Gå til innhold

Til foreldre, synes du barn trenger tanter og onkler i livet sitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

👆?

Eller tenker du at så lenge det er «kjernefamilien», besteforeldre og andre venner og bekjente så er ikke det så viktig? 

Anonymkode: ac8da...198

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god kontakt med mine søsken, og de er selvfølgelig en viktig del av barnas liv. Bare synd de ikke alltid har så mye tid til overs. 

Anonymkode: aa173...51b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer nær familie, jo bedre :) 

Men det forutsetter selvsagt at tantene og onklene er interessert i å være med barnet, er skikket og engasjerer seg for å leke med barnet. Dersom tanta og onkelen kun vil sitte på sofaen og si: «Så fint, Per» når de kommer på besøk en gang i halvåret så kan det kanskje være det samme :P 

Her har vi en onkel til barna som er mye sammen med de og leker med de, og en onkel og tante som leker fint med de -De to gangene i året de kommer på besøk :P 

Anonymkode: 0f433...b82

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt trenger de tanter og onkler i livet sitt. For oss, og for barna, er dette veldig viktige mennesker, søskenbarna likeså.

For min egen del kan jeg si at jeg hadde ikke vært den personen jegcer i dag uten tanter og onkler. De stilte opp når foreldre sviktet.

Anonymkode: 2c6e4...974

• Liker 3
Skrevet

Når det er en god og positiv kontakt, så ja. Når de viser liten interesse, så er det også greit. Vi har noen supertanter og superonkler, og noen vi omentrent aldri ser. Alt er ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til dere alle tre. Fint å få høre noen synspunkt. Da er det bare vår familie som er dysfunksjonell. Jeg har ingen barn selv, men mitt søsken og svigersøsken synes ikke tanter og onkler er viktige for de tar aldri kontakt, mens jeg må alltid være motoren og det orker jeg ikke i det lange løp. Og siden dere tre synes det var viktig så synes jeg synd på barna det gjelder som ikke «får lov» til å være med mer familie, rett og slett fordi foreldrene ikke gidder. 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Puny skrev:

Når det er en god og positiv kontakt, så ja. Når de viser liten interesse, så er det også greit. Vi har noen supertanter og superonkler, og noen vi omentrent aldri ser. Alt er ok. 

Takk for svar.

ts 

Skrevet

Med tanter og onkler kommer søskenbarn. I min familie så er det viktige personer, mine kusiner og fettere. Uten tanter og onkler så hadde jeg ikke hatt de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til dere alle tre. Fint å få høre noen synspunkt. Da er det bare vår familie som er dysfunksjonell. Jeg har ingen barn selv, men mitt søsken og svigersøsken synes ikke tanter og onkler er viktige for de tar aldri kontakt, mens jeg må alltid være motoren og det orker jeg ikke i det lange løp. Og siden dere tre synes det var viktig så synes jeg synd på barna det gjelder som ikke «får lov» til å være med mer familie, rett og slett fordi foreldrene ikke gidder. 

Ts 

Enig 

Anonymkode: 27e69...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen tanter og onkler i livet mitt. Jeg tror det viktgste er gode naboer og venner, samt evt besteforeldre. At det er noen voksne som ser barna og kommuniserer bra med dem. Tror det er mye mer viktigere enn evt blodsbånd. Når jeg tenker tilbake til min barndom er det følelsen av å ikke å bli sett som svir mest og som i dag har ført til at jeg sliter med mennesker.

Anonymkode: f8019...ab2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen tanter og onkler i livet mitt. Jeg tror det viktgste er gode naboer og venner, samt evt besteforeldre. At det er noen voksne som ser barna og kommuniserer bra med dem. Tror det er mye mer viktigere enn evt blodsbånd. Når jeg tenker tilbake til min barndom er det følelsen av å ikke å bli sett som svir mest og som i dag har ført til at jeg sliter med mennesker.

Kanskje du kunne hatt tanter og onkler i livet ditt hvis foreldrene dine hadde gjort mer for det? Ellers takk for svar. Jeg sliter med mennesker selv jeg når jeg ser hvordan mitt søsken og svigersøsken er. 

Ts

Skrevet

Jeg er vokst opp med en tante og onkel som tok oss med på ting som ikke foreldrene våre ville og i voksen alder har de vært der for oss.

det samme ønsker jeg for min datter. Jeg har en søster som liker å komme på besøk eller at vi møter henne på lekeplassen men det er ofte vi som spør. Søskene på hans side ser vi litt oftere. I hvert fall de som bor i samme by som oss. Og de har passet henne en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du kunne hatt tanter og onkler i livet ditt hvis foreldrene dine hadde gjort mer for det? Ellers takk for svar. Jeg sliter med mennesker selv jeg når jeg ser hvordan mitt søsken og svigersøsken er. 

Ts

Det vile ikke vært mulig med tanke på den store avstanden (pappa måtte flytte pga jobb) og fordi enkelte tanter og onkler ikke var helt gode i hodet. Vi hadde riktignok noens sjeldne besøk av noen få av de andre, men de falt fra grunnet dødsfall veldig tidlig.

Du vet, de sier at familie er de du velger selv. Ikke blodsbånd. Jeg tror det er noe i det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

skjønner god, dessverre :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet, de sier at familie er de du velger selv. Ikke blodsbånd. Jeg tror det er noe i det.

Joda, men det unskylder ikke all oppførsel uansett.

Skrevet

Jeg hadde ikke tanter og onkler i nærheten, men i ferien traff jeg dem og setter stor pris på dem. Mine søsken har jeg god kontakt med og de er en stor del av vårt liv. Jeg vet at både sønnen min og de setter stor pris på hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Er oppvokst med 5 tanter og 5 onkler. Og har utrolig masse fine minner sammen med alle sammen. Absolutt viktige!

Nå er jeg selv mamma, med nr2 på vei. Og våre barn er mye sammen med både besteforeldre, tanter og onkler ♡ Og jeg er selv mye sammen med min nevø ♡

Anonymkode: 48834...009

AnonymBruker
Skrevet

Setter pris de som vil stille opp, men skjønner de som ikke har så mye tid også. Jeg har et veldig nært forhold til min lillesøster. Hun bor langt unna og er opptatt med jobb og studier, men hun besøker oss hver ferie og noen helger i løpet av året. Hun elsker å være tante og når hun først er her koser hun og datteren min seg veldig sammen. Synes det er bra at de knytter et nært bånd og forhåpentligvis flytter lillesøster tilbake til hjembyen etterhvert. Selv har jeg vokst opp med en onkel og tante som hadde 3 voksne barn/tenåringer når jeg ble født. Har møtt dem et par ganger i året gjennom oppveksten og vi har ikke et spesielt nært forhold. Er helt greit for meg da det er det jeg er vant til og ikke føler noe savn over det

Anonymkode: 62086...e92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er oppvokst med 5 tanter og 5 onkler. Og har utrolig masse fine minner sammen med alle sammen. Absolutt viktige!

Nå er jeg selv mamma, med nr2 på vei. Og våre barn er mye sammen med både besteforeldre, tanter og onkler ♡ Og jeg er selv mye sammen med min nevø ♡

Anonymkode: 48834...009

:smilyblomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si til dine søsken at du ønsker mer kontakt med tantebarna dine TS?  Kan du ta initiativ til å gjøre noe med barna, for deg og barnas skyld?

jeg hadde ingen onkler og tanter som brydde seg om meg når jeg var lita, heller ingen andre voksne som så meg og som tok med med på ting. Dette er noe jeg virkelig har savnet i barndommen.

min erfaring er at det ikke alltid handler om blod- hvem som er i blodslekt. Det er ofte andre som man ikke hadde forventet som bryr seg om barna. Mine barn har 4 tanter og 2 onkler men bare den ene tanten er interessert i å bli kjent/bruke tid med barna mine..... derimot er det ei venninne av meg og søskenbarnet mitt som virkelig har tatt de under vingene og som bryr seg om dem :) det varmer

Anonymkode: e5e7b...24d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...