra traileren hadde vi fått inntrykk det var første familie- og barnevennlig film fra DC men så feil kan man ta. Må bemerke hun er litt av den lettskremte typen (ble også skremt og ville gå under Zootopia men klarte å bli til slutt) men må si at filmen faktisk var skremmende til tider, og ikke lenge etter tryglet hun om å gå, gråtende. Hadde advart før at hvis det skulle være skumle greier, kunne hun lukke øyne og ører. Likevel var faktisk en del ting veldig skummel for barn, og valgte å gå for å skåne henne. Blir kanskje feil å vurdere uten å ha sett hele filmen, men utifra det jeg så dertil, syns jeg 9 år er lav for denne filmen. 12 år hadde vært bedre som personlig mening. Offisielt er den faktisk gradert PG-13 utenlands. Tar naturligvis selvkritikk for at jeg ikke undersøkte bedre før og brukte fornuft, selv om hun var fast bestemt å se den og lot meg overtale. Andre familier med barn 10 år og mindre, hvordan ble den mottatt hos dere? Anonymkode: 8300d...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #2 Skrevet 19. april 2019 Nå spurte du spesifikt om hvordan andre foreldre tok imot filmen, men svarer likevel på generell basis 😊 Nå har jeg ikke barn, men en niese på 9 år. For henne er der mer at hun ikke kan sitte stille på ræva i x antall minutt om gangen. Hun derfor ikke med seg så mye på skjermen. Men jeg jeg har lært, at barn kan bli skremt av musikk og stemning som legger opp til at det skal være skummelt. Nå kjenner jeg til dc litt for godt, og vet at det kan gå 2 veier med både serie og filmer. Ville derfor ikke tatt sjansen med å ta med meg niesen på 9 år uten å ha sett filmen først. Evt latt filmene gå litt på kino først, for så deretter søke på nett etter erfaringen. Filmen burde absolutt ha hatt en eldre grense mtp innholdet i filmer som dc kommer med. Så kan man heller vurdere på ett senere tidspunkt om man heller skal kjøpe dvd og se den i trygge rammer hjemme.. Kanskje med lav lyd? Barn glemmer tid og sted når de blir tatt inn i filmens verden. Men det vet du jo allerede. Retter ikke kritikk mot deg, siden du aldri kan vite hvordan barn reagerer. Men hva med f.eks å sende mail til kinoen du var på, og rette kritikk mot de? De tar det ofte opp i høyere system, som da kanskje vil utgjøre noe for fremtidige filmer. Barn i utlandet er ikke mindre skjøre enn barn i Norge. Derfor burde den ha like høy aldersgrense i alle land. Anonymkode: a6882...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Skrevet 19. april 2019 Barn er jo forskjellige. Selv om niesen din ikke tør å se på en film som har 9-årsgrense er det andre som er yngre enn grensen som synes det er greit. Det er jo derfor man alltid bør undersøke filmen og vurdere om den er egnet for barnet, uansett hvor mye barnet ønsker å se filmen. Anonymkode: b7d63...728 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #4 Skrevet 19. april 2019 Om hun syntes Zootopia var skummel, vil jeg påstå at hun er langt over gjennomsnittet bekymret. Min skvetne 5-åring taklet den filmen helt fint. Anonymkode: 5637e...115 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 Lol, skremt av Shazam. Serr? Da jeg var på den alderen, så jeg Sylvester Stallone filmene Cobra / Rambo 2 / Halloween med Michael Myers / Freedy Kruger grøssere og Terminator 2 action med Arnold. Langt verre disse filmene enn fløtepus filmen Shazam. Anonymkode: b5e74...48a 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lol, skremt av Shazam. Serr? Da jeg var på den alderen, så jeg Sylvester Stallone filmene Cobra / Rambo 2 / Halloween med Michael Myers / Freedy Kruger grøssere og Terminator 2 action med Arnold. Langt verre disse filmene enn fløtepus filmen Shazam. Anonymkode: b5e74...48a Så du dem på kino? Eller på en liten TV? Enorm forskjell. Det er jo som regel de høye lydene og store bildene som gjør at kinofilmer kan bli for voldsomme for noen barn (og noen voksne). Anonymkode: 120f5...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 På 18.4.2019 den 13.00, AnonymBruker skrev: Noen flere som har måttet forlate kinoen kort tid etter start eller midten av filmen, fordi barnet ble altfor skremt? Hvilken film var det og hvordan ble situasjonen håndtert? Er bare nysgjerrig på andres erfaringer. Tok med niesen på 10 på Shazam i går, aldersgrense 9 år. Fra traileren hadde vi fått inntrykk det var første familie- og barnevennlig film fra DC men så feil kan man ta. Må bemerke hun er litt av den lettskremte typen (ble også skremt og ville gå under Zootopia men klarte å bli til slutt) men må si at filmen faktisk var skremmende til tider, og ikke lenge etter tryglet hun om å gå, gråtende. Hadde advart før at hvis det skulle være skumle greier, kunne hun lukke øyne og ører. Likevel var faktisk en del ting veldig skummel for barn, og valgte å gå for å skåne henne. Blir kanskje feil å vurdere uten å ha sett hele filmen, men utifra det jeg så dertil, syns jeg 9 år er lav for denne filmen. 12 år hadde vært bedre som personlig mening. Offisielt er den faktisk gradert PG-13 utenlands. Tar naturligvis selvkritikk for at jeg ikke undersøkte bedre før og brukte fornuft, selv om hun var fast bestemt å se den og lot meg overtale. Andre familier med barn 10 år og mindre, hvordan ble den mottatt hos dere? Anonymkode: 8300d...2ac Shazam er langt i fra skummelt.. Anonymkode: ef164...9a9
KaBom Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 En aldersgrense er en grense som er satt for å unngå at barn ser noe som er totalt upassende aldersmessig. Den tar ikke høyde for skjønn og heller ikke om filmen generelt er passende. Stort sett er det vold, ordbruk/banning og sex som brukes som retningslinjer, men utenom dette finnes det mange virkemidler som kan få en film til å virke skummel på et barn. Hvilke referanser barnet har fra før av spiller også inn, har barnet sett "mørk action" før vil barnet lettere gjenkjenne virkemidlene som virkemidler og ikke la seg skremme i samme grad. Kort sagt så er aldersgrensene bare veiledende og ikke noe man kan stole blindt på. Jeg synes at medietilsynets beskrivelser av hver aldersgrense er ganske greie å ta utgangspunkt i. Hvis man kjenner barnet og vet litt om hva barnet har sett før og hvilke referanser barnet har til temaene i filmen så kan man i stor grad lene seg på disse. Hvis man vet veldig lite om hva barnet tåler av andre filmer, eller ikke vet mye om filmen som skal sees blir det vanskeligere å ta stilling til, så klart. Medietilsynets beskrivelse av aldersgrense 9 år: Filmer som inneholder kortvarige og lite nærgående voldsinnslag kan få en 9-årsgrense. Dette gjelder også filmer som har lengre partier med mørk, intens eller utrygg stemning. Skremmende skikkelser og faretruende situasjoner kan finnes i denne aldersgrensen. Scener med ulykker, operasjoner eller dødsfall kan virke urovekkende på barn under 9 år. Det samme gjelder skildringer av utrygge familierelasjoner, mobbing og mennesker og dyr som lider.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 Barn er forskjellige. Og det barnet er nok svak når det kommer til filmer når zootopia er for skummelt. Da jeg var 10 så hadde jeg sett de fleste skrekkfilmene der ute, uten å blunke. Motorsagmassakren, eksorsisten, the grudge, the ring og alt mellom himmel og jord. Det som var skummelt i min barndom var hufsa og heffalumper og woozle drømmen. Den her var skumler enn hufsa for meg som barn, type 6-7 år. Det er nok det eneste som jeg husker å ha blitt skremt av som barn. Anonymkode: a5465...e5a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 Vi måtte gjøre det under Suicide Squad 😛 Var vel 12 år på kino her, og jeg og søsteren min tok med 10-åringen min. Ganske raskt ble han redd (han elsker egentlig skumle filmer), så jeg ble med han ut og kjørte han hjem, og så dro jeg tilbake for å se videre. Men da ble jeg redd, så da måtte vi bare dra 😂 Anonymkode: 218df...021
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå