Chiyo Skrevet 17. april 2019 #1 Skrevet 17. april 2019 I Norge må man si ja for å bli organdonor for at man skal kunne bruke organene til en person ved dødsfall. Du kan ha et donorkort eller en app på telefonen slik at man kan se at en person er organdonor, men det er sikkert mange som ikke er imot organdonasjon som ikke har sagt ja. Det er det alltid. I flere land er man nå automatisk organdonor med mindre man har gitt beskjed om at man ikke ønsker dette. Er ikke dette mye bedre? Hvis alle er automatisk organdonor, så vil vi kunne redde flere liv. De som ikke ønsker å redde liv kan heller gi beskjed om det. Man har fremdeles rett til å bestemme over egen kropp, men isteden for at vi må passe på at vedkommede er organdonor, så må folk gi beskjed om de ikke vil være det. 16
A-hunter Skrevet 17. april 2019 #2 Skrevet 17. april 2019 Nei, det burde vi ikke - det er ren galskap. Man eier sin egen kropp selv om man er død eller døende. Den enkeltes kropp er ikke et vandrende delelager "noen" bare kan høste av som de vil i gitte situasjoner. Det er en form for tenking som ikke hører hjemme i noe samfunn, en slags helhetstenking der noen med myndighet fra "staten" kan fordele kroppsdeler? Det er jo en sinnsyk og altovergripende tanke og idè. Jeg er født fri og jeg dør fri. At jeg tilfeldigvis blir født innenfor en nasjon eller stat gir ikke denne staten myndighet over, krav på, rett til, eller på annen måte noen form for tilgang på min kropp eller mine kroppsdeler. At noen, med all grad av frivillighet, er villig til å være donor er selvsagt flott. Men noe pålagt og automatisk plikt skal og kan dette aldri bli. 8
Gjest Juks Skrevet 17. april 2019 #3 Skrevet 17. april 2019 (endret) Det skulle vært slik at er du ikke registrert som donor selv, så har du heller ikke mulighet til å motta organer fra andre hvis du selv trenger det. Dem som da ikke ønsker å være et vandrende delelager for andre, kan heller ikke forvente at andre gjør dette for dem. I tillegg får dem som er donorer raskere tilgang på organer, ettersom dem som ikke ønsker dette allerede er silt bort. En slags åpen tvang situasjon, der mange kun tenker på det som faktisk er og føles riktig. Endret 17. april 2019 av Juks
Chiyo Skrevet 17. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2019 7 minutter siden, A-hunter skrev: Nei, det burde vi ikke - det er ren galskap. Man eier sin egen kropp selv om man er død eller døende. Den enkeltes kropp er ikke et vandrende delelager "noen" bare kan høste av som de vil i gitte situasjoner. Det er en form for tenking som ikke hører hjemme i noe samfunn, en slags helhetstenking der noen med myndighet fra "staten" kan fordele kroppsdeler? Det er jo en sinnsyk og altovergripende tanke og idè. Jeg er født fri og jeg dør fri. At jeg tilfeldigvis blir født innenfor en nasjon eller stat gir ikke denne staten myndighet over, krav på, rett til, eller på annen måte noen form for tilgang på min kropp eller mine kroppsdeler. At noen, med all grad av frivillighet, er villig til å være donor er selvsagt flott. Men noe pålagt og automatisk plikt skal og kan dette aldri bli. Men det jo ikke plikt. Du kan alltid resevere det mot det. Poenget er at de som ikke ønsker å gi organer må si ifra, fordi når en person først dør er tid kostbart når det kommer til organer. Man må finne ut så fort som mulig om personen er organdonor slik at de kan gi de til mennesker som trenger den. Tenk hvor mange som står i kø for å få en nyre, en lunge, eller et hjerte. Det er så bortkastet hvis et menneske dør, og aldri ga beskjed om at de ville være donor, selv om de ikke var imot det. 7
Chiyo Skrevet 17. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2019 7 minutter siden, Juks skrev: Det skulle vært slik at er du ikke registrert som donor selv, så har du heller ikke mulighet til å motta organer fra andre hvis du selv trenger det. Dem som da ikke ønsker å være et vandrende delelager for andre, kan heller ikke forvente at andre gjør dette for dem. I tillegg får dem som er donorer raskere tilgang på organer, ettersom dem som ikke ønsker dette allerede er silt bort. En slags åpen tvang situasjon, der mange kun tenker på det som faktisk er og føles riktig. Skjønner tankegangen, men vi kan ikke tenke sånn. Man skal redde liv om det er mulig, uansett hvem det er. Dessuten er det ikke alle som kan være organdonor. 4
Gjest Juks Skrevet 17. april 2019 #6 Skrevet 17. april 2019 Akkurat nå, Chiyo skrev: Skjønner tankegangen, men vi kan ikke tenke sånn. Man skal redde liv om det er mulig, uansett hvem det er. Dessuten er det ikke alle som kan være organdonor. Nei når dem ikke har mulighet til å være organdonor er det noe annet. Da må disse havne på en frikvote. Men når det er slik at du ønsker å eie din egen kropp, og ikke ønsker å frigi organer for å la andre få leve videre når du selv er død, så synes jeg det er feil at disse skal prioriteres når organer deles ut. Det er organkø. Håpløst at folk som ikke ønsker å være det selv, skal få juble hemningsløst når dem mottar et selv. Valg om å motta organer sier dem ja til når dem selv melder seg opp som donor. Dermed: å motta organer blir da også et valg man tar selv. Så får dem som ikke ønsker dette av rein stahet, bare vente - eventuelt havne nederst på en reserveliste. Prioriteringen bør være dem som selv ønsker å bidra.
A-hunter Skrevet 17. april 2019 #7 Skrevet 17. april 2019 1 minutt siden, Chiyo skrev: Men det jo ikke plikt. Du kan alltid resevere det mot det. Poenget er at de som ikke ønsker å gi organer må si ifra, fordi når en person først dør er tid kostbart når det kommer til organer. Man må finne ut så fort som mulig om personen er organdonor slik at de kan gi de til mennesker som trenger den. Tenk hvor mange som står i kø for å få en nyre, en lunge, eller et hjerte. Det er så bortkastet hvis et menneske dør, og aldri ga beskjed om at de ville være donor, selv om de ikke var imot det. Det er jo en plikt hvis man aktivt må reservere seg mot det. Noe nærmere å si at "kroppen din egentlig tilhører Staten, men du kan få beholde delene inntil noen andre trenger dem mer" er det ikke mulig å komme. Men det er altså ikke riktig. Hver eneste kropp tilhører den enkelte - ikke fellesskapet. Selv om andre kunne få nytte av en nyre, lunge eller hjertet. Vil noen dele i gitte situasjoner? Flott! La dem registrere seg (det holder til og med å ha sagt det). Jeg skjønner at tanken er drevet ut av godhet og omtanke, men det at våre kropper inngår i en slags levende logistikkløsning er hinsides enhver form for et individs rett til å leve og dø som seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #8 Skrevet 17. april 2019 Nei, det syns jeg er en dårlig ide. Det finns mange som ikke kan være donor pga sykdom, medisiner osv. Så da tapte en tid på å begynne å undersøke det i stedet for at det fanns et donorkort og alt var klart fra før. Av samme grunn kan det heller ikke være sånn at om en ikke er donor så kan en ikke motta organer selv. Leger skal redde liv og da kan de ikke si " nei, hen er ikke donor så hen lar vi dø" Anonymkode: 2470f...05d 1
Gjest Juks Skrevet 17. april 2019 #9 Skrevet 17. april 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det syns jeg er en dårlig ide. Det finns mange som ikke kan være donor pga sykdom, medisiner osv. Så da tapte en tid på å begynne å undersøke det i stedet for at det fanns et donorkort og alt var klart fra før. Av samme grunn kan det heller ikke være sånn at om en ikke er donor så kan en ikke motta organer selv. Leger skal redde liv og da kan de ikke si " nei, hen er ikke donor så hen lar vi dø" Anonymkode: 2470f...05d Pga organdonorkø så kan du heller si det slik: "Hen er ikke donor, og har valgt dette selv, så da lar vi heller noen andre leve". Slike (u)etiske sorteringer skjer i dag allerede i helsetjenestene, pga mangel på donorer. Så det blir jo bare nye og enklere retningslinjer å forholde seg til. Endret 17. april 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #10 Skrevet 17. april 2019 Vet det er partier som ønsker en slik ordning velkommen, så det er på agendaen politisk vet jeg. Anonymkode: a5f4a...7a1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #11 Skrevet 18. april 2019 19 timer siden, Chiyo skrev: I Norge må man si ja for å bli organdonor for at man skal kunne bruke organene til en person ved dødsfall. Du kan ha et donorkort eller en app på telefonen slik at man kan se at en person er organdonor, men det er sikkert mange som ikke er imot organdonasjon som ikke har sagt ja. Det er det alltid. I flere land er man nå automatisk organdonor med mindre man har gitt beskjed om at man ikke ønsker dette. Er ikke dette mye bedre? Hvis alle er automatisk organdonor, så vil vi kunne redde flere liv. De som ikke ønsker å redde liv kan heller gi beskjed om det. Man har fremdeles rett til å bestemme over egen kropp, men isteden for at vi må passe på at vedkommede er organdonor, så må folk gi beskjed om de ikke vil være det. Det er land som har det slik, der må du si fra om du IKKE vil. Vi er litt rare... Alle vil ha organer når det trengs, men vi er ikke villig til å gi fra oss selv. Tenker at om du ikke vil være donor selv, så skal det registreres at du heller ikke får. Uansett unnskylding for ikke å gi, gjelder disse unnskyldningen også for å få. Slik kan de som står i kø bli reddet Anonymkode: b2be0...7b1 5
Gjest NotYou Skrevet 18. april 2019 #12 Skrevet 18. april 2019 (endret) Syns det bør være frivillig som det er i dag. Vi som ønsker å være organdonor kan jo enkelt bare si fra om dette til våre nærmeste. Alle i min familie vet at jeg vil dette. Å nekte organer til de som ikke ønsker å være donor syns jeg heller ikke noe om. Mange mennesker fortjener å få leve videre, til tross for at de kanskje ikke ønsker å donere organser selv. Det kan også være snakk om unge mennesker (myndig men ung), som kanskje ikke helt har fått grep om hva det å være organdonor vil si. Det kan høres skremmende ut, og det snakkes jo for lite om. Og hva med barn som ikke har fått valgt for seg selv? Jeg ville heller ha gitt mine organser til ett menneske som f.eks selv ikke var organdonor, framfor et menneske som var organdonor og pedofil. Endret 18. april 2019 av NotYou
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #13 Skrevet 18. april 2019 Jeg er mest redd for at min status som frivillig organdonor, via både app og registrert status som donor, ikke skal kunne oppdages automatisk, og at det dermed kan være for sent å hente ut noe. Jeg har ikke sagt fra til mine nærmeste om at jeg er villig til å donere bort mine organer, og jeg har ikke tenkt til det heller, men jeg vil at det skal kunne oppdages i tide. Anonymkode: bd086...adb 3
Chiyo Skrevet 18. april 2019 Forfatter #14 Skrevet 18. april 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mest redd for at min status som frivillig organdonor, via både app og registrert status som donor, ikke skal kunne oppdages automatisk, og at det dermed kan være for sent å hente ut noe. Jeg har ikke sagt fra til mine nærmeste om at jeg er villig til å donere bort mine organer, og jeg har ikke tenkt til det heller, men jeg vil at det skal kunne oppdages i tide. Anonymkode: bd086...adb Hvorfor vil du ikke si til dine nærmeste at du er organdonor? Jeg er organdonor, jeg husker ikke om jeg har sagt noe om det til foreldrene mine, men jeg er ikke redd for at de ikke skal donere bort organene mine om jeg dør. Jeg tror foreldrene mine ville gjort det. Hva skal jeg med organene mine hvis jeg er dø?
Rucula Skrevet 18. april 2019 #15 Skrevet 18. april 2019 21 timer siden, A-hunter skrev: Nei, det burde vi ikke - det er ren galskap. Man eier sin egen kropp selv om man er død eller døende. Den enkeltes kropp er ikke et vandrende delelager "noen" bare kan høste av som de vil i gitte situasjoner. Det er en form for tenking som ikke hører hjemme i noe samfunn, en slags helhetstenking der noen med myndighet fra "staten" kan fordele kroppsdeler? Det er jo en sinnsyk og altovergripende tanke og idè. Jeg er født fri og jeg dør fri. At jeg tilfeldigvis blir født innenfor en nasjon eller stat gir ikke denne staten myndighet over, krav på, rett til, eller på annen måte noen form for tilgang på min kropp eller mine kroppsdeler. At noen, med all grad av frivillighet, er villig til å være donor er selvsagt flott. Men noe pålagt og automatisk plikt skal og kan dette aldri bli. Enig! 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #16 Skrevet 18. april 2019 21 timer siden, Chiyo skrev: I Norge må man si ja for å bli organdonor for at man skal kunne bruke organene til en person ved dødsfall. Du kan ha et donorkort eller en app på telefonen slik at man kan se at en person er organdonor, men det er sikkert mange som ikke er imot organdonasjon som ikke har sagt ja. Det er det alltid. I flere land er man nå automatisk organdonor med mindre man har gitt beskjed om at man ikke ønsker dette. Er ikke dette mye bedre? Hvis alle er automatisk organdonor, så vil vi kunne redde flere liv. De som ikke ønsker å redde liv kan heller gi beskjed om det. Man har fremdeles rett til å bestemme over egen kropp, men isteden for at vi må passe på at vedkommede er organdonor, så må folk gi beskjed om de ikke vil være det. Man må spørre seg hvorfor det er så intenst viktig å redde flere liv? Anonymkode: 51458...a28
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #17 Skrevet 18. april 2019 20 timer siden, A-hunter skrev: Det er jo en plikt hvis man aktivt må reservere seg mot det. Noe nærmere å si at "kroppen din egentlig tilhører Staten, men du kan få beholde delene inntil noen andre trenger dem mer" er det ikke mulig å komme. Men det er altså ikke riktig. Hver eneste kropp tilhører den enkelte - ikke fellesskapet. Selv om andre kunne få nytte av en nyre, lunge eller hjertet. Vil noen dele i gitte situasjoner? Flott! La dem registrere seg (det holder til og med å ha sagt det). Jeg skjønner at tanken er drevet ut av godhet og omtanke, men det at våre kropper inngår i en slags levende logistikkløsning er hinsides enhver form for et individs rett til å leve og dø som seg selv. Dette bør gjelde våre medskapninger, dyrene også. Deres kropper bør ikke bare være til for oss... Anonymkode: 52aa8...d1d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #18 Skrevet 18. april 2019 Nei. Da vil det åpne mer opp for organ tyverier, og kidnappinger, og mord for å få tak i brukbare organer. Ikke alle ønsker å sonere sine organer heller. Det burde absolutt bare være de som ønsker å donere som må registrere seg. Ikke motsatt. En ting er i hvert fall sikkert. Jeg donerer ikke mine. Anonymkode: be544...4d4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #19 Skrevet 18. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man må spørre seg hvorfor det er så intenst viktig å redde flere liv? Anonymkode: 51458...a28 En dag kan det bli deg eller noen du er glad i som blir avhengig av en organdonor. Anonymkode: 3d95c...044 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #20 Skrevet 18. april 2019 Det burde gjelde automatisk fra man fyller 18 år med mulighet for å reservere seg/bestemme seg tidligere. Har man ikke tatt et valg er det nærmeste pårørende som avgjør før man er myndig. Har du reservert deg mot å være donor så stiller du bakerst i køen. Er du levende donor så stiller du fremst i køen. Anonymkode: ba958...c27 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå