Gå til innhold

Ipadspill for én på 1,5år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere skyter meg, jeg er for tiden alene med en nyfødt baby og en aktiv krabat på halvannet år. Vi sliter med amming pga stramt tungebånd, og må derfor bruke god tid på riktig tilkobling osv. Da trenger jeg at eldste ikke klatrer på oss eller distraherer på annet vis, derav skjermbruk i korte perioder. 

Har dere forslag til spill eller apper som kan brukes av så små? Jeg har funnet ut av foreldremodus/begrenset tilgang, slik at han ikke kan trykke seg inn på annet enn de appene jeg åpner for ham. Men annet enn YouTube kids har jeg ikke snøring på hva som er "bra" for de minste? Han er veldig glad i dyr, og øver masse på å prate for tiden. 

Anonymkode: 28899...4f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med barnebøker isteden (med bilder og lyd)? Det finnes vel andre ting enn skjerm for å holde de opptatte i noen minutter? Det er vist at skjermbruk kan gi sen utvikling i spesielt språk (selv med såkalte lærerike programmer?

Anonymkode: 4b173...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med barnebøker isteden (med bilder og lyd)? Det finnes vel andre ting enn skjerm for å holde de opptatte i noen minutter? Det er vist at skjermbruk kan gi sen utvikling i spesielt språk (selv med såkalte lærerike programmer?

Han vil egentlig ingenting annet mens jeg ammer. Bøker og leker er kjempegøy, så lenge jeg ikke skal amme den minste. Da er han oppå oss på sekunder. Jeg vet at skjerm er negativt for barn under 3 år, men jeg føler jeg ikke har noe valg nå. Tro meg, det sitter langt inne å parkere han med en skjerm. Alternativet er at jeg må droppe ammingen og gå over på mme med minste, noe jeg ikke ønsker. Dette er en kort periode, han skal i barnehage igjen neste uke, og pappaen kommer hjem om to uker. Men jeg MÅ ha to hender fri til å støtte babyens hode og holde brystet for å amme korrekt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han vil egentlig ingenting annet mens jeg ammer. Bøker og leker er kjempegøy, så lenge jeg ikke skal amme den minste. Da er han oppå oss på sekunder. Jeg vet at skjerm er negativt for barn under 3 år, men jeg føler jeg ikke har noe valg nå. Tro meg, det sitter langt inne å parkere han med en skjerm. Alternativet er at jeg må droppe ammingen og gå over på mme med minste, noe jeg ikke ønsker. Dette er en kort periode, han skal i barnehage igjen neste uke, og pappaen kommer hjem om to uker. Men jeg MÅ ha to hender fri til å støtte babyens hode og holde brystet for å amme korrekt. 

Da skjønner jeg det bedre. Mener ikke å være vanskelig, men ser flere i familien som plasserer de små foran mobil/ iPad hver gang vi er på besøk hvor utviklingen er nedsatt og det er så trist. Har dessverre ikke oversikt over noen lærerike spill, men ønsker deg lykke til 💕

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår fikk bruke litt iPad med spill tidlig, han hermet etter ordene og språket skjøt virkelig fart. Nå ligger han godt foran alderen sin. 

Anonymkode: cd3f4...92f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg det bedre. Mener ikke å være vanskelig, men ser flere i familien som plasserer de små foran mobil/ iPad hver gang vi er på besøk hvor utviklingen er nedsatt og det er så trist. Har dessverre ikke oversikt over noen lærerike spill, men ønsker deg lykke til 💕

Takk. Jeg setter pris på at man opplyser om det negative med skjermbruk, det er jo ikke alle som er klar over det. Jeg har prøvd det meste føler jeg, og er rimelig desperat nå. Ikke har vi tv i hus heller, så ipad i armkroken min får være det beste vi får til de neste ukene. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår fikk bruke litt iPad med spill tidlig, han hermet etter ordene og språket skjøt virkelig fart. Nå ligger han godt foran alderen sin. 

Anonymkode: cd3f4...92f

Hvilke spill brukte dere? :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med skjerm er godt diskutert, men det betyr ikke at barn som få se på skjerm får tregere utvikling. Vår eldste har hatt kjempe godt språk i 2.5 år nå, han ble nylig 4. Han har fått se både tv og ipad, mye i barnehagen. Han ligger generelt langt fremme når det gjelder språk. God med tall og har så smått begynt å lese litt selv. Selvom han har fått sett litt på skjerm har ikke vanlig lek og bøker blitt glemt, mest lek, litt lesing og tegning og minimalt med pad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker vi hadde noen «pekebok» apper da ungene var så små. Med bilder av dyr og dyrelyder når man trykket på bildet, men husker ikke hva de het. Du får ta deg et søk, det er sikkert mange forskjellige. 

Vi hadde også en pianoapp som de syntes det var gøy å spille på. Helt vanlig tangenter bare.

Anonymkode: 34f2f...adb

AnonymBruker
Skrevet

Mini her har likt appen Syng, men den koster penger da...

Anonymkode: 6674d...47e

AnonymBruker
Skrevet

Meg over 👆

Fantorangen er også en slager😊

Anonymkode: 6674d...47e

AnonymBruker
Skrevet

Niesen min bruker en app som heter Sound Touch. Trykke på bilde så kommer det en lyd. Bilde av hund f.eks, så kommer det bjeffing. Hun er nesten 2 år og storkoser seg. 

Anonymkode: 0dfa0...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...