Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #1 Del Skrevet 21. april 2005 Noen som vet åssen regelverket er når det gjeler deling av utgifter til tannregulering? Og da snakker jeg naturligvis om barn det betales bidrag for, der mor og far ikke bor sammen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 21. april 2005 #2 Del Skrevet 21. april 2005 Jeg TROR at de utgiftene som trygdekontoret IKKE dekker for regulering (vet ikke hvor stor andel dette er) skal deles mellom foreldrene. Da på samme måten som bidraget - forholdsmessig etter inntekt. Spør på trygdekontoret - de burde i allfall vite det Sissi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 21. april 2005 #3 Del Skrevet 21. april 2005 Det er vanlig å dele dette - og det er også nedfelt i "Barneloven" § 67 andre ledd første punktum og forskrift om særtilskot § 1 første punktum – Særtilskudd [Endret 6/03, 3/04] Foreldrene kan pålegges særtilskudd til særlige utlegg som oppstår så lenge underholdsplikten varer. Særtilskudd kan pålegges etter at barnet har fylt 18 år dersom vilkårene for å fastsette bidrag utover fylte 18 år er oppfylt. Særtilskudd kommer i tillegg til det ordinære barnebidraget. Som eksempler kan vi nevne utgifter i forbindelse med konfirmasjon, utgifter til briller og tannregulering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #4 Del Skrevet 21. april 2005 Nå har jeg ringt til seks forskjellige trygdekontor, og ingen kan svare meg på dette. Det kom visstnok en ny lov om dette 29. mars i år, og det er slett ikke sikkert at far må dekke noe som helst av dette lengre. Men det er ganske utrolig at ingen kan svare, og at på samtlige trygdekontor sitter personen som muligens kan svare enten i møte, har ferie eller ikke er der annet enn mellom elleve og halv tolv........ *prøve litt til* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #5 Del Skrevet 21. april 2005 *nummer sju kan ikke svare* :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 21. april 2005 #6 Del Skrevet 21. april 2005 Har du prøvd lenger opp i systemet - dvs. rikstrygdeverket? Kan jo tenkes at de vet mer enn rundt om på de lokale trygdekontorene. Forøvrig syns jeg det er nokså uhørt at de ikke kan reglene godt nok til å svare - men det er meg da.... Men hva sier de om nytt regelverk - at dette IKKE skal deles lenger?!"? :o sykt i såfall regulering er jo en STOR utgiftspost Sissi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #7 Del Skrevet 21. april 2005 Har snakket med rådgivende tannleger både i Oslo og Akershus, pluss fire nye trygdekontor. INGEN KAN FAEN MEG SVARE !! Dette er helt utrolig!! Men den ene duden sa at han trodde å ha hørt noe kanskje litt om at far bare skal dekke en liten del, og bare dersom reguleringen er en medisinsk nødvendighet.... Når ble reggis en medisinsk nødvendighet?? Naturligvis med mindre tenna gnager høl i ganen.... Nei for ****, han Bondedott, som liksom skal sette familieverdier høyest, han får ikke min stemme, alt har jo blitt rasert etter at han kom til makta..... :evil: NÅ er jeg skikkelig irritert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #8 Del Skrevet 21. april 2005 Har snakket med rådgivende tannleger både i Oslo og Akershus! Altså på rikstrygdeverket........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #9 Del Skrevet 21. april 2005 Nordre Aker trygdekontor Jippi, jeg fikk svar!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #10 Del Skrevet 21. april 2005 Jeg leverte regningen på trygdekontoret.(bidragsfogd, som det het den gangen) medisinsk nødvendighet? Det får du erfare når du skal ha igjen av det offentlige. Den gang kom regningen til min datter på 18000. tr.k dekker 50% sto det,men de hadde et tak på 1200 kr. De fleste barn får regulering uten at det er medisinsk grunnlag. tanntekniker anbefaler og vi som foreldre Må jo gjøre som han sier. Det er noen få barn som får dekket alt, men da er det sykdom bak. bla åpen leppe/gane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 21. april 2005 #11 Del Skrevet 21. april 2005 .. og hva sa de da??? Er det slutt på delingen???? I så fall får jeg være glad for at min yngste nå er ferdig til sommeren .. og faren har betalt sin del .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #12 Del Skrevet 21. april 2005 De nye reglene har to hovedpunkter: 1. Mors og fars del regnes ut på samme måte som resten av barnebidraget. Det vil si etter sjettedelsregelen. Altså: Betaler mor 2/6 av underholdet og far 4/6 i bidrag, skal far betale 4/6 av reggis og mor 2/6 av reggis. 2. Den som skal ha ekstrabidraget, altså meg i dette tilfellet, må søke første gang på et skjema en får hos trygdekontoret. Videre må det søkes hver gang man får ny regning av tannlegen, ved at kopi av betalt regning sendes inn til trygdekontoret. Jaggu er de glad i papirarbeid......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 21. april 2005 #13 Del Skrevet 21. april 2005 Skjønner jeg har sluppet lettvint ... Vi betaler 50% hver. Har en "felleskonto" til sånne ting vi skal dele på - og betaler derfra - og så blir det lille som kommer i refusjon satt inn der. (Jeg må riktignok sende inn brev med kvittering av betalingen til trygdekontoret - men det er jo ikke så urimelig at de ikke refunderer noe før det er betalt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #14 Del Skrevet 21. april 2005 Min elsdste må kanskje ha briller, og HELT sikkert regulering da han er overbitt, MYE! Jeg tør ikke engang TENKE på å spørre faren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #15 Del Skrevet 21. april 2005 (Jeg må riktignok sende inn brev med kvittering av betalingen til trygdekontoret - men det er jo ikke så urimelig at de ikke refunderer noe før det er betalt). Så tungvindt, vi får regning direkte fra tannlegen, og der er trygdesatsen trukket fra før vi betaler........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. april 2005 #16 Del Skrevet 22. april 2005 De nye reglene har to hovedpunkter: 1. Mors og fars del regnes ut på samme måte som resten av barnebidraget. Det vil si etter sjettedelsregelen. Altså: Betaler mor 2/6 av underholdet og far 4/6 i bidrag, skal far betale 4/6 av reggis og mor 2/6 av reggis. 2. Den som skal ha ekstrabidraget, altså meg i dette tilfellet, må søke første gang på et skjema en får hos trygdekontoret. Videre må det søkes hver gang man får ny regning av tannlegen, ved at kopi av betalt regning sendes inn til trygdekontoret. Jaggu er de glad i papirarbeid......... Jeg ringte Trygdekontoret for en måned siden og da fikk jeg oppgitt de gamle reglene. Ante ikke engang at det skulle komme nye vedr. dette. Det betyr at dersom den ene ikke har bidragsevne så må den andre betale fullt ut. Jeg fikk også vite at regninger til konfirmasjon, tannregulering foreldes etter et år og man derfor ikke kan kreve at den andre skal betale sin del etter dette. Det betyr at jeg må dekke både konfirmasjon og tannregulering (min egenandel kommer på 15-18000 selv om Trygdekontoret dekker 75%). Faren til mine barn velger nemlig ikke å jobbe, men å leve på sosialen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 22. april 2005 #17 Del Skrevet 22. april 2005 Persille - det er sikkert ingen trøst - men du er ikke alene! Skulle ungen trenge briller/regulering eller velge å konfirmere seg så er det ikke snakk om at faren kommer til å bidra. Ikke med det heller..... Viser vel bare nok en gang hvor bisarrt regelverket er - mulighet for total økonomisk ansvarsfrasigelse fra den ene forelder.... Er veldig glad jeg har en jobb og lønn som gjør at vi klarer oss, bare passe på at jeg fortsetter med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #18 Del Skrevet 22. april 2005 Min elsdste må kanskje ha briller, og HELT sikkert regulering da han er overbitt, MYE! Jeg tør ikke engang TENKE på å spørre faren... Tør? overlat det til trygdekontor. Om barn har behov for briller.(sterkt) og er under ti år, så dekker vel tr.kontor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #19 Del Skrevet 22. april 2005 har vert igjennom konfirmasjon,regulering og andre store utgifter. leirskole,skoletur til utlandet. Og jeg hadde virkelig dårlig råd den gang. Det var en sann lettelse den dagen bidragsplikten til far opphørte. jeg følte lettelse. Slippe diskusjoner,offentlig kontorer og krangling med far som syns alt var unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2005 #20 Del Skrevet 22. april 2005 Jeg ringte Trygdekontoret for en måned siden og da fikk jeg oppgitt de gamle reglene. Ante ikke engang at det skulle komme nye vedr. dette. De nye reglene gjelder fra 29. mars, så de er helt ferske..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå