Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor fyller 63 år i mai. Mye plaget med ledd og muskler. Har fibromyalgi også. Hun har holdt ut i jobb, men det har kostet henne mye. Hun er på jobb, og ikke nie mere. Tar mye medisin, og tar behandlinger. Hun har sagt et år, at nå klarer hun snart ikke mere. Hun har ikke noen tidligpensjon, og pensjon fra 67 vil bli lav. Hun har tungt arbeide. 

Nå skal bedriften flytte til Sverige, neste år sa da blir hun arbeidsledig også. 

Hvordan stiller nav seg til eldre arb ledige? Sier seg selv, at det må skje et under om noen vil ansette en person på 63,som da vil være. 

Vil det bli vanskelig å søke uførepensjon de årene frem til pensjon.? 

Anonymkode: 68164...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uføretrygd er ikke noe man får enkelt. Da må hu på aap, og utredes og testes osv, gjerne over flere år, før hun blir avklart og eventuelt kan søke uføretrygd.

• Liker 2
Skrevet

For henne tror jeg det vil lønne seg med ett år (eller er det to nå?) med arbeidsledighetstrygd. AAP og uføretrygd vill bli lavere enn hennes lønn er pr idag. Mitt råd er å stå i jobb til bedriften flytter, deretter prøve å få sykemelding (noe som ikke kan være umulig slik du beskriver henne ) for å beholde lønn lengst mulig mot pensjonsalder. 

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst må hun snakke med fastlegen sin for det er i første omgang denne som avgjør om hun er for syk til å jobbe og om hun bør sykemeldes. I og med at hun er diagnostisert med bl.a. fibromyalgi og går på medisiner antar jeg at fastlegen kjenner til situasjonen hennes. 

Hvis det viser seg at hun bør sykmeldes, så kan hun være det i ett år før det blir aktuelt å søke om AAP. Om hun får det eller ikke avhenger av om hun da fremdeles er minst 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid. Maksimal tid på AAP er tre år og innen den tid er moren din alderspensjonist. 

Jeg vil også tro at bedriften hun jobber i har en plan for hvordan de skal nedbemanne og i slike situasjoner er det vanlig at man forsøker å finne løsninger for arbeidsstokken. Jo vanskeligere vedkommende har for å finne ny jobb, jo bedre løsninger er vanlig så dette ville jeg ha forhørt meg om hos bedriften evt. vil det helt sikkert komme informasjon om dette etter hvert. 

Men altså, hvis moren din er syk så er fastlegen første stopp! Lykke til! 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Kvalitet skrev:

For henne tror jeg det vil lønne seg med ett år (eller er det to nå?) med arbeidsledighetstrygd. AAP og uføretrygd vill bli lavere enn hennes lønn er pr idag. Mitt råd er å stå i jobb til bedriften flytter, deretter prøve å få sykemelding (noe som ikke kan være umulig slik du beskriver henne ) for å beholde lønn lengst mulig mot pensjonsalder. 

Men hvis hun er syk, og det er hun jo slik jeg forstår det, så bør hun sykmeldes nå. Det gir også 100% lønn de første 52 ukene. Hvis hun er frisk nok til å regnes som reell arbeidssøker etter den tid, vil hun kunne få arbeidsledighetstrygd i 104 uker. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Leo skrev:

Men hvis hun er syk, og det er hun jo slik jeg forstår det, så bør hun sykmeldes nå. Det gir også 100% lønn de første 52 ukene. Hvis hun er frisk nok til å regnes som reell arbeidssøker etter den tid, vil hun kunne få arbeidsledighetstrygd i 104 uker. 

Jeg tenkte først sykemelding ett år, deretter friskmelde seg til arbeidsledighetstrygd. Da har det gått to år hvor hun har hatt normal lønn. Evt som du sier 104 uker og da nesten 3 år med vanlig lønn. Hun er oppimot pensjonist på det tidspunktet. 

Er normalt svært negativ til sykemeldinger og uføretrygd, men tar med at denne damen er i et tungt lavtlønnsyrke.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Kvalitet skrev:

Jeg tenkte først sykemelding ett år, deretter friskmelde seg til arbeidsledighetstrygd. Da har det gått to år hvor hun har hatt normal lønn. Evt som du sier 104 uker og da nesten 3 år med vanlig lønn. Hun er oppimot pensjonist på det tidspunktet. 

Er normalt svært negativ til sykemeldinger og uføretrygd, men tar med at denne damen er i et tungt lavtlønnsyrke.

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg tenker på at hvis hun allerede har gått slik lenge så haster det litt hvis hun ikke skal risikere å bli enda sykere. Hvis hun klarer det så er selvfølgelig det beste å jobbe så lenge som mulig, men min erfaring er at mange kvinner i den alderen gjerne står på og jobber mye mer og lenger enn de burde. 

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til at hun holder ut, er skilsmisse og etablert seg på nytt godt voksen. Altså gjeld. Hun klarer seg på lønnen nå, og biter tennene sammen. Ikke noe liv utenom arbeide. 

Bedriften hjelper så godt de kan, men med møte med bedrift, ansatte, nav så kommer det klart frem at de eldste har problemer. Mange mellom 55, 60 og oppover. Typisk kvinneplass. Hun har vært der i 15 år når det er slutt. Lønn ligger på ca 420.000. Som arb ledig blir det ikke mye, men hun klarer faste utgifter. Vi har regnet på det, og det er ikke en krone til overs. Eks til klær, lege og tannlege. Akkurat nå, er det helsen som er i tankene

AnonymBruker
Skrevet

Leste at før fikk de som eks ble ledig beholde de til de var 67,men det er det slutt på i 2013. Ser ikke at de har kommet opp med noe annet til denne gruppen. 

Ser at nav driver med arbtrening osv, utplassering av ledige. I denne gruppen så ser jeg på det som oppbevaring av folk. Kanskje når nav er ferdig så har det gått et år, og så er hun 64. Ja, hun kan jobbe, men ikke slik hun er i dag. Ikke full tid, og tungt arbeide. Og hvem ansetter slike? Hun har søkt flere andre jobber, men ikke fått noe. Ikke kan hun dra andre plasser, for det vil øke utgifter mere. Finnes ikke penger til ekstra boutgifter. Å flytte i den alderen, etter å ha bodd her hele sitt liv, syns jeg ikke er noe alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor fyller 63 år i mai. Mye plaget med ledd og muskler. Har fibromyalgi også. Hun har holdt ut i jobb, men det har kostet henne mye. Hun er på jobb, og ikke nie mere. Tar mye medisin, og tar behandlinger. Hun har sagt et år, at nå klarer hun snart ikke mere. Hun har ikke noen tidligpensjon, og pensjon fra 67 vil bli lav. Hun har tungt arbeide. 

Nå skal bedriften flytte til Sverige, neste år sa da blir hun arbeidsledig også. 

Hvordan stiller nav seg til eldre arb ledige? Sier seg selv, at det må skje et under om noen vil ansette en person på 63,som da vil være. 

Vil det bli vanskelig å søke uførepensjon de årene frem til pensjon.? 

Å lage tråder på forumet her om uføretemaer er som å vifte med en rød duk foran en okse. Svarene du vil få vil sprike i alle retninger. 

Hva en datter mener, har intrykk av, tenker og tror om en mors situasjon er urelevant så lenge mor kan tenke og tale sin egen sak, overfor egne behandlere og Nav. Det er nemlig der dere eller rettere hun må begynne.

Anonymkode: 878de...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, wahaj skrev:

Uføretrygd er ikke noe man får enkelt. Da må hu på aap, og utredes og testes osv, gjerne over flere år, før hun blir avklart og eventuelt kan søke uføretrygd.

Et typisk eksempel på tenkt svar mitt innlegg over. 

Nei, Nav bruker ikke tre års avklaring på aap på personer som er godt over 60. år og er tydelig utslitt. Nav evner nemlig å tenke at mennesker som nesten er pensjonister ikke er noe de skal bruke mye penger og tid på å få avklart om de kan jobbe i et annet yrke dersom helsen deres er så dårlig at de ikke kommer i jobb etter avklaring. Men hva som her er datterens vurdering og hva moren selv vurderer det er to vurderinger det er vanskelig å ta stilling til uten å høre morens og fastlegens side av saken. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et typisk eksempel på tenkt svar mitt innlegg over. 

Nei, Nav bruker ikke tre års avklaring på aap på personer som er godt over 60. år og er tydelig utslitt. Nav evner nemlig å tenke at mennesker som nesten er pensjonister ikke er noe de skal bruke mye penger og tid på å få avklart om de kan jobbe i et annet yrke dersom helsen deres er så dårlig at de ikke kommer i jobb etter avklaring. Men hva som her er datterens vurdering og hva moren selv vurderer det er to vurderinger det er vanskelig å ta stilling til uten å høre morens og fastlegens side av saken. 

Hvordan NAV vurderer og løser saken vil dessverre variere så det bør man være forberedt på. Men det burde være logisk at man ikke bruker store ressurser på å avklare et menneske som nærmer seg pensjonsalder med stormskritt. Og, som jeg har skrevet tidligere, så er vi enige om at det fastlegen som er stedet å starte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt utenfor tema her, men det ser ut til at denne moren ender med minstepensjon etter å ha jobbet hardt i et sliteryrke. Hva får hun i pensjon i forhold til flyktningene som får full opptjening uten å løfte en finger? 

Anonymkode: da5ca...242

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt utenfor tema her, men det ser ut til at denne moren ender med minstepensjon etter å ha jobbet hardt i et sliteryrke. Hva får hun i pensjon i forhold til flyktningene som får full opptjening uten å løfte en finger? 

Hvis hun får minstepensjon (Vi vet ikke hva slags opptjening hun har) så er det bare å fastslå at den er for lav. Flyktninger får akkurat det samme fordi det altså er snakk om et minimumsbeløp. Og så kan man gjerne mene at det er urettferdig, men det er ikke mulig å leve av noe særlig mindre i Norge og hvis flyktningene skulle ha fått justert pensjonen i forhold til botid ville de ha endt opp med å få supplerende sosialstønad og kostnaden for samfunnet ville ha blitt enda høyere. Sosialstønad har for øvrig aldri ment å være en varig ytelse, men i Norge har man altså krav på å få penger til dekke de mest basale behovene. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kvalitet skrev:

Arbeidsledighetstrygd, eller dagpenger som det heter, er 62% av inntektsgrunnlaget, dvs lavere enn AAP.

Anonymkode: 41ea4...8b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Hvis hun får minstepensjon (Vi vet ikke hva slags opptjening hun har) så er det bare å fastslå at den er for lav. Flyktninger får akkurat det samme fordi det altså er snakk om et minimumsbeløp. Og så kan man gjerne mene at det er urettferdig, men det er ikke mulig å leve av noe særlig mindre i Norge og hvis flyktningene skulle ha fått justert pensjonen i forhold til botid ville de ha endt opp med å få supplerende sosialstønad og kostnaden for samfunnet ville ha blitt enda høyere. Sosialstønad har for øvrig aldri ment å være en varig ytelse, men i Norge har man altså krav på å få penger til dekke de mest basale behovene. 

Det er jo ille om en som har jobbet (selv deltid) i mange år får det samme i pensjon som en som ikke har hverken jobbet eller bodd lenge i Norge. Ja, jeg skjønner at alle har krav på hjelp, men det bør ihvertfall lønne seg å ha jobbet. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du heller spør inne på Facebook-gruppen «NAV-Spørsmål?», gruppen er drevet av veldig erfarne folk, advokater blant annet, som kan svare korrekt på ting! 

Anonymkode: 6e768...65b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ille om en som har jobbet (selv deltid) i mange år får det samme i pensjon som en som ikke har hverken jobbet eller bodd lenge i Norge. Ja, jeg skjønner at alle har krav på hjelp, men det bør ihvertfall lønne seg å ha jobbet. 

Det gjelder flyktinger, ikke «alle slags utlendinger» som bosetter seg i Norge. 

Anonymkode: b61b8...3e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...