AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #1 Skrevet 17. april 2019 Jeg fikk et brev med svært sensitiv personlig taushetsbelagt informasjon , og brevet var sendt ulukket. Folien på limstripen var ikke engang tatt av, luken var brettet opp ikke ned mot brevet, og brevet var altså helt åpent for hvem som helst å lese. Papirene som lå i brevet var på halveis tur ut av konvolutten da det lå i postkassa mi og det var vel bare flaks at det ikke hadde falt helt ut og blitt borte i posten! Hvem som helst kan ha dratt dokumentene ut av den ulukkede konvolutten og lest innholdet, til og med ha kunnet ta kopi eller bilde av det om de ønsket, noe som kan få store konsekvenser for mitt liv og meg som ble identifisert i brevet i et taushetsbelagt dokument som inneholdt grundig beskrivelse av informasjon om registrerte lovbrudd og strafferegister, samt saksgang og innhold i straffesak og navn på andre innblandende i straffesak. Hva slags rettigheter har jeg her? Kan jeg saksøke avsender som ikke engang hadde prøvd å lukke konvolutten eller hva gjør jeg? Anonymkode: 457b2...51e
Gjest Sozo Skrevet 17. april 2019 #2 Skrevet 17. april 2019 Du har ingen rettigheter. Men du kan gi avsender beskjed, og du kan kjøpe lås til postkassa di.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #3 Skrevet 17. april 2019 Du kan jo si i fra -eneste du kan få endret er at de går igjennom rutinene sine på nytt og at du får en beklagelse. Er uansett ikke 100% sikker måte å sende sensetiv informasjon på, via brev i en konvolutt. Jobber i en tjeneste hvor vi sender elektronisk eller om det er mye sensetiv info, ber de komme å hente evt sende rekommandert. Skulle du gått til sak, må du bevise at informasjonen har kommet på avveie. Anonymkode: 5a107...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #4 Skrevet 17. april 2019 Det motsatte av lukket er åpen. Bare sånn til informasjon. Anonymkode: 88351...67b 15
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #5 Skrevet 17. april 2019 26 minutter siden, Sozo skrev: Du har ingen rettigheter. Men du kan gi avsender beskjed, og du kan kjøpe lås til postkassa di. Postkassen har lås , avsender har gjort et stort arbeidsbrudd ved å ikke sørge for å lime igjen konvolutten engang. Jeg mener det er deres ansvar å gjøre jobben sin, spesielt når det har med sensitiv informasjon å gjøre. Dette vil bli som de sykehusansatte som ble straffet for å ha kastet harddisker med sensitiv informasjon på i en offentlig ulåst container, mener jeg. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle du gått til sak, må du bevise at informasjonen har kommet på avveie. Anonymkode: 5a107...9ce Det kan jeg jo ikke, men jeg kan bevise at de la forholdene til rette for det. Og gudene vet hvem ungdommer som jobber i sorteringen på postsentralen og ser det er et brev fra politiet som er åpent og får lyst til å kikke på det. Gudene vet om postmannen kjenner min arbeidsgiver og så innholdet og sier fra til arbeidsgiver, eller om noe blir publisert på nettet osv. Jeg mener dette er avsenders ansvar å gjøre sitt for å forhindre at dette skjer , da ved å lime igjen konvolutten. Således om man kjøper en vase fra nettet er det avsender ansvar å pakke den inn så den er skikket til sending og ikke bare kaste den oppi posten ubeskyttet så den kommer til å knuse, da er selger erstatningspliktig. Er det bare jeg som ser sånn på saken? Det er jo dypt alvorlig dette her Anonymkode: 457b2...51e 2
Gjest Sozo Skrevet 17. april 2019 #6 Skrevet 17. april 2019 Om du hadde lås på postkassen din er vel alt greit. Det er maskiner som sorterer post nå, det er ingen som har snoket i posten din. Du er en smule paranoid - ingen skade skjedd. Ro deg helt ned.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #7 Skrevet 17. april 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk et brev med svært sensitiv personlig taushetsbelagt informasjon , og brevet var sendt ulukket. Folien på limstripen var ikke engang tatt av, luken var brettet opp ikke ned mot brevet, og brevet var altså helt åpent for hvem som helst å lese. Papirene som lå i brevet var på halveis tur ut av konvolutten da det lå i postkassa mi og det var vel bare flaks at det ikke hadde falt helt ut og blitt borte i posten! Hvem som helst kan ha dratt dokumentene ut av den ulukkede konvolutten og lest innholdet, til og med ha kunnet ta kopi eller bilde av det om de ønsket, noe som kan få store konsekvenser for mitt liv og meg som ble identifisert i brevet i et taushetsbelagt dokument som inneholdt grundig beskrivelse av informasjon om registrerte lovbrudd og strafferegister, samt saksgang og innhold i straffesak og navn på andre innblandende i straffesak. Hva slags rettigheter har jeg her? Kan jeg saksøke avsender som ikke engang hadde prøvd å lukke konvolutten eller hva gjør jeg? Anonymkode: 457b2...51e Du kan klage til datatilsynet. Anonymkode: 2e0ad...b2e 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #8 Skrevet 17. april 2019 Skal du saksøke de for penger? Anonymkode: 9cfa1...070 1
spegel Skrevet 17. april 2019 #9 Skrevet 17. april 2019 5 minutter siden, Sozo skrev: Om du hadde lås på postkassen din er vel alt greit. Det er maskiner som sorterer post nå, det er ingen som har snoket i posten din. Du er en smule paranoid - ingen skade skjedd. Ro deg helt ned. Nei, ikke all post blir sortert elektronisk. Brev som er tykke eller er av ukurant størrelse blir sortert manuelt. Dessuten er det mennesker som distribuerer posten ut til husholdningene. Det er absolutt en mulighet for at postbudet kan ha lest brevet. Hadde jeg vært TS, så hadde jeg dokumentert med bilder, og klagd. Viktig at avsender skjerper rutinene. 5
Gjest Sozo Skrevet 17. april 2019 #10 Skrevet 17. april 2019 Akkurat nå, spegel skrev: Nei, ikke all post blir sortert elektronisk. Brev som er tykke eller er av ukurant størrelse blir sortert manuelt. Dessuten er det mennesker som distribuerer posten ut til husholdningene. Det er absolutt en mulighet for at postbudet kan ha lest brevet. Hadde jeg vært TS, så hadde jeg dokumentert med bilder, og klagd. Viktig at avsender skjerper rutinene. Slik som TS beskriver sendingen har den gått gjennom en maskin. En ansatt i posten skriver under på en taushetserklæring, så her lager dere drama ut av lite synes jeg. TS kan slappe helt av.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #11 Skrevet 17. april 2019 Hvis du saksøker dem vil det jo faktisk være langt større fare for at noe av denne superhemmelige informasjonen som tydeligvis er så utrolig interessant for resten av verden kommer ut... Anonymkode: b492a...71f 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #12 Skrevet 17. april 2019 Avsender har vel bare glemt å lime igjen da. Er vel fort gjort å glemme om en har det travelt f.eks. Og tviler sterkt på at noen i posten eller postmannen gidder å lese brev som kommer i åpen konvolutt uansett. Postmannen har forøvrig taushetsplikt. Anonymkode: 9f74e...160 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #13 Skrevet 17. april 2019 En forbryter vil ta hevn? Anonymkode: 3db96...5fa 1
prt90 Skrevet 17. april 2019 #14 Skrevet 17. april 2019 Du får neppe noen økonomisk kompensasjon, men du burde definitivt klage. Dette er ingen måte håndtere sensitiv informasjon på. 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #15 Skrevet 17. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo si i fra -eneste du kan få endret er at de går igjennom rutinene sine på nytt og at du får en beklagelse. Er uansett ikke 100% sikker måte å sende sensetiv informasjon på, via brev i en konvolutt. Jobber i en tjeneste hvor vi sender elektronisk eller om det er mye sensetiv info, ber de komme å hente evt sende rekommandert. Skulle du gått til sak, må du bevise at informasjonen har kommet på avveie. Anonymkode: 5a107...9ce Trodde ikke man lenger hadde lov å sende sensitiv informasjon elektronisk. Det er ikke ok i det offentlige. Med mindre det er innlogging med sikkerhet. Anonymkode: 3db96...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #16 Skrevet 17. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk et brev med svært sensitiv personlig taushetsbelagt informasjon , og brevet var sendt ulukket. Folien på limstripen var ikke engang tatt av, luken var brettet opp ikke ned mot brevet, og brevet var altså helt åpent for hvem som helst å lese. Papirene som lå i brevet var på halveis tur ut av konvolutten da det lå i postkassa mi og det var vel bare flaks at det ikke hadde falt helt ut og blitt borte i posten! Hvem som helst kan ha dratt dokumentene ut av den ulukkede konvolutten og lest innholdet, til og med ha kunnet ta kopi eller bilde av det om de ønsket, noe som kan få store konsekvenser for mitt liv og meg som ble identifisert i brevet i et taushetsbelagt dokument som inneholdt grundig beskrivelse av informasjon om registrerte lovbrudd og strafferegister, samt saksgang og innhold i straffesak og navn på andre innblandende i straffesak. Hva slags rettigheter har jeg her? Kan jeg saksøke avsender som ikke engang hadde prøvd å lukke konvolutten eller hva gjør jeg? Anonymkode: 457b2...51e Hvem har sendt DEG denne infoen? Anonymkode: 5605a...f3c 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #17 Skrevet 17. april 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Trodde ikke man lenger hadde lov å sende sensitiv informasjon elektronisk. Det er ikke ok i det offentlige. Med mindre det er innlogging med sikkerhet. Anonymkode: 3db96...5fa Når noen sier "elektronisk" så mener de nok ikke e-post, men gjennom digital postkasse. Digital postkasse regnes som sikkert, så akkurat den er fullt ut lovlig. Når det gjelder å sende sensitive opplysninger i posten så er det nå engang sånn at staten har definert det som en sikker måte å sende opplysninger på. Jobber selv i staten, og da vi ikke hadde elektroniske utsendinger (eller for de som fremdeles ikke har digital postkasse) måtte vi sende taushetsbelagte opplysninger i posten. Da hendte det av og til at f.eks. noen mottok et brev som allerede så ut som om det hadde blitt åpnet av noen andre. Men det var ikke vi som sendte ut disse dokumentene som hadde bestemt at vanlig postgang skulle regnes som "sikkert", det var det noen langt høyere oppe som hadde bestemt. Anonymkode: 8ebcb...318 2
Duff Skrevet 17. april 2019 #18 Skrevet 17. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem har sendt DEG denne infoen? Anonymkode: 5605a...f3c For her er det avsender som har ansvar, ikke posten. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #19 Skrevet 18. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo si i fra -eneste du kan få endret er at de går igjennom rutinene sine på nytt og at du får en beklagelse. Er uansett ikke 100% sikker måte å sende sensetiv informasjon på, via brev i en konvolutt. Jobber i en tjeneste hvor vi sender elektronisk eller om det er mye sensetiv info, ber de komme å hente evt sende rekommandert. Skulle du gått til sak, må du bevise at informasjonen har kommet på avveie. Anonymkode: 5a107...9ce Å sende informasjon per post er regnet som en sikker forsending. Nå vet jeg ikke hva du legger i elektronisk, men Digipost feks er jo egentlig en postforsendelse der mottaker har godtatt at avsendere kan sende informasjon digitalt som i utgangspunktet sendes med brev. Det er en bra løsning, men hjelper ikke hvis mottaker ikke har Digipost. Så kan man sende rekommandert som du sier, og vil være tryggere enn vanlig post, men det koster jo mye penger. Siden vanlig post ansees som sikkert, velger de fleste bedrifter ikke å bruke rekommandert med mindre de ønsker å ha det kvittert at mottaker har hentet ut forsendelsen. Til TS, så er jeg enig i at det er uforsvarlig å sende sensitiv informasjon uten å påse at konvolutten er ordentlig lukket. Sier du fra, er nok det eneste du får en beklagelse, men synes likevel du kan si fra på en saklig måte. Anonymkode: 4c1d7...475
AnonymBruker Skrevet 18. april 2019 #20 Skrevet 18. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke man lenger hadde lov å sende sensitiv informasjon elektronisk. Det er ikke ok i det offentlige. Med mindre det er innlogging med sikkerhet. Anonymkode: 3db96...5fa Ja, av en eller annen grunn regnes et brev på papir (som passerer gjennom et ukjent antall uvedkommende hender på veien gjennom postsystemet) som sikrere enn epost. For å si det sånn regner jeg det som mer sannsynlig at en postansatt snoker og leser åpen post (det har nemlig skjedd meg) enn at noen hacker min eller f.eks. min arbeidsgivers epost. Og så synes jeg det er veldig mange her som tar veldig lett på et ganske grovt brudd på regelverket om behandling av sensitive personopplysninger. Det TS har opplevd er ikke greit, og at postansatte har signert taushetserklæring er totalt irrelevant. Enkelte bryter taushetsplikten jevnlig, se bare på alle trådene her på forumet. Anonymkode: 63f03...766 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå