Gå til innhold

Hva hadde du gjort - min manns forbruksgjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har ei gjeld det tar 2 år å betale ned. Men om jeg bidrar og lar være å spare til pensjon og i fond, han kvitt den til jul. Jeg vil selvsagt skrive gjeldsbrev på beløpet. Han sparer MYE rente på dette, og jeg taper kanskje litt. Det jeg sparer meg mest for er bekymring og irritasjon. Vi må leve på et minimum mens dette betales ned. Hva ville du ha gjort? 

Anonymkode: 3634a...e00

Skrevet

Hvis det er gjeld på grunn av tankeløst overforbruk hadde jeg ikke bidratt. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, cassio skrev:

For at han skal lære tenker du? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har ei gjeld det tar 2 år å betale ned. Men om jeg bidrar og lar være å spare til pensjon og i fond, han kvitt den til jul. Jeg vil selvsagt skrive gjeldsbrev på beløpet. Han sparer MYE rente på dette, og jeg taper kanskje litt. Det jeg sparer meg mest for er bekymring og irritasjon. Vi må leve på et minimum mens dette betales ned. Hva ville du ha gjort? 

Du sier din mann, vil det si at dere er gift og han har tatt opp denne gjelden mens dere var gift?

Tjener han mer så han vil komme til å betale ned mer på fellesen siden? 

Det er en del ting som spiller inn på hva jeg hadde gjort.

Har du hatt noen glede av disse pengene? Har du vært med å bruke dem? Dette er viktige ting i forhold til hva jeg hadde gjort.

Anonymkode: 82a3b...a14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville dumpet han og heller valgt en mann jeg kunne levd livet til det fulle med.

Anonymkode: b28c2...123

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier din mann, vil det si at dere er gift og han har tatt opp denne gjelden mens dere var gift?

Tjener han mer så han vil komme til å betale ned mer på fellesen siden? 

Det er en del ting som spiller inn på hva jeg hadde gjort.

Har du hatt noen glede av disse pengene? Har du vært med å bruke dem? Dette er viktige ting i forhold til hva jeg hadde gjort.

Anonymkode: 82a3b...a14

Det ligger en rest igjen fra en større gjeld fra før vi traff hverandre. 

Nei, så langt er det jeg som tjener mest, og vil gjøre det i noen år fremover. 

Jeg har ikke hatt noe glede nei, bare irritasjon over at den er der. 

Ville dumpet han og heller valgt en mann jeg kunne levd livet til det fulle med.

Anonymkode: b28c2...123

Søke om skilsmisse er et råd jeg ikke tar i mot. 

ts

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det ligger en rest igjen fra en større gjeld fra før vi traff hverandre. 

Nei, så langt er det jeg som tjener mest, og vil gjøre det i noen år fremover. 

Jeg har ikke hatt noe glede nei, bare irritasjon over at den er der. 

Søke om skilsmisse er et råd jeg ikke tar i mot. 

ts

Hallo....... Han hadde gjeld før han møtte deg, og nå dette? Nei, som man reder, så ligger man. 

Hadde ikke hjulpet han å betale ned en eneste krone, samt forlangt å ha full kontroll på alle kontier. Han ville fått overført kun til betale ned lån, lommepenger og litt sparing. Resten hadde jeg tatt hånd om til hus og evt barn. Umyndiggjøring deluxe. 

Men jeg personlig hadde altså dumpa en slik fyr. Uten tvil. En tussete fyr som lager problemer som går utover flere enn seg selv er ikke noe å samle på.

Anonymkode: 95e3f...185

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at han skal lære tenker du? 

Fordi et voksent menneske må kunne ta ansvar for sin egen økonomi, og hvis det er noe han selv er skyld i får han også ta ansvaret for å betale gjelda si.

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, ilga skrev:

Nei. Dette er hans gjeld

Det er en sannhet med modifikasjoner om man er gift. Har man da felles eiendom hefter gjelden mannen tar opp ved den uansett. Da er det ikke lenger snakk om at det er "hans gjeld" juridisk. Det kan man bare ikke godta i et forhold! Sette foten ned og si klart ifra at dette betaler du! Om ikke ville jeg sett på det som et svik. Det er å føre ektefellen ut i elendigheten sammen med seg selv, ikke noen skal godta noe slikt.

• Liker 2
Skrevet

Løsningen ser ut til å være god, og får du alt dokumentert og signert slik at han ikke slipper unna å betale deg uavhengig av hvordan det går med dere til slutt så er det også vel og bra.

Så er spørsmålet hvordan han fikk den gjelden og hva kan gjøres for å forhindre at det skjer igjen slik at du ikke er nødt til å "trå til" enda en gang om 2 år.

Hvis du kan, alt er skriftlig og veldokumentert, og han tar imot vel og merke så er det forsåvidt bare å kjøre på.

Jeg har vært oppi en nesten liiiignende situasjon på mange måter. Mannen min er økonomisk inkompetent udugelig som har medført et par forbrukslån. Jeg har fått ham til å gi meg økonomisk fullmakt og full tilgang til nettbanken hans.
Nedbetalingen er igang og mannen er forsåvidt letta over at han ikke behøver å tenke over økonomi igjen.

Jeg skjønner at man kvier seg, for man vil jo egentlig ikke at penger skal komme mellom en. Men hvis det vil øke livskvaliteten og deres generelle økonomiske tilstand  så er det forsåvidt en god investering.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner om man er gift. Har man da felles eiendom hefter gjelden mannen tar opp ved den uansett. Da er det ikke lenger snakk om at det er "hans gjeld" juridisk. Det kan man bare ikke godta i et forhold! Sette foten ned og si klart ifra at dette betaler du! Om ikke ville jeg sett på det som et svik. Det er å føre ektefellen ut i elendigheten sammen med seg selv, ikke noen skal godta noe slikt.

Ikke sant. 

Disse rentekostnadene går jo utover meg også. Kjører vi på så har han/vi spart mye. Det er snakk om ti-talls tusen kroner. 

Hmm, jeg lurer på å bare gjøre det. Jeg får se litt hva dere skriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er gift og ellers har felles økonomi ville jeg ikke nølt. Det er jo noe som kommer dere begge tilgode, og om han vil betale deg tilbake etterhvert så kan du jo spare de pengene han betaler deg. Mannen min og jeg har hver våre kontoer, men tilgang til hverandres kontoer og betaler ting litt om hverandre. Jeg mener det er sånn det skal være om man er gift og har felles boliglån, barn osv. Man drar lasset sammen. 

Anonymkode: 7e922...5f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Emmelise skrev:

Løsningen ser ut til å være god, og får du alt dokumentert og signert slik at han ikke slipper unna å betale deg uavhengig av hvordan det går med dere til slutt så er det også vel og bra.

Så er spørsmålet hvordan han fikk den gjelden og hva kan gjøres for å forhindre at det skjer igjen slik at du ikke er nødt til å "trå til" enda en gang om 2 år.

Hvis du kan, alt er skriftlig og veldokumentert, og han tar imot vel og merke så er det forsåvidt bare å kjøre på.

Jeg har vært oppi en nesten liiiignende situasjon på mange måter. Mannen min er økonomisk inkompetent udugelig som har medført et par forbrukslån. Jeg har fått ham til å gi meg økonomisk fullmakt og full tilgang til nettbanken hans.
Nedbetalingen er igang og mannen er forsåvidt letta over at han ikke behøver å tenke over økonomi igjen.

Jeg skjønner at man kvier seg, for man vil jo egentlig ikke at penger skal komme mellom en. Men hvis det vil øke livskvaliteten og deres generelle økonomiske tilstand  så er det forsåvidt en god investering.

Godt svar. 

Gjelden fikk han da han ikke tok godt nok vare på bilen sin (som jeg forlangte solgt), slik at det står igjen på den. Han har aldri hatt kredittkort eller vanlige forbrukslån, og jeg har tatt over det meste når det kommer til vår økonomi. Den ser ganske bra ut, men det er denne ekle renta som plager meg. Jeg ser mørkt på å plages av den i 2 år til, når vi kan bli ferdig til jul. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dere er gift og ellers har felles økonomi ville jeg ikke nølt. Det er jo noe som kommer dere begge tilgode, og om han vil betale deg tilbake etterhvert så kan du jo spare de pengene han betaler deg. Mannen min og jeg har hver våre kontoer, men tilgang til hverandres kontoer og betaler ting litt om hverandre. Jeg mener det er sånn det skal være om man er gift og har felles boliglån, barn osv. Man drar lasset sammen. 

Anonymkode: 7e922...5f1

Ja, man gjør jo det. 

Jeg får sette meg ned å lage han et forslag til hurtig nedbetaling og et gjeldsbrev. ts

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kke sant. 

Disse rentekostnadene går jo utover meg også. Kjører vi på så har han/vi spart mye. Det er snakk om ti-talls tusen kroner. 

Hmm, jeg lurer på å bare gjøre det. Jeg får se litt hva dere skriver. 

Jo det er et juridisk faktum! Gjeld han tar opp hefter ved felles eiendom dere har sammen. Kan ikke han betale kommer kreditorene til å forlange pant i den eiendommen dere eventuelt har. Det var poenget mitt, så kan dere finne måter å løse dette på, og det hadde jeg forlangt. At han aldri igjen tok opp gjeld uten å snakke med deg, og at han betalte alt som dette måtte medføre av merkostnader på eventuelt felles eie. Jeg kjenner ikke til deres felles økonomi, så jeg skal ikke uttale meg om den spesifikke situasjonen.

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke behøvd tenkt på det, hadde hjulpet.

AnonymBruker
Skrevet

Litt sånn utenpå, men er det ikke mulig å sperre for mulighet til å oppta forbrukslån/kredittlån?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt sånn utenpå, men er det ikke mulig å sperre for mulighet til å oppta forbrukslån/kredittlån?

Jo, man kan kredittsperre seg. Dermed flagges du hver gang noen kjører en kredittsjekk på deg. Noe de gjerne gjør før de eventuelt gir deg lån eller kredittkort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Jo det er et juridisk faktum! Gjeld han tar opp hefter ved felles eiendom dere har sammen. Kan ikke han betale kommer kreditorene til å forlange pant i den eiendommen dere eventuelt har. Det var poenget mitt, så kan dere finne måter å løse dette på, og det hadde jeg forlangt. At han aldri igjen tok opp gjeld uten å snakke med deg, og at han betalte alt som dette måtte medføre av merkostnader på eventuelt felles eie. Jeg kjenner ikke til deres felles økonomi, så jeg skal ikke uttale meg om den spesifikke situasjonen.

Jeg eier alene. Han kjøper ikke så mye som en brus uten å snakke med meg først. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et problem. Han har aldri hatt kredittkort, og dette lånet skyldes en bil han ikke eier lengre. ts

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, cassio skrev:

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...