Gå til innhold

Hvor fort dukker skjeggkre opp i limfellene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjeggkre. Et dyr har blitt observert i dorkant av limfellene, og et 2 min etter at fellene var satt opp (men jeg oppdaget det før det kom seg på fellen og linte seg fast. Det ble skvist når jeg prøvde å fange å slippe det ut).

De har nå stått i 1,5 dag. Ikke sån kjempe lenge, men jeg hadde forventet å kanskje se et dyr i en av fellene (4 stk satt ut, liten leilighet) når jeg sto opp... 

Hvor lang tid tar det? Noen som har erfaring? Kanskje de står på «feil» punkter... om ingen dukker opp etter noen dager får jeg flytte på dem kanskje... 

Anonymkode: bdf1b...dbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ta dyrene ut av fellene 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 24f84...1fa

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg er nå er det limfeller for skjeggkre. Ser de ofte rundt her, men de går aldri i fellen.

Anonymkode: 9a5df...fd6

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ta dyrene ut av fellene 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 24f84...1fa

Skrev den ikke var kommet frem til fellen 👍🏻

Vet de skal bli værende der (aldri i livet om jeg sitter og plukker dyrene av!! 😵), men siden jeg liksom var rett der og så dyret krype...:vetikke:

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg er nå er det limfeller for skjeggkre. Ser de ofte rundt her, men de går aldri i fellen.

Anonymkode: 9a5df...fd6

Haha 😂 jeg har kun sett 1 dyr på 2,5 mnd. Fikk nå feller av sameiet, og sett et dyr da i går når jeg satte dem opp. 

Det er med åte, som skal tiltrekke dem... det er jo mange bilder av disse fellene på nettartikler hvor de er fulle... men godt å vite at kanskje de ikke er like gode som de skal være 😅

Men det ene dyret jeg har fanget er en edderkopp, som psykisk plager meg ekstremt mye mer! (For dem som er så hysteriske på skjeggkre der ute 😅).

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjeggkre. Et dyr har blitt observert i dorkant av limfellene, og et 2 min etter at fellene var satt opp (men jeg oppdaget det før det kom seg på fellen og linte seg fast. Det ble skvist når jeg prøvde å fange å slippe det ut).

De har nå stått i 1,5 dag. Ikke sån kjempe lenge, men jeg hadde forventet å kanskje se et dyr i en av fellene (4 stk satt ut, liten leilighet) når jeg sto opp... 

Hvor lang tid tar det? Noen som har erfaring? Kanskje de står på «feil» punkter... om ingen dukker opp etter noen dager får jeg flytte på dem kanskje... 

Du må jo sette dem der du tror skjeggkre vil krype. Hvor nå enn det er. (Mine dukker opp med noen måneders mellomrom midt på gulvet eller taket, men går ut fra at en ikke plasserer feller der)

men, altså, om noen få måneder vil ikke skjeggkre lengre påvirke boligprisen, og da kan du jo spare deg bryet og heller behandle skjeggkre som det de er - en betydelig mindre plagsom art enn edderkopper og fluer. Og altså gi blanke. 

Anonymkode: 9df76...1b7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo sette dem der du tror skjeggkre vil krype. Hvor nå enn det er. (Mine dukker opp med noen måneders mellomrom midt på gulvet eller taket, men går ut fra at en ikke plasserer feller der)

men, altså, om noen få måneder vil ikke skjeggkre lengre påvirke boligprisen, og da kan du jo spare deg bryet og heller behandle skjeggkre som det de er - en betydelig mindre plagsom art enn edderkopper og fluer. Og altså gi blanke. 

Anonymkode: 9df76...1b7

Jeg har plassert dem nær listverk... en felle der jeg har sett et dyr. En felle på badet, bare for å ha dekket det rommet, en i stua, som tiltrakk seg da dette ene dyret med en gang. Så jeg har satt dem på steder jeg føler de «burde» være. Men de kan jo være hvor som helst og da :vetikke:

Får flytte litt rundt på dem og se om det kanskje kan hjelpe etter hvert om de blir stående tomme slik de er nå, men ikke like enkelt når man lever med to katter som gjerne vil leke med disse «artige» nye lekene 😅 Har flere feller på lager jeg kan sette ut, men igjen, kattene er ikke alltid like enkelt å komme seg rundt, men nå kan jo de og være en grunn til at jeg ikke har sett så mange dyr. De elsker fluer, edderkopper og andre kryp. Spiser de lett! Så kanskje de også jakter og spiser skjeggkreene mens jeg sover 😅😊 hvem vet... 

Jeg er pålagt av styre til at jeg MÅ ha disse linfellene satt ut. Om ingen flere dyr dukker opp, så kan jeg nå med hånden på hjertet si at jeg satt dem ut, flyttet rundt på dem for å prøve å se om det hjalp, og enda ingen dyr å se... så ... ja ekspertene sier jo man ikke kan bli kvitt problemet, bare holde bestanden nede. Så hvorfor styret tror at disse linfellene skal fjærne hvert eneste dyr i blokka :vetikke: ikke vet jeg...

Jeg var ganske hysterisk i starten, ikke pga. dyrene men pga. at man leser summer som verditap = 600 000kr i media. Men jeg har roet meg noe, og særlig når jeg nå så den nyeste lagmansrett greia der disse dyrene blir dømt til å være ekle kryp men ikke noe mer :) for det er helt sant, de er ekle, men det er og edderkopper og andre ting. 

Skrevet

Det kan gå en stund før noen dyr går i fella. Vi får nå kartlegging utført av Mycoteam. Da skal fellene stå i 4 uker. Vi har satt ut 100 feller (enebolig på litt over 200kvm). Tommelfinger-regelen sier 1 felle pr 2kvm. For kartlegging skal man plassere en felle på hver side av døra i begge rom, samt feller inntil gulvlistene på alle vegger.

Vi har sett at det varierer veldig hvor mye vi får i fellene. Noen feller får vi mange i, mens enkelte er tomme. Selv inne i samme rom virker det som det er ganske høy aktivitet rundt enkelte feller, mens andre er tomme.

Typisk vil det det være et eller flere arnesteder hvor kreene formerer seg. Rundt disse områdene vil man fange dyr i alle størrelser. De største kreene kan vandre lenger på jakt etter mat, så i andre feller vil man fange kun større dyr.

Man regner med at etter 4 uker med 1 felle pr 2kvm vil man fange 0,5-2% av bestanden.

Skrevet (endret)
On 4/18/2019 at 7:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg var ganske hysterisk i starten, ikke pga. dyrene men pga. at man leser summer som verditap = 600 000kr i media. Men jeg har roet meg noe, og særlig når jeg nå så den nyeste lagmansrett greia der disse dyrene blir dømt til å være ekle kryp men ikke noe mer :) for det er helt sant, de er ekle, men det er og edderkopper og andre ting. 

Så lenge selger er ærlig og opplyser om skjeggkre ved salg så bestemmer markedet hvor stort verditapet er (og om det i det heletatt er et verditap). Da kan kjøpere selv velge om de vil kjøpe en bolig med skjeggkre og hvor mye de i såfall er villig til å betale for den. Så lenge det er opplyst om skjeggkre før salg kan ikke en kjøper kreve noen erstatning i etterkant.

Problemet oppstår når det ikke opplyses om skjeggkre ved salget. Da vet man egentlig ikke hva boligen ville blitt solgt for med opplysninger om skjeggkre, og et eventuelt verditap må fastsettes etter skjønn.

Når det gjelder dommen i Agder lagmannsrett, så kom retten til at boligkjøper ikke har bevist i tilstrekkelig grad at skjeggkre fører til et verditap. Kjøpernes bevis var da uttalese fra en takstmann som anslo hva verdireduksjonen var. Det betyr ikke at det ikke kan komme andre saker der kjøperen har sterkere beviser for verditap.

Løsningen på problemet er egentlig ganske enkel, opplys om skjeggkre ved salg. Da sparer vi rettsvesenet for unødvendig belastning, og du får en riktig markedsverdi for boligen din. Er du usikker på om du har skjeggkre kan man gjøre en kartlegging med limfeller i forkant av et salg. En kartleggingsrapport som sier at du ikke har skjeggkre kan til og med kanskje gjøre at du får mer for boligen, da det fjerner en usikkerhet for potensielle kjøpere som absolutt ikke vil ha skjeggkre.

Endret av wirrum
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, wirrum skrev:

Det kan gå en stund før noen dyr går i fella. Vi får nå kartlegging utført av Mycoteam. Da skal fellene stå i 4 uker. Vi har satt ut 100 feller (enebolig på litt over 200kvm). Tommelfinger-regelen sier 1 felle pr 2kvm. For kartlegging skal man plassere en felle på hver side av døra i begge rom, samt feller inntil gulvlistene på alle vegger.

Vi har sett at det varierer veldig hvor mye vi får i fellene. Noen feller får vi mange i, mens enkelte er tomme. Selv inne i samme rom virker det som det er ganske høy aktivitet rundt enkelte feller, mens andre er tomme.

Typisk vil det det være et eller flere arnesteder hvor kreene formerer seg. Rundt disse områdene vil man fange dyr i alle størrelser. De største kreene kan vandre lenger på jakt etter mat, så i andre feller vil man fange kun større dyr.

Man regner med at etter 4 uker med 1 felle pr 2kvm vil man fange 0,5-2% av bestanden.

Et helt annet spørsmål - hvordan opplever dere å ha skjeggkre? Er det psykisk terror som alle sier? Finner dere noen i sengene, i maten, i klærne etc.? Kravler de på veggene? Kravler de fort?

Beklager mange spørsmål :)

Anonymkode: 13b37...e54

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på Wirrum over.   Hvor mange og hvor fort skjeggkreene havner i limfellen varierer.  Vi har skjeggkre og har foreløpig ikke fått inn hjelp. Vi har satt ut limfeller, men mer på tilfeldige plasser vi føler de lever.  Jeg var sikker på at i den ene fellen ikke fungerte fordi den var tom, men plutselig så kom det en del inn i den.  Så det er vel en grunn til at man skal ha de ute i 4 uker. 

Når det gjelder opplevelsen av å ha skjeggkre, så er det egentlig ikke noe verre enn å få inn en maur eller noe annet som kommer krypende utenfra.  Så lenge man bor i hus så klarer man jo ikke å forhindre alt som kryper og kravler, selv om det hadde vært bedre uten :)  Man ser de heller ikke så ofte, og uten limfellene hadde jeg ikke visst at vi hadde så mange.  De er jo sky, og kravler fort så man ser dem sjeldent. 

Tror det verste var når jeg begynte å lese om det og man så alle oppslagene i avisene først da syns jeg det var ekkelt med tanke på verdien på huset.  Heldigvis har det begynt å roe seg, og jeg tror det vil bli mindre styr om de fremover.  Og de sprer seg jo veldig også i offentlige bygg. 

Anonymkode: fc0b7...1e5

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Henger meg på Wirrum over.   Hvor mange og hvor fort skjeggkreene havner i limfellen varierer.  Vi har skjeggkre og har foreløpig ikke fått inn hjelp. Vi har satt ut limfeller, men mer på tilfeldige plasser vi føler de lever.  Jeg var sikker på at i den ene fellen ikke fungerte fordi den var tom, men plutselig så kom det en del inn i den.  Så det er vel en grunn til at man skal ha de ute i 4 uker. 

Når det gjelder opplevelsen av å ha skjeggkre, så er det egentlig ikke noe verre enn å få inn en maur eller noe annet som kommer krypende utenfra.  Så lenge man bor i hus så klarer man jo ikke å forhindre alt som kryper og kravler, selv om det hadde vært bedre uten :)  Man ser de heller ikke så ofte, og uten limfellene hadde jeg ikke visst at vi hadde så mange.  De er jo sky, og kravler fort så man ser dem sjeldent. 

Tror det verste var når jeg begynte å lese om det og man så alle oppslagene i avisene først da syns jeg det var ekkelt med tanke på verdien på huset.  Heldigvis har det begynt å roe seg, og jeg tror det vil bli mindre styr om de fremover.  Og de sprer seg jo veldig også i offentlige bygg. 

Anonymkode: fc0b7...1e5

Takk for at du deler din erfaring! :) så dere har aldri opplevd å finne de i senger eller lignende? Ser at noen anbefaler å oppbevare alt av mat i lufttette bokser, er det nødvendig?

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Et helt annet spørsmål - hvordan opplever dere å ha skjeggkre? Er det psykisk terror som alle sier? Finner dere noen i sengene, i maten, i klærne etc.? Kravler de på veggene? Kravler de fort?

Beklager mange spørsmål :)

Vi oppdaget skjeggkre rett etter overtakelse, før vi flyttet inn. Vi har utsatt innflytting iallefall til kartleggingen er ferdig. Så vi vet egentlig ikke hvordan det er å leve med (ennå). Men vi kommer antakelig til å gjøre et forsøk og se hvordan det går. Håpet er jo at skjeggkreene i seg selv ikke skal plage oss så mye etter at bestanden er redusert. Men dersom man ønsker å holde bestanden så lav som mulig er det jo endel tiltak man må gjøre konstant, som gjør at det det blir litt mer jobb å bo i et "skjeggkrehus" (bl.a. jevnlig bekjemping med giftåte, hyppig støvsuging, senking av innetemperatur, oppbevaring av matvarer i plastbokser).

Når det gjelder å finne dem i sengen så kan man jo gjøre tiltak for å redusere sannsyligheten, ved å f.eks. bruke dobbeltsidig tape rundt sengebena slik at de ikke klarer å klatre opp uten å sette seg fast i klisteret. De kan jo klatre i taket og dette ned, så 100% sikker blir man ikke, men man kan iallefall redusere sannsynligheten. De trives visstnok også godt i rør til elektriske ledninger, så hvis man har taklampe-boks over sengen kan det også være en måte du kan få dem som sengekamerat.

Sjeggkre kan klatre på vegg, men vi har ikke sett det selv (men har ikke tilbragt veldig mange timer til sammen i huset ennå). Av de vi har sett så var det en som bare satt på en gulvlist og som ikke virket interessert i å stikke av. Den fanget vi. Andre igjen har pilt avgårde på gulvet veldig kjapt, men vi har klart å fange noen av dem også ved å sette et glass over dem.

Personlig synes jeg kreene er ganske uappetittlige. Men de er jo ikke farlige. Så når vi først er i denne situasjonen får vi se hvordan det går og om vi klarer å venne oss til dem etter at bestanden er redusert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...