Gå til innhold

Kan man bli straffet for å ta lydopptak i skjul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg snakker med en person for å konfrontere denne med noe kriminelt, og jeg tar opp samtalen uten at personen vet det, kan jeg bli anmeldt og straffet? Sett utfra det perspektiv at personen faktisk har begått et lovbrudd, og at jeg bruker skjult taleopptak til å få tilståelsen og bevisene for at anmeldelsen min ikke skal bli henlagt? Kan begge to ende opp med å bli straffet, eller vil jeg gå fri fordi jeg hadde en hensikt bak taleopptaket (sikre bevis)?

Anonymkode: 1e894...8b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp hatt en vellykket rettssak med dette som bevis. Det ble godkjent siden jeg selv var med på opptaket. Det er da ikke avlytting, men dokumentering.

Anonymkode: 4c3f5...df6

• Liker 2
Skrevet

Som flere nevner, så er det helt OK å ta opp samtaler en selv deltar i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg snakker med en person for å konfrontere denne med noe kriminelt, og jeg tar opp samtalen uten at personen vet det, kan jeg bli anmeldt og straffet? Sett utfra det perspektiv at personen faktisk har begått et lovbrudd, og at jeg bruker skjult taleopptak til å få tilståelsen og bevisene for at anmeldelsen min ikke skal bli henlagt? Kan begge to ende opp med å bli straffet, eller vil jeg gå fri fordi jeg hadde en hensikt bak taleopptaket (sikre bevis)?

Hva du gjør betyr mindre enn hva du bruker opptaket til. Det blir nesten som med bilder, til eget bruk kan du ta opptak og bilder, men straks du deler elektronisk info med andre, så gjør du noe strafbart.

Å leke privat dektektiv er ikke ditt område, overlat jobben til politiet. (Selv om de ikke gjør stort med noe annet enn store saker.)

Anonymkode: f3e10...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Deilig å finne ut av det. Må psyke meg opp før møtet uansett, makter nok ikke dette enda. Foreløpig er det en uformell samtale, usikker på om jeg skal anmelde. Tror ikke det, men trenger en del svar. Derfor må jeg konfrontere personen alene. Personen er ikke lenger en fysisk trussel. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt en vellykket rettssak med dette som bevis. Det ble godkjent siden jeg selv var med på opptaket. Det er da ikke avlytting, men dokumentering.

Anonymkode: 4c3f5...df6

Glad for å høre at det hjalp deg. Hvordan utførte du det rent praktisk slik at du ikke skulle bli avslørt? Brukte du telefon? Hvilken app brukte du? 

Ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble godkjent siden jeg selv var med på opptaket

Bruk av opptak i en rettssak er en litt annen problemstilling enn om opptaket er lovlig. 
De fleste nordmenn har sine jus"kunnskaper" fra amerikanske filmer, og over there skjer det stadig vekk at bevis blir avvist fordi de er framkommet på ulovlig vis. Slik er det ikke i Norge, her er det såkalt fri bevisførsel. Det betyr at det er helt opp til retten å bestemme om f. eks. et avlyttingsopptak skal brukes som bevis. Det er tenkelig at avlytteren blir straffet i en egen sak senere, selv om opptaket har vært benyttet i en annen rettssak som bevis.

Men som alle har sagt, deltar man selv på opptaket, er det fullt lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...