AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #1 Skrevet 17. april 2019 Da er vi i full gang i år også med fyllebråk, rølping og drikking til den store gullmedalje, høy dunkemusikk, tåpelige russeknuter og generelt ufyselig oppførsel fra enormt voksne 18- og 19-åringer som nesten er ferdige med videregående skole og skal feste som om det ikke var noen dag i morgen. Norge er eneste landet i hele verden med denne jallaskikken, barnslig ungdom som drikker over deres tåleevne og denne oppførselen forlenges av fylleturene de helt sikkert skal på de kommende somrene der de nok en gang skal skjemme ut Norge på europakartet der de tar seg til rette ovenfor lokal befolkning , og drikker og pisser ned reisedestinasjonene de drar til. I år er russen så ille at de virkelig binder opp politiets ressurser fordi de stadig må rykke ut og irettesette den fulle ungdommen som ikke greier å oppføre seg. Liv kan gå tapt, fordi politiet må bruke viktige ressurser på russepatruljer som ikke evner å oppføre seg. Dette har gått altfor langt. År etter år skal ungdom konkurrere i hvilket årskull som er de mest ytterliggående, stadig nye rekorder skal slås, både i form av sprø russeknuter og hvem som bruker mest penger på russebil og stort musikkanlegg. Nå må vi slutte med denne ukulturen. Ikke rart nordmenn har dårlig alkoholkultur når elevene ser frem til halvannen måned med fest , fyll og utagerende oppførsel før skoleåret og avsluttende eksamen er unnagjort. Nei, det holder ikke at dette er noe vi bare må akseptere hvert eneste år. Nå er det mer enn nok! Få bort dette tullet en gang for alle! https://www.dagbladet.no/nyheter/knut-ble-vekket-av-dette-klokka-530-i-dag/70980155https://www.dagbladet.no/nyheter/trekker-russelat-voldtekt-er-bra-ja-det-gjor-meg-glad/70979976https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet---vi-har-hatt-veldig-mye-russebrak-i-natt/70980920https://www.dagbladet.no/nyheter/4-timer-og-42-minutter-som-snudde-politiet-pa-hodet/70975948https://www.dagbladet.no/nyheter/kraftig-oppgjor-med-russen-etter-kaosnatt/70974931https://www.dagbladet.no/nyheter/politiets-alkoadvarsel-om-russen---kan-fa-fatale-konsekvenser/70973911 Anonymkode: ec8a6...cdb 12
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #2 Skrevet 17. april 2019 E N I G !!!!! Anonymkode: d8adf...b54 8
Vox_populi Skrevet 17. april 2019 #3 Skrevet 17. april 2019 Enig. Ei helg etter at skolegangen er helt over, hadde vært passende. 12
stenalina Skrevet 17. april 2019 #4 Skrevet 17. april 2019 Det hadde iallfall gått an å begrense det(en veldig god del) tenker nå jeg. 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 17. april 2019 #5 Skrevet 17. april 2019 Jeg husker selv jeg hadde det veldig gøy i russetiden. Jeg var edru, deltok omtrent ikke på fester, skrek ikke, var ikke innblandet i politet, lot det ikke gå utover skolearbeidet og forlanget ikke at lærerne skulle flytte heldagsprøver. Dumt hvis alt bråket skal ødelegge for de som bruker dressen til å feire, dele ut russekort og gjøre uskyldige knuter som ikke innebærer sex, fyll og slåssing.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #6 Skrevet 17. april 2019 2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg husker selv jeg hadde det veldig gøy i russetiden. Jeg var edru, deltok omtrent ikke på fester, skrek ikke, var ikke innblandet i politet, lot det ikke gå utover skolearbeidet og forlanget ikke at lærerne skulle flytte heldagsprøver. Dumt hvis alt bråket skal ødelegge for de som bruker dressen til å feire, dele ut russekort og gjøre uskyldige knuter som ikke innebærer sex, fyll og slåssing. Så var du en av veldig få. Dere som er "flinke piker" kan like gjerne gjøre det der hvilken som helst annen dag eller måned. Er møkk lei russen, holder meg våknen til langt ut på natt, og ender med å måtte ringe politiet gang på gang på gang. Hadde det gøy i russetiden jeg og, og jeg vsr en av "pøblene" selv, men det gikk hardt utover skolen. Ta heller den tette russefeiringen etter eksamen er ferdig. Anonymkode: fff48...475 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 17. april 2019 #7 Skrevet 17. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så var du en av veldig få. Dere som er "flinke piker" kan like gjerne gjøre det der hvilken som helst annen dag eller måned. Er møkk lei russen, holder meg våknen til langt ut på natt, og ender med å måtte ringe politiet gang på gang på gang. Hadde det gøy i russetiden jeg og, og jeg vsr en av "pøblene" selv, men det gikk hardt utover skolen. Ta heller den tette russefeiringen etter eksamen er ferdig. Anonymkode: fff48...475 Ja, personlig skulle jeg gjerne tatt russetida etter muntlig eksamen slik at jeg virkelig kunne følt på følelsen av at jeg var ferdig med skolen. For meg var eksamen viktigst. Likevel klarte jeg å ha det gøy med de nærmeste vennene mine med å stille til utstilling i butikkvinduer, spise kjeks og bade før 1 mai f.eks. Skjønner godt du er lei av å bli vekket på natta og måtte ringe politiet. Virker slitsomt.
Daniel123 Skrevet 17. april 2019 #8 Skrevet 17. april 2019 Slapp av, russ flest gjør ikke så mye av seg og har det bare gøy. Det er enkelt og greit kun skrekkeksemplene som havner på media. Jeg mener nå at livet er hardt nok som det er, og at russetiden kun er en kortvarig feiring som kun finner sted en gang i livet. La de ha det gøy mens livet enda er relativt enkelt og bekymringsløst. 11
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #9 Skrevet 17. april 2019 Russetiden burde innstrammes. Føler et totalforbud blir litt feil da russ er en del av den Norske kulturen, men russen begynner virkelig å miste total kontroll og har vist at de ikke kan oppføre seg. Det trenger virkelig ikke å være en hel mnd med null regler på noen ting! Anonymkode: 803d5...792 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #10 Skrevet 17. april 2019 3 minutter siden, Daniel123 said: Slapp av, russ flest gjør ikke så mye av seg og har det bare gøy. Det er enkelt og greit kun skrekkeksemplene som havner på media. Jeg mener nå at livet er hardt nok som det er, og at russetiden kun er en kortvarig feiring som kun finner sted en gang i livet. La de ha det gøy mens livet enda er relativt enkelt og bekymringsløst. Det er ikke bare skrekkeksemplene som er ille. Russen forstyrrer svært mange ved å spille høy musikk til alle døgnets tider. Selv bor jeg like ved en videregåendelærer og blir hvert år vekket av en russebil som skal være "morsom" ved å dundre høy musikk midt på natta rett utenfor oss. I tillegg så er det noe som skurrer når russen bruker eksamenstiden til å drikke seg full i stedet for å lese til eksamen. Ja, russetiden er bare en gang i livet. Men sånn kan man si om absolutt hver eneste dag i livet. Denne dagen her får du aldri tilbake. De som er russ får uendelig med nye muligheter til å drikke seg fulle og feste på. De er 18 år, det lovlige alkohollivet har så vidt begynt. Om de begynner å studere så får de på ny russetid allerede i august etter sommerferien ved skolestart. For omtrent alle studier starter nå med enormt alkoholforbruk og mye støy. Synes det er flott at ungdommen får feire at de er ferdig med skolen. Men det får de gjøre når de faktisk er ferdig og ikke halvannen måned før det er slutt. Da har de to måneders sommerferie før studiene starer om de velger å studere. Anonymkode: 196fb...c85 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #11 Skrevet 17. april 2019 Latterlig at de får holde på fra før påske(!!) til 17 mai. En uke hadde vært helt flott. Anonymkode: cd7f2...bfc 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 17. april 2019 #12 Skrevet 17. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Latterlig at de får holde på fra før påske(!!) til 17 mai. En uke hadde vært helt flott. Anonymkode: cd7f2...bfc Vi startet rundt 30 april. I år er de ekstremt tidlig ute ja!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #13 Skrevet 17. april 2019 La nå russen få holde på. Anonymkode: 256a3...37b 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #14 Skrevet 17. april 2019 Noen russ ødelegger for de fleste russene.. Jeg festa omtrent ikke i russetiden min for noen få år tilbake, så jeg var ikke ille, de fleste andre jeg kjente heller var ikke ille Anonymkode: bfbe4...39e 1
Daniel123 Skrevet 17. april 2019 #15 Skrevet 17. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare skrekkeksemplene som er ille. Russen forstyrrer svært mange ved å spille høy musikk til alle døgnets tider. Selv bor jeg like ved en videregåendelærer og blir hvert år vekket av en russebil som skal være "morsom" ved å dundre høy musikk midt på natta rett utenfor oss. I tillegg så er det noe som skurrer når russen bruker eksamenstiden til å drikke seg full i stedet for å lese til eksamen. Ja, russetiden er bare en gang i livet. Men sånn kan man si om absolutt hver eneste dag i livet. Denne dagen her får du aldri tilbake. De som er russ får uendelig med nye muligheter til å drikke seg fulle og feste på. De er 18 år, det lovlige alkohollivet har så vidt begynt. Om de begynner å studere så får de på ny russetid allerede i august etter sommerferien ved skolestart. For omtrent alle studier starter nå med enormt alkoholforbruk og mye støy. Synes det er flott at ungdommen får feire at de er ferdig med skolen. Men det får de gjøre når de faktisk er ferdig og ikke halvannen måned før det er slutt. Da har de to måneders sommerferie før studiene starer om de velger å studere. Anonymkode: 196fb...c85 Ja, jeg ser jo den. Russen kan være ekstremt barnslige og hensynsløse med henblikk på musikk og sånn. Jeg har jo selv vært russ for mangfoldige år siden, og husker lydnivået var latterlig høyt. Jeg synes russetiden har gått for langt, og burde innstrammes - men ikke forbys. Russetiden begynner alt for tidlig, og den blir bare tidligere og tidligere (russeferingen begynte opprinnelig én uke før 17. mai, hvis jeg husker riktig). Skolene bør også gis tydelige retningslinjer over hvordan de skal håndtere russetiden og russ, og få økt myndighet til å slå ned på uro som foregår på skolen. Jeg husker for eksempel at vi hadde vannkrig på skolen vår; det var gøy der og da, men for vaskepersonalet var det nok ikke særlig gøy. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #16 Skrevet 17. april 2019 Hadde det veldig artig da jeg var russ for 18 år siden, drakk og styrte på. Men vi hadde en slags respekt for andre mennesker og resten av samfunnet rundt oss uavhengig av at vi skulle feste. Noen rød-russ i kullet vårt hadde allikevel gått for langt, og dynket noen yngre elever med vann. Det ble sponhelvete av det. Til sammenligning med dagens russ ville noe sånt vært lommerusk. Syns det har tatt helt av, både med festing, bråk, oppførsel og pengebruk. Anonymkode: a289a...b94 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #17 Skrevet 17. april 2019 De blir strengt tatt bare verre og verre for hvert eneste år. I flere år har det vel vært rundt 17-18. april de har startet? I år startet de i hvertfall rundt 1. april.... Det logiske hadde jo vært at de faktisk feiret den fra rundt 20.06 , da er de jo ferdige med skolen. Burde vært om sommeren, da er også flere bortreist og slipper unna dette tullet. Vi må få mer struktur rundt dette tullet, de burde (i første omgang) kun holdt festingen på avgrensede områder som f.eks Tryvann, etc. Men de er jo over alt. Anonymkode: ec8a6...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #18 Skrevet 18. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare skrekkeksemplene som er ille. Russen forstyrrer svært mange ved å spille høy musikk til alle døgnets tider. Selv bor jeg like ved en videregåendelærer og blir hvert år vekket av en russebil som skal være "morsom" ved å dundre høy musikk midt på natta rett utenfor oss. I tillegg så er det noe som skurrer når russen bruker eksamenstiden til å drikke seg full i stedet for å lese til eksamen. Ja, russetiden er bare en gang i livet. Men sånn kan man si om absolutt hver eneste dag i livet. Denne dagen her får du aldri tilbake. De som er russ får uendelig med nye muligheter til å drikke seg fulle og feste på. De er 18 år, det lovlige alkohollivet har så vidt begynt. Om de begynner å studere så får de på ny russetid allerede i august etter sommerferien ved skolestart. For omtrent alle studier starter nå med enormt alkoholforbruk og mye støy. Synes det er flott at ungdommen får feire at de er ferdig med skolen. Men det får de gjøre når de faktisk er ferdig og ikke halvannen måned før det er slutt. Da har de to måneders sommerferie før studiene starer om de velger å studere. Anonymkode: 196fb...c85 Da ringer man ganske enkelt politiet, som da gir advarsel eller inndrar stereoanlegg/lydanlegg hvis de ikke tar tidligere advarsel til etterretning, så da kan jo russen velge selv. Generelt syntes jeg ikke det at noen bråker er nok til at man skal begrense russefeiringen for resten; for jo, det er faktisk de som bråker som er i mindretall. Den store russemassen oppfører seg greit, og mange har ikke en gang bil. Nå begynner det å bli noen år siden vi selv var russ, men vi hadde ikke engang russebil, men hadde en super russeperiode likevel, til tross for at vi ikke gadd å investere mye i leie eller kjøp av PA anlegg med evne til å vekke halve nabolaget. Og de fleste andre vi kjente, som hadde bil, hadde moderate lydanlegg og annet, det er faktisk ikke så mange i det store og hele som er med på de største bussene/bilene som bråker mest. Hvor mye man drikker og fester er jo opp til hver enkelt. Man kan kanskje skylde på at man ikke kunne si nei siden resten av gutta eller jentene festet hele tiden og man ikke kunne være noe dårligere, men i bunn og grunn er man 18-19 år under russetiden og har ansvar for seg selv. Det er jo synd om man ødelegger helt for seg selv på innspurten av videregående, men det er et eget, selvstendig valg, russetid eller ei. Og består man ikke, eller får så dårlige karakterer at man ikke kan bruke det til høyere utdanning, så må man selv ta konsekvensen av det og eventuelt ta opp fag, eller finne seg en jobb. Eller feste med måte. Det er ikke helt sammenlignbart. Russetiden er unik med tanke på at man aldri vil være der at man er ferdig med videregående igjen, og en vil sannsynligvis aldri ha tilsvarende mulighet til å tilbringe en periode med sosialt samvær med venner og mange av de man har gått i klasse med. Etter VGS går svært mange til hvert sitt, noen begynner å jobbe, mens andre skal videre til studier, så jeg syntes russen skal ta vare på tida si sammen. Det er heller ikke så enkelt for alle å heller feire om sommeren, for da skal man gjerne ha en sommerjobb og/eller bruke tida på flytting til studiested. Anonymkode: 59b66...c03 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #19 Skrevet 18. april 2019 16 timer siden, Daniel123 skrev: Slapp av, russ flest gjør ikke så mye av seg og har det bare gøy. Det er enkelt og greit kun skrekkeksemplene som havner på media. Jeg mener nå at livet er hardt nok som det er, og at russetiden kun er en kortvarig feiring som kun finner sted en gang i livet. La de ha det gøy mens livet enda er relativt enkelt og bekymringsløst. Ikke her i byen. De færreste hendelsene havner i avisa, men det er helt jævlig her Nå har vi hatt 2 netter på rad hvor vi ikke får sove. Man hører ikke bare bassen fra russebussene, nei det er som om de står midt i leiligheten og spiller. Vinduene rister så hardt at jeg har bokstavelig talt vært redd for at de vil knuse. Dette begynte de med for 4 uker siden. Men i starten varte det bare 10 min, 20 min osv, men nå holder de på gjennom hele natten. Jeg har fått flasker og ølbokser kastet inn i hagen. Den ene traff bilen min som står inne i gårdsplassen. Sånn er hverdagen for oss her hvor jeg bor. Hvert. Eneste. År. I minimum 1,5 mnd Det som havner i avisene her er om de har begått alvorlige lovbrudd osv...noe som skjer relativt ofte man hører sjeldent om de konstante plagene på hverdagsbasis Anonymkode: 7dfe7...b4c 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 18. april 2019 #20 Skrevet 18. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke her i byen. De færreste hendelsene havner i avisa, men det er helt jævlig her Nå har vi hatt 2 netter på rad hvor vi ikke får sove. Man hører ikke bare bassen fra russebussene, nei det er som om de står midt i leiligheten og spiller. Vinduene rister så hardt at jeg har bokstavelig talt vært redd for at de vil knuse. Dette begynte de med for 4 uker siden. Men i starten varte det bare 10 min, 20 min osv, men nå holder de på gjennom hele natten. Jeg har fått flasker og ølbokser kastet inn i hagen. Den ene traff bilen min som står inne i gårdsplassen. Sånn er hverdagen for oss her hvor jeg bor. Hvert. Eneste. År. I minimum 1,5 mnd Det som havner i avisene her er om de har begått alvorlige lovbrudd osv...noe som skjer relativt ofte man hører sjeldent om de konstante plagene på hverdagsbasis Anonymkode: 7dfe7...b4c Så utrolig irriterende! Respektløst også å spille så høy musikk hele natta. Akkurat det burde være forbudt, samt hærverk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå