ErGlad Skrevet 17. april 2019 #41 Skrevet 17. april 2019 Jeg regner med at han tar opp nytt forbrukslån etter at du har betalt den ned og forventer at du rydder opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #42 Skrevet 17. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: er det billån som er gjelden opprinnelse ikke annet? Anonymkode: 1b7ae...53e Ja, kun det. ts Anonymkode: 3634a...e00 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #43 Skrevet 17. april 2019 2 minutter siden, Sosialt skrev: Jeg regner med at han tar opp nytt forbrukslån etter at du har betalt den ned og forventer at du rydder opp igjen. Kjenner du han? Kjenner du meg? Dette er et veldig enkelt spørsmål jeg stiller, se HI. Dette er ikke et spørsmål om kjærlighet og relasjoner, men om renter på et lån. Ikke et stort lån heller. Jeg finner meg et annet forum. ts Anonymkode: 3634a...e00
ErGlad Skrevet 17. april 2019 #44 Skrevet 17. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du han? Kjenner du meg? Dette er et veldig enkelt spørsmål jeg stiller, se HI. Dette er ikke et spørsmål om kjærlighet og relasjoner, men om renter på et lån. Ikke et stort lån heller. Jeg finner meg et annet forum. ts Det er ingen grunn til å bli provosert. Det kan være mulig at jeg kjenner deg og din mann. Jeg vet om dette, siden jeg har arbeidet med denne type problemstillinger tidligere i arbeidslivet. Slik at du har beskrevet det, vil han sannsynligvis ta opp et nytt lån og be deg ordne opp i det. Det er standard eksempel på starten på Luksusfellen livsstil. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #45 Skrevet 17. april 2019 Mannen min presterte å ta opp en del forbrukslån bak min rygg da han hadde en forferdelig periode psykisk. I en lang periode levde han på minimum og betalte ned på gjelda si. Etter en stund betalte jeg ned resterende sum, ordnet offisiell gjeldskontrakt og lot han betale tilbake lånet til meg isteden. Det jeg krevde var at han betalte meg samme rente som jeg mistet på å ikke lenger ha pengene stående på konto, og å ha fullt innsyn i hvor mye han fikk i lønn og hvor mye som gikk ut per måned mens dette pågikk. På en måte følte meg dum som "gjorde det enkelt for ham" og betalte ned gjelda hans. Samtidig så levde vi i fellesskap, og hans dårlige økonomi ble jo i praksis dårlig livskvalitet for meg. Redusert matbudsjett, ikke gjøre aktiviteter jeg liker å gjøre med ham osv. Så ja, det var litt surt, men definitivt verdt det. Når man lever i et samliv så er det jo ikke sånn at dette ikke påvirker deg også. Jeg syntes det er legitimt at du skal hjelpe ham å betale ned gjelda, men jeg syntes også han skal betale deg tilbake det du har betalt for ham når han er ferdig. Da slipper han i allefall de grove renteutgiftene (men han burde likevel betale deg en ekstra sum for at du har vært så generøs og hjulpet ham). Anonymkode: 21b10...a76 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #46 Skrevet 17. april 2019 Jøss! Er det ikke slitsomt å være så fordømte perfekte? Skal ikke mye til her, skjønner man, før man hiver samboer/ektefelle på dør. Anonymkode: 29ada...68d 3
petterm Skrevet 18. april 2019 #47 Skrevet 18. april 2019 Dere er gift. Hvis dere ikke har særeie i form av ektepakt så har dere vel juridisk sett felles økonomi? I så fall er det vel rent teknisk din gjeld også? Du fikk på en måte gjelden i gave fra din mann når dere gifta dere. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #48 Skrevet 18. april 2019 Jeg hadde hjulpet. Dere bor jo sammen. Men han trenger ikke nødvendigvis vite at du hjelper. Bare la han betale samme beløp i 2 år og la de pengene han betaler etter lånet er nedbetalt gå inn på en egen sparekonto til han. Jeg gjorde det med min mann. Etter 1 år hadde han nesten 70.000 på denne sparekontoen sin. Det var første summen han noensinne hadde klart å spare til seg selv. Anonymkode: 3d930...43f
Gjest O.G. Skrevet 18. april 2019 #49 Skrevet 18. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: han kommer aldri til å glemme deg, håper han gjør masse godt til deg tilbake. Tror han er veldig glad i deg. Anonymkode: 1b7ae...53e Det tror ikke jeg at han er, jeg tror han ser på TS som et come up. En mann som virkelig er glad i ei dame vil aldri la henne lide pga han har vært dum med penger.
Menchit Skrevet 18. april 2019 #50 Skrevet 18. april 2019 16 timer siden, Sosialt skrev: Det er ingen grunn til å bli provosert. Det kan være mulig at jeg kjenner deg og din mann. Jeg vet om dette, siden jeg har arbeidet med denne type problemstillinger tidligere i arbeidslivet. Slik at du har beskrevet det, vil han sannsynligvis ta opp et nytt lån og be deg ordne opp i det. Det er standard eksempel på starten på Luksusfellen livsstil. Det er snakk om et billån, ikke forbrukslån. Det er overhode ikke standard eksempel på Luksusfellen livsstil, hvordan du kommer frem til det er over min fatteevne.
Menchit Skrevet 18. april 2019 #51 Skrevet 18. april 2019 2 timer siden, O.G. skrev: Det tror ikke jeg at han er, jeg tror han ser på TS som et come up. En mann som virkelig er glad i ei dame vil aldri la henne lide pga han har vært dum med penger. Dette er jo gjeld han hadde fra før, itillegg vil hun "lide" mindre dersom hun hjelper ham siden de sparer ti tusenvis i renter, som jo påvirker begges økonomi. Så lenge de dokumenterer hva de gjør ser jeg ikke problemet. Det er ikke noe annet i det ta skriver som skulle tilsi at han har et overforbruk. Hva mener du er alternativet? Altså hva skal han gjøre for å skåne henne mest mulig? Gjelden er der allerede, så den må betales på ene eller andre måten. Og ts ønsker ikke skilsmisse, skal mannen gå likevel da, slik at hun ikke merker noe til gjelden?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #52 Skrevet 18. april 2019 Vel, jeg kom opp med en plan som gjør at vi bli kvitt gjelda hans på kun 4.7 måneder. Mitt bidrag vil være et lån på 20 000,- så han betaler meg tilbake 1500,- på i måneden. Her går ingen konkurs og jeg har ei bekymring mindre. Han med. Trist at så mange har så lite peiling på økonomi at de må hive mannen på dør på grunn av penger. ts Anonymkode: 3634a...e00 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #53 Skrevet 18. april 2019 2 timer siden, O.G. skrev: Det tror ikke jeg at han er, jeg tror han ser på TS som et come up. En mann som virkelig er glad i ei dame vil aldri la henne lide pga han har vært dum med penger. Noen må ha såra deg noe grusomt. Du må huske at ikke alle menn er ute etter å lure kvinner. Noen menn er skikkelige, snille og respektfulle. Jeg har en slik. Du kan også finne en om du åpner opp for at ikke alle menn er jævlige. Og det samme gjelder en god del av dere andre som har svart i denne tråden også. ts Anonymkode: 3634a...e00 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 18. april 2019 #54 Skrevet 18. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann har ei gjeld det tar 2 år å betale ned. Men om jeg bidrar og lar være å spare til pensjon og i fond, han kvitt den til jul. Jeg vil selvsagt skrive gjeldsbrev på beløpet. Han sparer MYE rente på dette, og jeg taper kanskje litt. Det jeg sparer meg mest for er bekymring og irritasjon. Vi må leve på et minimum mens dette betales ned. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 3634a...e00 Jeg slet økonomisk for mange år siden. Møtte en mann, han tok tak i gjelda mi, ryddet opp med tøffe gjeldsforhandlinger, slapp unna med halvparten. Han gav meg et fast beløp hver måned jeg kunne bruke på "tull", og resten av økonomien styrte han. Etter et par år, var jeg på beina igjen og klarte fint å spare penger hver måned. Måtte bare ha hjelp til å komme over gjeldskneika. Er slutt mellom oss nå, men er evig takknemlig for at han ryddet opp for meg. Det gjorde hele samlivet vårt mer likeverdig på en måte jeg også kunne takle fint, jeg følte meg ganske mindreverdig en periode. Så hadde min mann vært i din manns situasjon, hadde jeg hjulpet. Siden jeg også elsker min mann og vil bli gammel med ham. Hvis du har samme intensjoner, ville jeg helt klart fått ham på beina igjen. Regner med han har orden på økonomien ellers.
Gjest O.G. Skrevet 18. april 2019 #55 Skrevet 18. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen må ha såra deg noe grusomt. Du må huske at ikke alle menn er ute etter å lure kvinner. Noen menn er skikkelige, snille og respektfulle. Jeg har en slik. Du kan også finne en om du åpner opp for at ikke alle menn er jævlige. Og det samme gjelder en god del av dere andre som har svart i denne tråden også. ts Anonymkode: 3634a...e00 Denne fyren som var nedsylta i gjeld gikk inn i et forhold istedenfor å jobbe to jobber for å betale ned gjelden sin og du snakker om at noen har såret meg noe voldsomt.....
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #56 Skrevet 18. april 2019 Hadde hjulpet han med å betale ned. Tenker det er en del av det å være gift på godt og vondt. Anonymkode: 268a9...7d9 2
_popcorn_ Skrevet 18. april 2019 #57 Skrevet 18. april 2019 Så lenge det er kun dette ene lånet, og ikke masse tullete og ny gjeld, så ville jeg hjulpet. Da er det snakk om 5 måneder med litt trang økonomi, deretter står man mye friere. Alle kan gjøre en dum økonomisk avgjørelse, og man er ikke nødvendigvis økonomisk uansvarlig selv om man har ett gammelt og dumt lån... Slik jeg skjønner det så har han heller ikke motvilje til å betale ned selv, bare at det vil ta lengre tid... 5 måneder stopp i sparing til pensjon, for deretter ha mulighet til å spare det dobbelte er ikke noe problem. Så så lenge det er dette ene dumme gamle lånet og så lenge det er snakk om så kort tid, så ville jeg absolutt hjulpet. Hadde det vært ti ulike forbrukslån brukt på fest og tull, eller om det hadde vært snakk om å sette all sparing på pause i fem år, så hadde det vært noe helt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #58 Skrevet 18. april 2019 Siden dette er et økonomiforum, så la meg ta det økonomiske, ikke alt følelsesmessig dere har opplevd med eksene deres. Jeg har egen leilighet i byen. Min mann flyttet hit til meg, fra bygda, og hans bil var det ikke plass til, eller bruk for. Parkering her jeg bor koster 250 000,-. Altså vekk med bilen, og det sto igjen en rest (et meget uheldig bilkjøp, med et stort verditap) med en effektiv rente på 10.5%. Jeg ser ingen grunn til å utbrodere dette videre. Min mann har ALDRI hatt kredittkort, han har INGEN annen gjeld og han har ALDRI hatt betalingsanmerkninger. Men det han har er AAP på grunn av en arbeidsulykke, det vil si lav inntekt. Jeg har grei inntekt, men har ikke betalt ned nok på boliglånet til å kunne få tatt opp lån i banken med lavere rente, som også var noe jeg undersøkte mulighetene for. Så det vi gjør nå er å komme oss gjennom sommeren og to ferieturer vi skal på. Vi skal også sørge for at vi har det vi trenger til huset og det vi trenger av yttertøy til neste vinter. Frem til 1. september betaler han sine vanlige avdrag pluss 1000,-, og fra samme dato banker vi sammen ned rubbel og bit på 4.7 måneder. Vi regnet på dette sammen i går kveld og ga oss selv 2500,- til rent forbruk. Vi satte opp liste over hva vi ville bruke dette på, som kino, teater, konserter, litt vin og sånne ting. Vi har mer enn nok, og ingen av oss ofrer noe. Ikke jeg heller. Når disse 4.7 mnd har gått vil han betale inn 1500,- i mnd til meg, som jeg putter i fondsparinga mi (som skal gå til større felles bolig, da jeg sparer innad i ekteskapet). Jeg gleder meg til disse 4.7 månedene, og han gleder seg. Vi har lagt en plan for hva for gøy vi skal finne på de 2500,- og vi gleder oss til at han blir gjeldsfri. Det var en trivelig øvelsene. Jeg vil si takk til dere som minnet meg på at i et ekteskap drar man lasset sammen. Dere ga meg ei retning på hvordan jeg skulle legge opp dette. God påske til dere ts Anonymkode: 3634a...e00 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #59 Skrevet 19. april 2019 On 4/17/2019 at 7:07 PM, AnonymBruker said: Min mann har ei gjeld det tar 2 år å betale ned. Men om jeg bidrar og lar være å spare til pensjon og i fond, han kvitt den til jul. Jeg vil selvsagt skrive gjeldsbrev på beløpet. Han sparer MYE rente på dette, og jeg taper kanskje litt. Det jeg sparer meg mest for er bekymring og irritasjon. Vi må leve på et minimum mens dette betales ned. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 3634a...e00 Hva vil da hindre ham i å ta opp ny forbruksgjeld? Anonymkode: f5194...b47
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #60 Skrevet 19. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva vil da hindre ham i å ta opp ny forbruksgjeld? Anonymkode: f5194...b47 Har du i det hele tatt lest tråden? Anonymkode: 34666...c89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå