Iva Skrevet 17. april 2019 #1 Skrevet 17. april 2019 Jeg vurderer å kjøpe en leilighet i nytt prosjekt hvor det er innskudd på 40% av kjøpesummen og resten er fellesgjeld. Har noen av dere kjøpt noe sånt eller vet hvordan det fungerer. Holder det at man har de 40% på konto, altså hele innskuddet med omkostninger på komto eller er det vanlig at utbygger/ selger krever finansieringsbevis for både innskuddet og fellesgjeld. Om man kjøper noe sånt via vanlig eiendomsmegler så krever de kun bekreftelse på at man har innskuddet. Men OBOS og event andre utbyggere: hva krever de?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #2 Skrevet 17. april 2019 Om du skal låne deler av de 40% vil banken bry seg om størrelsen på fellesgjelda før de kan si om de vil gi lån. Har du de på konto er det bare å kjøpe (gitt at du selv ser at du klarer å betjene løpende utgifter, sånn for din egen del). Anonymkode: 57eb4...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #3 Skrevet 17. april 2019 Husk å undersøke betingelsene for fellesgjelden. Ofte er det svært lang løpetid på fellesgjeld, og det kan fort bli dyrt. Har du regnet på hvordan felleskostnadene stiger de neste årene ? Anonymkode: 5aa33...83d 2
Iva Skrevet 17. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2019 Der er 40 års løpetid på fellesgjelden og 5 års avdragsfrihet. Jeg har hele innskuddet selv, ja. Og det er 40% av kjøpesummen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #5 Skrevet 17. april 2019 Jeg har enda ikke møtt en utbygger som krever at kjøper skal ha en sum tilsvarende fellesgjelden stående på konto. Men, snakk med den som er oppgitt som prosjektansvarlig/salgsansvarlig. Be om å få nedbetalingsplanen for fellesgjelden knyttet til de ulike leilighetstypene. Og husk at som regel er de første 5 årene avdragsfrie, så økningen i fellesutgiftene det 6. året blir som regel merkbar. Om du skal låne noe av de 40% så vil banken interessere seg for fellesgjelden siden de regner på hva du har råd til å betale. Det er altså et pluss også overfor banken om du har hentet inn nedbetalingsplanen Anonymkode: 8b149...b8c 1
Iva Skrevet 17. april 2019 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2019 Tusen takk! Jeg har de 40% , så trenger ikke låne noe av innskuddet. Men da vet jeg at når jeg har de på konto så skal de ikke kreve finansieringsbevis for alt inkl fellesgjelden. Skjønner egentlig at det ville vært rart siden fellesgjelden er allerede finansiert for borettslaget. Bare lurte på hvordan det var. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #7 Skrevet 17. april 2019 3 timer siden, Iva skrev: Tusen takk! Jeg har de 40% , så trenger ikke låne noe av innskuddet. Men da vet jeg at når jeg har de på konto så skal de ikke kreve finansieringsbevis for alt inkl fellesgjelden. Skjønner egentlig at det ville vært rart siden fellesgjelden er allerede finansiert for borettslaget. Bare lurte på hvordan det var. Jeg vil likevel sterkt anbefale deg å hente informasjonen om hvordan fellesutgiftene er satt opp til å endre seg. Spesielt det 6. året når borettslaget skal begynne å betale avdrag på gjelden sin i tillegg til renter. De første 5 årene betaler borettslaget som regel bare renter. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men, snakk med den som er oppgitt som prosjektansvarlig/salgsansvarlig. Be om å få nedbetalingsplanen for fellesgjelden knyttet til de ulike leilighetstypene. Og husk at som regel er de første 5 årene avdragsfrie, så økningen i fellesutgiftene det 6. året blir som regel merkbar. Å se hvordan fellesutgiftene vil utvikle seg gir deg en verdifull oversikt som er gull verd å ha! Anonymkode: 8b149...b8c 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #8 Skrevet 17. april 2019 7 timer siden, Iva skrev: Jeg vurderer å kjøpe en leilighet i nytt prosjekt hvor det er innskudd på 40% av kjøpesummen og resten er fellesgjeld. Har noen av dere kjøpt noe sånt eller vet hvordan det fungerer. Holder det at man har de 40% på konto, altså hele innskuddet med omkostninger på komto eller er det vanlig at utbygger/ selger krever finansieringsbevis for både innskuddet og fellesgjeld. Om man kjøper noe sånt via vanlig eiendomsmegler så krever de kun bekreftelse på at man har innskuddet. Men OBOS og event andre utbyggere: hva krever de? Ingen boliger under bygging, når du er førstekjøper av boligen/leiligheten krever vel at du skal betale inn hele din del av innskuddet før prosjektet er ferdigstillet? Vanligvis er 200 000 eller litt mer det du betaler i håndpenger ved kontraktinngåelse. Resten ved overtakelse. Vanlig i OBOS. Har boligen et innskudd på 40 % av kjøpesummen og resten et fellesgjeld, så trenger ikke du snakke med banken om noe som helst dersom du har dine 40 % på bok. Det er fordelene med de lave innskuddene. Men du må jo selv påse at du kan leve med og betale når renter og avdrag skal betales ned over felleskostnadene. Forutsetningen er at du er første kjøper til boligen. Ved videresalg av nye prosjekter så kaltes kontraktsalg (tror jeg det heter), da må du ha finansiering på hele boligens verdi i orden. Anonymkode: 15c59...cd5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #9 Skrevet 18. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du skal låne deler av de 40% vil banken bry seg om størrelsen på fellesgjelda før de kan si om de vil gi lån. Har du de på konto er det bare å kjøpe (gitt at du selv ser at du klarer å betjene løpende utgifter, sånn for din egen del). Anonymkode: 57eb4...3ce 40 års løpetid høres veldig dyrt ut. Jo lengre tid på å nedbetale, jo dyrere blir lånet. Er det mulig å nedbetale noe av fellesgjelden for de som ønsker det (IN-ordning) ? Hva er renten på dette lånet, er den fast eller flytende ? Ikke se deg blind på lavt innskudd. Med 40 års nedbetaling av lånet blir boligen raskt flere 100 000 tusen dyrere enn det du ser på papiret nå. Anonymkode: 5aa33...83d 1
Iva Skrevet 18. april 2019 Forfatter #10 Skrevet 18. april 2019 Takk! Det er inn- ordning, så man kan betale gjelden raskere samt at det er sikringsfond. Renten er flytende og 2,25% nå men kan gå opp. Det er OBOS. Nå fikk jeg høre fra dem at de likevel på noen prosjekter krever finansieringsbevis på hele kjøpesummen selv om de markedsfører innskudd som egenkapital som man må skaffe selv og fellesgjeld som ordnes av borettslaget. Det må i så fall være misvisende markedsføring av dem tenker jeg. Er det lov?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå