Gå til innhold

Hva hadde du gjort - min manns forbruksgjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Emmelise skrev:

Jo, man kan kredittsperre seg. Dermed flagges du hver gang noen kjører en kredittsjekk på deg. Noe de gjerne gjør før de eventuelt gir deg lån eller kredittkort.

Det betinger at han går med på det, så lenge han betaler og ikke har betalingsanmerkninger for han nye lån. Han kan føre sin ektefelle bak lyset når det måtte passe, slik er dette systemet skrudd sammen. Ille faktisk, men det er basert på tillit som alt annet, og når noen velger å begå svik? Da blir det slik. Da er det brudd som er eneste vei ut av det. Men har vedkommende gjeld? Da skal dette trekkes fra på felles eie! Det er jo egentlig helt absurd. Men jusssen er rimelig enkel på dette feltet. Da redder man seg bare om det er særeie inne i bildet.

Skrevet

Fortsett et forhold med noen som er som en unge når det kommer til penger, damer.....

Skrevet
25 minutter siden, Emmelise skrev:

Nedbetalingen er igang og mannen er forsåvidt letta over at han ikke behøver å tenke over økonomi igjen.

Jeg skjønner at man kvier seg, for man vil jo egentlig ikke at penger skal komme mellom en. Men hvis det vil øke livskvaliteten og deres generelle økonomiske tilstand  så er det forsåvidt en god investering.

Fy pokker, man skulle tro det var unger det var  snakk om :)  Det er menn som er slik, har sett noen slektninger drive på slik også. Kona overtar styringen :)  Men at man kan bli så forbannet dum? Bruke penger man ikke har? Det er så enkelt å forstå konsekvensen om man har et minimum av intellekt. Det bunner i at de gir blaffen, og at noen godtar det forstår jeg ikke. Du har tydeligvis bein i nesa, og tar styringen. Det står det respekt av, men mannen din burde tatt noen obligatoriske kurs i privatøkonomi :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Fy pokker, man skulle tro det var unger det var  snakk om :)  Det er menn som er slik, har sett noen slektninger drive på slik også. Kona overtar styringen :)  Men at man kan bli så forbannet dum? Bruke penger man ikke har? Det er så enkelt å forstå konsekvensen om man har et minimum av intellekt. Det bunner i at de gir blaffen, og at noen godtar det forstår jeg ikke. Du har tydeligvis bein i nesa, og tar styringen. Det står det respekt av, men mannen din burde tatt noen obligatoriske kurs i privatøkonomi :) 

Mennene slipper jo å ta ansvar når det er ei kjerring der som er så takknemlig for å ha ham i hus at hun til og med risikerer eiga privatøkonomi ved å være ilag med ham og hjelpe ham.....

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Fortsett et forhold med noen som er som en unge når det kommer til penger, damer...

Ha ha ha det er nå noen menn som har samme problem med sine koner også :)  Jeg hadde det en kort stund. Satte foten dønn ned og sa klart ifra. Skal du bruke penger du ikke har, er det ikke med meg som ektefelle. Jeg styrte all økonomi etter dette, og det gikk veldig bra. Hadde hun tatt opp kredittlån ville jeg  betalt det ut, og søkt skilsmisse. Det sa jeg klart ifra om også. Fordi dette er et svik ovenfor den tilliten man faktisk må ha ovenfor hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Skal jeg gifte meg igjen? Særeie særeie og atter særeie :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Fortsett et forhold med noen som er som en unge når det kommer til penger, damer.....

3 minutter siden, O.G. skrev:

Mennene slipper jo å ta ansvar når det er ei kjerring der som er så takknemlig for å ha ham i hus at hun til og med risikerer eiga privatøkonomi ved å være ilag med ham og hjelpe ham.....

Jeg kan ikke huske å ha beskrevet min manns personlighet. Eller min. Må du lage en slik diskusjon av dette også, at menn som ikke forsørger deg skal dumpes. Temmelig gammeldags spør du meg. ts

Anonymkode: 3634a...e00

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Han er sin fars sønn med alt det innebærer. Altså, kun når det kommer til økonomi heldigvis. Han er svært ulik sin far på alt annet.

Det er faktisk ganske vanlig i min familie at den ene parten har full økonomisk styring. Hos mine foreldre er det min mor som har styringen, men hun har også jobbet i bankvesenet i over 20 år mens han reiste rundt med jobben. Da er det bare naturlig at den som er "stasjonær" er den som holder styr på at huslån og regninger blir betalt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

Skal jeg gifte meg igjen? Særeie særeie og atter særeie :) 

Bortsett fra noen få skattefordeler er det egentlig ingen grunn til å gifte seg lenger. Vi lever i 2019. 

Anonymkode: 95e3f...185

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra noen få skattefordeler er det egentlig ingen grunn til å gifte seg lenger. Vi lever i 2019. 

Jaja, denne tråden sporet fullstendig av. Takk for de gode rådene jeg faktisk fikk. Jeg vet nå litt mer hva jeg bør gjøre. 

Lykke til med kjønnsdebatten og alt annet. ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en lignende problemstilling med min mann for et par år siden, og valgte å låne ham penger. Han har betalt meg ned igjen, og er godt i gang med sparing.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg hjalp ham; det han sparte i renter kan han nå investere i vår felles fremtid. Tanken min var at når jeg var villig til å gifte meg med ham så må jeg kunne stole på at han kan holde det han lover - også når det gjelder økonomi :) 

Anonymkode: 6dee7...b2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har ei gjeld det tar 2 år å betale ned. Men om jeg bidrar og lar være å spare til pensjon og i fond, han kvitt den til jul. Jeg vil selvsagt skrive gjeldsbrev på beløpet. Han sparer MYE rente på dette, og jeg taper kanskje litt. Det jeg sparer meg mest for er bekymring og irritasjon. Vi må leve på et minimum mens dette betales ned. Hva ville du ha gjort? 

Ikke hjelp han! Har lært at de pådrar seg bare ny gjeld igjen senere. Å hjelpe til, setter bare deg i økonomisk fare. Skulle hjelpe faren til litt barn mens vi var sammen og endte opp med gjeld selv. Han har vært bedre en periode før det sklei ut på nytt. 

Anonymkode: da259...fd7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke huske å ha beskrevet min manns personlighet. Eller min. Må du lage en slik diskusjon av dette også, at menn som ikke forsørger deg skal dumpes. Temmelig gammeldags spør du meg. ts

Tja, det høres likere ut enn å betale på ektemannens gammel moro.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja, denne tråden sporet fullstendig av. Takk for de gode rådene jeg faktisk fikk. Jeg vet nå litt mer hva jeg bør gjøre. 

Lykke til med kjønnsdebatten og alt annet. ts

Beklager det er ikke meningen å spore av. Du har fått mange gode råd syns jeg, og nå må du velge hvilket som passer best for deg. Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det min samboer ville jeg hjulpet så godt jeg kunne, sånn at vi ble kvitt skiten. 

Jeg er så dum at jeg ville nok ikke skrevet gjeldsbrev en gang. 

Anonymkode: d0400...39f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at prosessen med å karre seg ut av gjeldssuppen i seg selv kan være verdifull for mannen. Å «betale han fri» vil kunne gjøre at han tar hele prosessen mindre alvorlig og har et mer slepphendt forhold til penger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva lærer han av at du ordner opp for ham. Et gjeldsbrev er lite verdt om han ikke betaler tilbake, og det er ikke sikkert at han tar gjeld til deg like seriøst. 

Jeg brant meg på dette selv tidligere. Dekket et forbrukslån min mann hadde. Jeg har aldri fått pengene tilbake. Han synes det er ufint av meg å mase om de pengene. Jeg "trenger" dem jo ikke, og han har gjort sååå mye for meg opp gjennom årene også. Jeg kommer aldri til å få de pengene tilbake, og de skapte mye krangel mellom oss i flere år, til jeg ga opp. 

Vi har aldri hatt delt økonomi, og det er faktisk mye jeg kunne ha hatt lyst til å bruke de pengene på. 

Anonymkode: 10e4b...9f6

AnonymBruker
Skrevet

er det billån som er gjelden opprinnelse ikke annet? 

Anonymkode: 1b7ae...53e

AnonymBruker
Skrevet

enestående metode dere jobber strategisk igjennom det sammen. Betyr det at mannen din ikke har inntekt?

AnonymBruker
Skrevet

han kommer aldri til å glemme deg, håper han gjør masse godt til deg tilbake. Tror han er veldig glad i deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...